Om coolness, ikoner for millioner, fars dage og gratis gode råd.
Jeg er igen i Tyskland for at kigge biler og jeg elsker når det er den slags, hvor ordet ikon er rigtigt anbragt. I skrivende stund er jeg i Stuttgart, og her står der i den lokale turistguide blandt loppemarkeder, restauranter og fjernsynstårnet at Porsche 911 Carrera RS 2.7 fylder halvtreds år.
Det har jeg tænkt mig at skrive separat om senere, men selvom Stuttgart er Porschehovedstaden var jeg alligevel lidt overrasket over at læse om jubilæet i en helt banal turistpublikation: Det er en relativt nørdet ting – men en Carrera RS er altså et ikon, og det er derfor.
Den er også cool, og det vidste vi jo alle godt. Men hvorfor den er det forstår jeg bedre nu efter at have læst ramp magazine på flyveturen, da de havde dedikeret et helt nummer til begrebet. Selvfølgelig med Steve McQueen på forsiden.
En del af det cool ligger i det som forsiden kalder Unfassbar. Og inde i magasinet prøver de så med forskeres hjælp af definere hvad cool er og ikke mindst hvad der giver coolness til noget eller nogle, herunder selvfølgelig biler. Der skal være noget nyhedseffekt, skønhedsværdi, ligegladhed og en hel del x-faktor – og det hele ændrer sig over tid, så man kan faktisk drifte ind og ud af coolheden. Ikke en Carrera RS, dog – den er bare stabilt cool.
Men de kommer dog frem til at hvis man decideret prøver at være eller gøre noget cool, så vil man fejle – for det er aldrig cool at prøve at være det. Heri ligger forklaringen på det spørgsmål der kom op da jeg skrev om Audi Coupé GT forleden, og een spurgte hvorfor Audi ikke var så cool. Det ligger simpelthen i mærkets “hvad vil naboen ikke tænke”-værdier. Men quattroen var cool fordi den ikke prøvede at være det.
Mange andre i Stuttgart prøvede også – alt for hårdt. BMW M fra model stor til XXL, AMG’ere med brølerør, VW Eos med arabisk musik galpende ud af inferiøre højttaler, der giver de gutterale noter en “stram snor mellem to dåser”-kvalitet. Den nye 911 GT3 RS med en vinge bagpå, der alt, alt, alt for desperat prøver at signalere noget, der bare virker totalt forkert inde i en storby.
De to mest cool biler jeg så herinde var begge Mercedes SEC’ere: Der er hedebølge og begge havde alle ruderne nede og viser sig dermed i deres smukkeste profiler – med en værdighed, som det kneb de andre at opretholde.
Og de er ikke dyre. Coolness har åbenbart heller ikke noget med pris at gøre.
Og endelig Fars dag, siger I: “Jamen, den har jo været?!?”. Javist – i Danmark. Men jeg skriver fra Tyskland den 18. juni, hvor jeg blev hilst velkommen til hotellet med “glædelig fars dag” og et tilbud om en øl. Godt nok kun en pilsner, så en svag hyldest, men jeg sagde ja tak – og fandt senere ud af, at de heller ikke selv kan finde ud af det: Fars dag var 18. maj i Tyskland, ikke 18. juni. Det er derimod den 18. juni i Frankrig og en del andre lande – men 10. september i Letland og så videre. Pointen er lidt, at man kan spekulere i det, hvis man vil tage gas på sine børn: 4. juni i Schweiz, 11. juni i Østrig, 1. oktober i Luxembourg og så videre – slå det selv op.
Men det er selvfølgelig ikke cool at udnytte en situation på den måde, det kan jeg godt regne ud.
Hej Claus, håber (og tror) du får en god bil tur i Tyskland. Det er cool. At prøve at skrive om cool er på grænsen til un-cool. Fars dag (og mors dag, halloween,valentines dag m.fl) er mega un-cool, da det bare er nogle marketing koncepter, der skal øge forbruget ved at spille på den dårlige samvittighed fra de 364 andre dage. Hvorfor skal HVER dag ikke være fars dag? (Og naturligvis mors dag).
Jeg havde fars dag i går. Startende med 5 km løbetur (før morgenmaden), så vaskede jeg VW bussen, der var støvet efter en Heartland parkering i 4 dage. Så eksploderede et dæk på bussen i sommervarmen, så jeg måtte skifte til reservehjulet. Så var hækklipperen rustet sammen over vinteren, så jeg måtte gå ned i Sørens Garage og skille klingerne ad og smøre dem. Derefter hækklipning, en tur i vandet, Campari på terrassen, kylling på grillen, afsluttet med F1 fra Canada transmitteret til Sørens Garage. Kort sagt: fars dag. Igen. Cool?
Biler (eller mennesker) der gør for meget opmærksom på sig selv, bliver aldrig cool. Derfor er en knaldrød Ferrari heller ikke cool. Den er helt sikkert fed og spændende. Men ikke cool. Dertil råber den alt for meget op om sig selv. Coolness er, når det underspillede udviser en afdæmpet, men indiskutabel magt og tilstedeværelse. En MB 500 SEC som Claus nævner, er et godt eksempel. Den siger ikke alverden, men de 3 ord den siger, har mere vægt end de 300, som slikhåret i silkejakkesæt lukker ud.
