Den nye tilføjelse til garagen blev en Fiat 124 Sport fra 1974 – en dansk bil med én tidligere ejer, sorte nummerplader, aldrig restaureret: Så utroligt et tilbud, at jeg ikke kunne sige nej.
Benvenuti nel mio nuovo sportivo italiano – un arancio Fiat 124 Sport del 1974. Sådan dér!
124 Sport er noget ganske andet end den ordinære 124, som Fiat solgte over halvanden million af (hvorefter Lada tog over). Sport var nu også populær med over 280.000 bygget, men hvor mange er tilbage?
Det var et langt tilløb, men nu fortsætter dannelsesrejsen virkelig, og man skulle tro, det var noget der var planlagt i detaljer. Den nytilkomne er en en-ejers (nyt for mig!), sortplade (nyt!) italiener (nyt!), har en typisk halvfjerdserfarve (nyt!), er teknisk set ret avanceret (nyt!) og så var den jo i perioden en konkurrent til BMW 2002. Som jeg jo har haft, husker nogen måske. Så nu burde jeg kunne sammenligne, analysere og konkludere og i sidste ende blive et klogere og især bedre menneske. Udover ganske enkelt at opleve, naturligvis – Fiat’en er jo ikke en laboratoriemus, den er skam beregnet til at køre i.
På messen ved første øjesyn: “Gnavpot” til venstre og børsmægleren til højre var begge begejstrede, mens jeg undersøger, om dette virkelig kunne være noget. På trods af fronten.
Det har den faktisk også gjort hele sit liv: Bilens hidtidige ene ejer har løbende vedligeholdt bilen, og kørte i den til han ikke kunne mere. Jeg har ikke kunnet komme til bunds i historien endnu, men den løbende vedligeholdelse har indbefattet en ny motor og en omlakering for mange år siden. Efter sigende er bilen derudover ikke restaureret som sådan, men blot jævnligt rustbeskyttet. Det sidste er i hvert fald tydeligt, for jeg har aldrig set en bil være så sovset ind i rustbeskyttelse alle vegne – den er formentligt 10-20 kilo tungere nu end da den forlod fabrikken. Det virker utroligt at sådan en gammel Fiat kan stå så fin i dag, så rustbeskyttelsen må have virket.
Hækken er ligeså enkel som fronten er rodet. Bemærk anhængertrækket, som talte med i mine efterrationaliseringer…
Jeg så den på Fredericiamessen for to uger siden, og dér havde den en næsten magisk tiltrækningskraft på folk – også på mig og mine to italienervenner, trommeslageren og hans GTV6-kørende kumpan, børsmægleren (det skal lige siges, at sidstnævnte faktisk ikke er børsmægler, men bare troppede op hos en hugger efter dele til trommeslagerens Lancia iført åbenbart lidt for pænt tøj: Huggeren misforstod derfor hans erhverv, og jeg har siden ikke kunnet få børsmægler-titlen ud af hovedet). Den var nemlig i rigtig fin stand, særdeles i øjnefaldende i orange, og så er det jo bare en utroligt sjældent set model.
I dag, i hvert fald: Der blevet faktisk lavet ikke færre end 280.000 124 Sport, 100.000 flere end af 124 Spider, som man dog oftere ser på gaden. Selv kunne jeg rent faktisk ikke huske, hvornår jeg sidst havde set en Sport. Første generation af modellem kom i 1966, og dette er en 1974-model. Modellen var kendetegnet ved at blive mindre og mindre køn for hver af sine facelifts, og som sådan er den orange bisse fra det næstsidste produktionsår ikke højest på entusiasternes ønskeliste. Til gengæld er den billigst – og i øvrigt også mest udbredt, hviket jo også tit hænger sammen. 200.000 af Sport’erne var af denne sidste generation, som man i dag kalder CC.
Twincam-motoren var den første af sin art med tandremsdrevne knastaksler, og den går virkeligt godt: 118 hk fra 1,8-liter var pænt i 1974.
Dette sad i kassetteradioen: Lis og Per med “min lille tusindfryd”. Det bliver gemt for eftertiden. Godt gemt.
Skriv en kommentar