-
ForfatterIndlæg
-
4. oktober 2013 kl. 12:40 #51811
Per Einarsson
120 IndlægDagens emne om AMC Pacer, som skulle have haft GM’s wankelmotor fik mig til at tænke på hvor mange gange et inspireret og fremtidsorienteret projektteam mon er blevet bombet af dårlige mavefornemmelser omkring Wankel princippet?!
Der var Citroën, som satsede stort allerede mens NSU var i de tidlige faser. Og var det ikke Suzuki som nærmest havde lagt al deres motorcykelproduktion an på Wankel, da man selv trak stikket i sidste instans?
4. oktober 2013 kl. 20:01 #56551
Kai
583 IndlægFedt spørgsmål.
Jeg kender desværre ikke svarene, men håber at en anden klog vil remse lidt op.
4. oktober 2013 kl. 21:41 #56552
Ole Wichmann
815 IndlægDet var vel Wankel der drev NSU i ruin og forhindrede at RO80 blev en mega succes.
4. oktober 2013 kl. 22:05 #56553
Peter Plys Karlsen
586 Indlæg@Ole JAGmann said:
Det var vel Wankel der drev NSU i ruin og forhindrede at RO80 blev en mega succes.Jeg tillader mig at bringe et citat fra en anden jeg husker – og savner… måske lidt aspekter til NSU
4. oktober 2013 kl. 22:11 #56554westmus
122 IndlægWankel blev vist af temmelig mange bilfabrikker anset som værende fremtidens nye sort og en lang række mærker incl f.eks Alfa og Porsche havde skam købt licens til fremstilling vidunderet. Det var så bare lidt forskelligt hvor langt de forskellige var kommet i planerne inden det gik op for de fleste af dem at det nok alligevel var et blindspor.
Mon ikke også de fleste herinde kender C111 som i starten var Mercedes rullende wankel eksperiment
4. oktober 2013 kl. 23:00 #56555
Per Einarsson
120 IndlægMen var det et økonomisk vildspor (altså, defineret af økonomer; som jo ikke har teknologisk mod) eller var det vitterligt et teknisk vildspor.
Og hvorfor lykkedes det for Mazda?
5. oktober 2013 kl. 10:36 #56562westmus
122 Indlæg@Per Einarsson said:
Og hvorfor lykkedes det for Mazda?
Ja Mazda gav ikke op uden kamp, men lykkedes de egentlig? og med hvad? Grunden til al ophidselsen i starten var jo at man mente en Wankel ville være stempelmotoren overlegen. Hvilket vi vel reelt aldrig har set nogle praktiske beviser på. Modsat har det efterfølgende vist sig der lå et kæmpe udviklingspotentiale gemt i den allerede kendte teknologi. Således at nutidens stempelmotorer som samlet pakke er nærmest lysår bedre end dem man havde i 60’erne, hvor wankelen lå i vuggen.
5. oktober 2013 kl. 17:16 #56567
Anders Bilidt
648 IndlægDet lykkedes vel i en eller anden udstraekning for Mazda…
I 1991 vandt de i hvert fald Le Mans med en Wankel motor i deres Mazda 787B. For mig fremstaar netop Le Mans som den ultimative test, saa hvis de kan sejre der, saa har de sgu gjort det godt!! ;-)
De er i oevrigt den eneste japanske konstruktoer til at vinde paa Le Mans, ligesom de ogsaa er de eneste som har vundet med andet end en otto motor.Skrue godt op og nyd dette vanvittige lydbillede!! :-D
Det er daelme da noget andet end det guds-forladte diesel-hakkeri som er ihh-saa-ohh-saa populaert dernede nu til dags…http://www.youtube.com/watch?v=az39eqLIbyU
I oevrigt et ganske interessant spoergsmaal Per!
5. oktober 2013 kl. 20:18 #56573
Per Einarsson
120 IndlægYES!!
jeg var faktisk dernede forringe år og så den (HØRTE den). En af mine gode venner har altid været NSU-fan og har været med på Gavnø et par gange, hvor vi altid besøger NSU og Mazda folkene, som plejer at bo dør-om-dør derned.
