Nu ER sæsonen virkelig startet igen!
Ikke “bare” messesæsonen, selvom dét også er en disciplin jeg holder meget af: Jeg har haft fornøjelsen af sæsonåbneren i Maastricht og den enorme i Paris, og fra næste weekend står den på Techno Classica i Essen og jeg får jeg på den ene eller anden måde nok også lige kigget forbi Stuttgart sidst i april.
Men faktisk tænkte jeg mere på køresæsonen, som selvom mange griber det begreb forskelligt an for de fleste starter officielt den 15. marts. I den forstand, at mange da MÅ begynde at køre igen. Om man VIL er et emne mange diskuterer flere uger, ja sågar måneder endnu.
Sagen er, at HVIS man vil, så kan man denne weekend slå to fluer med eet smæk, og det uden biltog, flybilletter eller hotelovernatninger: Der er nemlig igen forårsmesse i Messe C i Fredericia, og hvis ikke det er en passende årets første udflugt i klassikeren, så ved jeg da snart ikke hvad der er. Jeg har været der utallige gange, oftest i klassiker og nogle gange for at sælge og andre gange for at købe. Begge dele er lykkedes flere gange, og jeg vil da godt reklamere for, at det nu engang er lidt mere overskueligt at handle bil inden for landets grænser, hvor man lidt gesvindt kan få ordnet både betaling og omregistring med det samme.
Og ja, hvem har ikke lidt uro i jernet sådan en weekend hvor køerne lige er kommet tilbage på græs? Jeg har. Men jeg kan ikke fristes over evne, for jeg kommer ikke denne gang: Hvis nogen ser en hvid Alpina C1 på motorvejen lørdag morgen, så bemærk at den fortsætter sydpå, da jeg er på en anden mission i den kommende uge. Selvfølgelig også “noget med biler”, men ikke til mig selv. Det forhindrede mig ikke i at kigge lidt nærmere på, hvad messen og andre har proklameret kommer til salg i weekenden – og ja, det bekræfter uroen i jernet:
Den Renault 5. Den Honda. Og så videre: Lad mig komme ud i Alpinaen og afsted!
God weekend uanset om I tager afsted eller ej.
Claus Ebberfeld
ViaRETRO handler om Alt om Klassiske Biler og det gør Klub ViaRETRO også.
Som medlem får du:
- NYT til de første hundrede: En Klub ViaRETRO-reversnål i ægte emalje
- det kendte og eftertragtede Klub ViaRETRO-klistermærke til bilen
- adgang til alt på ViaRETRO
- rabat på udvalgte varer
- garanteret godt selskab på nettet og i virkeligheden fem årlige arrangementer
- samt ikke mindst dybfølt tak fra redaktionen for din støtte til ViaRETRO – for dét er et medlemskab naturligvis også.
Ugens Fund: 1977 Lincoln Continental Mark V til 115.000 kroner
100% original lak, siger sælger. En af de meget få med soltag. Alt i el og alt virker. Kører som en drøm.
Alt det står der i annoncen, og man skal jo drømme stort. Hvad med 7,5 liters V8-motor? 483 Newtonmeter? Til at slæbe 5,85 meters bil på 2250 kilo op til 188 km/t, hvis det absolut skal være. Det skal det nok ikke, men det er efter sigende topfarten på denne store luksuscoupé. Så vidt jeg ved har den skivebremser, men det er nok yderst teoretisk det hele: Denne bil er en fullsize personal luxury coupé og har aldrig været tænkt til at blive kørt hårdt – og vil da nok slet ikke blive det i dag som klassiker.
Men især denne weekend med messe ovre i Jylland og krejlere på termokaffe er det svært at stå for, at det her godt nok er meget bil for pengene. Af en slags, der for mig til at indse, at en Rolls-Royce Camargue langt fra er verdens største coupé samt at der er andet end den britiske opfattelse af luksus i verden.
