Jeg havde en pragtfuld tur i Rover i går: 250 kilometer til auktion, bød med op til 11.000 kroner – og kørte tomhændet hjem igen. En pragtfuld tur, som sagt.
Det var der tilsyneladende også mange andre der havde, for der var masser af gæster til det der må være Danmarks nyeste klassikerforhandlers auktion: Sports Car Classic havde fyldt godt og vel een af hallerne i deres hjemsted MY GARAGE i Vejle op med 44 biler og bilrelaterede effekter, der kom under hammeren i går søndag.
Og der var fine sager imellem de 44 numre: Min interesse gjaldt primært Blachmans gamle CX, som var på auktion for anden gang – og som jeg stadig synes er nogenlunde sådan min drømme CX skal se ud. Brunmetal med rødt læder er så funky, stiligt, blæret og rigtigt som kun Blachman kan have udtænkt det. Jeg mente godt jeg kunne bære den – men om min økonomi kunne? Den kunne jo være billig, og det var et forsøg værd.
Derudover var jeg ret betaget af en Lotus Esprit Turbo i den faceliftede Peter Stephens-udgave fra 1989: Dén Esprit jeg i virkeligheden bedst kan lide. På uoriginale fælge, men for en gangs skyld nogle der klædte den lave supersporter – der også var modificeret med bremser og undervogn, men til gengæld var motoren renoveret for fem år og 10.000 kilometer siden. Og flot og på danske plader, lige til at køre væk i. Den ville blive for dyr for mig, men nogen må da kunne huske Pretty Woman?
Mere realistisk for mig var drømmen om tolv cylindre. Det lyder selvfølgelig dyrt, men der var en flot 1995 XJ40 V12, der stod på dansk afgift og i flot, flot stand – igen lige til at køre i. Faktisk ville det næppe blive billigere at køre tolv cylindre med klasse.
Dens fætter, en metalblå 1988 XJ-S Cabriolet ville i hvert fald ikke blive billigere end den vinrøde saloon – men måske ville den alligevel vise sig at være det på langt sigt: Jeg har nu i et par år set dem dukke op på messerne til højere og højere priser, og jeg tror der er mere at komme efter.
Der var også budgetklassikere af bedste slags: I årevis har jeg kendt til denne Marlboro-udsmykkede Lancia Beta Coupé, som har glædet dens forskellige ejere med motorsport til absolut lavpris – uden at gå på kompromis på stilpoint eller morskab. Her stod den igen klar til at glæde en ny ejer, der vil prøve sig selv af med det sjoveste man overhovedet kan stille op med en klassiker, historisk motorsport. Mon ikke 40.000 ville kunne gøre meget ved det?
Og der var vaskeægte klassiske klassikere fra MGA Twin Cam til Mercedes SL (R107), fra Porsche 911 til 928, fra Cadillac Eldorado til Ferrari Testarossa, fra Corvette til Toyota Supra.
Men lige lidt hjalp det: Tonen blev slået an med katalogets første nummer, som var et 1975 Morris Mini-projekt inklusiv en masse reservedele. Efter hiv og sving nåede buddene op på – 2.000 kroner, som blev dens hammerslag! Uforskammet lavt, og bare delene var mere værd.
Men det skulle vise sig at blive melodien for dagen: Bud skulle decideret hives ud af folk, og når de kom, så var de urealistisk lave. Ingen ville byde højere end 35.000 for en flot Toyota MR2 på plader, lige til at køre ud i sommeren i? Ingen over 100.000 for en Mercedes 450 SL med afgift? Ingen over 55.000 for den XJ40 V12 med afgift?!?
Man tog sig til hovedet: Ingen af de biler kan findes til de priser UDEN afgift. Heldigvis blev der solgt en enkelt dyr bil, bare lige for at vise, at det godt kunne lade sig gøre. En Ferrari 355 med 54.000 kilometer på tælleren og uden afgift gik for 490.000. Den har jeg ikke engang billeder af, fordi jeg faktisk ikke troede så dyr en bil ville kunne blive solgt. Men den var måske de uoriginale fælge, der trak ned? Hvad ved jeg. Derover var det en ørkenvandring.
