Hensynet
Denne sommer har min Citroën været ude og køre næsten dagligt, hvilket i sig selv jo er ganske fortræffeligt. Den har været min praktiske bil i dagligdagen og den har kvitteret med robust og driftsikker kørsel uden problemer. OK der var godt nok to af dækkene som begyndte at sive luft, men det blev hurtigt klaret med en af disse spraydåser med vidundermiddel til at lappe utætte dæk. Jeg troede faktisk ikke på at det virkede, men det gjorde det.
Jeg er mest vant med at cykle i min dagligdag, da jeg almindeligvis bor midt i København. Denne sommer skifter jeg bopæl og så har jeg midlertidig boet uden for byen og cyklen har jeg måtte lade stå til fordel for bilen. Man kan sige at jeg igen befandt mig i trafikken med biler og travle folk bag rattet. Om tidens anderledes hverdag for os alle sammen har gjort folk anderledes bag rattet tør jeg ikke sige, men jeg har oplevet en ganske betydelig del af aggressive og uforskammede billister. Derfor kunne nedenstående film måske tjene til inspiration for os alle, selvom den er tussegammel.
Ib Schønberg er fartbølle og ulideligt irriterende medborger i denne lille oplysningsfilm, der ikke holder sig tilbage med skældsord anno 1948. Så husk lyd :)
Filmen er en af de morsomme, historiske film i temaet ‘Trafikfilm – til fumlegængere og fartbøller’, der kan ses gratis online her: https://filmcentralen.dk/…/trafikfilm-til-fumlegaengere…
[adrotate group=”5″]
ViaRETRO handler om Alt om Klassiske Biler og det gør Klub ViaRETRO også.
Som medlem får du:
- kontante fordele – via rabatordninger og særydelser fra ViaRETROs faste partnere
- godt selskab – ved forskellige ViaRETRO-arrangementer i og udenfor køresæsonen.
ViaRETRO Sensommertur 2020 – Carmønoen
af Michael S Lund
Sidste lørdag afholdt vi – godt hjulpet af et strålende sensommervejr – “ViaRETRO Løvfaldsturen” (som var blevet til Sensommertur 2020) på “Sydhavsøen Møn”, der med sin beliggenhed er den del af det øvrige Danmark, som ligger nærmest Bornholm. Men i modsætning til Bornholm, er Møn landfast med det øvrige Danmark via hele to forbindelser. Ikke desto mindre er Møn ikke særlig kendt i Danmark: “Jeg har været der engang med skolen” eller “jeg har ikke været der før”, lyder det ofte. Så på den måde er Møn ret “uberørt”, og lever således op til sit navn – stavet på den gamle måde: Møen …
ViaRETRO hylder diversitet i gamle biler under det kendte motto: Enhver klassiker er bedre end ingen klassiker. Men ViaRETRO hylder også diversiteten ved at samle ejere af klassiske biler fra hele landet, hvor vi mindst én gang om året kører sammen … hvor vest kommer til øst, nord til syd og omvendt.
Møn er ikke stor, men ikke desto mindre kan det sagtens lade sig gøre at lægge en rute på 100 km ad små veje – der passer godt til bilerne af i går – gennem afvekslende landskaber.
Ruten var lagt med vandreruten Camønoen som inspiration, men da det nu var en tur for biler, havde vi – i dagens anledning – omdøbt den til ”Carmønoen”. 25 biler var mødt op “til start” på første “pitstop”, Café Farø Vad, på Bogø.
Via dæmningen gik turen herefter til Møn, hvor vejen på den del er en hovedlandevej. De næste ca. 50 km foregik derimod på små veje, som selvfølgelig er åbne for almindelig trafik, men ikke er særlig befærdede, og derfor giver masser af mulighed for at nyde bilkørsel for dens egen skyld.
Første destination med endnu et pitstop – og rammen om den medbragte frokost – var rokokohaven “Liselund Slotspark” – se den korte video og billederne her og ikke mindst i potpourrien nederst …
Liselund er beliggende på den østlige del af Møn og udgør samtidig begyndelsen til Møns Klint – og meget passende var næste pitstops-destination derfor GeoCenter Møns Klint, som er beliggende på den højeste del af klinten … med det højeste punkt omkring 130 m over havet.
Undervejs gik ruten gennem bakket terræn med mange sving. Selvom der som sædvanlig, i bedste ViaRETRO-ånd, var en god mærkespredning, så var de italienske biler (Alfa Romeo, Ferrari, FIAT og Lancia) i overtal – meget passende med svingglade biler!
