-
ForfatterIndlæg
-
20. april 2014 kl. 22:07 #73937Peter Cocopelli79 Indlæg
Har længe været lidt lun på Rover P5 Coupe, som familie øse. Virker som får man meget bil for pengene, så længe man sidder her foran computeren. Men hvordan er de IRL? Får man tilsvarende mange problemer ? Og hvorfor er de så meget billigere end Mk2?
Peter
21. april 2014 kl. 10:32 #73959Anders Bilidt648 IndlægSae’foe’li’ har vi da mindst en Rover ejer her paa ViaRetro!
Min aller bedsteste bilbuddy ejer denne fabelagtige Rover P6 med selvsamme V8 motor som ligger i saadan en P5 Coupe som du overvejer Peter.Jeg kunne da godt proeve at gengive lidt af de historier jeg hoerer fra ham, men nu ved jeg at Steen er ivrige medlaeser herinde omend han sjaeldent selv skriver. Saa skal vi ikke lige give ham chancen for selv at komme ud af busken, saa du faar besked fra en som rent faktisk ved hvad han snakker om, i stedet for bare at blive spist af med mine genfortaellinger… ;-)
22. april 2014 kl. 10:05 #73990Steen M P3 IndlægHej Peter,
En P5 Coupe er en dejlig bil, ingen tvivl om det. Prisforskellen i forhold til MkII tror jeg kommer af at de tiltaler to forskellige segmenter; Roveren er “old money” og ministeriel/kongelig, mens Jag’en er sporty og hurtig og fik et ry som getaway car for bankrøvere…
Bemærk, hvis ikke du allerede ved det, at der er to motoriseringer:
P5 er med rækkesekser på 3 liter. En meget fin gammel maskine der, hvis den er justeret korrekt, kan bestå blyant-testen – d.v.s. så rolig gang at en blyant kan stå på højkant på motoren.
P5B er med v8, reelt en Buick motor som Rover overtog rettighederne til.
Ingen af dem er racerbiler – man glider elegant frem i høj komfort, omend v8’eren da stadig kan komme fra 0 til 100 på omkring 11-12 sek.P5’eren koster noget mindre end P5B – som saloon er de begge billigere endnu.
Regn med 20000 euro for en fin P5B Coupe – det halve for en 3 Litre Saloon. Kan du leve med højrestyring er der noget at spare ved istedet at hente en i England; udvalget er større, priserne lavere.Som med alle andre biler gælder det om at finde den bedste. De er noget bedre bygget end min P6B. Men de nyeste P5’ere er 41 år gamle, så… Finder du til gengæld en fin og vedligeholder den, så er de ikke værre end andre klassikere og slet ikke så “slemme” som P6’eren, som jo er fra engelsk bilindustris rædselsperiode med British Leyland. Omvendt, hvis du skal renovere bliver det dyrt.
Rigtigt mange dele kan stadig fås – men chrom er et problem. Desuden er de nye dele mange gange lavet i Kina, hvilket er fint for prisen men skidt for kvaliteten.
Tjah… ellers kan jeg vel ikke tilføje andet end hvad du kan se og høre her:
http://www.classiccarsforsale.co.uk/classic-car-reviews/rover/p5b/324/
(et gammelt klip fra TopGear, men…)Mvh,
SteenMP23. april 2014 kl. 15:00 #74016Anders Bilidt648 IndlægTak Steen! :-)
23. april 2014 kl. 17:34 #74017Peter Cocopelli79 IndlægSuper Info Steen. Tak.
Vil se på et par stykker og se hvad der sker.Peter
30. juni 2014 kl. 22:45 #78048Morten Petersen1 IndlægHej Peter. Ja da, godt nok ny bruger! men har en gammel Land Rover og en MG TF, Har haft flere Rover 75er, 420, 620, MG ZT og sjovt nok så står en Rover P5 Coupe også øverst på min ønskeseddel når jeg får solgt min gamle Daimler. Hilsen Morten
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.