Register

seven + six =

A password will be e-mailed to you.

Spørgmålet kommer sig af, at begge modellers klubber var repræsenteret på Retro Classics i Stuttgart – og jeg var overrasket over mit eget valg.

Både Fiat X1/9 og Porsche 914 er jo kendte klassiske størrelser, der sjovt nok har nogenlunde samme paradoksale status i dag, men fra to helt forskellige udgangspunkter: X1/9’eren var en relativt dyr model i den italienske familiebilsproducents modelhieraki i halvfjerdserne, mens 914’eren var en folkevognsmodel fra den anerkendte tyske sportsvognsproducent. 

Fra X1/9-klubbens stand på Retro Classics.

I dag er de begge på en sær måde sådan lidt “ikke helt rigtige” – på trods af at de begge helt indiskutabelt ER sjove, klassiske og anvendelige sportslige biler til fornuftige penge. Jeg har egentlig aldrig set dem som direkte konkurrenter, og de to stande på messen bare to helt uafhængige klubber, der begge viste deres fremmeste eksemplarer af modellen frem. 

Den anden klub.

I det lys var det tankevækkende, at X1/9’erne næsten alle var pinligt originale (bortset fra en enstemmighed omkring montering af Ansa firerørsudstødninger…) biler, der i alle regnbuens farver understregede hvor genialt stramt og perfekt det italienske design fungerer selv i dag. Mens Porsche 914’erne kun var at finde i to kulører og med diverse modifikationer, herunder den helt klassiske GT-skærmsudbygning samt voldtuning af den firecylindrede (914/6 er noget helt andet, og indgår i denne sammenhæng slet ikke i mine betragtninger…) VW-motor. 

I det store bilmærkehieraki er Porsche helt uden tvivl hævet langt over Fiat. Men efter messens to eksempler her var jeg helt overbevist om, at jeg SKAL have en X1/9 – mens jeg måske, engang, under de rette omstændigheder, hvis og hvis og så videre ikke vil sige nej til en 914. 

Efter min mening er X1/9’eren et genialt bildesign, tæt på perfektion indenfor de dengang givne rammer. Mens 914’eren er charmerende, muligvis nok kører bedre og i øvrigt er en Porsche – men er et kompromitteret design, som lever mere af sin charme end af sin skønhed. Begge halvfjerdserbiler kan bestemt noget – men lige dér på messen var mit valg helt klart: Italien slår Tyskland. 

Men her en uge senere fik jeg lyst til at spørge I kræsne læsere: Hvad mener I om de to?

28 kommentarer

  1. Skaanning

    Det bliver 914 fra min side. Men den skal have de her skærmudbygninger. Det er vigtigt. Og valget af fælge er også vigtigt til en 914. hvor udseende og størrelse betyder rigtig meget for udtrykket.
    Den skal selvfølgelig være skrigende gul!

    X 1/9 er også fin, synes jeg. Men….det er en…FIAT. Og jeg er en snob.

    Svar
  2. Soren W

    Jeg siger også Porsche 914. Jeg synes bilen virker mere velbygget end FIat’en, der, når man ser den i dag er for spinkel, og en fuldvoksen mand kan næsten ikke sidde i den. Der er lidt mere gods i Porschen.
    Min skal til gengæld stå helt standard og være orange. Blot-orange.
    Men jeg har ikke kørt i nogen af dem, så det er en rent optisk betragtning. Vi mangler nu en dobbelt test på ViaRETRO…?

    Svar
  3. Dan Wils

    914.. igår, idag og i morgen..
    Havde selv en, Sartun Gelb, GT Skærme og alt hvad der skulle til…
    Desværre gik den til, grundet skumle hensigter og den kom aldrig på asfalt..
    De fleste dele, ligger dog på lager, så hvem ved, måske en dag skal det afprøves igen..

    Svar
  4. Tony Wawryk

    I like them both – though in each case, it would need to be the small bumper versions as shown above – and my 914 would ideally have Fuchs alloys. The FIAT is the prettier car, but I think the 914 is the better one, though I base this only on the opinions of others, as I have not driven either. Nevertheless, it would be my choice, and I’ll take it in either yellow or orange :)

    Svar
  5. Ole JAGmann

    Designmæssigt vinder Fiat X1/9, den står superskarpt. Som italofil og tidligere Fiat ejer har jeg flere gange overvejet en. Det tætteste jeg er kommet på er dog et par originale X1/9 magnesium fælge på en Fiat Ritmo i 80erne.
    Men i dag tænker jeg lidt, hvad har en X1/9 som min (nyere) Alfa Romeo 916 Spider ikke kan levere?

