Register

eighteen + eleven =

A password will be e-mailed to you.

Nogle gange må man tage sig til hovedet og spørge, hvor dumme marketingfolk tror andre mennesker er?

Jeg er klar over, at mænd typisk bliver mere sure med alderen, og at det er egenskab som jeg – og nu altså også ViaRETROs læsere – skal trækkes med. I dag er det ombygningen på taget af Lingottobygningen, der irriterer mig.

Søren har tidligere skrevet en glimrende artikel om historien bag Fiats revolutionerende fabriksanlæg i Torino. Genlæs den her: Lingotto- en sindssyg og vidunderlig idé. Kort fortalt blev fabrikken taget i brug i 1923, og var på det tidspunkt aldeles revolutionerende. Ikke alene var størrelsen trendsættende for bilindustrien, men den enorme fabrik var også udstyret med en testbane i 28 meters højde – nemlig på taget af bygningen.

Transporten mellem etagerne og adgangen til testbanen på taget foregik via to store spiraler, en i hver ende af bygningen. En enkelt omgang på testbanen er 1000 meter, og den fylder i alt 27.000 m2. Det siger jo lidt om fabrikkens størrelse. Fabrikkens betydning for fremtidige industrielle bygningsværker markeres også af at bygningens historien er pligt-pensum på arkitektskolerne.

Som en sidebemærkning kan jeg lige indskyde, at Lingotto ved flere lejligheder har været brugt til filmoptagelser, eksempelvis i The Italian Job fra 1969:

Produktionen i Torino blev i halvfjedserne gradvis koncentreret på Mirafiorifabrikken, der – som navnet antyder – ligger i Torinobydelen Mirafiori. De sidste biler rullede fra Lingotto i 1982, og fabrikken er heldigvis bevaret. Dels som udstillingscenter, men også som shoppingcenter, kontorer og hoteller.

Jeg har ved flere lejligheder kørt på taget. Første gang var i 2012, og det var let at få adgang: Man bestilte bare bord på restaurant La Pista, som lå på taget. Så kørte man hen til lågen, der spærrer for indkørslen til den vestlige spiral. Her trykkede man på en ringeklokke til restauranten, og porten åbnede sig. Så kunne man køre op til restauranten og eventuelt lidt rundt på taget, før man parkerede og indtog sin middag. Mens man spiste sin middag, kunne man nyde udsigten over Torino og til de sneklædte toppe i Alperne.

Vi boede på et af hotellerne i fabrikskomplekset: Hotel NH Lingotto. Da vi ankom, var det svært at finde en parkeringsplads til Alfaen, så vi spurgte os frem i receptionen. Efter lidt ligegyldigt mumlen på Italiensk fik han pludselig øje på Alfaen udenfor glasdøren, og han livede op. Han gik straks i gang med at flytte store blomsterkrukker lige foran hotellet, så bilen kunne holde standsmæssigt ved indgangen. Denne dedikation til den italiensk bilkultur er en af de store fordele ved at henlægge sin ferie til Italien!

I Italien får klassiske biler VIP-parkering.

På trods af dette fremragende koncept kunne restaurant La Pista desværre ikke overleve. Mit næste besøg var i 2017 sammen med Fiat 500 klubben, hvor vi gjorde et pitstop på vej til et internationalt Fiat 500-træf ved middelhavet. Træffet markerede fejringen af modellens tres års fødselsdag. Nu var turen på taget mere besværlig, for man skulle aftale adgang på forhånd og i øvrigt betale et gebyr. Men kørsel på taget i de små Fiater var alle pengene værd, især i kurverne, som på trods af en hældning på ”bare” 30 grader føltes som langt stejlere.

Men hvad er jeg så sur over? Jo, såmænd det, at klassiske biler aldrig mere får adgang. Nu er Fiat blevet woke, og forsøger at lefle for stemningen i tiden: De har lavet chikaner på testbanen ved at plante 6.000 kvadratmeter bede om til en ”grøn have” med 40.000 planter, og nu er det kun elektriske biler, der har adgang. Som arkitekten udtaler med fuld plade af marketingbullshit:

“Because of its memory, the idea of a test track has been preserved and transformed into a track only for electric vehicles. So, the clean cars can drive gently in between the green islands, looking for a new harmony between mobility and nature.”

Og der er mere af samme skuffe, for eksempel denne: 

“Some other peculiar plants are the Cotinus aka ‘smoke-tree’ which has a strong CO2 absorbing power.”

