-
Claus Ebberfeld wrote a new post 1 dag, 23 timer siden
Min kones nye Lancia: Musa
Den MÅ blive en klassiker, denne lille perle! Jeg har […] -
ViaRETRO wrote a new post 4 dage, 11 timer siden
Weekend Matiné Nr. 584
Det største projekt overhovedet fylder en del. Faste […]-
Man skal være varsom med sådan en gammel SL – reservedele er rockerdyre og nogle kan endda ikke skaffes..
-
Det er indiskutabelt, at en R107 ser bedst ud med hardtoppen på.
-
Alfa 6 har ikke transaksel – det har derimod en Alfa 75 – og også SZ og RZ når nu vi er ved Alfa.
-
Jeg kigger løbende på MB 107 SL. Og, ja, dagens bil er billig – selv med afgift betalt. Men priserne er på vej ned, og har været det nogle år. Tænker, at 129 er hittet nu til dags. De er i hvert fald blevet dyre. Yderligere tror jeg (som Ebberfeld nævner), at mange nok vil skifte til EU specs hvad angår kofangere og lygter. Her skal vi nok på den dumme side af 20 tusind. US-modeller har også en anden (dårligere) gearing i bagtøjet end EU-bilerne. Ved ikke, om man bare kan finde et diff fra en EU, men lur mig om det ikke koster en vis sum. Og skruer man ikke selv, er der også nogle timer eller 5 til værkstedet.
Så det hele kan løbe op hurtigt…
Jeg gad godt en 107, men (som Sorensen siger) skal man nok tænke sig godt om og lægge et “elastisk”budget. -
Ups, du har ret @jewer , hermed rettet.
-
Mht. prisen på Mercedes`en, er det vel bare en fortsættelse af dialogen, ang. priser på ældre biler, som var et af emnerne i Weekend Matine for 2 uger siden. Men det er nu billigt for en 450 SL.
-
Ikke helt umuligt, @henrik-kusk. Men jeg må indrømme, at den tanke ikke havde slået mig. R107 kom ganske vist på markedet i de tidlige halvfjerdsere, men levede jo derefter et af de længste liv i bilhistorien indtil W129 afløste den i 1989. På basis af dens kvaliteter som bil – herunder selve kvaliteten som sådan. Og i disse dage vil jeg faktisk gerne have langivet kvalitet.
Når det er sagt vil jeg også gerne have en W129 SL – men det er jo ikke lige-for-lige, da de nyere biler stadig er meget dyrere.
Værre endnu er det, at de nyere varianter er røvkedelige i deres farver. Og så er det sagt: Sådan er det bare!
-
@sorensen, det kan sagtens være – men sælge skriver at den her kører perfekt. Man burde jo næsten prøve det efter…
-
Du har ret @Uffe , men nu er ViaRETRO jo et retromagasin, så har slet ikke haft de nævnte Porsche modeller i tankerne.
Tak for at nævne Alfa Romeoerne, som er med til at understrege, at de virkelig satte agendaen indenfor transakselbiler. -
corvette C5 som Claus tidligere ejet er også en “transakselbil”
-
-
Claus Ebberfeld wrote a new post 6 dage, 23 timer siden
Verdens billigste recreation: Lancia A112 "Abarth"
Ordet recreation kan betyde mange ting – og som regel betyder det “dyrt”. Ikke i […]-
Kigger man efter “the real thing” på Subito eller andre italienske sider kan en 70hk serie 7 plastik version nemt koste 15k Euro og en tidlig 58hk 20k Euro.
Så en CH replika er vel “billig” men nok stadig ikke hvad jeg ville købe.
Men hvis du har trangen kan en dansk indregistreret original Abarth af og til fås for under 50k kroner
Eller du kan købe min A112 B for en god pris 😳😎 -
Fint eksemplar. Autobianchi (Lancia) A112 var “testbænk” for Fiat 127, før Fiat turde slippe den forhjulstrukne 127 ud på markedet. Selvom Fiat 127 fik større kommerciel succes end Lancia A112, har jeg altid bedre kunnet lide A112. Dens linjer er mere harmoniske og i Abarth-version får den tilført noget råhed.
Lidt på samme måde som en moderne Fiat 500 Abarth versus en almindelig moderne Fiat 500.
Om det er dyrt er svært at vurdere, men her på kanalen anbefales altid at købe det bedste eksemplar. Jeg har kun gode erfaringer med biler fra Schweiz. De er som oftest meget velholdte, og har sjældent set salt. -
Ja, jeg er nok mere til at holde den originalt.
.. og bliver mere og mere hooked på “luksusudgaver” af minibiler, f.eks. Renault 5, Lancia A112 og lign.
-
Hej Henrik Kusk!
Jeg håber da ikke at du bytter din rigtige Aston ud med en Cygnet!
Hilsen Henning Hjorth -
Autobianchi A112 blev præsenteret i 1968, altså et år før FIAT 128. Så den var vel både “testbænk” for FIAT127 og 128. Man kan vel også sige, at den var afløseren for A111, som jeg synes er en mindst lige så spændende (og overset) bil. Den blev til gengæld kun produceret i få år. Autobianchi Primula og A111 var vel reelt også “testbænk” for FIAT’s forhjulstræk. FIAT’s første model med forhjulstræk var jo faktisk FIAT 238, som kom allerede i 1967, og havde drivlinje fra Autobianchi Primula med FIAT 1200 motor og senere A111 med FIAT 124 motor.
I øvrigt har det altid undret mig, hvorfor A112 kom til at hedde Lancia. Den har vel intet med Lancia at gøre, og aldrig heller produceret hos Lancia. Nogen kender måske forklaringen.
Hilsen Kurt -
Hej Henning
Nej, bare rolig, jeg skiller mig ikke af med DB7’eren :-)
-
A112 hed altid Autobianchi i Italien, mens man af markedsføringsmæssige årsager med tiden ændret mærket til Lancia på alle andre markeder. Autobianchinavnet var for ukendt uden for Italien.
Efterfølgeren Y10 blev markedsført på samme måde. Først med Y, forsvandt Autobianchi helt. -
@henrik-kusk, den her passus: “og bliver mere og mere hooked på “luksusudgaver” af minibiler” – det kan jeg rigtigt godt forholde mig til, og det vil du snart kunne læse mere om :-)
@seasidegarage, tillykke! Tror jeg nok :-). Da den kørte godt kørte den i hvert fald godt!
-
-
ViaRETRO wrote a new post 1 uge, 4 dage siden
Weekend Matiné Nr. 583
Der er vagtskifte i redaktionen igen – denne gang er det […]-
– der er et eller andet der springer i øjnene ved nummerpladen på den gule Corolla….
-
Hjorthoej, ja, er det ikke font’en der ser forkert ud, især 9-tallet.
-
Den Corolla, nu SKAL jeg bare afsted. Havde både KE20 og KE35.
… og ja, jeg tænkte også at den nummerplade ser bare forkert ud.
CE, hvad med lidt ældre Toyota, TA22, TE71 og den slags? -
50.000 km i en Uracco? Kæmpe respekt! Det der med en købe en klassisker, og så bare lade den stå i et hjørne, er træls. At køre 50k i en så delikat og sikkert “svær” bil er virkelig fedt.
-
Den Landrover/Airstream hybrid – Det bliver et NEJ TAK herfra.
-
Chefredaktørens næste bil…tjah, baseret på den seneste udvikling; Mercedes S-klasse til Alpina C1 til MR2, fortsætter man ud af den tangent, må det næste vel være en kabinescooter (Messerschmidt?).
-
Man aner måske hvorfor = mørk bil med klaplygter ? 944 ?
-
Redaktørens bil: Vi har været i England (Scimitar), Frankrig (Alpine), et par gange i Tyskland og senest Japan. Nu er det vel Italiens tur?
-
@peter, du er ikke for ingenting een af mine klogeste venner :-).
