Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    Tobias Nawrocki
    19 Indlæg

Er der nogen der ved hvad afgiften på en Mercedes 230/250/280SL fra 60’erne (Pagode modellen) cirka ligger på?

Et tillægsspørgsmål: ved import udenfor EU, skal man da påregne told og moms eller er der noget med en særregel fsva. ældre biler?

Mvh
    Tobias

Tobias Nawrocki
    19 Indlæg

EDIT: jeg har fundet en tidligere afgiftsvurdering via skat.dk på en 280SL på ca. 25.000 i afgift. Denne er fra august 2020 – så under de gamle regler. Hvordan vil det se ud med de nye regler?

Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

Hov, beklager det sene svar, @tobias: En Pagode bliver med de nye regler billigere, og vil nok koste omkring 15.000 i afgift.

Og ja, ved import fra udenfor EU kommer der told på. En Pagode vil være på 7% told og moms.

Tobias Nawrocki
    19 Indlæg

Tak for svar – hvor finder jeg dokumentation mht. 7% i told og moms?

Mvh
    Tobias

Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

Hmm, det er et godt spørgsmål, hvorfor jeg også bare svarede frit efter hukommelsen. Jeg kan stadig ikke finde det på SKATs egne sider, men Motorhistorisk Samråd skrev om det her: https://motorhistorisk.dk/2015/10/02/skatter-og-afgifter-ved-import-fra-usa-2/

Hvor det også fremgår, at det er 5%, ikke 7. Det er af fakturaprisen + transporten hjem.

Uno
    27 Indlæg

Øhh, normalt hvis bilen er ældre end 30 år, (og selvfølgelig hentes uden for EU) sættes tolden til 0% og momssatsen til 5% (rent teknisk er momssatsen stadigvæk 25%, men beregnes kun af 20% af fakturabeløbet+transport, så en effektiv momssats på 5%.)
    Jeg har da ikke hørt at dette skulle være ændret fir nyligt, og heller ikke i forbindelse med de nye veteranafgiftsregler.

Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

Nej, det er det samme jeg mener, @uno. 5% er tallet man skal lægge oveni.

Tobias Nawrocki
    19 Indlæg

Jeg kan også flere steder læse mig til de 5%, men jeg kan ingenting finde i de juridiske vejledninger fra SKAT. Det kunne være rigtig betryggende med noget mere konkret dokumentation – min bekymring går på at hvis man får fat i den forkerte SKAT-medarbejder, så kigger man ind i en merpris på måske 100k pga. told og moms…

Uno
    27 Indlæg

@tobiasn: Nu er det med de 5% ikke bilrelateret, men derimod helt generelt for antikviteter/samler objekter og andre ting ældre end 30 år. Så det er slet ikke nævnt i den forbindelse.

Uno
    27 Indlæg

@tobiasn: Og det er jo heller ikke relateret til hvornår man evt. ønsker at sætte plader på bilen. De 5% skal derimod betales når varen indføres, og kan ikke vente til senere..

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.