En Bristol kan det samme…
Steve McQueen er indbegrebet af coolness. Bryan Ferry det samme. Jeg kan ikke komme på to, jeg synes er mere coolness cool.
“Aufgemotzt” derimod, er alt alt andet end cool coolness. Sådan noget der bare “råber” op. Det er derfor Mercedes også er uncool, de “larmer” alt alt for meget og “råber” på opmærksomhed. Mange andre bilmærker gør det samme. Det holder simpelthen ikke.
Understatement er coolness.
Totalt cool, @soren-w 👍
Så enkelt synes jeg langtfra det er, @skaanning – og den korte konklusion på artiklen i ramp er egentligt også, at videnskaben giver mig ret. Den ene knaldrøde Ferrari kan således godt være cool, mens den anden ikke er.
Fantastisk velskrevet Claus! 😃 Jeg blir dog nysgerrig på det med coolness og den nye GT3RS spoiler. Er det spoileren som ikke er cool eller er det at køre i en bil med den slags spoiler ind gennem byen som ikke er cool?
Nu er omdrejningspunktet jo Tyskland og de er på mange måder indbegrebet af coolness uden de selv er klar over det. Hos dem er det jo bare Sachlichkeit. Tænk Bauhaus, Mies van der Rohe, Groupius og den mest cool af dem alle Dieter Rams den gudsbenåede leder af coolness i HiFi, lommeregnere og mange flere skønne sager. Ja der er jo mange flere indenfor mange industrier. Men med biler bliver jeg nok lidt upopulær ved at sige at en Golf uden gejl er cool. Jeg havde en chef i 80erne ejer af et stort firma som kørte i en sort Golf. Han kunne købe mange andre dyrere biler, men den var for ham indbegrebet af understatement og enkelthed. Jeg kører selv en hel almindelig blå Golf og glæder mig dagligt på min virksomheds parkeringsplads over hvor stram og enkelt designet den er i forhold til de andre på pladsen. Den holder stadig kvadratich, practich, gut. Jeg så for nyligt en Golf GTI serie 1 ude i trafikken – uha den var cool.
Seriously uncool med mit yndlingsnummer i overskriften, men ikke noget om min yndlingsbil, 356’eren? ;-)
Og om den er cool i andres øjne, er jeg ligeglad med :-)
@jakob356, jeg er enig, der blev jeg egentlig skuffet. Samtidig må jeg takke for(endnu) en god artikel fra @claus!
@jakob356, omtalen ligger imellem linierne “jeg elsker når det er den slags, hvor ordet ikon er rigtigt anbragt.” :-)
Tak, @rasmus-grønbæk.
Godt spørgsmål. Hele Stuttgart indre by er begrænset til 40 km/t zone og byen har omkring 3.500 faste fartkameraer. Ved den hastighed duer spoileren på en GT3 RS kun som klatfanger for duerne og måske som juliennejern for fodgængere og løbehjulskørere. Det virker ikke cool, synes jeg – tværtimod.
Personligt mener jeg også spoileren og især dens montering er totalt overdesignet og således i modstrid til Bauhaus og Dieter Rams som @lars-d nævner. Og så skal du slet ikke spørge til om det er cool med den aktive udstødning i sportfunktion med 40 km/t :-).
Det er en fuldstændigt fantastisk køremaskine, hører jeg fra alle sider. Men de mener sikkert ikke med 40 km/t. Og den prøver hårdt på at være cool. Men den omtalte Golf GTI fra 1976 (jeg går ud fra at Lars-d mener den første…) er i mine øjne mere cool i Stuttgart centrum. Blandt andet fordi den ikke prøver på at være det.
Jeg synes jo at den er indbegrebet af cool den bil og jeg synes der kan trækkes tråde tilbage til tiden med ducktail ifht at den ikke accepteres alment i sin nutid.
Der har været billeder fremme af den bil med den spoiler i lang lang tid inden den blev præsenteret og folk har haglet den ned og kritiseret den på nettet.
Men som dengang lader Porsche sig ikke påvirke og lancerer den med den spoiler alligevel.
Hvis vi har nået topeffekten på GT3 sugmotoren hvilket de sidste mange års stilstand indikerer så er downforce den oplagte vej til at ramme next level. Og hvad skal en RS? Skal den tage hensyn til hvad internettet synes er pænt – eller skal de fokusere på farten når de laver RS biler?
Ifht den RS i byzonen så er det noget andet jeg synes er mega cool ved den bil. Ham/hende du så kunne teoretisk set været kommet direkte fra Nurburgring og du så så de sidste meter inden vedkommende var hjemme i sin p kælder i byen hvor den RS blev parkeret indtil næste uges t/r til Nurburgring. Ikke noget med trailer – hvorfor dog bøvle med det. Den bil og vingen er cool – det tror jeg historienkommer til at dømme når det kommer i perspektiv. Den skal bare lige skubbe lidt til de “normale” rammer præcis som den første RS spoiler og.