    Hvis jeg skulle vælge en af dem ville jeg nok være fristet af Porschen, fordi det er en … Porsche.

    Svar
  6. Henrik Kusk

    Design mæssigt er Fiat’en helt klart favorit, og 914 “satte sig vel egentlig mellem 2 stole” som afløser af VW Karmann Ghia og Porsche 912.

    … men jeg har jo allerede valgt min MG TF, en bil fra samme skuffe 😊

    Svar
  7. Holm

    Fiat X1/9, tak. Jeg synes nu begge er helt “rigtige” Alle sportsvogne er jo i bund og grund irrationelle. Eller i hvert fald de fleste

    Svar
  8. Bisgaard

    Det bliver X1/9 fra min side.
    Nu er jeg jo den sporty type, og jeg synes klart at Fiat’en er den mest sportslige af de to.
    Hvis vi nu snakkede 914/6, så var det lidt en anden snak. Men så skulle den nok også sammenlignes med en af de andre bag-motoriserede modeller fra Fiat familien…

    Svar
  9. Carsten Goth

    Jeg kan ikke helt afgøre, hvorfor begge biler tiltrækker mig. For begge er lidt klejne udu spirtsvognsgenren, som de gerne vil tilhøre. Jeg kommer formentlig aldrig til at få en af dem. Men, skulle jeg vælge, ville det blive en X1/9. Og dette er pga designet. 914 er også interessant designmæssigt, men den virker altså spinkel….?

    Svar
  10. Carsten Goth

    Og ja – en iPhone er et dårligt indtastningstool – beklager

    Svar
  11. Michael S. Lund

    Jeg kan nok bedst lide X1/9 designet, men den har noget “frisør” over sig, så jeg tager 914. Den skal enten være Signal Orange eller Sunflower Yellow og endelig uden skærmudbygninger.

    Svar
  12. Lars D

    Jeg var ikke så vild med Fiatten i firserne fordi en af mine arkitektkollegaer havde en som jeg husker pigerne var vilde med og jeg havde en 1750 Gtv coupe som alt andet lige var i en anden boldgade. Jeg har altid godt kunne lide targa tag ideen som ikke mange modeller hoppede på. Fiatten er jo snydt ud af mange konceptmodeller Bertone/Giugiaro fyrede af i Wedge design. I dag ville jeg nok vælge 914 selvom jeg kan følge Clauses argumenter og det er sjovt at tænke på hvor fede farver begge modeller kunne fås i. Jeg vil også lige nævne Dallara modellen som Vincezo hærgede Munkebjerg Hillclimp med i mange år. Ved ikke om han stadig har rekorden, men den var vild.

    Svar
  13. TOCOMAN

    Jeg har kørt X1/9 i 40 år, og har kørt alle modelvarianterne, så jeg kan sige til dig @skaaning – der er meget mere Bertone end FIAT i en X1/9. Den deler mange designelementer, glæder og unoder med de andre Bertone-kreationer fra de tidligere 1970ere. X1/9 er trods sin størrelse en tung bil. X1/9 var en af de få europæiske biler, der kunne opfylde de nye amerikanske sikkerhedskrav i de tidligere 1970’ere, som var så skrappe at selv de amerikanske bilfabrikanter ikke kunne opfylde dem, og kravene dermed blev slækket. Strukturen i X1/9 gør bilen meget vridningsstabil og robust. Selvfølgelig ruster en Fiat produceret i 1970’erne – helt på samme måde som en Porsche og andre tyske fabrikater ruster. Ja der er ikke megen plads i en X1/9, når man vokser (udad) med alderen, men er man først kravlet ned i sædet, er komforten god. @ce. I motorblade fra de tidligere 1970’ere blev X1/9 og 914 sat op imod hinanden – engang imellem også med Matra Bagheera som deltager. @Søren W. Jeg er frisk på en dobbelttest, hvis der er en 914-ejer her i Østdanmark, der vil mødes. Jeg har intet ondt at sige om 914 – for jeg kender den ikke – men har meget godt at sige om X1/9 for den kender jeg godt. Den giver megen køreglæde og få fartbøder.
    Vedlægger et foto fra 1994, hvor Bertone inviterede X1/9-ejere til besøg i designcentret. Der var fri adgang til at prøvesidde alle ikonerne Stratos Zero, Miura, Marzal, Rainbow, Runabout og alle de andre.
    Min søn på billedet fik en “håndspålæggelse” af Nuccio Bertone, og kører i dag – ja X1/9

