Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    Kjeld Jensen
    10 Indlæg

Min kone følger en facebookgruppe om Søborg, en Københavnsk forstad. Der er i dag blevet postet et billede fra Maglegårds Allé, hvor der holder en bil parkeret…ikke VW’en.
    Jeg plejer normalt godt at kunne genkende biler på gamle billeder, hvis de er fra 50’erne og frem. Men hvilken bil er det der holder parkeret i højre side?
    Såvidt jeg kan se er det et mærke på fem bogstaver, bilen ser ud til måske (?) at have 3 ruder i hver side.
    Udfra bagendens facon har jeg gættet på en engelsk bil, fx. en MG Magnette ZA eller en Riley Pathfinder. Men det er det ikke, så vidt jeg kan se. Heller ikke en Vauxhall Wyvern.
    Er der nogen blandt Via Retros petrolheads der har et bud?

Attachments:

Det er en Skoda fra omkring 1953. Også dengang var det et populært mærke i DK. :-)

Kjeld Jensen
    10 Indlæg

Hej Martin
    Tak for hjælpen. Det havde jeg aldrig selv fundet ud af. Jeg kan ikke huske, at jeg har set denne model nogensinde:)

Skoda 1200 sedan. 36 hk og 105 km/t på toppen..

GTV82
    9 Indlæg

Kunne man være så fræk at supplere med en mere selvom det er en anden bil

Jeg har her på viaretro set mange biler jeg ikke kendte, men denne er jo også interessant bare fordi den er dansk. Sikkert flere der kender den. Men ny for mig!

https://jyllands-posten.dk/livsstil/biler/ECE10073207/glemt-dansk-sportsvogn-skal-igen-komme-til-aere-og-vaerdighed/

Njal
    313 Indlæg

Sekura Mini er bilen med et design, der kunne have været med i Japanske science fiction film i 60 og 70érne. Men kom det ikke da produktionen af køretøjet først foregik senere i 1980érne og ende sine dage der igen.
    Lidt trist at det ikke lykkes og der ikke var viljestærke folk med kapital til forsættelsen eller til at fastholde målsætningen og producere en dansk bil på dansk jord.
    Navnet – Sekura kunne henlede tankerne til det Japanske navn for kirsebærblomster (Sakura) eller det fænomen der udspiller sig i kirsebærtræets korte men smukke blomstringsperiode.
    Blomsterne symboliserer under afblomstringen det sublime og den flygtige skønhed, der opstår når de lyserøde blomster dryssende daler mod jorden og igen efterlader trækronerne tomme. Det bringer os i tilstanden. ”Midt i skønheden er altid forgængeligheden.”
    Navnet – Sakura tillægges også kamikazepiloterne i 2. verdenskrig, som et tegn på deres korte, men ”skønne” liv..
    Navnet – Mini kunne handle om lånte fjer hos Austin Clubman GT 1275
    Smukke ord og med dem. – En god ide for fremtidige danske bileventyrer – find et eller to (gamle danske) ord for sejr, vilje og livskraft.
    Det manglede Sekura Mini og derfor fik den , et smukt, men kort liv.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.