-
ForfatterIndlæg
-
30. december 2021 kl. 14:26 #178133Soren W390 Indlæg
Er der nogen, her på ViaRETRO, der har erfaring med specialbenzin til biler, der står stille i længere tid, vinteren over f.eks.? Der bliver jo snakket meget om E5 og E10 benzinens problemer med optagelse af vand og mulig korrosion i tanken, ødelagte gummimembraner m.m.
I går så jeg et afsnit af Harrys garage af Harry Metcalf. Han havde købt 10 liters dunke med “vinterbenzin” som han hældte på sine motorcykler. Umiddelbart kan jeg ikke finde det i Danmark, men jeg har nu bestilt noget benzin additiv fra Bardahl, der skulle gøre det samme. Hvad er jeres erfaringer?Attachments:
8. januar 2022 kl. 13:51 #178441Michael Sehested Lund32 IndlægDet kan godt være, at jeg er for meget “Lasses far” med mine klassiske biler. For bortset fra at køre på Shell V-Power benzin som jo er E5, gør jeg ikke andet. Eller det vil sige, jeg sørger for, at der bliver tilsat blyerstatning til benzinen af hensyn til B18-motoren i min Volvo 1800.
Jeg ved godt, at etanol er hygroskopisk og sammen med vandet lægger sig på bunden af tanken pga vægtfylden, men jeg har aldrig oplevet problemer med korrosion i tanken. Jeg er mere bekymret i forhold til påvirkning af benzinslanger mm, så dem kigger jeg altid omhyggeligt på.Jeg var faktisk mere bekymret for dieselpest i sin tid som ejer af en båd med dieselmotor, hvor jeg altid udelukkende benyttede havnenes tankanlæg. Diesel på tankstationer indeholder 7% biodiesel, som bakterier godt kan lide.
10. januar 2022 kl. 19:12 #178485Martin U2 IndlægJeg så samme afsnit af Harrys Garage og synes, at det var en god løsning han præsenterede. Selv om det er relativ dyr benzin, ser det utrolig let ud at bruge. I år er jeg gået “Thansen-vejen” med en Fuel stabilizer til mine tre motorcykler. En flaske – rækker til 20 liter benzin – i tanken, og så skal motorcyklen “rystes” lidt, for at blande additivet med benzinen. Herefter skal motoren køre i ca. 5 minutter for at få blandingen gennem systemet. Om det virker så godt som Harrys forslag, ved jeg endnu ikke. Det er lidt bøvlet, at skulle blande benzin og additiv. Måske der er en lettere løsning? Året igennem har jeg tanket lidt forskelligt på mine motorcykler. Min Royal Enfield har kun fået E5 men både min Yamaha og min Suzuki har fået E10. Så tanken om en plug-and-drive løsning med oktan 99, uden ethanol, virker tillokkende. Men jeg er også stødt på, at der ikke er nogen forhandler i Danmark.
Måske en fælles “prøvebestilling” i ViaRetro regi til næste vinter, var en mulighed? Jeg vil i hvert fald gerne tegne mig for 6 dunke á 10 liter.Attachments:
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.