Tror de at læseren er naiv? At ødelæggelsen af dette én kilometer lange historiske momunent over Italiens industrialisering flytter een decimal nogetsteds i et samlet regnskab? At vi ikke kan regne ud, at det kræver mere energi at køre to tons elbil 28 højdemeter op end hvis man gjorde det i en Fiat 500?  Ja, det lyder sådan.

Apropos Fiat 500: Marketingfolkene (dem det være!) har man valgt at kalde den nye løsning på taget for ”La Pista 500”, som jo indirekte og sørgelig vis bekræfter at Fiat nu til dags ikke har meget andet at byde på end den nye 500 model.

En klassisk Fiat kommer således aldrig mere til at gense den strækning, hvor den rullede sine første kilometer. Det er en vaskeægte skandale!

31 kommentarer

  1. Soren W

    Ja, Peter, vi må jo bare erkende at det går den forkerte vej, og i de seneste år meget hurtigt, for vores livsindstilling og hobby. Tænker at vi skal bygge et (bæredygtigt) træskur, kun med adgang til klub ViaRETRO medlemmer. Der skal stå “kun adgang for gamle sure mænd” over døren, og så kan vi sidde derinde og sige motorlyde med munden, og udveksle sjofle kommentarer om smukke kvinder. Med andre ord en lukket klub, måske en loge?
    Men spøg til side, det er også mig en gåde, hvordan en hel hob af miljø radikale kan tro at 3 tons store kemikaliefyldte batteri SUVer med accelerationstide langt hurtigere end en Ferrari 250GTO kan frelse vores klima. Og at fragte betonklodser, med, jord og planter, op på det tag, tager nok også lang tid at tjene hjem igen på planternes CO2 værdi?
    Et langt mere nuanceret syn på transport, og hvor elbilerne skal sættes ind, hvor ladekapaciteten skal fokuseres, og hvor tunge de må være, når de skal køre på vort fælles vejnet, (der er finansieret af de fossilt drevne dinosaurus-biler) er vist snart nødvendigt..? Nå, bare lidt gammelmandsbrok. Hører sig nok mest hjemme i ViaRETRO logen..?

    Svar
  2. Skaanning

    Tja, det er jo desværre endnu et eksempel på, at et alvorligt problem (klima) gøres til genstand for selvretfærdig PR.
    Bygningen og testbanen har stor kulturhistorisk værdi, men det fejes af bordet til fordel for den forside ejerne kan få ud af deres stunt.
    Men dagens avis bliver som bekendt brugt til at pakke fisk ind i i morgen. Det eneste der står permanent tilbage, er det faktum, at et stykke kulturhistorie er borte.

    Svar
  3. Claus Ebberfeld

    Præcis, @skaaning – dét er nemlig det egentlige problem: Der er tale om en komplet ligegyldig marketingøvelse, der dog i processen ødelægger noget ret vigtigt.

    @soren-w, den klub vil jeg gerne være medlem af. Men at dette “gammelmandsbrok” kun hører hjemme på ViaRETRO er jeg uenig i. Her i juledagene talte jeg eksempelvis med en fætter (altså i blodsbetydningen, ikke som slangbegreb…) der overvejede at skifte sin mini-benziner ud med en ID3, og så fik vi selvfølgelig en snak om denne 1850 kilo tunge elbil nu også var bedre end den fem år gamle letvægter. Han var slet ikke klar over, at elbiler starter kapløbet med at være langt bagud på point på grund af deres større ressourceforbrug og alt det der – og spurgte faktisk hvorfor det aldrig er blevet anfægtet af nogen.

    Jeg gætter på at årsagen jo netop det komplet unuancerede syn på transportsspørgsmålet du peger på – hvor politikerne (uhauha) allerede har taget stilling. De har onstrueret nogle nøgletalssystemer for forbrug og udledning, der konsekevent får elbiler til at se godt ud. Incitamentsystemer, der gør det billigere kombineret med strafsystemer, der shamer fossiler. Det hele er så i dag godt bakket op af bilproducenters monotone chanten. Klart, for sidstnævnte SKAL jo pinedød sælge en hel masse elbiler for at få deres investeringer hjem.

    I den debat synes jeg faktisk godt vi med en anelse teknisk indsigt og et minimum af logisk og kritisk sans må blande os i debatten og lige løfte en pegefinger engang imellem og stille et spørgsmål.

    Med hensyn til selve Lingottotestbaneskandalen her i artiklen, så kan man sige, at den kun er et lille symptom på, at der er noget helt andet galt. Hvis det skulle være nogen trøst.

    Så vidt jeg kan se er haven dog ikke mere permanent end at nogle bulldozere kan fjerne den igen på en weekend. Ligesom en elkonverteret klassiker ofte kan bygges tilbage til sin oprindelige teknik igen.

