Register

18 − 18 =

A password will be e-mailed to you.

I dagens nudansk og i bilsammenhæng bliver ordet “tidstypisk” ofte brugt som et formildende tillægsord om noget der ikke er originalt, men kunne have været monteret dengang.

Det der denne mandag generer mig (OK, et stort ord, men lad os så sige “animerer mig til at skrive en kort sur artikel om emnet…) er imidlertid, at man meget ofte lige skal bruge en tidsmaskine for at få det hele til at passe sammen – fordi tidstypisk tilbehør skal i sagens natur have eksisteret dengang bilen var ny.

Man kan også godt anlægge en endnu strammere fortolkning og sige, at det også skal have været monteret på andre lignende biler i perioden, for at det sådan rigtigt er tidstypisk. Ellers ender man jo med en Folkevognsboble fra sidst i halvfjerdserne med en turboladet Subarumotor og anderumpespoiler. Nu har man jo set meget igennem tiden, så korrigér mig endelig, hvis nogle rent faktisk lavede det dengang – så for er det jo tidstypisk, hvis nogle andre gentager det i dag. Ikke originalt, men tidstypisk.

På det seneste er jeg bare faldet over et par salgsannoncer, hvor biler er monteret med fælge, som sælger kalder “tidstypiske”, men hvor den historiebevidste læser kan se, at det umuligt kan passe. Som denne 1986’er herunder:

Jeg skal lige beklage, at det igen er en BMW 5-serie, som jeg også fremhævede i Weekend Matiné Nr. 528i her i weekenden. Men det er bare et eksempel – og nåja, så er det en E28, altså anden generation. Og så er det i øvrigt en M535i, altså topmodellen – og den står i original lak, skriver sælgeren. Det ved jeg nu ikke om man skal tro på, når samme sælger skriver, at den står på tidstypiske fælge og angiver dem som “9,5 + 10,5 X 18″ RH 3 delte split fælge med nye dæk”. Der er endda et knivsparpt nærbillede af dem:

Denne fælg er ikke mere tidspypisk til bilen end vejbelægningen er for Via Appia.

Der fandtes bare ikke 18-tommerfælge til almindelige gadebiler i 1986. Ja, en lille sidehistorie: Faktisk fandtes der egentlig slet ikke tommefælge til denne bil, der blev leveret på Michelin TRX i millimetermålene 220/55 VR 390 – hvilket svarer til godt 15 tommer. Men det er trods alt en anden historie. Den egentlige sag er, at det største gadedæk var 17 tommer og at 18 dermed ikke er tidstypisk i 1986. Og sådan er det bare.

Porsche 959 var midt i firserne førende i teknologi – også dæk. Og de var 17 tommer store.

Jeg er selvfælgelig (!) med på hvad han mener: Der er en anelse oldschool-look over fælgen, men det er jo ikke helt nok. Hvis man slår ordet tidspypisk op, så bruger Den Danske Ordbog ordet i et eksempel i følgende citat: “Panduro har valgt en midaldrende kvinde fra det bedre borgerskab som eksempel på et tidstypisk menneske, der føler sig overflødiggjort”. Men det BMW-manden her har gjort er så, at han sætter den midaldrende kvinde fra Panduras tresserbog i et par Louboutinstiletter fra halvfemserne.

I min bog passer de to ting lige lidt sammen – men jeg er med på, at andre ser det anderledes (Panduros bog kunne måske komme i et nyoplag?). Og indrømmet, der er faktisk masser af ældre biler, der ser bedre ud med en tomme eller to større fælge. Hvis det kunne fås i perioden, så er det tidstypisk. Hvis ikke, så er det noget andet.

Lækre fælge, ikke? Der er bare ingen af dem der er tidstypiske til for eksempel en Opel Kapitän, vel?

Jeg er egentlig ikke mere mandagsmorgensur end at begge dele er fint med mig (fælge er jo også SÅ nemme at skifte…), men man skal bare kalde en spade for en spade og 18-tommer i 1986? Det skulle da lige være på en De Lorean. På tilbagevejen.

6 kommentarer

  1. Michael Deichmann

    Jeg trøster mig også med at fælge er nemme at skifte og der er sikkert en tosse der vil købe dem :-), men personligt synes jeg at det er gået helt bananas med de hjul.

    Svar
  2. stefan

    At bruge ordet “tidstypisk” skyldes nok mest, at sælger har hørt, at gammelt/originalt er godt. Derfor er det jo smart, at vise man er med på “beatet”.
    Jeg er med på venerationen generelt blandt brugere af denne fantastiske side angående fælge, der ikke er originale.
    Jeg mener hjul er det absolut bedste sted, at ændre/”tune”. Bevares visse biler kører dårligere med store fælge – så bliver det rent udseende, men andre biler kan godt udnytte de “moderne” hjul – i min verden er det så fint… og jeg gør det selv.
    Min firebird køre bedre på de 17 tommer den har nu i forhold til de 15 tommer, der sad på bilen, da jeg købte den. Omvendt var det med min Fiat 126. Der kom der større/bredere fælge på. Det var den ikke glad for.
    Det dejlige er, at den nye ejer af bilen selv (nemt) kan montere gigahjul, hvis han drikker energidrik eller std orginalhjul med dårlige dæk (som det jo høre 60/70’erne til), hvis han mere er til sigtebrød og medova. Alle vinder!!

    Svar
  3. Claus Ebberfeld

    Helt enig i den forklaring, @stefan: “Tidstypisk” er bare blevet et plusord uden lige. Og jeg synes det er værd lige at understrege, at det er brugen af dét ord, som artiklen handler om. Ikke om man “må” eller ej.

    I øvrigt er jeg (selvfølgelgi) også enig i, at hjul er et fint sted at tune – og at meningen oprindeligt var at den med fælg- og dæktuning skulle køre bedre. Den helt store gevinst var oprindeligt, at letmetalhjulene var lettere. Det gælder bare ikke nødvendigvis i dag: Efter min bedste overbevisning er moden i dag ændret mere til at være et spørgsmål om bilens look og stil end om hvordan den kører . og det er derfor, de får nogle ordentlige ruller på. Og de er tungere og det er alt andet lige en ulempe.

    Når det er sagt, så er det måske ligemeget? Især i dag, hvor bilerne jo er blevet ældre, og defor alt andet lige nu engang kører relativt ringere end nyere biler. Men det var en tangent.

    Ovenstående handler om tidstypisk eller ej…

    Svar
  4. Batman

    Jeg har set mange drab på bilers totale design, som har fået monteret (tidstypiske) andre fælge. Eller “spande”, som det hedder i det meget jyske program, High on cars, hvor det meste er “chef”.
    Anyway: Drabene er gået ud over mange biler. Ikke alt er lige godt, men fx. en BBS kan lige gå an til en ældre BMW, hvis der ikke er “guld” i midten af fælgen. Så det er jo meget smag og behag, men måske også aldersrelateret. De spande – undskyld fælge, der er sat på den viste BMW 5 serie illustrerer måske diskussionen ganske godt: Er de fede eller smadrer de udtrykket/designet på bilen. Jeg selv er ikke i tvivl, men en ungersvend fra Hvidovre eller Spjald kunne måske nok falde for dem……..

    Svar
  5. Njal

    Den bliver ikke veteransynet her i landet når dækkene er monteret sådan på fælgene.? Eller syner de også mere tidstypisk i dag?

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.