Register

nineteen − seven =

A password will be e-mailed to you.

Frihed er dét bilen giver dig – og en klassiker giver det med stil. Men hvad hvis det er ferietid, og du skal overnatte? Og vil bevare det klassiske og stilmæssige forspring? Svaret er dråbeformet!

Jeg er jo ud af en campingfamilie. Hvilket jeg i øvrigt i dag kan tilskrive, at jeg taler tysk: Min familie var meget ofte på Rømø med campingvognen. Ligesom tusinder af tyskere, herunder med børn – nok det bedst tænkelige sprogkursus, faktisk. Jeg ser tilbage på de halvfjerdsertonede feriefotos med den brune Volvo 242 med glæde. 

Det her er en GLE, og vores var kun en DL. Så SLET ikke samme Volvo, nejnej.

Men vi var også flere gange på langtur med den store Hobby og den toliters Volvo foran. Den kom på hårdt arbejde over Kasselbakkerne, og vejen til Venedig var heller ikke uden nedgearinger og fuld gas i tredie gear. Og tog sin tid. Ligesom jeg aldrig rigtig har brugt mig om æstetikken i sådan en klassisk alu-og-glasfiber-campingvogn med velour og åndenød. Jo, altså – det sidste kan jeg faktisk godt lide, men den store kantede kasseform er jo kun begrænset elegant. Omend man kan sige, at den passer fint til en Volvo 240. 

Men man kommer ikke udenom, at formen på en klassisk campingvogn og en 240 passer rigtigt godt sammen.

Tiden arbejder jo for det meste, og som det vil være faste læsere bekendt har jeg selv haft et par klassiske campingvogne, der havde lidt mere form og rundbuestil over sig, og det hjælper på det æstetiske. Ligeså gør farverne: Vores Hobby var hvid og brun, og jeg kan egenligt bedre lide æggeskalsfarvet og orange. På Le Mans Classic var der faktisk et område kaldet Retro Camp, der gav fuld skrue på det tema, og jeg synes virkelig det er lækkert, og var helt nede at fotografere typepladen på en for mig ukendt campingvogn, som jeg kunne lide så meget, at jeg kunne se den efter Scimitaren.

Men det er jo stadig en enorm klods at slæbe efter en bil, og trods ovenlysvinduerne og det skønne navn “Caravane Albert” fra Sazilly (Indre et Loire) så var jeg ikke helt overbevist om fremskridtet i forhold til min tidligere Thomson Glendale, der var en forholdsvis tung sag at køre med – selv med tre liters slagvolumen. Faktisk havde jeg senere (eller var det før?) en Combi Camp 2000, der både var meget mere orange, men også meget mere snild at trække med. Og pludselig på Le Mans Classic stod der så den herunder:

Aha! En meget lille campingvogn i meget gammel stil. Kunne det ikke være den mellemting, som jeg ubevidst efterspurgte? Jamen, måske. Vi der er vokset op med campingvogne har jo svært ved at vænne os til Combi Campen, der dybest set stadig er et telt, og derfor kun giver stoftag over hovedet. Intet galt i det, men hvis man nu alligevel slæber rundt med en trailer, så kunne man vel godt forlange lidt mere? Og stilen her kunne jeg godt lide. Sjovt nok stod den ikke på Retro Camp-området, men det forklarede typeskiltet så:

Denne charmerende tingest med navnet “Moon Light Camper” var nemlig slet ikke gammel, men bygget i 2020. Den stod blandt en gruppe amerikanerbiler, herunder hot rods, og måske hører den i virkeligheden mere hjemme ovre i afdelingen for restomods? Jeg er ærligt talt ikke helt stærk i amerikansk campingkultur, men læste efter hjemkomsten op på lektien, og genren hedder en “teardrop trailer”, og er netop nu vældigt populære – herunder også som hjemmebyg. Hvilket fik mig til at tænke på nedenstående, som jeg så på Gavnø:

Den var spændt efter en Mini, så på dén måde kunne kontrasten næppe være større – men dengang vidste jeg ikke hvad det var og tænkte ærligt ikke mere over den udover, at den så hjemmelavet ud. Og der er ikke mange danskere, der laver deres egen campingvogn. Troede jeg. 