-
-
Keld Jørgensen wrote a new post 1 uge, 5 dage siden
Torino Auto Salone 2025: Hvad F…. sker der?
Som udsendt reporter må man lægge øjne til meget. Denne be […]-
Ak, ja. Jeg havde også en grim oplevelse i Torino i sidste uge, hvor jeg var undervejs til messen in Bologna. Midt i Lingotto bygning, som jo er et helligt sted for os Fiat elskere, holdt der en række af disse DR biler. Tænk sig, at lige netop dette sted bliver brugt som udstillingshus for kinesiske elbiler. Øv.
-
Uhhh
Den 124 Tjaarda, den er altså bare lækker -
Helt enig, @peter: Lingotto er et helligt sted, og det slår ALDRIG fejl, at hver gang jeg er i det område får jeg lyst til en Fiat.
-
-
Claus Ebberfeld wrote a new post 2 uger siden
One-that-got-away-onsdag, afsnit 3000: Hvornår får jeg en AC?
Det var helt tilbage […]-
Udmærkede spørgsmål, @uffe! Jeg har Scimitaren endnu men A310’eren er solgt. Er en AC3000 ME bedre? Næppe! Især A310 V6’eren var simpelthen en fremragende sportsvogn – efter min mening.
Er en AC3000ME federe? Hm, det kan jo også diskuteres. Den har jo både centermotor og klaplygter, så selvfølgelig er den fed. Men de er de andre jo også.
Hvad kan en AC så? Tjah, blandt andet være væsentligt sjældnere, og det har altid haft en vis herlighedsværdi for mig. Findes der overhovedet nogle i Danmark? Den skulle jo også køre godt. Men når du spørger så direkte, så er den faktisk svær at argumentere fornuftsbaseret ud fra. Hvorfor det jo er fint, at det ikke handler om fornuft overhovedet!
Scimitaren er ærligt talt noget helt andet end de to sportsvogne. Men jo, den deler motor med AC3000ME, og det kan man da godt spørge sig selv om – giver det mening? Tjah – så behøver man kun eet reserve-strømfordelerdæksel på lager og den slags, ikke? Den har også anhængertræk, og det mener jeg ikke fås til de to andre!
-
Hov – så startede der lige en anden diskussion. Anhængertræk på sportsvogne.
Fiat X1/9 er godkendt til træk, og jeg har set en X1/9 med havetrailer spændt efter, så ingen ko på isen @CE hvis du vil nyde både centermotorsportsvogn og praktisk kørsel til genbrugspladsen.
På et X1/9 træf i Tyskland har jeg set en X1/9 trække en halv X1/9 som trailer.
Måske jeg skulle kontakte Campingmagasinet på DK4 og høre om de vil teste Fiat X1/9 som campingtrækker :)Hørte engang historien om, at den danske Lotus-importør (husker ikke hvem) forsøgte at få Lotus Europa godkendt som gulpladebil i Danmark, da den har pick-up facon. Måske nogle af Lotus-folkene på kanalen kan be- eller afkræfte denne historie?
-
Vi er gode til at køre kommentarsporet af sporet. Jeg giver gerne et lille puf i den retning. Billedet er gjort skarpere med AI, det er nok forklaringen på at nummerpladen ser mærkelig ud.
-
Fed bil! Men måske ikke den letteste at leve med. Motoren har naturligvis et godt ry, men der er jo mange andre dele, generel byggekvalitet, tilgang til reservedele etc.
Men…det handler jo om temperament. Nogle mennesker (som dig Ebberfeld) kaster sig gerne over biler, der på papiret ikke er Guds bedste børn, mens andre holder sig på den sikre vej.
Med andre ord: Fx har du købt en DeThomaso, en Alpine, en Jensen og meget andet, der ikke just er safe bets. Så hvis nogen skal købe sådan en AC, er det vel dig!
P.S. Hvor endte den DeThomaso egentlig henne?
-
-
Claus Ebberfeld wrote a new post 2 uger, 2 dage siden
Modificeret mandag: Gør det rigtigt – eller la' vær'!
Fra fed Peugeot til forvirret […]-
Ja, jeg er nok mere til det originale.
Kom lige til at gå på “mobile.de” og se hvad der er af 505’ere, uhh det er svært at lade være med at hente en; for mig står 505 som toppen af “de ægte Peugeot’er” :-) -
Det er ikke svært at kommentere på din artikel, Ebberfeld. For jeg synes ganske enkelt, at du har ret i alt, du skriver!
Originalt er bedst, men hvis man gerne vil lave noget om, SKAL der være en samlet vision bag ændringerne. Ændringerne skal tale samme sprog, pege i samme retning og have en klar mission. Og det allerbedste er, når ændringerne holdes i bilen/mærkets ånd. Kan man sætte et træ-rat i en 996? Nej, det kan man ikke, da det INTET har at gøre med bilens/datidens ånd at gøre. Kan man sætte en en krom kuffert-holder på bagsmækken af en MGB? Ja, det kan man godt. For det passer med tiden, stilen og ånden. Nuvel, ikke verdens bedste eksempler, men jeg håber, ideen er til at se. -
Jamen, jeg er da enig, @henrik-Kusk – og netop en 505 GTI er faktisk en rigtigt fed bil.
Hmm, hvis det er en 996 Turbo, @skaanning, så tilbød Porsche faktisk træ i interiøret – og jeg elsker det. Lige et strejf af oldschool i sådan et 300 km/t autobahn-missil. Poor Man’s Bugatti EB110! Bevares, der findes smagløse farvekombinationer, men der findes også nogle, hvor jeg vitterligt synes det er lækkert. Det her med gråt læder er ikke lige efter min smag, men brunt og træ kunne godt fungere, ikke?
-
Uenig der, Ebberfeld. En sort porsche-kabine er lidt træls, men kabinen på det foto, du vedhæfter, er i min optik alt for påtaget, alt for desperat i forhold til at kigge tilbage efter noget gammelt, der slet ikke hører en fra ultimo-90’erne til. Slet ikke en Porsche. Men hver sin smag…
-
-
ViaRETRO wrote a new post 2 uger, 4 dage siden
Weekend Matiné Nr. 582
Arhhvad?!!? Redaktøren kan lide nye biler! Og er selv […]-
@Claus: du spørger om indtryk fra Bologna. Her er mine indtryk (i tilfældig rækkefølge) efter to dage på messen:
Færre stumper og reservedele. I år kun i en enkelt hal. I Padova-tiden var der op til tre haller fyldt med stumper og tilbehør.
Mange Testarossa’er til salg. Det ser ud til at de senere års prisstigning har motiveret ejerne til at cashe ind.
Utroligt, så mange Porsche 911’er der findes i Italien, og som nu er til salg. Italien var vist også et af Porsches bedste markeder.
Efter de første par dage stod der ikke “solgt” på ret mange biler.
Bedste køb laver man efter min mening bedst på velholdte, rustfrie “almindelige” biler. Hvad med en flot ur-Scirocco til ca 10.000 EUR? -
Så er jeg mere rolig igen, @skaanning: Det var svært for mig at få det sagt, men det lettede – især med ord som dine oveni. Det er dog interessant at du bruger ordet “utroskab”, for sådan ser jeg det ikke. I min optik er det mere en udvidelse af paletten til også at omfatte brunetter, MILFs og nye racer :-). Jaja, dér blev jeg meget moderne – men samtidigt også oldschool, ikkesandt! Calibra må du helst ikke nedgøre, da jeg helt sikkert kommer over i sådan een på et tidspunkt: Det fik jeg senest bekræftet da jeg så en 50.000 kilometers originalbil gå for omkring 6.000 Euro – som beskrevet i sidste Weekend Matiné. Dén var dælme fin. Men havde jo heller ikke været i hænderne på mishandlere.
