-
The Real Stig commented on the post, Weekend Matiné Nr. 577 1 måned, 2 uger siden
In reply to: ViaRETRO wrote a new post Weekend Matiné Nr. 577 Folkesportsvognen er et genialt koncept. Nu har vi een […] VisJeg har haft flere “folkesportsvogne”:
Fiat X1/9 5speed – sjov, men rustede. Den var sløv.
Matra Murena 2,2 – sjov, praktisk og næsten rustfri
Porsche 924 turbo – lidt kedelig. Den kørte ikke som en sportsvogn.
og lidt længere oppe i hierakiet:
Lotus Excel – sjov og praktisk. Rustfri
Lotus Turbo Esprit – mega sjov, men kompliceret. Dyr at…[Læs mere] -
The Real Stig commented on the post, Weekend Matiné Nr. 565 4 måneder, 2 uger siden
In reply to: ViaRETRO wrote a new post Weekend Matiné Nr. 565 Da luften gik af ballonen og jeg punkterede på en […] VisBonusinfo. Årgang 1979 af Porsche 924 turbo er homologeret, og kan bruges til deltagelse i Montecarlo Historique. Det behøver den ikke være pæn for.
Turbomodellen er væsentligt opgraderet ifht. den almindelige model. Bremserne er fra 928 og gearkassen er 5 speed. Dermed skal der kun monteres ekstralygter, tidtagningsudstyr og en stor madp…[Læs mere] -
The Real Stig commented on the post, Weekend Matiné Nr. 549 8 måneder, 1 uge siden
In reply to: ViaRETRO wrote a new post Weekend Matiné Nr. 549 Er Grand Touring død? Det er meget apropos Michael S. […] VisMange biler smykker sig med betegnelsen “Sportsvogn”, men snart sniger kompromisser sig ind og reducerer den totale køreoplevelse. Støjdæmpning gør køreoplevelsen mere komfortabel, men tilføjer samtidig nogle ekstra kg.
Min Lotus Turbo Esprit vil man umiddelbart betragte som en sportsvogn par excellence, men det er faktisk en bedre GT. Noget…[Læs mere] -
The Real Stig commented on the post, Matra: Maksimalt eksotisk på minimalt budget 8 måneder, 1 uge siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Matra: Maksimalt eksotisk på minimalt budget Vi skal tilbage Paris for et par uger […] VisJeg havde en Murena 2,2 som daglig bil i 9 år.
En centermotorbil kræver vinterdæk, og varmesystemet var underdimensioneret. Til sidst led den af el-problemer. Derudover var det en fornøjelse at have en bil næsten uden rustproblemer.
Jeg nåede at importere 5 andre Murenaer, som nok stadig kører rundt derude.
Reservedele får man fra Simon Auto i Tyskland. -
The Real Stig commented on the post, Om IKKE at have haft en tysk bil: Er man så ignorant? 8 måneder, 1 uge siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Om IKKE at have haft en tysk bil: Er man så ignorant? Det er nærmest umuligt at ignorere Tyskland i […] VisMin hidtil eneste tyske bil var en Porsche 924 turbo. Smuk bil, men med den typiske grundige selvfølgelighed, der kendetegner mange tyske biler. Styretøjet var tungt uden al for megen føling med vejen. Det var ikke en bil, hvor man tager en omvej på vej hjem alene for at ramme apeks og accelerere på vejen ud af svinget.
Jeg solgte den efter 2 md…[Læs mere] -
The Real Stig commented on the post, Morgensur mandag: Vis mig rullefeltsudskriften! 8 måneder, 2 uger siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Morgensur mandag: Vis mig rullefeltsudskriften! “Let tunet motor”, stod […] VisEt rullefelt – det er elastik i metermål. Det er således muligt at justere på en intern korrektionsfaktor efter behag. Man kan højest bruge en målinger til sammenligning fra samme rullefelt under samme konditioner. Jeg fik min Lotus Elise S1 med portet top, skrappere knaster og ny motorstyring målt til 155 HK. Det ved jeg er optimistisk – alene…[Læs mere]
-
The Real Stig commented on the post, Weekend Matiné Nr. 546 8 måneder, 4 uger siden
In reply to: ViaRETRO wrote a new post Weekend Matiné Nr. 546 Man skal ikke ærgre sig over biler, som man ikke fik […] VisGM ville booste deres image og gik til Lotus med opgaven at basere deres Speedster på Elise S1. God ide på mange måder, men så kom kravene fra en stor organisation. Man skulle anvende den nye 2,2 R4 med direkte indsprøjtning, selv om den var en tung klump og krævede et længere chassis. Der skulle ABS og airbag i. Stille og roligt kravlede vægten…[Læs mere]
-
The Real Stig commented on the post, Opel: Den første på matriklen sætter gang i drømmene 9 måneder siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Opel: Den første på matriklen sætter gang i drømmene Min kone har købt en […] VisNår du nu er ved at kigge på (Opel) Lotus Omega, så kunne en (Opel) Bitter CD måske også blive interessant – men ligesom Omega’en er prisen klatret noget op på det seneste.
