Register

eighteen + 16 =

A password will be e-mailed to you.

Fransk feriefredag: Mad, stil & gammel bil

Javist er det for sent med et fredagsindlæg. Men det er da ret fransk i sig selv.

Og ferieagtigt. Jotak, jeg nyder den. Den første uge var primært i Frankrig, og det var ikke for OL. Jeg havde glædet mig hele foråret til tatar og moules frites. Plus det man drikker til. Det hentede vi ved en vinbonde, som jeg havde fået anbefalet af en kollega.

Udsigten fra vinbondens gård og ud til mit bagagerum. Vi prøvesmagte dagen før og gik hjem af bjergvejen bagefter. Så hentede vi vinen dagen efter. Klogt, tror jeg. Selv om bonden fortalte, at det tog de ikke så tungt i Alsace.

Det var på den sidste dag, så vi ikke skulle køre rundt med vin i et fyrre grader varmt bagagerum i dagevis. Inden vi nåede så vidt havde vi fourageret (velvalgt ord, synes jeg selv) i vores franske favoritter og det var i det hele taget bare skønt og lækkert det hele. Vi havde på store dele af turen valgt landeveje hvor Alpinaen kører som en drøm og understreger hvorfor vi i det hele taget er på bilferie.

Hvornår har man sidst set en flot Renault 11 hjemme i Dannevang?

Men man kan jo godt drømme om andre biler alligevel, og når man lige har fået et køligt glas rose ved ankomsten og et køligt glas Riesling for at falde lidt ned og så en Pinot Noir til det andet ben, så er der mange ting, der virker som en god idé. Som den her Renault 11:

Sart beige er godt i solen og jeg var paf over, at designet er fra 1982. Opron var dygtig og jeg ville have een. Og et glas mere.

Nej, jeg er ret sikker på, at den ikke kører bedre end Alpinaen. Men den er mere fransk, designet af Robert Opron, blev Årets Bil i 1982 og kan læsse flere kasser vin end min tysker. Og den findes i en turbo-udgave. Det hele virkede som en drøngod idé der tæt på torvet i Türkheim.

Jeg kunne næsten se den fra hotelvinduet. Næsten. Jeg kunne i hvert fald drømme om den.

Nu er jeg kommet hjem igen efter tusind kilometer i eet ryk i Alpinaen, og kan konstatere, at gode Renault 11’ere ikke hænger på træerne. Og måske heller ikke ville være ligeså god på Autobahn. Så nu ved jeg snart ikke.

Men vi kan måske lige tale om det i weekenden, vi med sygdommen her? Der er jo Copenhagen Historic Grand Prix, som for mig er en skøn blanding af ferie og arbejde og Klub ViaRETRO. Hvis I ikke kan komme forbi, så er I velkomne til at aflevere jeres gode råd herunder:

5 kommentarer

  1. Carsten Goth

    For nogle dage siden kom jeg hjem fra Vietnam. Ikke med ønsket om en Renault – men endnu engang med ønsket om en Asien scooter som selskab til Vespaen. Jeg kan ikke forklare det, men sådan havde jeg det også efter sidste tur i ‘19. Og det skal være den gamle med swinger gaffel.
    Og ja – billedet er pivdårligt – men det er nu engang min hustru, der har disciplin til at tage billeder.

    Svar
  2. Claus Ebberfeld

    De sandaler var aldrig gået i Frankrig, @carsten-goth :-). Ved nærmere eftertanke ville bukserne nok heller ikke, Men scooteren ville falde fint nok ind, tror jeg – måske lige et sæt chromspejle på?

    Vietnam, hmm. Hvor lang tid tager det at køre dertil?

    Svar
  3. Kjeld Jensen

    Kan huske, at jeg i sin tid så flere 11’re på en ferie i Frankrig. Havde da selv lyst til en, men de blev da vist ikke importeret til Dk?
    Ang.: sandaler og bukser. Masser af franskmænd i Provence går da rundt i noget lignende. for ikke at tale om det jeg selv går rundt i dernede på ferie. Så de vil gå fint i Frankrig:)

    Svar
  4. Claus Ebberfeld

    Så er jeg glad for, at jeg kun kørte til Alsace, @kjeld-jensen :-)

    Men ja, kommentarerne på Facebook antyder, at Renault 11 kom til i den periode hvor Volvo og Renault var samme importør i Danmark, og at de valgte ikke at tage den hjem. Det kan jo kun være for at undgå konkurrence til Volvo 340 – eller hvad? Selv ville jeg aldrig se de to som konkurrenter, og jeg vil også stadig hellere have en 11 end en 340.

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.