Faktisk viste det sig at netop Blachmanbilen var et lysende højdepunkt. Ikke mindst fordi jeg selv bød. Jeg anede ærligt talt ikke hvad jeg skulle med bilen, en 1984 CX 25 GTI med afgift men uden plader. Men jeg synes som sagt den specifikationsmæssigt er super. Jeg bød med til 11.000 mens jeg multitaskede med at retfærdiggøre hvorfor – og stoppede derefter, måske fordi jeg ikke fandt et godt svar. Derefter faldt hammeren ved 12.000 kroner og en anden mand blev lykkelig. Det forstår jeg godt: Blachman eller ej, en CX 25 GTI til den pris var røveri ved højlys dag. Her bagefter har jeg selvfølgelig fortrudt, og deraf kan man lære, at hvis man skal på auktion, så skal man have en plan med det og holde sig til den.
Man skulle dog uvægerligt tro, at det ikke bare var mig, men flertallet der var taget til auktion uden en plan: I hvert fald har jeg aldrig oplevet sådan en flok døde murere til en auktion. Blachmanbilen fik i det mindste mig ud af starthullerne, og da XJ40 V12’eren stallede ved 55.000 havde jeg nær hævet bydernummeret igen. Men der var meget, meget langt imellem buddene. Var samtlige gæster fattigere end jeg? Det håber jeg ikke for dem! Eller måske var deres primære formål bare at få sig en køretur i det dejlige vejr?
Det blev i virkeligheden dagens højdepunkt, den køretur: Den var Roverens første længere tur i år, den var nyvasket og fuldtanket inden afgang og gik bare perfekt med de 115-120 km/t, som jeg holder mig til i den. Jeg parkede med stolthed ved MY GARAGE, og startede med samme stolthed den buldrende V8’er, da turen gik hjemover. Eneste lille fejl var, at den hang lidt i bagbremserne. Derudover er der kun at sige, at jeg bliver mere og mere begejstret for dens design, og jeg kan ikke lade være med at tænke på at Årets Bil 1977 også var Årets Klassikerkøb i 2017.
I virkeligheden synes jeg faktisk den er federe end Blachmans CX, og det var da en af årsagerne til at jeg syntes jeg kan leve uden en Citroën. Måske den vigtigste, faktisk. Plus de andre klassikere i garagerne, selvfølgelig. Jeg er jo sådan set allerede meget lykkelig.
Og kunne ikke lade være med at filosofere over, om de fremmødte gæster til auktionen da ikke vidste, hvor lykkelig man kan blive med en klassiker? De bød i hvert fald ikke ret flittigt. Min konklusion var, at de hang mere i bremserne end min Rover.
Spørgsmålet er måske om dansker er klar/modne eller overhovedet ønsker auktioner med klassiske biler.
Nu er Danmark jo ikke så stort, og derved begrænset købe publikum og der er efterhånden temmeligt mange klassisker forhandler.
Så jeg har svært ved at se hvad en auktion kan bidrage med.
Man har ikke mulighed for at teste bilen, eller for at tale med den tidligere ejere og derved få historikken og en fornemmelse for hvem det er som har ejet og hvordan den er holdt.
Der ud over skal man betale et varierende beløb til en tredje part.
Jeg ser egenligt at købe på auktion som mere risikablet end at købe ubeset.
12,000,- for den CX???!! Det er jo vildt. Og ja, farverne er fede. Så er der alligevel een ting ham der Blachmann, kan finde ud af… Jeg havde købt den. Ingen tvivl.
@niels-v ja, der er en vis risiko. I hvert fald en større risiko, end hvis kan tålmodigt kan gennemgå en bil, mens man taler med ejeren osv.
Men priserne på denne auktion afspejler også den større risiko, synes jeg. De var billige.