Bevares, jeg kan bedre lide den britiske variant, men en Camargue koster ikke 115.000 kroner med afgift. Det gør denne, og det gør den til Ugens Fund.
Tak for tip til Ronald Dijkstra. Find annoncen her: Lincoln
Med lørdagsserien “Ugens Fund” vil vi hjælpe potentielle klassikerejere godt på vej: Vi udvælger ganske enkelt vores favoritbil til salg fra ugen der gik. Og inviterer læserne til at dele deres synspunkter, erfaringer, gode råd eller slet og ret og røverhistorier om den konkrete bil og model. Indsend forslag til kommende “Ugens Fund” på ugensfund@viaretro.com med link til annoncen, så indgår den i næste uges pulje.
Ugens Ideal: Kør Sammen med Andre
Ugens Fund (2): 1971 Fiat 850 Sport Coupé til 70.000 kroner
Den er mindre, billigere, langsommere og generelt bare mere socialdemokratisk, grænsende til kommunistisk på den italienske måde, denne uges bonusfund. Og dermed det perfekte modstykke til den lange Lincoln. Ligesom farven er meget bedre og tilfældigvis faktisk er den bedste der findes til den lille Fiat – se selv:
Og så fik den ifølge annoncen ny lak i 2016, hvor motoren også blev renoveret ligesom den er synet her i marts 2024. Man kunne, hvis man absolut vil, finde et sæt af de lækre magnesiumfælge (er det Campagnolo?) som modellen ofte forsynes med – men det er ikke nødvendigt: Den er også cool på stål.
I det hele taget bare cool, og lader til at være i fin stand. Hele tre forskellige læsere sendte denne ind, men jeg tror den første var Søren Rahbek: Tak! Find annoncen her: Fiat 850 Sport Coupé
Enhver mand skal prøve at eje en tolvcylindret engang:
Jeg når ikke mere, men her er een:
Og her er annoncen: Jaguar XJ12
Så er vi tilbage til “Dallas” igen: Jock havde sådan en færge. Ikke min stil. Så hellere en X1/9, som sexpotten.
Den gule Fiat er en serie 3 men serie 2 er pænere. Hvorfor kan bagklappen ikke lukkes? Hvor sidder batteriet?
@claus-n, og hun havde som bekendt senere en Triumph TR7. Og endnu senere vist endda en TR8? Så vidt jeg husker. J.R. havde se S-klasse som min gamle, så det er egentlig p.t. Dallas nok for mig.
@bjørn, det med den åbne bagklap undrede jeg mig også over. Looket er jo noget der hører hækmotoriserede racer-Fiat’er til, men det er ikke så ofte set på en 850 coupé. Rondellen på siden er jo også til et startnummer, så måske mangler sælgeren at fortælle noget i den korte annonce?
“Hvor sidder batteriet?”
HVAD?? er den elektrisk?
;o)
Fronten (med ekstralygter og et fremspring) er heller ikke original. Måske med en ekstra køler?
@nold, jo det er serie 3 de havde ekstra indbyggede lygter som standard og udhænget på fronten.
Som jeg husker fra min 850 Berlina sidder batteriet under en klap i bagage rummet foran.
Klappen er nok åben for ekstra køling og racerlook sammen med rondellen.
Den sen rigtig fin ud og farven er toplækker.
Farven er DEN bedste, @jensby – og for en gangs skyld er det helt indiskutabelt :-)
På en 850 Spider sidder batteriet under en plade i bagagerummet under tæppet/gummimåtten. Hvordan kan bilen være blevet synet 19/3 uden sikkerhedsseler?
Det burde den nok heller ikke være blevet, men hvis synsmanden ikke kender reglen om biler fra 69 og fremad skal have seler foran er den nok bare sust igennem. Det har jeg oplevet før, så er det op til en selv om man vil køre uden seler🤷🏼♂️
Dét havde hun nemlig @ce, og Triumph’erne vil jeg også hellere have end Jock’s storebæltsfærge.