De fortæller at meget af polimikken i starten gik på køling! Man var bange for at bygge blokken for spinkel og det gjorde at der ikke blev kølet ordentligt (homogent) og at pakningerne derfor ikke holdt.
Det man hører om at det er pakningerne på rotorens spidser som går i stykker, grinte de bare aaf: Det blev fixet næsten helt i starten af projektet!
5. oktober 2013 kl. 20:22 #56574
Peter Plys Karlsen
586 IndlægOg jeg bringer supplerende citater fra andre…
5. oktober 2013 kl. 22:10 #56575
stefan
147 IndlægLykkedes og lykkedes. Er mazdas wankeleventyr ikke mest for tekniknørderne? Hvor mange wankelmotorer anvender mazda i dag? Kan huske min mester rx7 – det mest spændende var lyden… Det mest fornuftige de amerikanske rx7 ejere gør er at montere gm’s ls1 maskine :) men lyden på filmen er fantastisk!
5. oktober 2013 kl. 23:24 #56578westmus
122 IndlægApropos det oprindelige spørgsmål så siger wiki at troen på at wankelmotoren skulle overtage det hele nær havde slået Mazda ihjel i ’74. De havde jo ellers været med nærmest lige fra starten og sendte første wankelbil på markedet i ’65, men også de måtte erkende at de nok var på gale veje og efterfølgende blev deres wankel reduceret til næsten kun at være en lavproduktions sportsvogns motor. Nu vi snakker japan kunne man måske få en ide om det måske mere var et spørgsmål om ære end fornuft, at de ikke fuldstændigt droppede Wankelen allerede den gang. Plus det sikkert i nyere tid er blevet anset som et reklame/branding ting at de var eneste på markedet med en wankel motor. Nu om dage er de jo ligeså gået deres egne veje til at opnå moderne benzinøkonomiske, højtydende og miliørigtige motorer. De er vist stort set eneste bilfabrik som ikke har valgt at gå downsizing/trykladning retningen. I stedet har de lært sig at kombinere op til 14:1 i kompression i en sugemotor og 95 oktan benzin.
7. oktober 2013 kl. 13:20 #56596
Claus Ebberfeld
604 IndlægEt glimrende spørgsmål, Per: Men det handler langt fra kun om “dårlige mavefornemmelser med Wankel”. Wankelmotorens indbyggede ulemper er helt reelle, og du kan læse mere om dem i det gamle indlæg her: https://www.viaretro.dk/2010/04/kommentar-wankelmodighed.html
Og dens fordele? Er bare ikke store nok til at opveje ulemperne.
I det lys mener jeg bestemt heller ikke man kan sige, at Mazda sejrede: De arbejdede hårdt med motorerne i starten af halvfjerdserne, men opgav dem jo ligesom alle andre når det gælder den helt store skala. At de beholdt princippet i sportslige modeller tror jeg helt afgjort var af markedsføringsmæssige årsager. Her var balancen mellem motorens fordele og ulemper også mere spiselig.
At de vandt Le Mans mener jeg ikke man kan bruge til ret meget bevisførelse i denne sammenhæng: Wanklens ulemper i forhold til stempelmotoren bliver simpelthen mindre under fuldlast, og det er der temmeligt meget mere af på Le Mans end på en dansk landevej.
9. oktober 2013 kl. 01:22 #56614
Ryhl
303 IndlægDet nemme svar herfra, på Per’s spørgsmål: Dem alle !!! – eller rettere, dem der ikke blev til noget …
9. oktober 2013 kl. 09:11 #56615Ib Erik Söderblom
423 IndlægWankel og motorcykler må ikke glemmes.
Da Hercules kom i midt 70’erne var jeg helt ekset over motoren, men syntes resten af cyklen var en smule kedelig i forhold til mine Honda favoritter.
Men faktisk har motorcykler og wankel en lang og ikke nødvendigvis dårlig historie.
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.