Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter

Advents/julegave til Fiat-fans, eller hvis man bare er interesseret i et væsentligt kapitel i bilhistorien. I Weekend Matiné Nr. 379 skrev jeg om Autobianchi Primula, hvor en læser gjorde mig opmærksom på, at manden bag, Dante Giacosa, har skrevet en bog om sit arbejde med bilkonstruktion hos Fiat: Forty Years of Design with Fiat. Bogen blev første gang udgivet i 1979, igen i 1988 og sandelig også i 2014.
    Denne gang på foranledning af Giacosas datter sammen med Centro Storico Fiat, som min altid vakse kone gjorde mig opmærksom på. Det allerbedste ved det er, at bogen er gratis i elektronisk format. Jeg har allerede selv hentet den og har skimmet den igennem. Dante Giacosa fortæller både om sit arbejde med de forskellige modeller, men også om sine kollegaer bl.a. Antonio Fessia, der ikke bare var bilkonstruktør, men også lidt af en womanizer. Det er nok ikke for meget sagt, at Dante Giacosa hører til blandt de store i bilhistorien, så at læse om hans bidrag til den – med hans egne ord – er da helt oplagt her i den mørke tid.
    Bogen kan hentes på https://www.fcagroup.com/en-US/SupportFiles/Documents/centro_storico/Dante_Giacosa_Forty_Years_of_Design_with_Fiat.pdf

Søren L Nielsen
    41 Indlæg

Fantastisk bog. Tusind tak for linket. ???

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.