Register

three × 1 =

A password will be e-mailed to you.

Jeg elsker Zagato, men nogle gange virker det bare ikke.

Ferrari 348 fra 1989 var jo et Pininfarinadesign – og et af de mere eventyrlige, da det lænede sig op af storebroderen Testarossa, der måske er en af de mest kontroversielle designs fra Ferraris mangeårige samarbejdspartner. Men tiden har vist at Pininfarina havde ret, og Testarossaen er faktisk ældet smukt. 

Masser af design i eet foto; Testarossa var kontroversielt moderne da den kom frem – men står idag som et designikon fra firserne.

På samme måde synes jeg man kan sige, at Pininfarinas nedtoning af den store tolvcylindrede supersportsvogn til den “lille” indstignings-Ferrari 348 lykkedes rigtigt godt: Man er ikke i tvivl om slægtskabet – men heller ikke, at 348’eren er lillebroderen. Den er lidt mere sportsvogn end den store, men ikke på den moderne aggressive måde, og en 348 er bestemt en elegant bil – uanset variant:

Og så kommer Zagato og vil pille ved det. Eller nogle rastløse Ferrari 348-ejere beder dem om det – eller var der en skruppelløs forretningsmand involveret? Måske det hele på én gang, for projektet ender med at blive noget rod – på trods af, at det for en Zagato er meget uambitiøst, og nærmest bare er en italiensk udgave af firsernes karosserituningsdille. 

Zagato og Ferrari tilsammen har lavet nogle af verdens smukkeste kreationer – men i dette tilfælde ender de med at lave den værste 348. De ville efter sigende have lavet 22, men endte (også “efter sigende”) med 10. Hvilket jeg synes er godt nok. Bedøm selv herunder:

(Fotos: RM Sotheby’s)

Det lykkedes på een og samme tid Zagato af skamfere 348’erens design, at fordumme deres eget navn og som sagt også kun at sælge ti – så jeg kan ikke være den eneste, der tænker lidt skidt om det her makværk. Men det kan blive værre endnu: Billederne herover stammer fra RM Sotheby’s, der i 2019 solgte den viste bil for 218.000 Euro. Man kan ikke undgå at se den gule sportsvogn og på skrækkeligste vis Zagatos modifikationer, og det har køberen betalt en del ekstra for dengang for fire år siden.

På Interclassicsmessen i Maastricht sidste uge så jeg så endnu en 348 tb Zagato Elaborazione – i sort. Det er den herunder:

Den var til salg for 349.999 Euro, og ikke bare er det horribelt mange penge, men det bedste man kan sige om den er næsten, at Zagatomodifikationerne ikke fremgår ret godt, når bilen er sort. En selvmodsigelse af dimensioner, men faktisk næsten fornuftigt på den givne bil.

Ikke mange meter væk stod en helt standard 348 ts i gråmetal med beige læder. Den kostede 80.000 Euro, og den kunne jeg godt leve med mens jeg ventede på en Zagato, der er det hæderkronede navn værdigt. 

7 kommentarer

  1. Soren W

    Enig Claus, Zagato tilfører ikke den 348 noget ekstra. Det ligner blot spoilertuning af en Opel Corsa eller sådan noget. Og så har de prøvet at lave double buble tag, men det bidrager heller ikke med noget… Ikke særligt helhjertet design. 348 er helt klart bedre, selvom jeg langt fra er så begejstret for alle 80er gællerne, som du vist er?
    Derimod synes jeg at Pininfarinas eget facelift af 348 til 355 er laaangt mere vellykket end Zagatos. 355 ligner langt fra en facelifted 348, selvom det jo reelt er det karosseriet er…
    …god Ferrari Fredag!

    Svar
  2. Skaanning

    Er den så slem, synes I? Jeg kan bedst lide den originale, men jeg synes ikke Zagatoen er en decideret katastrofe. Jo, prisen er, men designet kunne jeg da godt leve med.

    Svar
  3. AlfaHahn

    Nu er originalitetskravet jo afskaffet. Hvis bare den havde fået de klassiske runde Ferrari baglygter, synes jeg det kunne gå an. Ombygningen har da været en succes, der er nogen der vil give 3-4 gange mere for den end originalen :-) Zagato er modig og nogle gange udfordrende frisk, men er man mere til det klassiske, skal man bare se på denne Maserati, en af de smukkeste biler
    https://www.classicdriver.com/en/article/sponsored-content/zagato-bodied-maserati-a6g-a-snow-white-beauty

    Svar
  4. jakob356

    Det er da meget friskt bare at udskifte Testarossagællerne med en kæmpe NACA duct!
    Og så har de tænkt at rigtige klassiske Ferrarier da har runde baglygter, deraf det dér mærkelige skjold på lygterne. Og hvorfor så ikke gentage det foran også? Den almindelige Ferrari “mund” fra den periode var jo alligevel ret kedelig.

    Men ja, det hele er blevet sådan lidt Bilgalleri bodykit klamt og billigt udseende. Især i gul..

    Svar
  5. Claus Ebberfeld

    Dét er en meget god pointe, @soren-w: At Ferrari selv (dvs. Pininfarina…) viste en meget bedre måde at opdatere 348 på. Og det kun fem år senere. Omvendt er den jo så ingen Zagato. Men skøn farve du har fundet.

    @skaanning, et-eller-andet sted synes jeg det er slemt, når nogen bruger tid på at forbedre noget, og det så bliver værre. Da Zagato er et navn fra den øverste hylde med italiensk bilhistorie, så forventer jeg simpelthen mere end et halvhjertet bodykit.

    @alfahahn, det er nærmest uartigt, at du så viser en af de mest vellykkede Zagato nogensinde: A6G 2000 fik i flere omgange Zagatomagi nedkaldt over sig og jeg elsker dem alle. Ganske enkelt.

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.