Emnet med omstilling af gamle biler til el har vi på ViaRETRO været omkring af flere omgange, og mit standpunkt forbliver det samme som beskrevet heri den gamle artikel, hvor overskriften siger det hele: https://viaretro.dk/2019/11/nu-er-det-officielt-klassikere-ombygget-til-eldrift-er-ikke-laengere-klassikere/.
Jeg mener jeg fik det sagt på talken om Biler i Opbrud, men ellers kommer MIN opskrift her igen: Tag den mindste moderne bil du kan nøjes med (hvis du da overhovedet behøver een – for ingen er jo også en mulighed for mange) og supplér med en rigtig klassisk bil til fornøjelseskørsel og til at sætte balancen på plads igen.
Og her kommer Peter med et godt bud: Hvis budgettet rækker er en fin original Ferrari Testarossa et anerkendt antidepressiv (virker også mod Corona, for højt blodtryk, urolig nattesøvn og lavt testosteron…hører jeg), men en ligeså urørt og original tidlig Scirocco kan dybest set det samme på den medicinske front. Mener jeg at have læst i Journal of Medicine, Nature eller lignende. Jeg skal omkring begge engang. For videnskabens skyld.
Michaels store spørgsmål er rigtigt godt, og dén der kan svare entydigt på det bliver en rig mand. Jeg er sikker på, at der bliver brændstoffer nok til vores klassikere til århundredet ud. Men meget mere usikker på resten af det der foregår i den nyere del af bilverdenen.
-
The future of our classic car hobby has been a question that has bothered me for some time. Certainly the interest in cars from the 1930’s to 1970’s has dropped – you only have to look at how auction prices for Jaguar XK and E-types, BMW E9’s, Aston martin DB4 – 6, Ferrari Dino’s, Porsche 911 2.7RS, classics that were previously deemed solid investments (a word I don’t like when discussing classic cars, but that was how these types of car were marketed) have fallen in the last 2-3 years, at least here in the UK. The classics getting the most interest now are from the 1980s and ’90s and prices would confirm this – this is surely purely down to the shift in the demographics “window” that Michael refers to.
The classic car events I attend here are largely populated by middle-to-older aged men, though I have been encouraged recently by the number of younger people I see at some of them – I will be at the NEC Classic Show in a couple of weeks and it will be interesting to see if this trend continues, but there’s no doubt the cars they are interested in are mostly 1980’s and later.
I still hope that e-fuels and hydrogen will somehow reach enough critical mass to enable their use in classics without having to convert them to battery power – but if that remains the only option, I suppose it is better than classics dying out altogether. However, I think that is still some way away – at least, I hope so. -
Havde engang en Saxo VTS 16v (vigtigt med 16v..) Det var egentlig en bil til min kone, da jeg kørte i familiebilen. Fantastisk bil. Den kørte sjovt – og hutigt. Rigtig fin motor og bare indbegrebet af en GTi. Jeg vil virkelig gerne have sådan en igen – er det noget af det sidste rigtige GTi? Blev bilerne ikke bare tungere og mere triste herefter ?
-
@stefan, det er præcis sådan jeg ser den: En konebil, der er sjov nok til at jeg også kan køre den! Men OK, det kræver faktisk ikke ret meget – hendes Corsa B 1.0 synes jeg også var sjov. Sjovere end en Audi E-tron GT, i hvert fald :-).
@tony-wawryk, re. this: “solid investments (a word I don’t like when discussing classic cars, but that was how these types of car were marketed)”- just don’t use the word, then :-). It is a fact that some of the mentioned have dropped in price, and there are two sides to this. Owners might not like it, sure – but for those of us who would still like a longhood 911, early E-type (or even XK: Shock!), Mercedes-Benz W111 or Ferrari 308 it is an opportunity in waiting. So yeah, I haven’t gone ALL modern :-)
-
Hmm, @stefan, din kommentar er ret vigtig, og fik mig til at nærstudere den knappe salgsannonce: Den guldfarvede VTS har på billederne rødt felt på omdrejningstælleren ved cirka 6.500, og det troede jeg betød at den så IKKE ikke er en 16V – for dén havde maksimale omdrejninger ved 7.200. Hvorfor jeg hurtigt afskrev bilen her som en REN konebil med kun to koner som ejere indtil nu. Eller noget :-).
Men så gik der nørderi i det: Citroën angav så vidt jeg kan læse mig til åbenbart med vilje det røde felt for lavt på 16V’eren, så chaufføren på klassisk (italiensk!) vis kunne dreje ind i det røde felt uden risiko! Og dermed er det igen en rigtig machobil, som jeg godt kan køre i. Eller noget :-).
-
Har ikke så meget med matinéen at gøre…Jeg har i onsdags overført kontingent for det næste år. I dag har jeg modtaget en mail om at mit medlemsskab er ophørt – og det kan jeg også hér på siden konstatere at det er!! Hvad sker der???
-
2 gode temaer i denne Weekend Matine, der måske handler om det samme; nemlig glæden ved at bruge sin klassiker og ikke se det som en investering.
@Claus; det er helt OK at “kigge lidt frem i årgangene”, der er også meget guld at finde; og det er måske også derfor at det lidt ændre guld falmer lidt.
Jeg er enig med dig Michael i, at priserne på de ældre biler er for nedadgående; måske som følge af, at de yngre årgange ikke ser samme nostalgi i en MGB, Jaguar E, etc. som de ældre gør.
Jeg kører jo også MG; MG TF fra 2003 og i min omgang med MG-folk oplever jeg en større og større accept af -F og -TF typerne; måske fordi de kører godt og appellerer til et yngre publikum. Ligeledes med Lotus, her er der flere og flere, der supplerer 7-eren med en Elise; igen fordi køreegenskaberne er i top, samtidig med brugsværdien er større.
Nu er jeg jo primært Morgan-mand, og kan også er se et væsentligt prisfald ift. til tidligere priser. De biler som bliver solgt, er til priser der er 50.000 – 100.000 under hvad en tilsvarende bil i tilsvarende stand kostede for 5-10 år siden.
I dag er det muligt, at købe en “god, pæn og velfungerende Morgan” for en pris omkring 150.000; og som der kan ses i Ugens fund, er en MGB nede i 65.000; hvorfor ikke leve drømmene ud ?Ja, det er selvfølgeligt ærgerligt for dem der bilerne i dag, og har givet mere for dem, men al hobby/fritid koster; det koster også at spille golf, gå på jagt, have hest eller måske endnu værre at have sejlbåd.
Husk at for hver tur i kører; bliver den forholdsmæssigt billigere :-)En sidste konklusion, at kaste sig ud i “et projekt” er den sikre vej til underskud; ved Fredericia messen i sidste uge hørte jeg , at det koster 40 -50.000 at få malet en bil; så er der ikke meget tilbage til øvrige omkostninger hvis salgsprisen er 100.000 !
-
God vinkel du går til emnet på, @TOCOMAN . Jeg har ikke selv direkte haft “Hands-on” på problemstillingen, men inddirekte. Det skal med eksemplet Porsche 911 netop forstås på den måde, at der sjældent er problemer, men når der er, er det nemt at skaffe dele til den (sågar fabriksnye). Til gengæld har det noget noget med kørbarhed at gøre. De gamle “long hood” 911’ere kører bare ikke så godt som de yngre, dog uden at være deciderede chikaner på motorvejen …
-
Jeg kan se, at vi er meget enige, @henrik-kusk . Hobbyer koster penge, og det passer netop på den måde, de fleste har klassiske biler på – de kører i dem! Det kan slet ikke sammenlignes med købet af en bil, produceret i et begrænset styktal og med 123 km på tælleren. Sådan en bil kommer fra mørket og bliver i mørket, hvis det skal være en investering.
En af mine rigtig gode venner interesserer sig for heste (“Le pur sang” ligesom Ettore Bugatti). De koster også penge, fortæller han. Selv når de står i “garage”, skal der fyldes “brændstof” på dem flere gange i døgnet. Ind i mellem skal de tilmed på “værksted (dyrlæge)”, og det er ikke altid muligt at finde reservedele. Eneste mulighed tilbage er “skrotning (aflivning)”.