Det viser sig imidlertid, at der er en hel subkultur omkring teardrop trailers, herunder det med at bygge sin egen. Bevares, man kan også købe dem færdige, men hvorfor dog det, hvis man kan udøve sin kreativitet hér? Det havde den danske bygger tydeligvis gjort, og ret fint ramt et udtryk fra Jules Vernes univers omkring Nautilus måske kombineret med lidt steampunk og det hele lavet af en sløjdlærer på speed. Det var ikke uden evner.

Selvom dén også var ny og vist heller ikke helt færdig, så var begge de to jeg havde mødt sådan set historisk korrekte: Yderligere læsning om emnet belærte mig nemlig, at tear drop trailers er et (amerikansk) fænomen fra trediverne, der eksploderede i popularitet efter Anden Verdenskrig, hvor folk vitterligt byggede dem selv af billige overskudmaterialer fra krigens biler og fly. Grundidéen er en simpel dråbeform der huser en minimal kabine med to sengepladser, mens køkkenet oftest er placeret i hækken – i realiteten i fri luft. Siden gik der selvfølgelig også masseproduktion i den, men med større biler og stigende velstand faldt deres popularitet så igen til fordel for “rigtige” campingvogne og autocampere. 

I dag i klassikerverdenen (men også i andre segmenter af hobbyverdenen, minimalistentusiaster, outdoor, almindelig camping og håbløse romantikere af Gør-Det-Selv-genren) oplever de så en renæssance, og med deres retrodesign kunne jeg jo ved selvsyn konstatere, at disse tear drop-ting fungerede srort set lige godt uanset om de var spændt efter en amerikaner eller en Mini. Hvilket jo er lidt af en bedrift i sig selv. 

Det var klart stilen jeg faldt for, for jeg elsker altså stadig rigtigt træ. Og strømlinede former. Og (idéen om…) at Gøre-Det-Selv. Med alle de muligheder det giver for individualisering. Og dét er jo virkelig meget i tidens trend. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at alle de skønne kreative kræfter og dygtige værktøjssvingere derude hellere burde gå i gang med sådan et projekt her end at bygge endnu en Mini/Citroën/Ferrari om til el – eller endnu en 911 om til RS-look med kulfiberdele og klistermærker. 

Så kunne os der mere drømmer om en teardrop jo købe den færdige trailer bagefter. 

11 kommentarer

  1. Kai

    De er godt nok fine og alt det der, men hvor er toilettet?
    Hvad gør man, hvis man eks. bruger allemannsretten og bare nærmest holder ind til siden? Et hul i jorden og 2 sten til ballerne?
    Det er nok grunden til at jeg sidder på en svensk campingplads, lige nu, i en bjælkehytte med badeværelse og aircon, til alt for mange penge i døgnet, og holder det ud.
    Andre folks børn, der altid skal skrige, det vender jeg mig aldrig til.

    Svar
  2. Claus Ebberfeld

    Jeg er ikke helt inde i allemanndsretten, men den må danødvendigvis have et afsnit om huller i jorden også, @kai?

    Indenfor camping (og en teardrop trailer er netop ikke en campigvogn, men netop kun en trailer) er der jo flere skoler, og et af de store skel er netop toilet og brus. Jeg kan sagtens forstå rationalet for ikke at have et toilet, der optager 10% af pladsen uden at man bruger tilsvarende 10% af tiden der – medmindre der er noget galt!

    Men hvis man er i gang med at bygge, så kan man jo ligesågodt give den gas:

    Svar
  3. Carsten W

    I stedet for en teardrop trailer, kan man jo bare tage en halv bil og hænge efter, som jeg faldt over på Ærø

    Svar
  4. Carsten W

    Vi andre hænger sådan en folde op campingvogn efter. Den går som trailer på færgen

    Svar
  5. Claus Ebberfeld

    @carsten-w, nej, nej, nej – det kan man ikke. Eller jo, det kan man godt, men det er ikke at bevare den klassiske stil, endsige den gode. Jeg har også set den slags efter alt fra VW Busser (som dit bilede jo viser, omend en næsten ny…) over Land-Rover til 2CV, men det er IKKE sammenligneligt med en teardrop trailers forholdsvis sikre æstetik og historie.

    Faktisk venter jeg kun på at se een af den slags med en diffuser bagtil. Det vil ske inden længe, mærk mine ord!

    Svar
  6. Tony Wawryk

    The only travel accommodation for me is a hotel…I’ve spent too much time stuck behind caravans and “mobile” homes…

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.