Jeg bragte på Facebook et billede af en racer-Corvette foran et felt af BMW CSL og Porsche RSR, og straks var der kommentarer i stil med “den er overhalet med en omgang” og den slags. Men nej, den er god nok.
Det var i 1975 til IMSA-løbet på Sebring og bilen var verdens hurtigste Corvette. Udviklet af amerikanske John Greenwood, der startede med at køre Corvette i motorsport i 1969. Sæsonerne efter vandt han SCCA-serien og begyndte også at køre langdistanceløb og vandt en klassesejr på Sebring i 1971. Han var ikke bare en dygtig kører, men heller ikke bange for at udsmykke sine biler – og slet ikke for at udvikle på dem.
I de tidlige halvfjerdsere havde IMSA-klassen ovre i Amerika ret løse regler, ikke ulig Gruppe 4 og Gruppe 5 i Europa. Hvilket også var årsagen til, at både BMW med CSL og Porsche med RSR, 934 og senere 935 også kørte i IMSA-klassen. Og vi europæere ved jo alt om, hvor succesfuld BMW CSL var på racerbanerne og det samme kender alle Porscheentusiaster til.
Derfor er det måske værd lige at dvæle ved, at Greenwoods Corvette kunne slå dem. Det var billedet herunder, der affødte kommentarerne. Men, nej, den er ikke overhalet med en omgang. Nej, den fungerer ikke som safety car. Nej, den blev ikke overhalet da de nåede ned til et sving. Nej, det var ikke særlige amerikanske regler, der sagde at de største motorer startede først.
Fakta er, at Greenwood havde kvalificeret sig som treer men fik en god start og førte ned mod det første sving: Han og bilen var simpelthen bedst i starten – bedre end den europæiske elite.
Greenwood var altså ikke en Hr. Hvemsomhelst, og ikke bare var han selv dygtig både bag rattet og i værsktedet, men han havde også i sine på dette tidspunkt seks sæsoner bag sig som Corvetteracer og var kommet meget videre end i sine SCCA-dage, hvor bilerne var meget tættere på standard – ja, ofte gaderegistrerede.
Corvetten på Sebring var kommet meget videre: Det er stadig en C3, men nu med den største og stærkeste motor man kunne få, Big Block’en L88. Den var så tunet efter alle kunstens regler, herunder med den berømte Cross-Ram-indsugning, og ydede over 700 hestekræfter. Motoren var undervejs også flyttet næsten en halv meter længere tilbage i chassiset, så vægtfordelingen var mere front-centermotor end noget andet. Endelig var aerodynamikken god, hvilket Greenwood demonstrerede på Daytona, hvor han blev notoret for en topfart på over 370 km/t! Bevares, Corvetten var med over 1300 kilo ikke en let bil i forhold til konkurrenterne, men den kunne både dreje og bremse og stadig køre stærkt ligeud.
Greenwood havde som sagt succes med bilerne. Lige i det 12-timers løb på Sebring, hvor billedet altså viser han førte fra start, udgik han desværre senere, men der er mange andre eksempler på at han i Corvetterne både satte hurtigste træningstid, hurtigste omgangstider under løb og flere gange også slog BMW og Porsche. Så tag ikke fejl: Lige dénne Corvette skal man altså ikke lave sjov med.
At man så man diskutere, hvor meget Corvette C3 der faktisk er tilbage under de ekstravagante former, dét er et andet spørgsmål. Men det spørgsmål kan man også stille i forbindelse med Porsche 935, BMW CSL Turbo, Zakspeed Capri og andre legendariske racerbiler. Som Greenwood Corvetten hører til i selskab med. Og vel at mærke ikke som det sorte får, men som sin egen amerikanske racerlegende.
Corvette er en fantastisk bil, især hvis man tager prisen med i sammenligning med mange Europæiske superbiler !
Har nydt lyden af Magnussen og co. mange gange når de buldrede forbi vores camp på Tertre Rouge ved mange Le Mans løb!
Har selv haft fornøjelsen at leje Corvetter hos Hertz i USA! De kan både køre og bremse!
PÅ fredag må vi køre i de gamle biler igen(ifølge min forsikring!) Det ser ud til at Vorherre sørger for rimeligt vejr!
Happy Motoring
Henning Hjorth
Det er lige mig det der :)
Den må synge absolut fantastisk!
Jeg tror nu det er en brummer… ;o)
@nold, det kan der være noget om. Bilen blev solgt i nyrestaureret stand for nogle år siden, og der havde de åbenbart fundet lidt ekstra, for den var målt til knap 750 heste. Jeg vil tror den buldrer, ja. Lyder nok nærmest som en Can-Am-motor. Og det er godt…
Og @stefan, dertil er der jo udseendet. Altså hvis man godt kan lide brede skærme, ikk’?
Hvis jeg nogensinde får en c3 skal den også dekoreres med stars and stripes 🤩
Ærkeamerikansk med ærkeamerikansk på… genialt
Mon ikke det er samme Corvette, som John Greenwood deltog med på Le Mans i 1976 “Spirit of Le Mans 76”.
Det var et rigtigt amerikanerbil år; en IMSA Chevy Monza og 2 NASCAR – Ford Torino og Dodge Charger. Alle 4 amerikanere, med Greenwood i spidsen tog føringen på Mulsanne langsiden, men det holdt kun til banen drejere. Det år der rigtig V8 larm!