Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    Alfetta Mads
    22 Indlæg

Min Alfetta Berlina bliver 35 år i 2017, og opnår således veteranstatus.
    Jeg har allerede opnået denne status pr. 31-12-2016 hos mit forsikringsselskab, men hvordan er proceduren overfor skat. Kommer det lige af sig selv, eller skal jeg til syn for en registrering og indgåelse af de restriktioner der følger med?

holmen
    456 Indlæg

Reduktion af vægtafgift sker helt automatisk.
    Bed næste syn skal du bede om at få den ændret til veteranstatus. Så vil du frem til den er fyldt 40år blive indkaldt til syn sim normalt og derefter hver 8. år.

Soren W
    390 Indlæg

Men jeg tror faktisk først det sker hos Skat, når du går ud af det år hvor bilen er fyldt 35 år, så et år senere end med forsikringen. Men så ryger den på 1/4 vægtafgift…

Ole JAGmann
    814 Indlæg

Hvis jeg husker rigtigt (min Jaguar blev 35 i 2009), så falder vægtafgiften automatisk til 1/4, men først ved udgangen af det år hvor den fylder 35. Du behøver ikke vente til næste syn med at få den registreret som veteran, jeg tror synshallen har en formular til det.

Alfetta Mads
    22 Indlæg

Takker for input… jeg udleder så, at jeg ikke behøver at gøre noget før om et års tid.
    1/4 vægtafgift og veteranforsikring gør bestemt ikke sådan en gammel Alfetta mindre interessant.

Man kan så håbe på, at bilen også får lov at blive så gammel, at dens berigtigelse på vejene opretholdes som kulturarv, når nu “computergenerationerne” får indført forbud mod transport ved hjælp af forbrændingsmotorer. Og det kunne måske så starte med at gælde biler uden regulerede katalysatorer?
    Har en kollega der mener det bliver meget snart, således at der kun bliver plads til hans og andres 2 tons tunge Teslaer.
    Den blev for øvrigt hentet på autotransporter her forleden. Blev så fragtet 100 km. til aut. værksted…viskermotoren havde fået et elektrisk blackout..;)

westmus
    122 Indlæg

Selve “tilmeldingen” de lange synsintervaller kan man ikke klare det selv online på Skat.dk i dag? Som jeg husker det før alting blev online, udfyldte man bare en helt alm omregistreingsblanket, hvor man så satte et flueben i veteranrubrikken, hvorefter man så fik tilsendt en ny ændret registreringsattest.

Med hensyn til syn kommer der vel ingen synsindkaldelser igen før bilen bliver 40 år hvis man omregistrerer til veteran når den fylder 35? Så at man kan spare et syn ved at omregistrer selv før næste synindkaldelsen kommer. Så man har 5-6 år afhængigt af hvornår bilen sidste blev synet og derefter de fulde 8 år mellem syn.

Der er vist også fornyligt blevet indført at biler med veteransyn ikke bliver indkaldt til syn i vinterhalvåret uanset første registreringsdato.

Alfetta ´Mads, jeg er klar over at det ikke betyder noget for dig da din bil er 35 år gammel, men af almen interesse kan det da fortælles at der i henhold til møde mellem Motorhsitorisk Samråd og Færdselsstyrelsen 15. december 2016 nu er udsigt til at grænsen for hvornår et køretøj er veteran sænkes til 30 år. Naturligt udledt heraf regner man med at flytte reglen om 8 år mellem syn til at være gældende fra det 30te år.
    SKAT har dog endnu ikke indvilliget i at ændre grænsen for hvornår et køretøj overgår til 1/4 vægtafgift så den indtil videre forbliver på 35 år

Det bliver interessant at følge den videre udvikling – måske noget for ViaRetro’s dybdeborende journalister

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.