Og nogle vil sige, at det er godt der kun blev lavet een.
Det overraskede mig i mandags, at der kunne blive så meget diskussion om betegnelsen “tidstypisk”, når jeg nu selv synes det var så forholdsvist enkelt. Hvor, spørger I? Ja, sjovt nok på Facebook og ikke her på selve ViaRETRO, men det er måske fordi flere her læser og tænker over det i stedet for straks at blive krænkede og fare i blækhuset i affekt. Nå, men så holder jeg det kort i dag:
Günther Artz var en tysk tuner og vi har skrevet om ham før. Han med med helt fra tresserne og tunede først Folkevogne – herunder med Porschemotorer i. Men i 1989 var han kommet meget videre, og havde skabt sig et navn med ikke bare den almindelige tuning, men også et par specialprojekter – en stationcar på Porsche 924-basis er min favorit, men en Golf med en Porsche 928 indenunder er nok hans mest berømte.
Efter sigende kostede sådan en Artz Golf 928 næsten 200.000 D-Mark – det dobbelte af en Porsche 928. Det tal blegner imidlertid i forhold til dagens bil: I slutningen af firserne gentog Artz nemlig konceptet, da han splejsede en Opel Kadett med en Chevrolet Corvette, og dét projekt skulle have kostet op imod 350.000 D-Mark! Til gengæld blev det så også den vildeste Kadett nogenside, som Sport Auto skrev:
Konceptet er helt det samme som med den tidligere Golf og faktisk er de to biler jo utroligt sammenlignelige. Som kendere kan se på fælgene er basisbilen (omend man kan diskutere om det i virkeligheden er Kadetten, der er basisbilen?) en Corvette C4, og sådan er en en anelse svagere end Porshes 928. Men da Artz denne gang gik lidt videre og tunede på med motoren så den fik over 300 hestekræfter, så er Cordetten den hurtigste af de to.
Man ville kunne forsøge at argumentere for at det skyldes at Kadetten også i udgangspunktet var mere aerodynamisk end Golfen, men jeg er ikke sikker på det gælder mere. Som det fremgår er det ydre former ret forandrede og udover at være den vildeste Kadett dengang var Cordett også den største: Tyve centimeter bredere og meget længere, herunder ikke mindst med ret store overhæng, især bagtil.
Det er kalrt at man ikke man forklæde en stor GT-bil med lang akselafstand under et lille familiebilskarosseri uden ret vidtgående ændringer, men det er lige som om transformationen lykkedes bedre med Golf’en – eller nu skal jeg passe på med det smagsdommeri som jeg ikke orker i dag. Så bare et spørgsmål: Hvad synes I?
Koncepterne er fede. Det kan blive vildere endnu – se denne Sbarro Porsche Turbo:
Det er en kunst at lave en bil længere uden at man kan se det. Det ser (ud fra billederne her) ud til at være lykkedes ret godt syns jeg.
Den ligner lidt en skæv Ascona 🤷🏼♂️
Men godt lavet alt andet lige, lever den endnu?
Dog synes jeg bedre om Golfen
Jeg antager at Golfen kører som en Porsche og Kadett’en som en C4, eller noget der ligner. Men synes faktisk at Opel’en er federe 😊
Den lever endnu, @jensby: Blev så vidt jeg husker solgt ud af Polen tilbage til en tysk ejer.
Voldtægt af en smuk Kadett GSi. Nej tak.
Så kraftigt vil jeg nu ikke udtrykke det, @claus-n. Men ja, jeg ville også hellere have een af hver :-)
Facebook er nok mere ‘tidstypisk’ at bruge i dag, og så skal man jo i øvrig også være god til tal for at logge in på ViaRETRO.dk 😜
@the-real-stig Den er eder smart med siddeplads til to bagi..
På Artz – Wikipedia står nypris for Cordett (1989) til 200.000 DM og 150.000 DM for VW Golf 928 S (1981)
Men hvor meget kostede 1 DM i Dkr i 1981 og senere i 1989?
1981: DEM 100,00 = DKK 315,04
1989: DEM 100,00 = DKK 388,83
Det giver mening, @herbert: De to projekter minder meget om hinanden, så byggeomkostninger burde også gøre det. Selvom jeg faktisk ikke troede, at man kunne købe en Artz Cordette? Altså før den blev brugtvogn og solgt videre.
Jeg bryder mig ikke om udgangsbilen, men denne er endnu mere styg, nu du spørger.
Hvilken betragter du som “udgangsbilen”, @Kai-Bach-Andersen? :-)