-
ForfatterIndlæg
-
15. januar 2016 kl. 18:04 #114055Lars D127 Indlæg
Hej alle
Den tidligere ejer af min Elan har på et tidspunkt i dens 50 årige levetid fået repareret den ene dør. Desværre er den blevet malet i en mørkere rød farve end den Carnival rød den har fra fødslen. Det vil jeg gerne have rettet op på da det ikke er så kønt at den er mørkere end resten af bilen.
Ved I hvem der kan gøre dette i Østjylland området. Gerne en som har måleudstyr til at ramme den gamle farve på resten af bilen da det jo ikke giver mening hvis den nye farve heller ikke rammer. Lakken på døren fejler nemlig ikke noget så det er ren kosmetik jeg er ude efter, måske man bare kan spraye den over uden meget nedslibning.Jeg synes at erindre en autolakerer her i forum eller også er det i Alfa klubben.
Hilsen Lars
15. januar 2016 kl. 22:48 #114061Peter31 IndlægHej Lars
Jeg kan anbefale Hammel Autolak. Ring til Jan på 40923866. Han ved hvad han har med at gøre – ikke mindst når det drejer sig om gamle- eller specialbiler.
19. januar 2016 kl. 14:35 #114194The Real Stig4 IndlægLakering af glasfibger kræver normalt, at man fjerner gammel lak og bygger lagene op igen. Der skal anvendes PU-lak = 2-komponent.
Almindelig autolak kan give problemer med bobler, der kommer og går.https://www.youtube.com/watch?v=6D2aDTVVKq8 (3:40 inde)
https://www.youtube.com/watch?v=4AGknF9L-O8 (06:25 inde)
Tommelfingerregel siger, at det koster dobbelt op.
Spørg på Lotus-DK- og/eller Corvette-klubbens hjemmeside.
6. februar 2016 kl. 20:34 #115112Kim Nielsen17 IndlægHej Lars.
Det er muligvis mig du tænker på. Jeg er autolakerer, og var af og til aktiv på det gamle Cuore Sportivo. Måske er det det du tænker på? Rent fagligt ville jeg sagtens kunne udføre jobbet, men det firma jeg arbejder i laver hovedsageligt forsikringsskader og tager ikke den slags jobs ind.
Men nu der bliver gjort opmærksom på udfordringer ved lakering af glasfiber, vil jeg lige påpege at når døren intet fejler, skal den IKKE slibes helt ned og bygges op igen. Man kan sagtens bare slibe let/fint og lakere den rigtige farve ovenpå.. Bobler kommer ved forkert bundarbejde og toplakken er altid 2-komponent uanset om det er en farvet eller klar lak.
En farvemåler er et godt hjælpeværktøj, men en dygtig fagmand, kan sagtens tone en rød til, så den passer. Vær dog opmærksom på at en rød der passer perfekt i dagslys, ikke nødvendigvis gør det i el-belysning, feks i garagen eller på tanken. Dette vil ingen kunne garantere.
Jeg kender ikke Jan i Hammel, men bor i nærheden og kører ind imellem forbi. Kan se han laver en del veteran- og specialbiler, så han er sikkert et udmærket bud. Alternativt vil jeg også påstå at Lakspecialisten kan klare det. De har afdelinger i både Højbjerg, Hasle og Risskov.7. februar 2016 kl. 08:26 #115115Lars D127 IndlægHej Kim
Ja det var dig jeg jeg tænkte på kan godt huske dit navn nu fra CS tiden hvor jeg også var aktiv. Rart med lidt ekspert viden. Peter og andre har set døren og mener nok det kun er mig der lægger mærke til det. Som du skriver er det forskelligt hvor meget man ser det alt efter lystype. I øjeblikket hvor den overvintrer i Autogalleriet i Aarhus ses det tydeligt i lysstofrørnes sølle lyskvalitet medens det udenfor afhænger af sol og skygge. Jeg vil overveje mulighederne når den kommer på græs igen her til foråret. Jeg har egentligt også tænkt samme tanke som dig, at døren, der ser rigtig fin ud, jeg tror faktisk det er en ny dør der er isat da nøglen er forskellig , bare skal slibes let og oversprayes med en farve der matcher den solblegede røde resten af bilen har.Andre mener jeg bare skal leve med det som en slags ar/patina på dens skønne krop. Under alle omstændigheder kan man ikke rigtigt se det på billeder, så det er ikke engang nødvendigt at photoshoppe….
Attachments:
7. februar 2016 kl. 20:10 #115127Kim Nielsen17 IndlægHvis det ikke er værre end du beskriver, ville jeg nu nok overveje det en ekstra gang. Hvis døren er skiftet, kan den sagtens have været god i farven da den var nymalet. Røde falmer ikke altid på samme måde. I gamle dage var der jo både bly og zinkromat, og sikkert også andre “spændende” ting i lakkerne. Dette er heldigvis fjernet, og det giver lakken andre egenskaber i forhold til hvordan de falmer, hvordan de reagerer på kunstlys osv.
God fornøjelse med den fine bil uanset hvad du vælger at gøre.
Får du brug for yderligere råd og vejledning, siger du bare til.
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.