-
Tror du er for pessimistisk, @Skaanning. Dagligbiler kommer og går, og vi skal selvfølgelig ikke undervurdere kinesiske elbiler. Men de er netop dagligbiler og ikke af det stof, drømme er gjort af. Mig bekendt er det yderst begrænset, hvad der er kommet fra den kant i den henseende. Der kommer til at ske en konsolidering blandt udbuddet af kinesiske biler. Antallet af udbydere er urealistisk på den lange bane og rent teknisk, er de ikke så langt fra det niveau, hvor andre kan være med. Over tid kommer det – de kan præstere – til at konvergere med resten.
Jeg tror ikke, at det giver mening at konvertere klassiske fossilbiler til eldrift, dertil kører de alt for lidt. Nu nævner du selv E-fuel, som er et godt alternativ – det er lige til at hælde i tanken. Det vil være dyrere en eldrift, fordi virkningsgraden ved at spalte vand ikke er særlig høj, men det er efter min mening lige meget, da klassiske biler jo netop ikke kører ret meget.
-
Hjemme på Langeland igen efter en vellykket weekend i Bologna!
Besøgte selvfølgekig messen, det var jo turens hovedformål!
Der var rigtig mange dyre biler til salg!, men også mange mere “almindelige” biler! Det er dog mit indtryk, at priserne er højere på disse, end her i DK!!
Mange reservedele, især Fiat, Alfa og Lancia! Næsten en hel hal med modelbiler! Har aldrig set så mange på en dag! Blev træt i fødderne før øjnene! Mødte andre Via Retro Koryfæer dernede!
Men pas på! Et af disse møder medførte en aftale om fælles spisning i Bologna lørdag aften! Man spiser rigtig godt der, men får tømmermænd!!
Søndag tog vi toget til Modena og så Enzo Ferrari museet! Handler meget om Enzo! Ikke så mange, men fine biler, samt en interessant motorudstilling!
Det bedste ved Italien, er dog at der kører mange rigtige biler på gader og veje! Der er ikke så mange tonstunge kinesiske el-skændsler som her i DK!
Hilsen en “rigtig” bilentusiast!
-
-
ViaRETRO wrote a new post 3 uger, 4 dage siden
Weekend Matiné Nr. 581
Ugens Fund er solgt – og det var sådan een, som jeg gerne […]-
Den udstillede Type 57 Atlantic replika tilhører Erik Koux, som byggede den, @Lufkølet Lykke
-
Bugatti!
Jeg har kørt en tur i en af Koux replikaerne , med Jaguar motor!
Bilen kom forbi mit hus , dengang jeg boede i Bagenkop!
Min Westie hund stod midt på den lille vej, så bilen måtte stoppe! Jeg fik plaget så længe, at jeg fik en tur,! Til gengæld måtte jeg give drinks!
Har repareret ladeanlæg på den sort/røde Type 101!
Har også repareret startermotor på en Type 37. Næsten samme startermotor som en Citroen Traction Avant fra de år!Hilsen Henning
-
-
Claus Ebberfeld wrote a new post 3 uger, 6 dage siden
Torsdagstippet: Zoute Grand Prix
Belgiens mest fashionable strandby rummer et […]-
Looks like a very cool event! What’s the car beside the Toyota 2000GT? It looks like a soft-top 2000GT but I didn’t think there were any?
-
@tony-wawryk – it’s a Toyota Sports 800:>).
-
@jewer – thank you! I have never seen one!
-
S800’eren var flot – men det var 2000 GT’eren ved siden af der vandt japanerklassen. Godt set at have den klasse med i concoursen sammen med diverse superbiler.Min favorit var selvfølgelig den grønne Stratos.
-
-
ViaRETRO wrote a new post 1 måned siden
Weekend Matiné Nr. 580
Ringen er sluttet: Min professionelle bilkarriere startede […]-
Egentlig er jeg ikke til sådan nogle kasse-biler, men hvor er den Citroen bare fin! Virkelig god stil, og ja, farven er helt rigtig.
-
Det ender jo med at man bliver klogere på 911. Største udfordring for 911 i min optik er at der er (for) mange af dem generelt set, men det hjælper på det at forstå, at de faktisk er mere forskellige end jeg troede.
@ce: Dejligt at du kunne bruge billedet fra prøveturen i min XJ-S på trods af at min hånd (tror jeg det er) kom med. Det er et dejligt bredt grin du sidder med på trods af at omdrejningstælleren kun viser 1000 o/m, men det er sådan at både V12 og Jaguar virker på folk… -
@leo-jensen, jeg synes også det er værd at bemærke, at det jo var min ANDEN V12 på den givne dag – og din virkede alligevel på samme måde: Hvilket bare understreger min pointe.
-
-
Keld Jørgensen wrote a new post 1 måned siden
Verdens mest berømte vindtunnel: Pininfarina
Vi har sikkert alle set billeder af […]-
Tak for en spændende beretning fra den virkelige verden!
Hilsen Henning Hjorth
-
Spændende artikel om en spændende oplevelse, Keld!
Da jeg arbejdede for Dantec Dynamics, som laver udstyr til flowmåling, havde vi netop Pininfarina som kunde. Vi havde derfor en Ferrari Testarossa modelbil holdende på bordet i et af vores mødelokaler.
Jeg skrev selv lidt om det i artiklen “Noget om common rail og som vinden blæser …” i https://viaretro.dk/2025/03/weekend-matine-nr-552/ -
Fantastisk beretning Keld – tak !
-
Tak for historien, @keld: Jeg tror det er den eneste vindtunnel i verden, der er SÅ indhyllet i designhistorie. Og ja, jeg lukkede øjnene og så en Ferrari Testarossa…
-
-
Claus Ebberfeld wrote a new post 1 måned, 1 uge siden
Hus forbi: Hvad med garagen?
Jeg tror jeg har skrevet om det før, men det er virkelig ærgerligt, når ej […]-
Den Renault 14 skal hverken støves af eller males. Den kører skam, som den er, med næsten nye plader på. Som den eneste i kongeriget, tror jeg nok.
-
Ja, den stod jo med plader på og en Wunderbaum i bakspejlet. Men spindelvævet forvirrede mig lidt, @bliktud – måske kører ejeren ikke ret stærkt?
Men ja, det var forfærdeligt vejr den dag og alligevel stod jeg ud og tog nogle billeder, fordi jeg simpelthen ikke har set en Renault 14 ude i den virkelige verden i mange år – og da slet ikke i Danmark.
-
@ce Det var en god artikel. En køretur som bagte så meget andet med sig. Tak for den.
Skal du ikke prøve en Humber / Sunbeam
https://www.veteranposten.dk/detail?id=419635 -
Ja, utroligt at ordet “hesteejendom” er positivt, mens udtryk som “egen grav i garagegulvet” ikke nævnes af ejendomsmægleren !
Mht. istandsættelse jeg kender godt turen, har i 40år beboet og istandsat en ejendom der er klassificeret som bevaringsværdig, opført før 1850 som det hedder i BBR sprog.
Ikke mindst længen var “et projekt” hvor vi kørte med gravemaskine indendørs. Dengang blev der kun plads til én garage i længen, resten blev ungdomsbolig til min søn.
Senere fik vi bygget en separat garage på 70m2, som i dagligdagen rummer de fleste af bilerne; men også er blevet festlokalet hvor store begivenheder i familien afholdes.
Billedet er dog fra Morgan klubben “garage møde” der afholdes 1. lørdag efter 15. marts :-)
-
Jeg var lige præcis derovre, @seppo – godt set. Men hovedparten af historien udspillede sig dog på Fyn – jeg havde nær sagt “fastlandet” i denne forbindelse! Men hvor er det dog et dejligt sted, så tak for invitationen: Jeg tænker godt der kan blive et par gode ture mere i denne sæson.