    Svar
  14. Henrik Kusk

    Ja, kan godt huske Graversen’s suveræne Fiat X-1/9 i Special Saloon klassen; vi var sponsor på den gule Lotus Elise der deltog i samme serie, desværre ikke med samme succes😏

    Men dog nok til, at jeg senere købte mig en Lotus Elise 😊

    Svar
  15. Juhle

    X 1/9 Vinder her :-)
    Mødte Gravesen og hans fantastiske bil til Rally Monte Carlo Historique 2023 prestart i Assens. Vi skal huske, at han selv
    har lavet næsten alt på bilen, en tryllekunstner, der nu er ved at være en ældre herre.

    Svar
  16. Sorensen

    Har altid haft et svagt punkt for FIAT X 1/9. Ideen om sådan en “discount-Ferrari” er tillokkende – og så er den bare så fint designet.
    Porsche 914 er også lækker, men der er visse vinkler hvorfra jeg ikke helt kan affinde mig med designet – og så signalerer lyden af folkevogn altså bare ikke sportsvogn..

    Svar
  17. Claus Ebberfeld

    @sorensen, jeg vil mene at en X1/9 er mere Lamborghini end Ferrari – og at det slet ikke er en dårlig ting.

    Pragtfuld historie, @tocoman – smukt!

    @mslund, i min verden er begge biler nærmest lige i frisørfaktor. X1/9 vinder bare på skønhed, 914’eren på skørhed.

    @ole-wichmann, spørgsmålet om hvad en X1/9 kan, som din Alfa 916 ikke kan, er nemt at besvare fuldstændigt objektivt: Centermotor, klaplygter, Bertone, halvfjerdserne, fede farver. Det var så lidt!

    Svar
  18. John Skov Larsen

    Jeg vil nu helst have en X1/9. Uanset hvordan jeg vender og drejer den bil syntes den at være perfekt designet. Og så er den forførende lille og med centermotor. En sikker opskrift på en herlig oplevelse. Der er bare en livsglæde i sådan en X1/9’er.

    @Tocoman – Kan du sige noget om hvor agil køreoplevelsen er i en 4 gears 1300 model vs en 5 gears 1500 ?

    Svar
  19. The Real Stig

    I 1985 købte jeg min første bil – Fiat X1/9 5 SP ‘79. Jeg elskede den, men rusten begyndte tidligt at sætte ind, der var problemer med el og automatchoker. Den sprang også en toppakning. Efter 3 år måtte jeg sælge den igen.
    Det var min første centermotorbil. Jeg er nu på hhv. nr. 7 og 8 ( Elise og Turbo Esprit)

    Svar
  20. TOCOMAN

    @John Skov Larsen. Jeg synes den mest agile køreoplevelse er i 1300-modellen med 4 gear, men 1500 egner sig bedst til de lange stræk, også på motorvej. 5-trins gearkassen i 1500-gearkassen er ikke så præcis som 4-trinsgearkassen i 1300-modellen. 5-trins er mere upræcise og har længere vandringer.
    Den bedste kombination er en en 1500-motor med en 4 trins-gearkasse.
    Mange har lagt en UNO turbo-motor i X1/9, som giver den lidt flere kræfter. Det er dog næsten umuligt at finde UNO Turbo-motorer, så nu er det nogle der har eksperimentet med Regatta 1600-motoren.

    Svar
  21. Claus Ebberfeld

    En Fiat X1/9 er altså en god start på bilentusiastlivet, @the-real-stig. Og jeg skriver med vilje ikke klassikerlivet, for jeg kan jo regne ud at den nok mere har været “en brugt bil” dengang? Du havde også firedobbelt Ansa på, ikke :-)?

    Svar
  22. Herluf Jensen

    Ingen tvivl 1/9 er min favorit af de to Ingen Frisør bil til mig motor skal køles med vand luft er til at tørre med

    Svar
  23. Benjamin N

    Vi har haft en X1/9 i familien og sådan en ville jeg gerne have igen – også over Porschen. Designet er bare så knivskarpt på den bil.

    Svar
  24. Anders Prip

    Helt klart X1/9 til mig, tak.
    Designet er bare lige i øjet…så mange lækre detaljer.
    VW-Porsche 914…..meh…den er der for meget kit car over til min smag.

    Svar
  25. poul erik

    fiat x1/9. Er vild med Bertones design modeller. Har selv været den lykkelige ejer af x1/9 1500 fra 1980, som jeg havde i 4 sæsoner fra 2011.

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.