På vejen mod Møns Klint lavede vi et par korte fotostop, bl.a. ved godset Klintholm, se videoen (husk lyd) og billeder herunder – der er mange flere i potpourrien nederst …
Ankommet og “fyrsteligt” parkeret på GeoCenter Møns Klint, hørtes pludselig lyden af noget der lød som en Alfa Nord Motor i det fjerne – og den var god nok … ind på pladsen rullede en (1970) Alfa Romeo 1750 Berlina.
Sådan en er sjælden, og det utrolige er, at netop dette fine eksemplar er til salg for tiden!
Men det var jo ikke den eneste klassiker ….
Herfra gik turen videre på sidste etape, som endte på torvet i Stege, hvor de sidste dæk blev sparket, som en markering af afslutningen på en god dag med masser af hyggelig bilsnak. Nogle af deltagerne sluttede af med middag hos Slagter Stig (Jack), Støberiet.
Fra start til slut var Gitte bag kameraet, og fik indfanget både biler og deltagere – vedlagt i dagens reportage er et udsnit af dem, både som en del af reportagen ovenfor, men også som et “potpourri” som afslutning (se nederst). Hvis I skulle få lyst til at se flere af Gittes mange billeder fra turen mm., så kan I finde hendes klassiker-foto-blog på Instagram her: http://www.instagram.com/EB_Classic_Car_Photog … ligesom I er velkomne til at kontakte Gitte direkte, hvis I har specifikke forespørgsler om fotos af jeres biler etc.
Vi kan allerede nu røbe, at ViaRETRO gentager Sensommerturen/Løvfaldsturen til næste år … og med stor sandsynlighed kommer den til at foregå et sted i Jylland.
Til slut en stor tak til:
Niels Natorp og GeoCenter Møns Klint, for at åbne et særligt område for bilerne og give os fri parkering.
Liselund Slotspark, for at lade os holde picnic på plænen.
Turistinformation House of Møn, for at lade os holde på torvet foran det gamle rådhus.
Ugens alternative fund: Kongehusets 1981 Daimler fra 10.000 kroner
Af Claus Ebberfeld
Ja, det er et projekt. Nej, det er ikke verdens mest sjældne bil. Men altså, den har tilhørt kongehuset og buddene starter ved 10.000 kroner?!?! Gud bevare Ole Sørensen, ViaRETROs bedste bilfinder.
Bilen sælges ud fra Holstebro Autogenbrug, der åbenbart har fået den ind til skrotning på grund af en brandskade. En vildfaren cigaret, måske? De syntes dog den var for god til at skrotte, så nu har de udbudt den til et mindstebud på 10.000 kroner. Den slags foregår åbenbart på Facebook nu om stunder, så den majestætiske bil må lige trækkes helt ned i dyndet før den genfinder sin værdighed.
De 10.000 er budt, så i skrivende stund er næsten bud 10.500. At minimumsintervallerne er en plovmand siger noget om hvor pessimistiske Holstegro Autogenbrug er. Men de har nok ret: Pøbelen forstår nok ikke sådan en kongebil.
Se annoncen her på Facebook: Dronningens Daimler
Ugens Fund: 1962 Citroën 2CV til 40.000 kroner
Denne uges fund viser, at ViaRETRO-netværket kan fungere på flere måder: Nogle gange kommer de mange øjne bare længere omkring på det vide internet end ét par øjne ville kunne klare, andre gange ser et par kenderøjne det, som vi almindelige dødelige ikke ser. Og i denne uge er det sidste tilfældet.
Citroëns legendariske økonomibil var i produktion fra 1948 og frem til 1990, og hvis samtlige varianter og derivater fra 4×4 over Fourgonette til Dyane og Ami og diverse licensproduktioner af dem alle tælles med, så kommer vi (dvs. Wikipedia, med alle de usikkerheder dét indebærer…) op på over ni millioner byggede biler. Det er selvfølgelig ret kompliceret. Selv hvis vi holder os til den almindelige berline (“saloon” på engelsk) så er det næsten fire millioner biler, og ugens fund viser kompleksiteten i det.
For 2CV forblev tro mod ikke bare det overordende koncept fra 1948, men også langt hen ad vejen det fysiske design, så i relativt nyere tid kan de forskellige 2CV være overordentligt svære at skelne fra hinanden. Og Ugens Fund er malet som en Charleston, en af de seneste varianter af modellen, og det gør ikke sagen nemmere. Men som en vaskeægte 1962-model er Ugens Fund noget helt andet, nemlig en væsentlig mere sjælden udgave af 2CV og dens pris på 40.000 virker derfor særdeles rimelig.