-
Ja, @sbla, det var også en af de ting jeg lærte: En køretur kan betale sig på mange måder. Jeg ved snart heller ikke hvem der blev mest overrasket over at mødes på den måde! Jeg har set den Humber og jo – den er da ikke uden evner.
@henrik-kusk, grav er nemlig smart og simpelt og oldschool – og kan det mon ikke kombineres med vinkælder, nu jeg lige tænker over det? Den gode mand jeg besøgte havde masser af loftshøjde (i en maskinhal-lignende bygning ved siden af hestestaldene), så han havde installeret en firesøjlet lift i stedet, og den var han kisteglad for. Installationen var heller ikke “bare lige”, sagde han – men han havde dog lavet det hele selv alligevel. Hvilket nok er en rimelig forudsætning for om man overhovedet skal gå i gang med sådan noget. Jeg var i hvert fald behørigt imponeret.
-
Det sker dog, at der er en ejendomsmægler, som tænker længere end til havudsigt, renoverede badeværelser og samtalekøkken.
Det var fruen, der for mange år siden faldt over ’65m² garage’ i salgsannoncen for vores ellers relativt ordinære parcelhus og tænkte, at det kunne hun vist godt få lokket mig til at kigge på. Det har vi ikke fortrudt… -
Grav! for nogle år siden var der i nabobyen et hus til salg. 1970-75 parcelhus – velbygget – fuldmuret – interiør originalt. Bagerst på grunden var der 85 kvm muret garage. I venstre side lige inden for porten var der grav – eller grav og grav. Der var fuld kælder under garagen, så skulle der kigges på undervogn fjernede man blot dækkenet over hullet, gik ned i kælderen og ind i det dertil indrettede rum under hullet. Genialt! Det bedste af det hele var så, at der var underjordisk adgang til garagens kælder direkte fra et lille til formålet bygget kælderrum i selve huset. Det har jeg s’gu aldrig set før! Et par år senere var der endnu et parcelhus på samme vej til salg – indrettet på samme måde med underjordisk adgang. Jeg kalder dem James Bond husene:>)
-
Som jeg husker det, Ebberfeld, er det da ikke voldsomt lang tid siden, du købte nyt hus på landet. Men garage-forholdene var vist ikke optimale. Eller husker jeg forkert? Der SKAL være faste gulve. Har selv prøvet at grave ud og støbe, og DET gider man ikke! Isolering på vægge og loft kan man klare. Samme gælder forsatsruder i plexi for at spare penge. En 3-længet gård er perfekt, da der ofte vil være direkte adgang fra hus til garage/tilbygningen. Således er man ikke “ovre” i garagen, men bare “ude i værkstedet. En familie-psykologisk forskel. Når man er ung og kan det hele, kan et kæmpe projekt være fint. Men senere i livet tror jeg ikke helt på 5-års-planer osv. Køb noget, der ER lavet, og brug din tid på at køre bil.
-
@jewer, dét lyder edderbankemig smart – af flere årsager, herunder blandt andet den praktiske. Der MÅ have været vinkælder dernede også – ellers er det ikke rigtigt James Bond.
@skaanning, du husker som sædvanligt ikke helt forkert. Og har som så ofte før også fat i noget: Det er seks år siden – men min fem-års-plan er ikke færdig. Akja.
Problemet med at købe noget der ER lavet er ofte (udover prisen), at det ikke er lavet sådan som jeg vil have det. Der er det alligevel noget nemmere med biler, der bare skal være originale og så er det per definition rigtigt det hele.
-
@ce – mener ikke der var vinkælder – men der var i hvert fald masser af plads til at etablere en. Underjordisk gang i et alm. parcelhuskvarter er James Bond for mig:>)
-
Thüringen – min nysgerrighed er stor – så fortæl endelig om dit liftprojekt ved lejlighed.
-
Thuing skulle der have stået – jeg undskylder på vegne af Apple.
-
Thüringer Bratwurst er i øvrigt en fin ting, @carsten-goth! Engang fik man dem til morgenmad med Deutsche Bahn Autozug – klar bonus.
Og ja, @thuing, jeg er enig med Carsten: Jeg kan også godt tåle at høre om et liftprojekt, baseret på erfaringer.
-
@Ebbe – det er jeg ikke sikker på at de nuværende beboere er interesserede i at få lagt ud på en offentlig tilgængelig hjemmeside:>)
-
-
ViaRETRO wrote a new post 1 måned, 1 uge siden
Weekend Matiné Nr. 579
Min første bil var en Folkevogn og jeg har ikke haft een […]-
Dælme nogle fine vogne, som Ugens Fund.
Det piner mig dog, at mit efternavn igen er blevet fejlfortolket (medmindre det altså er en Claus Sørensen, der har indsendt MG’en?)
-
Det gør stærkt med de gamle nyheder, @claus-n: Jeg beklager. Nej, du var den eneste der havde øje for denne “Poor Man’s Tickford”, så al æren går til dig. Jeg har nu skrevet Nielsen til, så vi holder os til fakta.
-
Helt enig i Lunds betragtninger om Bruun Rasmussens auktion. Det gik ikke videre godt på nogen måder. Auktionarius var uoplagt, brugte de samme fraser hele tiden og rodede rundt rent sprogligt.
Ok, det var første gang. Jo, jo. Men der er noget at lære.Jeg har ikke personligt set den gule Mazda 323, men jeg har haft nogle snakke med ejeren i andre sammenhænge. Han er både mekaniker og KÆMPE Mazda-fan. Han har haft (og lavet) mange Mazda-biler, så jeg tror, at bilen er rigtig fin.
-
Virkelig skønne biler i en meget overkommelig prisramme. De ville alle pynte i min garage, især BX’eren selvom jeg har lovet mig selv at holde mig fra franske biler😳
-
Ja, det er dygtige læsere, der har fundet de biler, @jensby: Jeg er stolt af at ViaRETRO har sådan nogen!
Det med at du har lovet dig selv at holde dig fra franske biler finder jeg yderst interessant – vil du uddybe?
-
Små mobiltaster = tyrkfejl
Jeg forbinder netop museet som et , der går op i detaljer og ønsker at være oplysende og formidlende om dets biler og genstande til dets publikum. -
@ce du kan lave screenshots af billederne på dba og efterfølgende beskære dem i Windows’s billedprogram eller i fx Photoshop, hvis du har det?
-
@ce tror bare jeg har været lidt små uheldig med de franske biler jeg har købt. Desuden er det bare mere bøvlet med dele og så er jeg nok bare design og stil mæssig blevet mere og mere italofil.
Men BXeren er jo bare skøn og quirky – og det er jo altid godt. -
Ja tak til BX :-)
I det netop modtagne Veteran Tidende, udgivet af Dansk Veteranbil Klub, er der en flot artikel om netop BX -
@jensby, BX er jo også italiensk design, så din samvittighed er fortsat i orden :-). Med hensyn til uddybningen spurgte jeg fordi du jo over årene nærmest har haft biler nok til at lave din egen statistik! Og netop BX (og mange andre hydrauliske Citroëner) er jo omgærdet af rygter og hörensagen, hvorfor jeg synes det var rart med lidt mere fakta.
Det samme med det øvrige kvalitetsniveau: Omme på Facebook skrev en læser, at kvaliteten på MG Metro var for ringe sammenlignet med BX – og det var da ærligt talt nyt for mig, der anser dem begge for at være undergennemsnitlige biler rent byggekvalitetsmæssigt. Men måske tager jeg ligefrem dobbelt fejl?
