Viser 16 indlæg (af 16 i alt)
  • Forfatter
    ruldal
    148 Indlæg

Nu er jeg ikke så gammel at jeg kan huske da wankelmotoren tog sit indtog i motorverdenen, men jeg har dog læst lidt på historien :)

Wankelmotoren er en OTTO motor overlegen i alle aspekter undtagen et. Det er benzinøkonomi. Og desværre (eller hvad man skal sige) var det noget der optog rigtig mange under Oliekrisen i 1973. Hvis i syntes benzin er dyrt i dag …!

Jeg er personlig overbevist om at Wankelmotoren havde lidt en anden skæbne hvis oliekrisen ikke pludselig havde lavet et stort markede for biler der kørte langt på literen. Omvendt kunne det så lige så godt være Fiat der var blevet vippet af pinden. Fiat havde virkelig deres “hay-day” dengang med deres økonomiske små biler, og alle bilproducenter fulgte jo trop.

Wankelmotoren kan tage flere omdrejninger end en OTTO motor, den er billigere at producere, den kan lave ydelse langt forbi en hvilken som helst OTTO motor ved at turbolade den og putte flere rotorer på.
    De færreste er måske klar over at en normal Wankel motor som den der ligger i en RX7 faktisk kun har 2 rotorer og dermed svarer lidt til en 2 cylindret motor. Den superfede Mazda 787B der linkes til havde en Wankelmotor med 4 rotorer, og et givent antal turboladere. Mazda opgiver den til at lave 960hk @ 10.500rpm. Fakta er at havde man videreudviklet den ville man have set en motor med et godt stykke over 1000hk og måske variabel red-line med mulighed for at runde 12-13.000 rpm…

Jeg har haft en kammerat der en sommer havde en RX7´er med en 12b Wankel motor. Den lavede 102hk så vidt jeg husker. Vi begyndte at undersøge hvad man kunne få af tuningsdele, og vi fik monteret 2 højydelsestændspoler, en bananmanifold (hvis man kan kalde den det) og en 55mm lodret stående dobbelt weber karburator med tragte.
    Efterfølgende blev det hele kørt ind på rullefelt og den viste 161hk ved 9000rpm.
    Aldrig i mit liv har jeg oplevet en effektforøgelse så voldsom for 3-4000kroner..

Wankelmotoren er imponerende, men langt fra den mest underlige motorkonstruktion der eksisterer.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/05/Jumo205_cutview_02.jpg

Den bandit her finder jeg langt mere imponerende, den blev udviklet under 2. verdenskrig af fly-producenten Junkers.

Viser 16 indlæg (af 16 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.