Anna-Louise Felstead har malet biler og folk i årevis, men en dag bestilte en gentleman (?) så et maleri af sin Aston Martin – i et bondagetema. Efter hendes første chok og vantro malede hun også det – og det udviklede sig til serien “Naughty Car Paintings”.
Jeg opdagede billedserien, da en læser postede et billede på ViaRETROs-Facebookside (det var nok en fredag, traditionelt dagen for letpåklædte damer på ViaRETRO – og billedet er det her ved siden af), og blev fanget af dets udtryk: Humor, erotik og nogle undertoner, der næsten kun kunne være engelske. Så jeg ringede til kunstneren for at høre mere, og det kom der følgende ud af:
Anna-Louise Felstead er uddannet fra Royal College of Art i 2003 og har siden arbejdet som reportagekunstner – en illustrator, der tegner og maler på stedet. Efter at have boet og arbejdet ud fra New York er hun for nylig flyttet tilbage til England, men hendes arbejde har ført hende en del rundt i verden.
Hun har mest malet scenarier af en type, der ellers kun blev dækket af fotografer – selv om hendes stil slet ikke er fotorealistisk. Tegneserieagtig, naiv eller bare charmerende ville beskrive det bedre. Ved første blik er arbejde Anna-Louise Felstead meget blandet og først ved nærmere fordybelse viser det sig sig, at de fleste malerier fokuserer på mennesker i visse miljøer, ikke selve miljøet som sådan.
Det samme gælder for hendes arbejder i med automotiver, en relativ sen tilføjelse til hendes arbejdsområde: I 2008 dækkede hun Monaco Grand Prix Historique, og – som læsere her på ViaRETRO udmærket vil være klar over – opdagede en scene, der har utroligt meget at byde på i form indenforn netop mennesker i miljøer. Meget hurtigt blev Anna-Louise Felsteads stil populær, og hun begyndte at lave kommissionsarbejder, altså malerier af ejerens biler og på deres bestilling – og malede derefter en bred vifte af vintage og sportsvogne til forskellige bilarrangementer fra Goodwood til Pebble Beach.
Aston Martin Bondage var den første af de frække: Det var i 2010, og igen var det en bestillingsopgave for en kunde – en med en særlig livlig fantasi. Men tro i forhold til genren (!) gjorde Anna-Louise Felstead, hvad kunden ønskede, og som det kan ses viste resultatet sig noget mere spektakulær end en Vantage (ja, det er en Vantage – der findes som bekendt ikke noget som en Aston Martin Bondage) alene ville have været. Da hun postede dette nye værk på hendes Facebook-side (her) tog tingene virkelig fart og “Naughty”-serien viste sig at være en givtig niche.
Jeg er mest imponeret over spændvidden af de biler, der medvirker i serien – jeg mener, hvornår ser man en Anadol i selskab med en AC Cobra, begge dækket med letpåklædte kvinder? Ja, hvornår ser man en Anadol med letpåklædte kvinder i det hele taget? Mange af de andre billeder skildrer biler, som damerne mere naturligt klæber til – og for eksempel Jaguar E-type figurerer gentagne gange i serien. Denne kombination af kurver med kurver på virker særdeles velegnet til den gamle brite. Bilen, altså.
Anna-Louise Felstead mener ikke denne fine match er tilfældig, da mange klassiske biler simpelthen er mere vellystige i deres formsprog end nutidige biler. Hun kan lide at tegne sine kvinder på samme måde, i øvrigt – men en klient følte hun gik for vidt (eller for bredt?), og bad hende formindske en kvindes bagdel. Måske fik den hans bil til at synes lille? Anyway, når man arbejder med bestillingsarbejder er det vigtigste, hvad kunden ønsker.