-
@ce På Youtube har jeg fulgt et par engelske fyres ( den ene med rødt hår og lange bakkenbarter ned langs kæben) program med at købe, istandsætte og sælge, diverse biler, store som små, med en forhåbentlig gevinst. Deriblandt en Maestro og det var, med den model som visse andre, at de gik efter et prisspænd jævnfør bilmærke og model og så en vogn som viste tegn på god vedligehold i tidligere ejerforhold og så måtte de file på deres værdier derefter, jævnfør hvad de kunne forhandle sig frem til af pris eller hvis evt. medfølgende reservedele havde værdi i forhold til omfanget af reparation. De løb ikke ind i de stor udfordringer med den valgte Maestro Og der er vel kimen. For en billig folkebil som Maestro lægger ikke lige op til en god vedligehold ved 2 ejer. Så deraf kommer vel dens ry som en dårlig bil. Tag Allegroen, den er ældre men den forsvandt hurtigereens Maestro.
-
Jeg mener selvfølgelig Metro og endda den billigere Austin.
-
@ce problemet er jo at det ikke er fakta, men følelser, mavefornemmelser, humør og alt muligt andet der lige nu siger mig at jeg ikke er til de franske biler.
Det er jo alt andet end rationelt, men lige nu peger alt mod Italien, hvor jeg i øvrigt er igen i næste uge 🥰. Denne gang i det nordlige, så tænker der er lidt færre Pandaer end nede sydpå
Cordiale saluti
Erik
-
-
Claus Ebberfeld wrote a new post 1 måned, 1 uge siden
Vild luksus på lavbudget: Phaeton, LS400 eller Jaguar?
Det er alligevel sjældent, […]-
Min Tjekkiske forretningspartner sværger til de her Phaeton biler og har adskillige incl. topmodellen. Bruger dem som helårsbiler. Han var især glad for sit firehjulstræk – da han mødte min 1 km lange grusvej i snevejr. Jeg synes det så noget sindsygt ud og tilbød at køre ham turen i min SnowTrac – men han kom igennem. Faktisk ret imponerende.
-
@thmace, på en-eller-anden-måde er det nok lige i Ferdinand Piëchs ånd! Og ja, W12’eren er selvfølgelig kongen af modelrækken – ligesom hverken Jaguaren eller Lexus kunne fås med tolv potter.
-
@ce X300 fås altså med den 6-liters V12. Så hedder den bare X305. Forgængeren XJ40 kører forbavsende godt i sne, i hvert fald med 6 cylindre. Jeg nåede 19 vintre i min !
-
Ja, jeg kan godt følge dig Claus, det er imponerende hvor lidt tidligere luksusbiler koster når de får lidt år (og kilometer) på bagen.
De fleste sommerbiler ved os er 2-personers, men da der sneg sig en hund ind i husstanden, Aston – Airedaleterrier på 3 år, måtte jeg jo finde en løsning med lidt mere plads.
Valget faldt på en Jaguar S-type, jeg kiggede længe og fandt én der kun havde 65.000km på klokken (direktørfrue bil i Århus); til gengæld var der rust i panelerne.
Rusten blev lavet, Jaguaren blev synet; og hvor er jeg bare glad for den :-)
Nu, efter 3-4 sæsoner har der INTET været af problemer, og Jaguar’en tilbyder komfortabel og støjsvag kørsel på et højere niveau en vores nyere VW Arteon.
.. og hvorfor har vi så også en VW Arteon som helårsbil ? – jo, jeg er sikker på; at hvis Jaguar’en blev brugt som helårsbil med 25.000km om året, sommer og vinter, holdt den ikke mere end max. 5år før rusten havde taget den.
-
Jeg har altid været – og er stadig kæmpe fan af VW Phaeton. Designet er helt sit eget om den kan godt minde om en Pasatan. De årgange Lexus LS er mig evigt ligegyldige grundet deres migrænegrå kabiner…. En X300 Jaguar er også bare god stil.. og jo, Claus… Den får også med V12
-
Ups, beklager fejlen med Jaguar: Jeg tror aldrig jeg har set en X305 – altså den viste variant med V12. Måske derfor savner jeg den heller ikke? I hvert fald så ville valget for mig være den lille med rækkesekseren, der snurrer så cremet.
Og jeres overvældende opbakning til Jaguar får mig kun til at kigge mere! Prisspændet er åbenbart enormt – for den viste V8’er koster kun 50.000.
Jeg er i princippet helt enig med design og farver på LS400, @ferdinand, og det er bestemt ikke en bil jeg kigger efter. Min efter at have levet med min første Toyota nogle måneder, så har jeg fået fornyet respekt for japanerne, og kan ikke lade være med at tænke på, hvad de ville kunne bygge, hvis de virkelig tog sig sammen? Svaret er jo LS400. De skulle bare have bedt en italiener om hjælp til designet!
-
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mercedes/clk320/32-cabriolet-avantgarde-aut-2d/6537641
Sådan en stjerne kan også fåes til under 100
-
@hc, den rigtige stjerne i forhold til ovenstående tre må nødvendigvis være en S-klasse. Og ja, den kan man også få billigt – men en CLK er lidt som at smide en Boxster ind i sammenligningen :-)
-
Helt klart en XJ. Men de skal købes rigtigt altså god mekanisk stand, ikke rust og god servicehistorie. Som Søren skriver så er det nok et budget omkring 150tkr og en bue udenom de billige. Selv kigger jeg meget på efterfølgeren x350 som kommer i 2003 og i Alu. Helt suveræn køreglæde og stil i min optik. En anden detalje er at der er mange gode værksteder i øst og vest dk og sågar sydsverige som kan skrue på Xj til ok penge
-
https://www.jdcs.ch/marktplatz-details-neu/jaguar-sovereign-4-0
Og her en flot 6 cyl som også kan noget
-
-
Claus Ebberfeld wrote a new post 1 måned, 1 uge siden
"Hvad drømmer du om at få for den?"
Og så nævnte jeg et tal. Som han næsten kunne acceptere. Hmmm. Det her ha […] -
ViaRETRO wrote a new post 1 måned, 2 uger siden
Weekend Matiné Nr. 578
Det er nemt at bilde sig selv ind, at sæsonen er ovre. Men […]-
Hej Michael,
STORT tillykke med den fine bil. Det er en rigtigt sjov “niche” model imellem 911S og SC. Rigtigt fin motor, og fin historie med blokken fra turbo. Fin farve, og så fik du soltag i stedet for targa tag?. Den bliver du glad for. Jeg har selv været en tur på Sild i min targa i forrygende regnvejr. Den er ikke tæt i sådan et vejr, kan jeg afsløre. Så det er praktisk at kunne tage tæpperne ud og tørre dem. 😬. Glæder mig til at se den ved lejlighed… -
Det er en flot farve til en flot bil Michael !
Og det er en flot farve til en Midget. Jeg tænker, jeg aldrig kommer til at glemme den Midget, jeg selv havde. De er pragtfulde vogne ! -
Congratulations on your “new” car, Michael – it looks fantastic, and I hope you enjoy many kilometres driving it!
Regarding Silverstone Festival – this year was the first time I didn’t go in a few years, mainly because it had become less and less a classic event and more a family day out. Next year it will be replaced by something called Car Fest, but there will apparently be a separate Silverstone Classic, dates to be confirmed. Hopefully it will revert to being more of a classic car event
-
Tillykke med din nye bil Michael, den ser godt ud 😊
Mht. “den anden grønne bil” vist på forårsmessen, er det jo en MG F.
Her i husstanden har vi også en MG TF (opdateret version af MG F), og det er jo nok den klassiker der bliver brugt mest i husstanden.
Den kører perfekt (centermotor) og er nem at bruge i hverdagen.For en 3 ugers tid siden havde jeg et bestyrelses møde i Jylland midt på dagen, og et igen om aftenen på Sjælland. Solen skinnede, så jeg tog MG`en da den havde godt af en lang tur; og da jeg tankede den dagen efter var resultatet 15km/l og jeg selv var ikke “vindtræt” af 650km i åben bil på en dag.
Om det bliver en klassiker ? – svært at sige, men selvom priserne i Tyskland er steget kraftigt de sidste år, er de stadig til at nå for få penge i DK !
