-
ForfatterIndlæg
-
18. marts 2013 kl. 21:11 #53449Peter Plys Karlsen586 Indlæg
I love it….skønt du har fået din egen tråd- glæder mig til historie… Niels….
18. marts 2013 kl. 21:34 #53450jewer894 IndlægFantastisk! Det bliver godt det hér. Glæder mig meget til dine fortællinger, Kapelmester.
18. marts 2013 kl. 21:37 #53451Connoisseur243 IndlægJeps, tillykke med tråden. Og klø bare på.
Jeg skal til hovedstaden til nogen bissesnedker kursus i Bella centret, ses vi derude ?
Du plejer vis at spille.
18. marts 2013 kl. 22:01 #53452Ryhl303 IndlægJeg vil da også lige lufte min glæde og tilfredshed – og sige Tillykke !
Synes allerede det er meget meget bedre, – end i små bidder rundt i div. blog-tråde …
Og kapelmesteren går da systematisk til den med oprejst pande… :-) DET er sgu i orden! Men pas nu på, ikke at overbelaste pegefingeren mere, end den stadig dur med klarinetten ;-)
18. marts 2013 kl. 23:04 #53453Ib Erik Söderblom423 IndlægMange gange tillykke.
Fyld blot på, med alt du rummer, Niels Abild.
Jeg er fast gæst.
19. marts 2013 kl. 00:18 #53461Niels Abild218 Indlægjeg er helt overruplet over den positivitet der fremvisses
lad mig starte et sted,som så undervejs har biler med,for biler har været en del af mit 75 årige liv,men jeg bliver nødt til at starte ved min far født i 1891,søn af en smedemester i hellevad,smeden reparerede landbrugs maskiner,og da de første biler og motor cykler kom,var smeden i en så lille by,den der reparerede disse fantastiske maskiner,og min far der var den ældste ud af en børneflok på 6,gav også en hånd med på værkstedet,han fortalte at allerede som 15 årig havde han kørt på en motorcykel,som havde rem træk med flytbar rem på 2 koniske hjul,det var gearkassen om man må sige,alle hans 3 brødre blev ingenøre,og min far var også vældig teknisk anlagt,men blev læge istedet for,han fik kørekort vældigt tidligt,og han s første bil var en 1919 0kland,som havde en søsterbil pontiac,men lidt tilbage i tiden igen,som sønderjyde der dengang var tysk,havde min far studeret i friburg,heidelberg,og berlin,og da første verdenskrig kom var han i gang med sine studier som øre-næse og hals specialist,men blev indkaldt til det tyske militær som feltskærer,og stod og reparerede
folks ansikter i 4 år ved felten i verdun,hvilket gjorde at da han var færdig med krigen i 18,blev regnet som verdens mest erfarende plastik kirug,efter at have givet sønderskutte soldater nye øren ,næser osv.i 4 år ved felten.
19. marts 2013 kl. 00:37 #53462Niels Abild218 Indlægnu kommer så forsætelsen af krigs historien,den har forbindelse til flyvning
ofiserene ved fronten havde ofte fælles messe,og min far som læge var ofiser, den fælles messe var også jagepiloternes messe,og det var von richthofens staffel (den røde baron)med bla andet piloterne edet- hermann gøring,med flere,se nu er det ar skæptikerne begynder at tænke på van munchausen,men jeg kan jo ikke gøre for at jeg foruden mig selv, kommer fra en familie der har oplevet meget,jeg nævner dette med min far fordi det spiller ind senere i beretningen,efter første verdenskrig sætter min far sig ned som specialist i åbenrå,og som den eneste øre.næse hals læge foruden plastik kirogien i sønderjylland,tjener han styrtende med penge,og bliver også landskendt,fordi han kunne rette ting til i folks ansigter,så skuespillere,rige folk,og trafikskader kom til ham fra ikke blot europa,men også fra usa,hvor min far var over flere gange for at undevise kiruger på den berømte mayor klinik,i plastik kirogi.
hans gamle operations sygeplejesker fra felten inviterede han op,efter at han havde købt den gamle tyske skole og indrettede den som privat hospital,dette er omlring 1920 erne.
nu kan min finger ikke mere,så forsætelse følger muligvis i morgen hvis jeg får tid ,obs claus kan du bevare mine skriverrie,så kan vi bruge dem i den bog som vi har talt om
hvis i har spørgsmål skriv dem
kapelmesteren
19. marts 2013 kl. 03:10 #53463Søren Navntoft326 IndlægBare rolig Niels. Dine skriverier ligger trygt og godt her på tråden. Skulle du få brug for dem til en bog eller lignende, skal vi nok få det i samlet form frem til dig.