Bevares, når bilen undervejs i dens senere år er blevet malet i Charlestonfarver bør man kigge den grundigt efter for at se, hvor der ellers er blevet truffet forkerte beslutninger og hvor den har været udsat for dårlig smag. Men vores finder forsikrer, at en 2CV er nem at skille ad og male om, hvis det skulle være – og det fortjener den her faktisk, hvis basis ellers er i orden: En 1962 2CV ser man ikke så tit – og da slet ikke til 40.000 kroner.
Denne Ugens fund er udvalgt og skrevet af Claus Ebberfeld. Tak for tip til Jakob Kjøller. Find annoncen hér: 1962 2CV
Med lørdagsserien “Ugens Fund” vil vi hjælpe potentielle klassikerejere godt på vej: Vi udvælger ganske enkelt vores favoritbil til salg fra ugen der gik. Og inviterer læserne til at dele deres synspunkter, erfaringer, gode råd eller slet og ret og røverhistorier om den konkrete bil og model. Indsend forslag til kommende “Ugens Fund” på ugensfund@viaretro.com med link til annoncen, så indgår den i næste uges pulje.
Grafikken
Nyt register søger medlemmer – hvis der findes andre med Maserati Ghibli i Danmark
Af Henrik Kjær
Det var en fantastisk tur, som vi havde på Møn. Tak til Michael, Gitte og Søren og alle de andre for det gode selskab. Og sikke nogle flotte billeder. Virkeligt professionelt! Vi glæder os allerede til næste års tur i Jylland.
Tak for fine billeder fra en dejlig tur i lørdags :-)
Sidst jeg splittede en 2CV ad i ramme, karosse og løsdele, tog det en dags tid i garagen. Her nogle der – ligesom i TV-Køkkenet – har “snydt lidt” og optræder med det: https://youtu.be/DOe_hi5XE7I
Hold da maule en tur I har været på. Lækre biler en mas, folk lige så, og så det fine vejr. Fandens mit helbred ikke lige var til det.
Monti.
Ja det var godt nok en fin tur! Jeg elsker området. Kombineret med perfekt vejr, flotte biler, ingen bilproblemer og flinke folk, så kan jeg faktisk ikke rigtigt se, hvordan det kunne være bedre. Jeg takker i hvert fald for en velplanlagt tur og for et fantastisk selskab fra alle sider!
At næste års tur skal være i Jylland er jeg glad for. Jeg indrømmer at jeg befinder mig i det jyske alt for sjældent. Og sidste års tur på fyn overraskede mig også meget med smuk natur osv. Vi bor altså i et fint land!
Nu nærmer vinteren sig og jeg synes faktisk jeg har lidt for mange ting, der skal fikses før næste sæson..
Mht. til hensyn i trafikken er der noget om det! Da der kom gang i trafikken igen efter forårets nedrykning, kom der også gang i trafikanter, der hensynsløst masede sig rundt i samme.
Disney havde et indspark allerede i halvtredserne i ‘Goofy Moto mania’: https://m.youtube.com/watch?v=kFHT1lw3vSI
Mange tak for en fantastisk sensommertur! Dejligt landskab og fremragende selskab. Skønne billeder Gitte har fanget. Jeg har drømt om ISO IR300 lige siden :-) Glæder mig allerede til næste tur.
Bare jeg havde adgangs billetten til Ghibli registret; det lyder også som et hyggeligt selskab.
Ikke mindst også tak til jer, som mødte op for at deltage. Flere af jer havde kørt rigtig langt for at være med!
Vi glæder os allerede selv til næste tur, “hovedlandet” er et overflødighedshorn af køremuligheder for klassiske biler.
Hmm, gad godt det Ghibli register, men der skal nok arbejdes lidt med adgangskortet ;-)
Kære alle …
Først og fremmest tak for sidst til alle der deltog i Carmønoen 2020 ?
Det var virkelig en herlig dag på alle måder, hvor Møn viste sig fra sin smukkeste side, med en herlig solrig “Indian Summer”-dag (som der jo ofte er i September) som baggrundstæppe for det gode selskab og de mange lækre klassikere … det er svært ikke allerede at glæde sig til Sensommerturen 2021 ?
Som I kan se, er nogle af mine fotos med i ovenstående reportage, både som en del af teksten, men ikke mindst som et “potpourri” nederst i reportagen (alle mine fotos er dog selvfølgelig ikke vist her … jeg tog MANGE ?).