-
Tak for de positive kommentarer og lykønskninger med den “nye” gamle bil. Jeg er sikker på, at jeg bliver glad for den. Den har lige det ekstra og en god farve, der giver lidt ekstra kant og får den til adskille sig fra de andre 911’ere. Vi ses derude på et eller andet tidspunkt.
-
@mslund, også herfra redaktøren et stort tillykke: Det er efter min beskedne mening noget nær det bedste kompromis af alle klassiske 911’ere overhovedet du dér har anskaffet dig – og så i dén farve. Det er bare kræs, simpelthen! Godspeed herfra :-)
-
Tillykke Michael – dejlig bil. Og du siger det så ingen kan misforstå det: Den har lige det, som gør at den adskiller sig fra andre 911. Det er ingen kunst at købe en stangvare – men det kræver en connaisseur, at vælge som du lige har gjort. Stærkt inspirerende – må jeg sige…..
-
Det er jo egentlig en ret enkel regel indenfor Porsche, @jens-Ole-Petersen: Hedder bilen noget med “Carrera”, så er den mere Porsche end dem der ikke gør. Sådan: “Porsche for Dummies” :-)
Jeg aner dog allerede nu, at @ms-lund vil uddybe på modellen, så p.t. siger jeg ikke mere!
-
Det her var mere en general kommentar til at vælge det sjældne frem for det mere ordinære – hvilket altid er et godt valg.
-
Det er nærmest en universel sandhed, @jens-ole-pedersen, helt rigtigt. Når det er sagt, så skal man virkelig vide hvad en Carrera 3.0 er for ikke bare at sige at en SC har alt det samme – bare billigere. Men det er så også Porschemiljøets styrke: Der er mange anorakker derude :-)
-
-
Claus Ebberfeld wrote a new post 1 måned, 2 uger siden
Fra Malcolm over Tom til Fergus: Genfødsel af Jaguar XJ-S
ViaRETRO har skrevet om […]-
Hvis jeg vandt i lotto, ville jeg ikke tøve et sekund med at ringe til Fergus og bestille en Supercat. I mine øjne den fedeste restomod der findes!
-
Jeg kan meget bedre lide den nu end før din video. Fremragende !
Det jeg synes mindst om er de voldsomme og meget lidt diskrete skærmforøgere, men jeg står nok alene med den opfattelse, for langt de fleste fotos gør hvad de kan for at fremhæve dem.
Hvis man vil høre vrælet, er der et par sekunder i denne video startende fra 02:46
-
Jeg må indrømme at jeg bliver barnlig glad af at høre næsten al lyd fra Bathurst 1985
-
Det er jeg glad for at høre fra netop dig, @leo-jensen, da jeg anser dig som nærmest en slags ambassadør for den originale XJ-S.
Og der er meget mere lyd med den her i diverse optagelser fra Goodwood: https://www.youtube.com/watch?v=hObz_9PJWfQ
-
Ikke en dårlig titel at få hæftet på sig, @ce.
Og ja, jeg har eksempelvis skiftet mine 215/70R15 til den originale størrelse (205/70R15) og er godt tilfreds med det.
Jeg har også haft mellempotterne erstattet af ‘lige rør’ og fortrudt, da det støjede for meget ved motorvejshastighed.
En ting har slået mig efter også at have set Harrys video på YouTube: Man har fjernet benzintanken fra den oprindelige placering og derved opnået mere bagageplads. Hvor er benzintanken placeret nu, og er der stadig 500 km i tanken ?
Her min egen lille video. Uden mellempotter og trods det rimeligt støjsvag. Med automatgear går den hurtigere end jeg kan skrive her i første gear ;o)
-
Rigtig god video. Hvis finanserne var til det havde jeg købt en. At tage en i min optik super bil og gøre den endnu bedre er en hyldest til mærket og modellen. Som der bliver sagt enten elsker man den eller det modsatte.
-
Er egentlig erklæret purist – men den kan et eller andet. Måske er det bare nutidens vildskab og V-12 vrælet fra en tunet pre-HE – men det virker på mig…
Det med V12 GT manuel… ja, der var ikke mange valgmuligheder – men heller ikke mange kunder. I de 4 år hvor det var muligt med V12 manuel – blev der solgte 286 stk. I hele XJ-S levetiden blev der solgt 115.000 – så omkring 0,25% af solgte biler med V12 manuel, gjorde det et connoisseur-valg (pæneste måde at formulere en fiasko salgsmæssigt). Kunderne var et andet sted.
Automatik eller manuel – det er 2 helt forskellige køreoplevelser i samme bil… der er da også en god del, som vælger at sætte en moderne manuel kasse i deres auto.
Men tilbage til spørgsmålet – jeg kunne godt – men ville ikke sende min egen over til restro-make-over.
Men der er massere af billige donor biler, som ellers ville blive hugget op (og så må man gerne i min optik) -
…og en venlig tanke til Bob Tullius og hans Group 44 – som vel lagde grundstene til at XJ-S blev “opdaget” som en racerbil af Jaguar/TWR
-
God pointe med Tullius, @lars-torp-madsen: Ham har jeg jo altid beundret, da jeg oprindeligt kom ud af Triumph-lejren, og det gjorde han også.
@casper, jeg synes du rører ved noget essentielt for en god restomod: Originalen må ikke have været perfekt!
-
-
Claus Ebberfeld wrote a new post 1 måned, 3 uger siden
Enzo, Villeneuve & Turbo = Sejr!
Og vi taler vel at mærke gode gamle Enzo Ferrari, Gilles og […]-
Hmm, jeg er åbenbart alene om at være grådlabil over den her film – akja. Men jeg var også rørt flere steder i “Rocky”, selvfølgelig. Måske er det bare mig.
-
Nej Claus. Du er ikke alene. Forskellen er blot, at jeg ikke har taget Ferrari-kasketten af endnu. 1980’er æraen med Ferrari Turbo og Villeneuve var fantastisk. Tænk at kunne vinde i Monaco 1981 med så vild en turbo F1. I modsætning til dagens Formel 1, som pga. bilernes nuværende pålidelighed og dækstrategi er kedeligt og forudsigeligt, var firsernes formel 1 helt uforudsigeligt. Motorer sprang i luften og bilerne løb tør for benzin. Find klip fra Monacos Grand Prix 1982, og se at de fleste biler løb tør for benzin på sidste omgang, og faktisk blev klassificeret, selvom de ikke så målflaget. På trods af Villenueves og Palettis endeligt i 1982-sæsonen, var den en fantastisk formel 1-sæson. Mange vindere, og en Keke Rosberg, der kun vandt et løb og alligevel blev verdensmester. Så også i denne sammenhæng er retro bedre end nutiden. Gerne flere artikler om retro-formel 1, selvom de ikke afføder så mange kommentarer.
-
Rart at høre, @tocoman – tak. Og jeg er HELT enig i 1982-sæsonen, som man sagtens kunne lave en film om.
-
-
ViaRETRO wrote a new post 1 måned, 3 uger siden
Weekend Matiné Nr. 577
Folkesportsvognen er et genialt koncept. Nu har vi een […]-
…hvis den ikke er grøn nok, så må det være denne:
-
Jeg har også i mange år drømt om en 911 og var tæt på i starten af firserne da jeg byttede min Alfasud til en 1750 Bertone hos Centerauto i Egå og forhandleren spurgte om jeg hellere ville købe værkførerens 911. Jeg skulle give 15.000kr for Alfaen men noget over 50 for Porschen, som studerende afgjorde det sagen. Det var en rødlig G model og jeg synes dengang kofangerne var grimme husker jeg.
Det er gået med 911 som med Y stole, PH lamper, Bojesen aber og meget andet, når det bliver noget alle vil have og mange har så bliver det knap så interessant selv om produkterne er tidløse, ikoniske og – ja lad os bare sige det højt – fantastiske.
