-
ForfatterIndlæg
-
22. april 2017 kl. 11:06 #131606Claus Ebberfeld604 Indlæg
Spørgsmålet kom sig af en kommentar i indlægget Hvornår var Le Mans bedst?, hvor en læser protesterede mod at jeg kaldte en Triumph TR8 fra 1982 for “biturbo”.
Det gjorde jeg, fordi bilen har to turboer og “bi” betyder to på latin. Og fordi anordningen er principielt magen til verdens første gadebil med to turboer, Maserati Biturbo fra 1981. I mit hoved er alle biler med to turboer “biturbo”. På engelske eller amerikansk kunne man finde på at kalde det twin turbo, men det betød det samme – for der fandtes ikke andet.
Læseren mente derimod, at “biturbo” refererer til et princip, hvor turboladerne er anordnet sekventielt og hvor den ene er større end den anden. Det er en mere moderne teknik, der kom efter to turboer generelt, der allerede da i populærkulturen havde fået navnet biturbo.
Jeg mener dermed, at sekventielle turboer er en undergruppe af biturbo-idéen, hvorfor det logisk forkert at kalde den nyere teknik for biturbo og insistere på at kalde den gamle for twin turbo – som læseren ville. En italiensk bil fra 1981 var først og den kaldte sig biturbo, hvilket giver mening på både italiensk og latin og i min opfattelse har den derfor vundet hævd på betegnelsen.
Den nyere teknik må så finde på et andet navn. Jeg kunne finde på at foreslå, at man så bare kaldte den ved sit rette navn, “sekventiel turboladning” eller “sekventiel dobbeltturbo” eller hvad man nu har lyst til. Forskellen er det sekventielle, ikke antallet af turboer.
Diskussionen kan fortsætte her, hvis der er nogle der har lyst.
22. april 2017 kl. 14:41 #131610Peter Vang45 IndlægJeg holder med dig @ce (Claus Ebberfeldt og har endnu ikke regnet ud hvordan det med at tagge folk virker her)
Men lad diskussionen
forsætte:::: c22. april 2017 kl. 22:06 #131613Kim Jensen30 IndlægPrøv at overbevis en Volvofan om at ordet herregårdsvogn ikke er en Volvo opfindelse…Det er forsvenksning af Estate car og fandtes som ord længe før Volvo brugte det.. Det betyder blot stationcar (et herligt engelsk ord ikke findes på engelsk..)
23. april 2017 kl. 07:26 #131614Anders Prip102 IndlægParallel eller sekventiel; en motor med 2 stk. turboladere er en biturbo.
Helt enig med dig Claus, god latin kan ikke misforståes.27. april 2017 kl. 08:53 #131731Juel46 IndlægBi = To,
Så jo, en bil med to turboer er da altid en Biturbo i min verden :-)
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.