Jeg vil (som nævnt) løbende lægge flere fotoserier fra Carmønoen 2020 (også med masser af billeder, der ikke er med her i reportagen … inkl. fokuserede/detaljerede fotoserier af “enkeltstående biler”) op på min Instagram-klassiker-blog: http://www.instagram.com/EB_Classic_Car_Photog … men hvis du evt. også har tænkt på, om jeg har billeder af eksakt DIN bil, så er du naturligvis velkommen til at hive fat i mig med en forespørgsel ?
PS: Tusind tak for de pæne ord om mine billeder @peter + @jakob356 + @anders-prip ?☺️?
Kh Gitte???
En stor tak for en fantastisk tur skal også lyde herfra – til såvel arrangører som meddeltagere!
Møn er for mit vedkommende særdeles velkendt – dog er der ændret lidt her og der de sidste 20 år, hvor jeg ikke har været der. F.eks. kunne man på vej hjem fra klinten køre igennem Mølleporten!
Dagen var fuld af brede smil hos såvel deltagere som de mange mennesker vi så på vores vej, måske lige undtaget de få, der holdt sig for næsen. Og på trods af overvægt af køretøjer med oprindelse i støvlelandet ingen nævneværdige tekniske problemer.
Vi vælger af gå ud fra at det festlige show der blev “skudt af” ved ankomsten til Stege
fra en rød bil af ædel byrd var en del af arrangementet! Det var en sand kanonade med lysglimt, brag og sort røg som blev affyret lige foran os. Spektakulært!
Vores egen bil artede sig eksemplarisk – lige undtaget da vi forlod Molslinien ved hjemkomsten. Om det var hvinen af fryd over at sætte hjulene på jysk jord igen – eller det var et ønske om udskiftning af generatorrem vides ikke – men den skreg som en stukket gris hele vejen ud af færgen!
Og billederne er bare super.
Venlig hilsen
Lisa og Tom
Også tak for en fantastisk Carmøno og løvfaldstur herfra, som både fruen og jeg nød. Flotte biler, hyggeligt selskab, og fantastisk arrangeret køretur i et område der helt klart kræver lidt ekstra udforskning. Også tak for de utroligt flotte billeder af både biler, natur og frokost ved søen.
Forhåbentligt er der lige et par gode weekender endnu, inden sæsonen lukker og slukker.
For dem der godt kunne bruge lidt motortv til søndagskaffen. Johnny og hans Honda S600: https://www.youtube.com/watch?v=ISAhVukmOHM
Kære alle …
Jeg har jo nu startet min serie af billeder fra Carmønoen på min Instagram klassikerblog.
Hvis du i den forbindelse gerne vil have en “notifikation” (husk at slå funktionen til på IG), når jeg laver opslag fra turen generelt, men måske ikke mindst når jeg laver opslag, hvor DIN bil er med – eller hvor din bil måske sågar er bilEN, der bliver “portrætteret” (der vil også komme flere af sådanne portræt-fotoserier) … så må du meget gerne lige oplyse dit “IG-brugernavn” her i tråden (eller sende mig en besked via IG, link ligger længere oppe i tråden her) + oplyse hvilken bil du havde med – så prøver jeg at “tagge” dig i de respektive opslag ☺️
PS: Hvis du ikke bruger Instagram/IG, så vil du i den kommende tid også kunne se nogle “EB Appetizer-fotos” (aka udvalgte fotos fra de ofte mere “omfattende” opslag på min IG-blog) fra turen, på min Facebook klassikerblog (også her vil der løbende være fotos der ikke er med her i ViaRETRO-artiklen): https://www.facebook.com/GitteSehestedLundAkaEB/ ☺️
PSPS: Også tak til @hjorthoej og @klaus-r for de pæne ord om mine billeder – jeg er oprigtig glad for, at I kan li’ dem ?
Kh Gitte???
Fin Honda N360 på “grafikken”. Sådan en havde min mor for mange, mange år siden en fin rød. Dem mødte man ikke mange af – heller ikke dengang.
Det ser ud som om i havde en skøn tur.
Vi holdt en stille weekend hjemme pga. fjernelse af skruer i den bedre halvdels arm, og bilen var endda helt klar…. men vi må med næste år!
@hjorthoej – det kanonslag jeg bidrog med var ikke planlagt :-) men et resultat af for megen kø-kørsel ved det eneste lyskryds på Ø’en og tomgangskørsel rundt omkring. Bilen har bedre af høje omdrejninger.
Det var sandsynligvis bare ophobede benzindampe i lydpotter der blev skudt af. Der var en del fugle, der også fik et chok :-)