• In reply to: ViaRETRO wrote a new post Det er noget møg at male på galvaniseret jern… Overskriften er klar tale og er et reelt problem. Galvaniseret jern – især når det er nygalvaniseret – udsender nogle gasser i al sti […] Vis

    Jeg ville SÅ gerne elske Lancia Flavia Sport. Men som 98% af meneskeheden, har jeg det svært med dens udseende. Den har dog min sympati, og interiør og drivlinje er jeg ret glad for. Den ser også bedre ud i virkeligheden end på billeder, og farven har stor betydning for den. Rød gør den ikke noget godt. Den bedste farve jeg har set den i, er “Av…[Læs mere]

  • In reply to: Søren Navntoft wrote a new post Lige midt i de franske alper befandt jeg mig forleden blandt en gruppe mennesker, som skulle fejre en fælles ven. Kendetegnene for hele forsamlingen var, at vi næsten alle havde vo […] Vis

    Glem alt om rationelle argumenter. Svar som (mange) kvinder gør, når de skal retfærdiggøre irationelle ønsker. Med følelsesbaserede argumenter. “Den vil gøre mig glad” “Jeg har altid ønsket mig sådan en” “Den vil gøre mig til et helt menneske” Bla-bla-bla. Det kan der ikke argumenteres imod. Det er samme problem (mange) mænd har, når de spørger…[Læs mere]

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Klassiske biler er nu officielt anerkendt som kunst. I hvert fald nogle af dem. Eller helt nøjagtigt én model. Men man skal jo starte et sted, og det er da et tankevækkende ge […] Vis
  • In reply to: Søren Navntoft wrote a new post Bilproduktionen har gennem tiderne givet os mange komplet idiotiske konstruktioner, som har været til stor irritation for bilejerne. Når man tænker på HVOR mange timer der er lagt […] Vis

    HA, sådan er det stadig på Panda’erne. I hvertfald frem til modelår 2011.
    Og ja, basis versionen har kun manuel åbning med nøgle af døre og bagklap.
    Det har dog aldrig været et problem.
    Pre-FIAT Lancia’er har typisk ikke tekst eller symboler på rækken af ens knapper og greb. Ikke en forglemmelse, men et valg truffet af æstetiske årsager.…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Dette er den mest fantastiske bil jeg har set i år. Eller måske nogensinde, faktisk. Kernelæsere vil vide, at jeg betragter Lancia Stratos HF som verdens bedste klassiker*. Ua […] Vis

    Lancia Stratos HF Zero = Avantgardistisk stilikon. Der den dag i dag, fremstår mere som UFO end bil.
    Lancia Stratos HF= Meget effektiv rallybil, der samtidig er både dramatisk og smuk.
    Ingen af dem er brugbare gadebiler. Alligevel melder jeg mig frivilligt til at køre en, eller begge (en af gangen) fra hvor som helst til Fredericia til ef…[Læs mere]

  • In reply to: Søren Navntoft wrote a new post Det italienske designhus Zagato har 100 års jubilæum i år, og det har vi markeret med Michael S Lunds fine artikel i Weekend Matiné nr. 243. I løbet af året vil vi stille skarpt […] Vis

    @soren-w Medens vi venter på en ViaRetro afstemning. Smider jeg også lige en kandidat på banen. Endnu en Zagato. Græsen mellem gal og genial er hårfin.
    Zagato Flavia = Gal
    Zagato Flaminia = Genial

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Min næste bil skal være manuel. Engang troede jeg jo aldrig nogensinde jeg skulle køre andet end manuelt gear. At automatgear var til folk, der ikke kunne skifte gear selv – hv […] Vis

    @claus-ebberfeld Beslutningen var en variation af “relativ fonuft” Vi kan jo vende den (beslutningen) over et glas vin engang.

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Min næste bil skal være manuel. Engang troede jeg jo aldrig nogensinde jeg skulle køre andet end manuelt gear. At automatgear var til folk, der ikke kunne skifte gear selv – hv […] Vis

    Vorsprung durch Slogan. Ja. Gælder også VW. Og det virker.
    PS. Flavia’en er solgt.

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Min næste bil skal være manuel. Engang troede jeg jo aldrig nogensinde jeg skulle køre andet end manuelt gear. At automatgear var til folk, der ikke kunne skifte gear selv – hv […] Vis

    @ole-jagmann. Når jeg nu har beslutet at bilen skal videre. Er jeg ikke den rigtige til at tage de hårde beslutninger der utvivlsomt vil komme under en motorrenovering.
    Jeg vil være tilbøjelig til at vælge den billige løsning, og det er sjældent den rigtige.
    Bilen har fortjent at komme til at spille 100% igen.