    Svar
  4. Knud Madsen

    Jeg har ellers forstået på de utalrige skriverier om de vidunderlige el-biler, at de er helt forureningsfri. Strøm kommer jo bare ud af væggen eller en stander, og så er det det.

    Svar
  5. Ole JAGmann

    Verden er af lave og ViaRETRO er måske det sidste frirum hvor vi kan tillade os at sige det.
    Det er ikke kun elbiler. Kvinderne kører også årtusindets kamp mod mændende med deres #metoo razzia, hvor mandlige studieværter fyres for at falde for unge golddigger praktikanter, mens kvindelige studieværter hyldes for det samme.
    Det eneste der kan trumfe en selvretfærdig kvinde er en elbil. Man ser det i parkeringshusene. Før elbilen var de bedste parkeringspladser reserveret til handicappede og dernæst kvinder. Nu er kvindeparkering fortrængt af elbilsparkering. På sociale medier kan man se reklamer fra Skattestyrelsen tror jeg det er, der gør os opmærksom på hvor meget de grønne afgifter på vpres fossile biler vil stige. Slet skjult agenda at presse os over i elbiler. Jeg var for nylig til bestyrelsesmøde i et lokalt firma, der er ved at få bygget nyt domicil. Et bestyrelsesmedlem spurgte ind til om der nu kom nok ladestandere. Jeg turde ikke spørge om vi også får en benzintank.
    Vi ender nok med en slags apartheid for bilister, hvor vi fossile bilejere er uønskede i de selvforherligende grønne kredse.

    Svar
  6. Michael S. Lund

    Du har ret @Peter , det er blevet for meget og samtidig umådelig trist, hvor lidt der er blevet tilbage af Fiat – L’Avvocato må græmme sig, fra der hvor han er nu …
    Til gengæld har det nok sin tid, for folk kører trætte på et tidspunkt, når det bliver for skingert. I mellemtiden kan vi se, hvad finnen Tuomas besluttede at gøre ved sin 2013 Tesla S, da han fik at vide, at det ville koste godt $22.000 at skifte batterierne i den https://youtu.be/7_9aVzf5fC4

    Svar
  7. Skaanning

    @Ole JAGmann ja, os med benzinmotor er så småt ved at blive paria. Men der kommer vel i det mindste en løsning i forhold til veteranbiler.
    Problemet med el-bilernes fremmarch er efter min mening af psykologisk karakter. El-biler er et meget konkret symbol. Alle kan se dem, alle kan købe dem og fortællinger om, at de redder os alle fra klimakrisen er så rodfæstet hos den almindelige borger, at problematikkerne omkring el-biler ikke får nogen spalteplads. Tværtimod er man “sort”, hvis man ikke jubler over el-biler.
    Nej, køb en el-bil, og du kan vise verden, hvor ansvarlig du er, og at du er på de godes hold.
    Men den kollektive og urokkelige”beslutning” om, at el-biler er den frelsende engel, blev taget på et relativt spinkelt videnskabeligt grundlag før nogen havde et reelt overblik over, hvad disse biler egentlig bidrager med. Men nu er historien fortalt og således sand. Vi har vedtaget, at den er sand, og den er sågar blevet en markør i forhold til moral og etik. Og når vi er nået til DET punkt, spiller fakta ingen rolle. Fordi fakta altid er i anden række i forhold til menneskers følelser og behov for at udstille historien om dem selv til omverdenen.
    Skal vi gøre noget ved klimaet, gramsende mænd, ligestilling, forståelse af køn etc? Ja, det mener jeg faktisk. Men…så snart noget bliver religion, går fornuften ud og usaglige og påtagede postulater og argumenter, får frit spillerum. Derfor ser vi absurde tiltag, som at kun el-biler må køre på toppen af den omtalte bygning, at det er en skandale, at det hedder rød MAND, at traditionelle pronomener og herre/dame-piktogrammer skal udfases fordi 0,6% (!) af befolkningen har problemer med deres egen kønsopfattelse (jf. Sexus-undersøgelsen fra VIVE). Og listen er er endeløs.
    Samlet set ender alle disse problemstillinger, som i princippet er en debat værd, med at blive kapret af selviscenesættende fantaster for hvem rationalitet er en by i Langtbortistan.
    Nå, mit ævl er visten erhvervsskade. Beklager. Nu tilbage til bilerne…

    Svar
  8. Claus Ebberfeld

    @knud-madsen, det er jo præcist der, der er historien. Så dum er min fætter bestemt ikke (men jeg er chokeret over, at det er der åbenbart andre der er – “zero emission” er new speak så det basker!), men det er jo nærmest umuligt at opdrive fakta om forholdet mellem de to fremdriftformer set i en større sammenhæng.