En tidlig 911 Targa til mig når jeg vinder i lotto tak, gerne grøn. -
Njah, det startede faktisk et andet sted, @ole-wichmann – nemlig på min ferie. Meget passende afbræk fra supersportsvogne, faktisk – men jeg synes alligevel det er svært decideret at blive træt af dem :-)
Angående Michaels kommende harjeg genlæst hans tekst og synes ikke jeg kan se, at hans nye 911 skulle være nyere? Men det er måske bare mig. Det vil dog undre mig, da han jo for nyligt har anskaffet en nyere brugt BMW, der er lidt af det samme. Jeg kan jo (desværre?!?) ikke diktere hvad han (eller andre: Selvom det kunne være interessant…) skal købe, men i det mindste er det mig der er redaktør, og jeg kan da hurtigt indføre en regel om, at man kun må skrive om een vandkølet bil! Jeg tror dog ikke det bliver nødvendigt, for så affældig er han jo ikke :-)
-
@lars-d, alt andet lige tror jeg faktisk alt ER lige: Alfaen er også en fantastisk bil og er jo også blevet meget dyrere. Da du under alle omstændigheder (jeg kender dig jo :-)) var blevet lykkeligere med Alfaen, så kan jeg ikke se andet end at du har gjort det HELT rigtige. For dig. Hvad andre vil gøre er jo deres egen sag, så at sige.
-
@hc, godt bud: Sælgeren har vist købt fælge samme sted som ejeren af Hondaen, og jeg håber sælgeren af dem er i fængsel nu – men derudover er jeg enig: God pris for en folkesportsvogn med en rigtig Porschemotor. Der er i annoncen dog også billeder af bilen på de korrekte fælge, så de følger måske med? Ellers tænker jeg en dummebøde på 25.000 kroner er passende…
-
Sagen er ikke 100 % klar endnu, men noget af det, som er skrevet herinde, kommer rimeligt tæt på …
-
Hmmmmm – jeg har aldrig været særlig god til den slags gætværk, @mslund, så nu er jeg bare endnu mere mystificeret. Men luftkølet betragter jeg som en selvfølge, det er klart.
-
Jeg har haft flere “folkesportsvogne”:
Fiat X1/9 5speed – sjov, men rustede. Den var sløv.
Matra Murena 2,2 – sjov, praktisk og næsten rustfri
Porsche 924 turbo – lidt kedelig. Den kørte ikke som en sportsvogn.
og lidt længere oppe i hierakiet:
Lotus Excel – sjov og praktisk. Rustfri
Lotus Turbo Esprit – mega sjov, men kompliceret. Dyr at reparere
Lotus Elise – megamega sjov. Billig at holde kørende. Den er lidt uden for kategori, da den ikke har pop-up-lygter -
Det er stort set en checkliste i forhold til hvad jeg også synes der er vigtigt, @the-real-stig!
-
- Hent mere
Tillykke – den havde jeg ikke lige set komme!
Sjælden ja! Men jeg bruger en del tid i Italien og har da godt set denne model, men må også indrømme at den jo ikke får pulsen til at stige. Det gør Ypsilon eller Y10 dog heller ikke, men dog glad for at du kører Lancia og italiensk 😎🇮🇹
Præcis, @jensby: Den får pulsen til at falde! Og det er også rart nogle gange.
Og nej, jeg havde heller ikke selv set den komme…
Tillykke med den, lækre farver, og det er en Lancia. Jeg har heller aldrig set en i Danmark. Hvad er historien, er de overhovedet solgt i Danmark fra ny?
Tak – og en lille historie om at verden er lille, @ole-wichmann: Ham Henrik jeg solgte MR2’en til har faktisk solgt Musa, Lybra, Ypsilon og alt det der fra ny – så ja, det har de. Og “min” er dansk fra ny, og så vidt jeg kan se med de originale plader – jeg købte den samme dag som den var tænkt at blive afmeldt.
Jeg så for en del år siden en Musa holde parkeret foran den italienske ambassadørs residens i Fredericiagade, København K.
Jeg blev interesseret i bilen, men mere blev det ikke til. Mon ikke den var lidt for lille til at køre på campingferie med telt, når der også skulle være plads til nogle kasser vin på vej hjem.
Men tillykke med den lille ny.
Tak Uffe. Det gør hun også – og med anhængertræk. Men man får ikke det hele for peanuts :-)
Njah, Henrik har trods alt næppe solgt MIN bil fra ny – det ville have været vildt. Og jeg mener han sagde at det var Anders Fjordbach, der også gjorde i Maserati og andet italiensk, der importerede og solgte dem – måske som grå import, så?
Det undrer mig ikke med en lang lagertid. Faktisk ville jeg hjertens gerne vide hvem i alverden der købte de biler dengang. Ordentlige mennesker, helt sikkert :-)
Konebil – interessant. Hvad kører kvinder rundt i, og hvilke kriterier er indgået i deres valg? Vi har Fiat 500C som bil #2, den er praktisk i bykørsel, nem parkering, kører rigtig godt, fint retro-design, en glad lille bil :-)
@alfahahn Vi har også en 500C som #3 til datteren. #2 til fruen er en Mito.
@kjeld-jensen, den er faktisk meget rummelig for fire meters totallængde, så der kan være RIGTIGT meget vin og telt med. Jeg har nørdet i at læse nogle samtidige tests, der kritiserer dens adgang til det pænt store bagagerum for at være for lille. Det har jeg MEGET svært ved at få øje på – når jeg kommer direkte fra en MR2 :-)
Konebil! Tilbage i 2007 var vi faktisk ude at kigge på en Fiat Idea. Vi skulle også lige forbi en anden forhandler – der stod en næsten ny Panda 100HP – så var hun s’gu solgt:>). I dag fiser hun rundt i en 20 år gammel Suzuki Ignis 1,5 Sport.
Lånte en som lånebil hos Jensen auto i Gentofte.
Sjov lille bil med læder og glastag, køn neej ikke rigtig,
men bestemt ikke en man ser hver dag.
Han havde også en ypsilon med autgear og alt i udstyr også en
lille charmerende lille bil.
Konebil ? – her i husstanden kører Pia primært i en 10år gl. VW Golf som hun har haft fra ny.
For nogle år siden indkøbte vi en MG-TF, primært som sommerbil til Pia, men jeg må erkende, at den i dag nok bruges mest af mig :-)
.. og i sommerhuset, en Peugeot 207CC, det er FEDT at have en cabriolet holdende fast som bil nr. 2 i sommerhuset.
@Ebberfeld. Lille et specifikt spørgsmål. Du har en 1007 med på dit foto, og du skriver, at kloge hoveder mener den bliver klassiker/samlerbil. Hvad ligger til grund for den antagelse? Har ikke lige selv tænkt i de baner.
Når jeg spørger, er det fordi min kone kører i en. Altså vores konebil!
Den har bestemt set bedre dage, og skal snart skiftes. Men hvis sådan en bil vitterligt har et publikum, vil det jo være dumt at hælde den ind i en handel med en forhandler, der alligevel bare sender den til skrot. Så er det bedre den ryger til en Peugeot-samler eller noget. Hvis den slags findes…
Gør mig venligst klogere! Det har du gjort før!
Faktisk var der ikke de store forventninger til Lancia Musa. For sjældent har det været en succes, at sætte et andet emblem på en bil for bagefter at sælge den som noget mere værdifuldt.
Men lige her gjorde man et scoop. Og 20 år efter holder konceptet og designet stadigvæk. Der kommer nok en retro ellert på denne opskrift før end den bliver en klassiker.
Jeg mener at huske, at Musa’en faktisk solgte bedre i Italien end Idea’en.
Herhjemme er konebilen en Fiat 500E, herrebilen en Abarth 500, børnebilen en 500C og familiebilen en 500X.
Så…. Diversiteten findes mest under motorklappen og i farven😉