Hendes personlige smag i biler er mere i retning af førkrigs – med deres fascinerende svulmende forlygter og frit tilgængelige maskineri, men hun faktisk vil male hvad som helst kunden ønsker. Ikke underligt, når man tænker på, at Aston Martin-kundens særegne ønske viste sig at åbneen niche i sig selv! Anna-Louise Felstead føler dog, at “Naughty”-serien efter disse år er ved at have udspillet sin rolle – men hun tager altså stadig ordrer, bare lige en oplysning til I frække læsere derude.
Selvfølgelig spurgte jeg også til hendes egen bil. Men hun ejer ikke en overhovedet, da hun som sagt netop er flyttet fra New York, hvor en sådan hverken er nødvendig eller ønskelig. Men nu er hun tilbage i England, så måske? Hun afslørede dog i telefonen, at hendes foretrukne maleri fra serien er “Yellow Banana”, der viser (udover en håndfuld særligt veltegnede kvinder, alle ifærd med at spise bananer, for Guds skyld!) en Jaguar E-type Fixed Head Coupé. Med sin store hatchback synes Jaguaren et godt valg for en kunstner, faktisk.
ViaRETRO ønsker Anna-Louise Felstead held og lykke med at finde en – selvom hun måske bliver nødt til at male den gul selv. Den vil i så fald passe glimrende til karakteren af hendes billeder.
ViaRETRO bonusinformation: I modsætning til de fleste af Anna-Louise Felsteads andre arbejder er “Naughty Car Paintings” ikke reportagebilleder af en rigtigt forekommende situation, såsom rigtige kvinder på en rigtig bil. Det sker alt sammen i hendes fantasi og bliver derfra overført til lærredet alene. Så bliv ikke alt for skuffet, når du møder hende et eller andet sted på racerbanerne rundt omkring – uden nøgne kvinder henslængt rundt om.
Se mere af Anna-Louise Felstead på hendes website hér.
SÅ blev det fredag….
Dét er sgu’ kunst !!!
Og få lige Søren til at udstyre hende med Alfa’en og Citroën’en som modeller.
Lige netop de to biler mangler i høj grad.
Jeg stiller gerne op med Busso v6’eren, som helt sikkert vil pynte med sine kromrør, sammen med nogle yppige kvinder i rød lak/læder-coursage…, og frugter…
(laaang pause, mens der afspilles en film i mit hoved)
Bare invitér hende herover på en ViaRetro art-session !
De er da helt fantastiske de billeder, hun svinger fra sin pensel….
Ebberfeld, du må da have en af hendes charme klude :-)
http://www.thiswaytoheaven.com/collections/anna-louise-felstead
De er dog ikke så “Naughty” som hendes Naughty car paintings…. :-)
Fredag ja!!
Ham fyren med Aston Martin der!! Æhh roder han efter sine nøgler, eller er det
Æ` Rytmebox han har gang i ??
Monti.,
Ja, det er nemlig rigtig kunst på en fredag. Mon ikke der er en vis cykelsmed der ligger vågen i nat ved tanken om, hvor mange eller få damer der kan ligge på en Fiat 850 Spider?
Godt set med charmekluden, dem havde jeg selv overset: De er faktisk lækre, ja.
Godt med kunst på en fredag. Rart med noget ikke SÅ naturalistisk også.
Billederne vokser når man går lidt på opdagelse i detaljerne. En favorit er svær at udpege, men Land Roveren er underfundig og sjov.
Og så kan jeg se på det lille indsatte foto sidst i indlægget, at Anna-Louise Felstead selv ikke er helt ueffen.
Ikke før nu Claus, ikke før nu!!! Men må ærligt indrømme, jeg tænkte mere hvordan A112´er vile gøre sig i Naughty art ;-)Godt set Søren, hun er bestemt ikke helt ueffen…… slet ikke….
Hhmmm…gad vide om det var hende der sad og tegnede ved Spa 6 Hours tilbage i 2007 eller 2008? Kan huske at jeg kort forinden havde læst en artikel i Classic and Sportscar om en ung pige, der tog rundt og tegnede både biler og miljøer. Ku’ godt……………have været hende:>)