    @ole-wichmann, desværre er denne Morgensur Mandag jo ikke satire, for ellers havde det faktisk været morsomt…nu er det allerhøjest tragikomisk.

    Svar
  9. H.P Thygesen

    Ja jeg har (osse) mange års erfaring som sur gammel mand …. må jeg heller se at få sat på mit CV

    Svar
  10. Claus Ebberfeld

    Nu er det jo forskelligt hvordan man strukturerer et CV, men må jeg foreslå, at du sætter det på under et afsnit om “styrker”, @h-p Thygesen.

    Svar
  11. Bisgaard

    Politisk korrekthed, Woke, overdrevet MeeToo, kønsforvirring, klimadepressioner, fortsæt selv listen. Vi lever i uhyggelige tider…

    Jeg fik denne bog i julegave af mine sønner (ved ikke lige hvorfor). Den kan varmt anbefales. ☺

    Svar
  12. Skaanning

    @Soren W Kan man være en sur, gammel mand, når man “kun” er i medio 40’erne? Håber det, for jeg vil gerne være med i den loge!
    Har stadig en stak old-school Rapport-blade liggende et sted. Min kone (no joke!) forbød mig at smide dem ud i sin tid, idet de jo har en nostalgisk værdi, som hun sagde. Hvis jeg finder dem frem sammen med en stak håndvarme dåseøl, kan jeg så måske være med i logen? Vil lige tilføje, at jeg nyder en god kvalitets-tobak, har anbefalet en lang række mennesker til IKKE at stemme på Alternativet og har planer om at anskaffe noget V8 ganske snart. Det må da – trods min ufremskredne alder – tale for optagelse i logen.

    Svar
  13. Kai

    Skaaning, jeg kender dig faktisk ikke, men du er lige blevet min nye bedste ven ??

    Svar
  14. Skaanning

    @Claus Ebberfeld jeg er blevet tilbudt en meget fin Mustang 67 – den med den lange snude, du ved. Renoveret og i gode farver. Prisen er meget fair, da den er fra et dødsbo. Er normalt ikke til US-biler, men denne årgang Mustang er som bekendt ret underspillet af en US’er at være. Er fristet…

    @Kai tak for din pæne bemærkning!
    I mit daglige arbejde er man en farisær og en usling, hvis man ikke køber ind på alt det postmoderne snik-snak, så VR udgør et fristed for mig. Et sted, hvor tilfældige og forbipassende trends ikke blæses op til endegyldig sandhed. Og det er godt.

    Svar
  15. Gitte S. Lund

    Kære @soren w (Søren Wichmann) … og andre, der sidder i ”optagelses-komiteen) ☺️
    Kan en gnaven, gammel gimpe i den “øvre” del af 50’erne ikke også være med i “logen”?? ?
    PS: Min storebror har (tror jeg i hvert fald) stadig en stak old-school Rapport-blade liggende et sted. Jeg (no joke!) forbød (så megetvsom en lillesøster kan forbyde en storebror noget ?) ham at smide dem ud i sin tid, idet de jo har en nostalgisk værdi, som jeg sagde (indrømmet, når jeg – i smug – “lånte”/tyvstjal bladene fra ham i hin tid, så læste jeg nu mest “de grå sider”, fremfor at se på billederne … wonder why ?). Så hvis det ikke er nok med de Rapport-blade, som @skaaning joiner med, så er jeg sikker på, at jeg kan få lov til (nu uden at det er i smug) at få nogle stykker (jeg tvivler på, at han vil af med dem alle ?) med til logen, og dette også sammen med (yderligere, hvis dem @skaaning kommer med ikke er nok) en stak håndvarme dåseøl – eller sågar go’e gammeldags flaskeøl (håndvarme eller kolde … you just name it ?), hvis det kan hjælpe til medlemsskab?? ?
    Jeg kan ydermere tilføje, at jeg nyder (eller i hvert fald … ryger) tobak, men da jeg ikke kan garantere for kvaliteten i samme grad som @skaaning, så er jeg derfor med på at udelade dette element (i hvert fald indendørs, i træskuret) om nødvendigt, ligesom jeg har anbefalet flere at melde sig ud af Alternativet, men … jeg kan dog ikke med sikkerhed sige, at der kommer/er planer om noget V8 i garagen, men kan det ikke tælle med, at jeg (vi) da allerede har 10 “gamle” cylindre i alt ?
    Jeg håber, at ovenstående – trods mit RasmusModsatteKøn – taler for optagelse i logen ???
    Glæææææædelig bag(h)jul og forrygende nytår til alle ♥️?♥️
    Kh Gitte ?‍?