Jaeh, det er jeg sådan set med på, @rasmus-grønbæk. Men du stiller flere gode spørgsmål her igen: “den oplagte vej til at ramme next level” – af hvad? En GT3 RS er jo ikke en racerbil.
Weissachpakken koster så vidt jeg ved cirka en kvart millioner kroner ekstra. Det kan man faktisk godt købe sig en brugt racerbil for.
På mange måder synes jeg faktisk den første GT3 var den bedste – 996’eren fra 1999 kunne jeg godt leve med.
Men bevares, det egentlige ikon er stadig den oprindelige Carrera RS.
Nej en RS er ikke en racerbil. Den er noget af det tætteste man kommer på en racerbil som man kan køre til og fra banen, synes du ikke det er cool?
Historien om Porsche er vel at de altid søger udviklingen og at skubbe til grænserne. Skulle de her have sagt – den almindelige GT3 er hurtig nok – vi laver en spoiler internettet kan lide istedet for at søge at cutte 10 sekunder af?
Sammenligningen af hvad Weissach pakken koster og prisen på en rigtigt racerbil er noget med value for money. Det er jo ikke det det handler om – det tænker jeg det er enig i når du hylder den oprindelige RS :-)
Det med pengene var bare sådan en lille “den virkelige verden”-betragtning, @rasmus-grønbæk, for du har ret i at det jo ikke handler om dem.
Det egentlige spørgsmål i forhold til coolness er mere det med at den “måske er det tætteste på at være en racerbil”. Er det cool bare at være tæt på, @rasmus-grønbæk?
Men jo, det at Porsche bygger den i det hele taget er det da cool nok. Og 1450 kilo letvægt er sandelig meget letvægt for pengene :-)
Jeg synes jo at dit spørgsmål kalder på et modspørgsmål.
RS er lavet til de mennesker som af den ene og anden årsag er kommet i en position hvor de har råd til at gøre noget de brænder for – her er det oplagte at vedkommende brænder for motorsport. De har i så fald ikke usandsynligt nogle racerkører helte som de følger på banerne og skærmen i Porsche R bilerne, cup bilerne. Det afføder nogle drømme som det historisk altid har gjort – og at komme så tæt på drømmen som muligt har altid været noget vi mennesker har søgt.
Disse mennesker har efter min praktiske erfaring ofte den udfordring at de mangler en ting mere end noget andet – tid!
En racerbil er i praksis omstændig – den kræver en trailer og lang transport tid.
Her leverer Porsche så en bil som ligger så tæt på heltenes bil og oplevelserne i den. Men med den forskel at de kan tage den på arbejde om morgenen, køre direkte fra et møde og på trackday og nå at handle 2 bøffer med hjem til fruen til aftensmad.
Det betyder at en masse af disse mennesker kan komme tæt på deres drøm i praksis – er det Cool eller ikke cool?
Og ja det er cool at være så tæt på som
muligt – hvorfor skulle man ellers holde Le Mans Classic :-)
Dét er ikke cool at have travlt, er det? :-).
Men jo, @rasmus-grønbæk, dér rammer du nok hovedet på sømmet: Rigtig motorsport kræver som regel mere tid end bare at køre på bane en gang imellem, så den pointe køber jeg.
Sammenligningen med Le Mans Classic – altså, hvis du mener på banen, så ER det jo netop rigtig motorsport og ikke bare “tæt på”. Mens hvis du mener på tilskuerpladserne, så er det selvfølgelig tilskuere, der kigger på rigtig motorsport.
Ses vi dernede?
Nej jeg mener bestemt ikke der er en sammenhæng mellem cool og at have travlt :-)
Men jeg mener at det er cool at få kørt noget bane og ha travlt hvis alternativet er at man bare har travlt :-)
Min Le Mans Classic parallel består i at man ville ønske man kunne rejse tilbage og opleve de biler da de virkelig kæmpede om noget – men nu glædes man enormover det der kommer tæt på – Le Mans Classic – Ergo – ja “tæt på kan være Cool :-)
Jeg ville enormt gerne opleve Le Mans Classic, men det bliver heller ikke i år. Jeg har lige netop brugt sommerens sidste “voksen point” på at booke 4 dage i GT4 i Alperne til august.
Der skal jo også være nogen der dyrker nutidens modelprogram så de engang også kan blive klassikere :-)
Jeg er faktisk sikker på at der Er en sammenhæng – men den er omvendt!
Bortset fra det nærmer vi os en fælles forståelse, @rasmus-grønbæk.Og jeg glæder mig meget til Le Mans Classic.
Det kan du have en pointe i ja :-)
Jeg tror nu også at vi er forholdsvis enige når alt kommer til alt :-)
Ses vi på lørdag til 75 års fødselsdag i Odense øvrigt?
Spoilers er ikke cool, de er bare en lappeløsning på mangelfuldt design, og er helt unødvendige på gadebiler.