Bare du holder dig fra knapperne edit og delete, så forsvinder det ikke.
Med alt det du skal have skrevet, anbefales du at tage mere end en finger i brug til dette :)
Igen tillykke med egen personlige tråd. Du har i sandhed fortjent den. Lov mig nu du ikke helt forsvinder fra vores daglige indlæg, her må du da fra tid til anden have relevante kommentarer, også selvom du får travlt her i tråden.
19. marts 2013 kl. 11:14 #53469Niels Abild218 Indlægtak søren,sig til hvis det bliver for langt,jeg prøver virkelig at koge det ned,men der er så mange spændende historier rundt om min familie,som også har præget mig i min opvækst,og alt dette jeg skriver er for at forklare hvor jeg kommer fra,så publikum bedre kan forstå alle de usansynlige historier jeg kommer med.
her lidt af inholdsfortejnelsen,gøring på besøg i åbenrå omkring 1924,første flyvemaskine i familien,nedstyrningen i begyndelsen af 30 erne,hipo folk der forsøger at skyde min mor,min bror i konsentrasions lejer,og videre hugge min fars flyver for at flygte til england under krigen,skjulen af fårhuslejerens flygtinge i huset men gestapo banker på døren,min fars ven skab med canaris,cary grant og sassa garbo patienter hos min far i åbenrå,carl brissons brune cadilack,familiens special biler,læge for kongehuset chr x ,alexandrine,droning ingrid,når de var i gråsten,alt dette før jeg blev født i 38
bilerne-bilerne det er svært for hver gang jeg siger at nu er den der så dukker der eb ny op,se idag skriver i alfa romeo,jeg havde en giuletta sprint speziale,som auto bang købte af mig til sin søn.
mange af de biler jeg har ejet,har været for en kort bemærkning,men men,jeg skal nok få det på olads nogenlunde med min fars biler og mine egne,men det strækker sig fra bugatti over aston martin til daf
kommer tilbage
kapelmesteren
19. marts 2013 kl. 13:56 #53480Niels Abild218 Indlægforsætelse af historien,der kom fler og fler patienter fra hele verden,og pludselig var der ialt 5 læger tilknyttet hospitalet,og man måtte udvide,og byggede en dobelt så stor bygning,til fler syge stuer,og på det tidspunkt mener jeg at have hørt at det var dk største privat hospital,foruden havde min far en konsulation fra kl 13 til 18 hver dag og også om lørdagen hvor der var 2 læger tilstede,så det var mange de nåede om dagen op til 40 patienter,foruden opererede han hver dag fra kl 8 til 12,generelt udartede det sig til at han var den læge i det 1900 århundrede der i dk havde tjent flest penge.
og det gjorde det muligt at købe speciel biler,og eget flyplan,privat flyveplads,og hele hans hobby med flyvning endte med at blive cimber air
ja der sprang jeg et stykke
tilbage til 20 erne,herman gøring der havde været bekendt med min far under første verdenskrig,var gift med en svensker,og var meget for scandinavien,han havde efter krigen, inden har markerede sig som nasist,stadig sin store flyve interesse,og kom ofte flyvende fra nordtyskland,sammen med sine gamle flyvenner,og landede uden for åbenrå,hvorefter der blev arangeret frokost i det grønne,bland de gamle ofisers kammerater,dette stoppede i ca 1924,da min far ikke syntes at ville være i selskab med menesker af den politiske overbevisning de fremtonede med,så der stoppede det.
vi havde 4 piger tjener og privat chaufør,og råd til biler,vi havde altid mindst 3 biler i garagen,og nu skal jeg prøve om jeg kan huske nogenlunde nogen af dem,dette er hvad jeg har hørt fra min halv bror der var født i 20erne,
adler-alvis 12/50 -bentley 1925 boat tail-og reo-dette er i 20erne
min far var stadig meget bil intereseret og har været med som tilskuer til alle fanø løbene hvor han selv byggede sommer hus i 30erne,og landede med sin flyver op foran sommerhuset
nu ikke mere i den omgang
komentere endlig
forsætelse følger
kapelmesteren
19. marts 2013 kl. 14:10 #53481Dennis217 IndlægNiels det her er altså nogle spændende historier. Det er godt at du har fået det her sted. For jeg er sikker på at det er historier som dette at de fleste på ViaRetro gerne vil læse. Selv synes jeg også at det er yderst spændende og høre disse historier. Og jeg bliver gang på gang overrasket over hvilke biler der har fandtes i Danmark.