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Min næste bil skal være manuel. Engang troede jeg jo aldrig nogensinde jeg skulle køre andet end manuelt gear. At automatgear var til folk, der ikke kunne skifte gear selv – hv […] Vis

    Kære ViaRetro venner. Jeg er konverteret til Fulvia.
    Jeg har tit været på nakken af Hr. Ebberfeld pga. hyppige bilskift. Men det er jo ikke det samme som, at man aldrig må skifte bil. Så nu har jeg gjort det. Den kan ses både til CRAA og CHGP.

  • In reply to: Søren Navntoft wrote a new post Alfa Romeo populære klassiker som går under modelnavnet Giulia Sprint, GTV eller i folkemunde; Bertonen, efter designhuset som skabte de tidsløse linier, behøver næppe nogen yderl […] Vis

    Når man begynder at se på, hvad man kan få for de samme penge, får GTC’en problemer.
    I hvert fald for os, der er nødt til at se på prisen. Og som rent faktisk ville køre i den.
    Som investeringbil, har den vel gjort det meget godt?

  • In reply to: Søren Navntoft wrote a new post Alfa Romeo populære klassiker som går under modelnavnet Giulia Sprint, GTV eller i folkemunde; Bertonen, efter designhuset som skabte de tidsløse linier, behøver næppe nogen yderl […] Vis

    Hm, jeg syntes der mangler et ord i påstanden “verdens smukkeste coupé var skabt” Nemlig ordet”måske”, eller mere præcist på engelsk: Arguably.
    I min verden er den i hvert fald ikke “verdens smukkeste coupé”. Jeg medgiver dog, at set fra rattet, er udsigten fantastisk. Set udefra: Not so much.
    En dag laver ViaRetro nok en afstemning :-)…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post I automobilhistorien er det ofte den første af en slags, der senere bliver den mest eftertragtede. Sådan gik det ikke med Barracuda. Den slags vi taler om her er den type a […] Vis

    Hvad med at gå den anden vej? Er den velegnet til transport af flere personer, eller lange og tunge ting? Er den komfortabel, rar at køre langt i? Er den brændstof økonomisk? Er den “nem og sikker”at køre?
    Kan man sige nej til alt det, er det nok en sportsvogn.

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Et britisk firma gør det i hvert fald: Tuner, chopper og individualiserer på Lancias hæderkronede Aurelia coupé.  Men der er et vist hold i det der foregår hos britiske Thorn […] Vis

    Det kan man. Bør man? Puristen i mig siger nej. Det samme gør den historiker, der også bor i mig. Min indre “polizia originale” slår sig i tøjret. Men er der penge at tjene, vil det blive gjort. Hvis jeg nogensinde skulle løbe ind i en sådan bil og dens ejer. Ville jeg spørge hvorfor, og håbe på et virkeligt langt og godt svar.
    Jeg vil gerne for…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Tredie del af ViaRETROs utroligt langmodige trilogi, men nu er den her: Det handler om en dag med en Lancia Fulvia Berlina, der tog mig med storm. Og pludseligt gav Sørens postulat […] Vis

    Jeg syntes dog at hvid tenderer det flamboyante :-)
    Så grå og diskret til mig, tak. Vi ses derude.
    Selv “musegrå” lyder godt på italiensk: Grigio Tor di valle

  • Vincenzo ændrede deres profilbillede 5 år, 8 måneder siden

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Tredie del af ViaRETROs utroligt langmodige trilogi, men nu er den her: Det handler om en dag med en Lancia Fulvia Berlina, der tog mig med storm. Og pludseligt gav Sørens postulat […] Vis

    På “given foranledning” har genlæst denne udmærkede artikel, og min egen kommentar dertil. Jeg vil gerne revidere min holdning, her fire et halvt år senere. Det er Kristian, der har ret. Ud med påfugle fjerene. Ind med praktisk og stilfuld kvalitet. Eller også er jeg bare blevet gammel :-)

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Tal siger ikke alt. I denne sammenhæng siger de faktisk nærmest ingenting. ALT peger på Buick’en, hvis man bare kigger på tallene: Den er mere sjælden, der er hurtigere, den er ( […] Vis

    Overraskende klar sejer til Buick. Når vi altså fraregner de 70%, inklusiv mig selv, der automatisk stemmer italiensk.
    I den virkelige verden, ville jeg dog springe Biturboen over, og gå efter en Ghibli II GT.
    Så sen som muligt.1995 eller nyere. Altså 2.8 versionen, ikke 2.0, og med manuel 6 trins Getrag gearkasse.
    Som næsten nabo til Skall…[Læs mere]

  • “Alle biler er elskelige, især hvis de er italienske eller franske. Jeg foretrækker dem originale , med så få ændringer som muligt. Sherry, en god kop kaffe og lyden af Miles Davis er livskvalitet”

    Tja, det […]

  • Når nu lottogevinsten er landet, og de 3 couper:Flavia, Fulvia og Flaminia holder i garagen. Så må det jo blive en HPE. Monten er ikke for gamle, og halvtykke mænd. Spyderen trykker på ikke nogen knapper hos mig […]

  • Hent mere