Jamen så behøver vi jo ikke høre mere om, at du gerne vil have en CX med jernkofangere, når nu der var en rimelig – og så endda i brun(!), du kunne have fået med hjem. Uden plader kunne den jo stå “gratis” i laden indtil du havde tid, lyst og mod til at få den klar.
Meget rimelig ikke-fantasi-pris ellers. Min den virkeligt pæne blå CX GTi blev også handlet i det prisleje et par gange.
den xj40 1995 er det den der har været til salg over længere tid ? , først af privat sælger, dernæst af kommissions salgs udbyder.
jeg mener det var en italiensk import og er tidligere omtalt på viaretro.
er der nogen billeder og info om den ?
– kunne man få lov til at høre bilerne m.m. eller var det rent “bortsalg” ?
ellers kunne jeg måske tro at det var derfor der var få bud på bilerne da man jo gerne vil prøve varen eller have en “garanti” på dem – hvis man skal betale fuld pris – hvis det er ubeset/uprøvet er priserne jo en del lavere tænker jeg.
Tjah vi er nok mange der ærger os lidt over Blachmans CXer.
Tillykke til køberen, i modsætning til os andre slog han/hun til.
Her skal der nu også noget ud af garagen før der kan komme noget nyt ind…
Ved du hvordan det gik med den hvide MGB og det blå Porsche 914 projekt?
Jeg havde meget besvær med at finde auktionskataloget noget som helst sted. Jeg prøvede med linket her på viaretro et par dage tidligere, men det ledte kun ind til en eller anden Porschemotor til en vanvittig pris. Der poppede noget op om, at vi ikke skulle glemme den der auktion, men stadig ikke noget katalog, hvilket virkede meget uprofessionelt. Lav dog nogle hjemmesider, der er til at finde rundt i, så vi dødelige har en chance osse!
Auktioner – tja, jeg gaflede mig da en havefræser til 250 kroner forleden på http://www.campen.dk. Det var ikke så svært. Og Blackmans brune? Fri os!
914 blev ikke solgt – solgte biler, var med een undtagelse, biler uden mindstepris – godt jeg ikke skal leve af at sælge biler på auktion – Carsten gjore ellers hvad han kunne (manden i den hvide skjorte)
Carsten, burde dit link ikke være http://www.campenauktioner.dk ?
Iler med en undskyldning om linket, @h-p-thygesen! Campen har også auktion med specialbiler den 25. maj…
Det er spændende, om folket der finder læderet frem!
@jakob356 , behøver du træde i det?!?! Men faktisk synes jeg, at jeg udover kørende biler OGSÅ har nok stående i laden. Jeg må have være ramt af et sekunds fornuft under budrunden. Som sagt fortryder jeg det i dag.
@nikolaj-petersen , den hvide MGB GT blev heller ikke solgt.
@carsten-w , jeg tænker også at besøge Campens auktioner: Den du mener den 25. maj er noget nyt og skulle være i den eksklusive afdeling – den “ordinære” forårsauktion er den 22. april. Men husk, at her kan du ikke se om noget er reelt solgt eller ej, så det er meget svært at vurdere i hvor høj grad læderet har været fremme.
Hvor var den auktion annonceret? Måske markedsføringen har fejlet så de rette købere ikke var der?
(Jeg har ikke hørt om den og jeg mener ellers jeg følger med i diverse blade og på nettet)
Undskyld @claus-ebberfeld , jeg kan godt se det må have været en traumatisk oplevelse. Glæd dig over at have en endnu federe Opron-kreation holdende i et akvarie, der snart skal ud og se solskin ?
Pilen kan vel næsten kun pege i en retning her: folkene bag auktionen har simpelthen ikke gjort deres forarbejde godt nok. Et auktionshus vigtigste opgave er vel netop at få fundet og tiltrukket de seriøse købere til det der er under hammeren? Det lyder jo som om denne auktion mest var besøgt af søndagsturister.
Det var det. @jakob356 . Men alt forladt, jeg er kommet over det nu. Min egen Opron hjælper også på det, ja.