Jeg håber at du forstår at det jeg opponerede imod, var faktuelle historiske/fysiske begivenheder, som ikke kunne/kan finde sted? Jeg er ikke et sekund i tvivl om at du har levet et ekstraordinært liv, og indtil videre så er det bestemt interessant læsning.
19. marts 2013 kl. 16:25 #53484Niels Abild218 Indlægdennis tak for de velmenede ord,men ligesådan som jeg havde svært ved at vise forskelligt fakta vedrørende tiger motoren,lige så svært er det at bevise disse historier,da jeg er en af de få der er tilbage,som har fået fortalt historierne jeg referere til,men jeg har hørt disse historier så mange gange af min mor-store bror-2 store søstre,som alle er døde,min far døde i 1960,og ærligt talt har jeg aldrig haft en samtale med ham,han var 48 da han fik mig,og begge mine forældre havde mere travlt med deres liv,så de skulle aldrig have haft børn,jeg kom på kostskole da jeg var 10 1/2, i holbæk,og når jeg kom hjem var der altid store selskaber i week enden.
tibage til 20 erne,her kommer lidt andet,min bedstefar (farfar) smeden var meget musikalsk spillede på flere instrumenter,skrev selv musik,instruerede ditletant komedeier,var spillemanden til festerne,og skrev egnshistorie,så han var helevads kultur midtpunkt,min far og alle hans søskende spillede på forskellige instrumenter,min far spilede violin,fløjte,og piano,på et vist nivuo,og levede hele sin studie tid,af at give violin undervisning ,han var også indblandet i flere kammerorkestre.
i heidelber hvor han boede nogen tid under studierne,delte han en lille lejlighed med en anden studerende en vis wilhelm canaris,som senere blev admiral,og chef for det tyske militære efterretnigsvæssen,han var sener med i attentat forsøget af hitler og blev skudt af nasisterne, lad nu vær at tænke der er den igen den von munchausen,jeg kan ikke gøre for at det skete før jeg blev født,men når jeg skriver om canaris,er det fordi han bliver en brik i en senere historie jeg skriver.
nu ikke mere,måske i morgen
lidt biledet af mine biler,håber det går,forsøger
kapelmesteren
19. marts 2013 kl. 16:31 #53485Niels Abild218 Indlægnielses biler,nogle få af dem
19. marts 2013 kl. 16:48 #53487Niels Abild218 Indlægdet var det eneste bilede der kom med under de andre står der en rød tekst jeg ikke forstår,det er noget med størelsen,gid jeg var bedre til dette computer haløj
bileede er af min ford v 8 1934 b type,en dejlig bil som jeg også har været i england,paris og andre lande med,den købte jeg af prøvemesteren ved simo biler i vanløse ford en ældre man,og bilen var i god stand,fordi alle lærlingene havde igennem årene arbejdet på den den havde mekaniske bremser,og motoren var skiftet til en 100 hk tror jeg,fra paris til kbh kørte jeg ind imellem 150 km itimen på motorvejen,og da jeg kørte ind over amalienborgs slots plads brækkede den sig,så jeg solgte den til min bedste ven isverige for 3500 kr,ærgeligt i dag,han byttede motoren og solgte den for 40,000 sv kr
den var neget speciel,den havde helt forsæde med plads til 3,og den har være udbygget bag i for der var endnu et helt sæde,med lidt god vilje plads til 3,foruden en bedstemors klap aller bagerst,med plads til 2,på stranden på fanø med 8 personer i bilen,højt humør og fuldt tryk på solen,jeg glemmer det ikke.
er der andre der bor i nærheden af holbæk der kan komme og vise mig hvad jeg gør galt med indsætning af billeder,det nytte ikke at skive en instruktion,for den kunne ligesågerne være på rusiskt
kapelmesteren
19. marts 2013 kl. 16:49 #53488Kai583 IndlægHolder lige pause med popcorn, kan ikke spise flere, men fortsæt….
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.