-
The Real Stig commented on the post, Mellemklassemandag: Jeg holder af hverdagen 9 måneder, 1 uge siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Mellemklassemandag: Jeg holder af hverdagen Javist var der mange fine biler på Bremen Classic Motorshow. Men det var de […] VisDet kan sagtens lade sig gøre -sommer og vinter – at have en klassisk bil som daglig transport. Jeg havde i 9 år en Talbot Matra Murena 2,2 opgraderet til S med dobbelte Solex. Den var stort set rustfri (galvaniseret chassis og glasfiber). Udfordringerne var karburatorer om vinteren og el-konnektorer, der ikke var lavet til skandinavisk klima.…[Læs mere]
-
The Real Stig commented on the post, Ikke masser af aero – KUN Aero! 9 måneder, 2 uger siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Ikke masser af aero – KUN Aero! Der er sket en masse på det aerodynamiske område. Faktisk nærmest for me […] VisMan opdagede under WW2 at aerodynamikken ikke fungerede på samme måde, når hastigheden steg. Det laminare flow begyndte at slippe overfladen. Derfor fik P51 Mustang et modificeret vingeprofil, hvor både over og underside er buede.
Tilsvarende har Porsche sikkert opdaget, at luftstrømmen fra bagrude og nedefter ikke længere havde fat i lufts…[Læs mere] -
The Real Stig commented on the post, Tæt på drømmespecifikationerne – med eet lille problem… 10 måneder, 1 uge siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Tæt på drømmespecifikationerne – med eet lille problem… Kender I det? Man tror egentlig den er der, men så opdager man noget. Noget […] VisDén model alle vil have er dyr. Har man lidt tålmod, kan man købe én af de modeller, der ikke er så populær. Der er en god chance for, at den vil stige i værdi over tid. Sådan forholdte det sig med 912’eren.
Måske skulle man overveje et “Spejlæg” – sen model. -
The Real Stig commented on the post, Årets nye veteraner: Velkommen, årgang 1990! 10 måneder, 1 uge siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Årets nye veteraner: Velkommen, årgang 1990! I hvert fald til nogle af dem, for det kan jo ikke være lige godt hver gang, som […] VisDesværre betyder entréen i veteranstatus, at reglerne for afgiftsberigtigelse ændrer sig. Afgiften beregnes af den daværende nypris.
“Registreringsafgiften for et veterankøretøj beregnes ud fra bilens afgiftspligtige værdi. Veteranafgiftens beregningsgrundlag er 75% af nyprisen før afgift.
Der betales 25% i afgift af de første 65.000 kr., 85…[Læs mere] -
The Real Stig commented on the post, Ugens ord: Verschlimmbessern 11 måneder, 1 uge siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Ugens ord: Verschlimmbessern Det kan for eksempel være når du vælger at bruge den stærkeste lim du kender til […] VisFusk eller klamp
-
The Real Stig commented on the post, Jaguar er død: Længe leve jaGuar – eller noget. 11 måneder, 3 uger siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Jaguar er død: Længe leve jaGuar – eller noget. Det hæderkronede britiske […] VisPuha – det er noget af en mavepuster. Mit gæt er, at man skipper de piberygende mænd i tweed og satser på et yngre publikum med mere differentieret seksuel orientering (DINKS?). Efter sigende skulle der stå en verdenskendt guru bag. Jeg ved ikke engang, om jeg ønsker dem held og lykke med projektet.
-
The Real Stig commented on the post, Har du den rigtige kop? 1 år siden
Jeg har et krus for hver bil, jeg har haft – konens biler tæller ikke med.
Dog mangler der krus fra 2xLotus, Fiat og Mitsubishi. -
The Real Stig commented on the post, Topdesign til folket: Bertone eller Pininfarina? 1 år siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Topdesign til folket: Bertone eller Pininfarina? Det bedste bildesign fra de […] VisPeugeot har en lang tradition for at benytte Pininfarina. Således på 405, hvorimod 406 blev designet in-house. Men 406 er et Pininfarina-design. Og hvilket et.
-
The Real Stig commented on the post, Oldtimeronsdag: Hvem vil have en bil fra halvtredserne? 1 år siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Oldtimeronsdag: Hvem vil have en bil fra halvtredserne? Tiden er imod dem, så […] VisDet er “teenageværelse-plakat”-syndromet. Når ungerne er fløjet fra reden, og man får økonomisk overskud, vil mange realisere deres drøm fra teenagetiden.
Dem, der var teenagere i 50’erne, er i dag 75 – 85 år. Der købes ikke mange biler i den alder. Tværtimod dukker mange op på auktioner fra dødsboer. -
The Real Stig commented on the post, Bilmesse i Fredericia: Inspiration med invitation 1 år siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Bilmesse i Fredericia: Inspiration med invitation Tusinder af […] VisNøøøj Tonny. Så blev den endelig færdig. Tillykke med det fornemme resultat. Der ligger mange timers (om)hygge bag.
Til jer andre. Jeg købte den på eBay i Irland, fordi den var LHD. Da den kom hjem, var den i noget dårligere stand, end på billederne. Tonny købte projektet, der nu er færdigt. -
The Real Stig commented on the post, One-off onsdag: Artz Cordette 1 år siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post One-off onsdag: Artz Cordette Og nogle vil sige, at det er godt der kun blev lavet een. Det overraskede mig […] VisKoncepterne er fede. Det kan blive vildere endnu – se denne Sbarro Porsche Turbo:
-
The Real Stig commented on the post, Lancia-Ferrari fredag: Et spændende Thema! 1 år, 1 måned siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Lancia-Ferrari fredag: Et spændende Thema! En læser sendte mig som forslag til en […] VisLancia Thema er en grå mus – også i rød.
I 8.32 glemmer man dette med det samme, man sætter sig i de Poltrona Frau beklædte sæder og kigger på ét af bilverdenens smukkeste instrumentpaneler. - Hent mere