Den CX havde jeg købt på stedet, havde jeg kendt til salget.
Den kører godt – en fin rustbeskyttet brugs-CX, selvom den lider af lidt serie 1/2-stilforvirring.
Alene det røde interiør er halvdelen af hammerslaget værd…
Mvh Søren
Hatten af for at I forsøgte og i Danmark.?
Det var også konfirmations weekend ik?
Hvor trist. Måske er det bare forkert at holde auktion i Jyskland. Eller måske har markedsføringen været skræmmende ringe. Der er ihvertfald ingen logik i det tidsspilde de arme sælgere er blevet udsat for.
Auktioner uden god markedsføring, er lidt ligesom at lede efter tilbud i netto, ligegyldige! Dem der afholder dem, gør det kun af en grund, Penge, mønt, guld eller hvad f… du vil kalde det!! Og de bliver betalt, salg eller ej.
Deres hjemmeside kunne ikke fremvise et katalog, så hvad kunne man byde på?? tja kør til Vejle og se!! De skulle jo have været ude i bilklubber, hos forhandlere og brugt nogle penge på markedsføring, TV, Aviser, Magasiner etc… en lille smugle omtale på ViaRetro dur ikk!!
@njal-h-fredhave de store konfirmations weekender var vist i marts og igen i maj…
Og @claus-ebberfeld du burde have købt den CX og så kunne du have grædt bagefter ;-) men på den anden siden, hvor langt var køber villig til at gå… så måske du tog det rigtige valg….. men billig det var den sgu!!!
Så må det vist være på tide, at den ny “Blachman” melder sig på banen. Det var min hånd, der mod min vilje, ikke ville blive i lommen under auktionen af CXeren. Jeg har haft mange biler gennem tiden: et par svenske, et par engelske og en hulens masse tyske, men får nok lidt et forklaringsproblem blandt venner og familie med franske biler, idet jeg ofte har givet udtryk for, at man skal holde sig til det, man er god til: Altså skal tyskere lave biler og franskmænd vin ;-) Meeen sådan en stor avantgardistisk og elitær, stilfuld klassiker er jo noget helt andet… Man har et standpunkt til man tager et nyt … og alt det der… Jeg har altid været stor (skabs)fan af gudinden, ID- og DS-modellerne, men har aldrig lige fået anskaffet mig en. Nu er efterfølgeren her jo ved at være veteran, så må det næstbedste af det franske vist prøves. Det er lidt svært ikke at være imponeret af den avancerede teknik, men også samtidig en anelse irriteret over arrogancen m.h.t. holdbarheden og service-venligheden (eller mangel på samme) af de avancerede løsninger, men det er jo netop en stor del af charmen ved den.
Og med billede
Til lykke med bilen @petrol-head !
Håber du bliver glad for CXen og dens unikke måde at køre på.
Meld dig straks ind i fb-gruppen CX societé Copenhague – en samling tosser med smag for verdens bedste bil.
Mvh
Søren
Også mange helhjertede tillykker herfra, @petrol-head : Jeg kan se, at den faktisk gør sig godt på gårdspladsen. Og så blev det så på din i stedet for min :-)
Petrol Head
Ring til mig ved lejlighed,
Det er mig der har bygget bilen til Blachman ?
42837113
@petrol-head – stort tillykke med CXen. Blachmann forbindelsen er uvæsentlig, bilen er lækker nok i sig selv. God fornøjelse…
@soren-w , så skulle du bare vide hvordan de brede massemedier ser på den bil.
Jeg synes heller ikke selv det er uvæsentligt, da bilen jo ikke er original. Jeg ser den faktisk lidt som en Magnus Walker-Citroën CX. Bare udført med bedre smag.
I den sammenhæng synes jeg det er interessant HVIS smag det er den udtrykker. Bilen lugter lidt af jazz, ikke? Og det er der så en naturlig forklaring på. Jo, jeg synes det er en rigtig god historie, og det er jo sådan cirka det som klassiske biler handler om.