    Svar
  16. stefan

    Jeg er allerede gammel og halvsur – og jeg er kun 43..
    Det bliver (og er) en spændende tid vi er i. Den bliver spændende at se tilbage på. Tonstunge elbiler med alverdens eksotiske metaller udvundet nede hos de kære afrikanere.
    En stigende evne til manglende empati, at se andres perspektiv og en tiltagende fordømmelse af alt, der ikke er “politisk korrekt” “oppe i tiden” – stærkt forstærket af, at alle bliver bekræftet i deres holdninger, da de bliver fodret med samme ideer i eget feed.
    Det er på en eller anden måde spændende (måske lidt på den triste måde)
    Jeg er pludselig begyndt at høre de gamle croonere, interesserer mig for de klassiske ting (biler, tøj, opførsel osv) – desuden vil jeg lære at spille et instrument – så kan jeg da surmule med det..
    Tilbage har jeg dog (indtil videre) mulighed for at hælde de ædle dråber fra OK på enten den gamle V2 motorcykel eller V8 bilen. V8 går igen i tråden – til dem der ikke har været indehaver af en V8 endnu. Husk I bliver dem, der kan fortælle de gode historier en dag, hvis I kommer med i klubben… Lidt som de gamle sømænd, der kunne fortælle eksotiske historier!

    Svar
  17. jakob356

    Jeg synes ikke konceptet “Morgensur Mandag” harmonerer så godt med ViaRetros formålsparagraf, se billede. Sikkerhedsventiler for sure mænd findes der vel masser af, i form af f.eks. Facebook eller Twitter?

    Er det egentlig ikke OK, at Fiat prøver at fremtidssikre området, selv om det sikkert ikke rigtig kan betale sig?
    Havde været i Danmark, var det nok blevet revet ned, eller ombygget til ukendelighed forlængst, som det f.eks er sket for Opel, Ford og Citroëns samlefabrikker, eller Carlsbergs bryggeri.

    Svar
  18. Claus Ebberfeld

    Nøjagtigt det forbehold har jeg også haft som (gammel men ikke sur…) redaktør, @jakob356. Men når en artikel så alligevel handler om at forsvare det smukke oprindelige (bil, bygning, koncept eller hvad det måtte være) frem for at kaste sig blind og døv ned for den new speak, som vi er ved at blive løbet overende af, så synes jeg det holder.

    Jeg skal ærligt indrømme, at jeg tilbage i starten ALDRIG havde forestillet mig at ViaRETRO skulle være en slags journalistisk bastion mod nytteløst bavl og idioti solgt som Kejserens Nye Klæder, men som som vi ved fra eventyret, så skal der jo være mindst éen, der råber at “han har jo ikke noget tøj på”.

    Min have er lidt mindre end det beplantede areal af testbygningen, og jeg har tænkt lidt på hvad jeg mon skulle plante for at få den pressedækning taget i Torino har fået. Min foreløbige idé er en plante, som er god imod corona og krænkelser – så tror jeg den er der. Eller måske skulle jeg bare skrive til Stellantis om de vil plante mit område til også, så de fordobler deres frelserareal?

    Der er i havens tilfælde simpelthen ikke tale om fremtidssikring, men om greenwashing. Og jo, det er da bedre end at det bliver revet ned – men det ville jo heller ikke ske, for så har hotellerne, indkøbscentreret og museet nedenunder ikke noget tag over hovedet længere! Bygningen ER på den måde reddet.

    Svar
  19. Peter Plys Karlsen

    Hmmmmrph!? Paragraffer;-), formålsparagraf…det kan du godt have ret i Jakob…

    Nu er det desværre bare sådan at formålsparagraffer ikke er så anvendelige overfor segmentet; halvgamle mænd.

    El-fundamentalisme…
    Er el-biler invasive?

    If you can´t beat them…join them…

    Er frygten større hos en stok konservativ klassiker ejer?

    Så måske snarere et glædeselement i…

    If you can´t beat them …eat them.

    I Danmark har vi over 2.600 ikkehjemmehørende arter, som er blevet introduceret til Danmark ved menneskets hjælp. En andel af disse arter har egenskaber der gør, at de er en trussel mod den hjemmehørende biodiversitet. Det er disse arter, som betegnes som invasive.
    Miljøstyrelsen har i samarbejde med Hotel– og Restaurantskolen i København udviklet en kogebog for nogle af de spiselige invasive arter. Kogebogen tager udgangspunkt i de invasive arter, men hvis man er (u)heldig ikke at have de invasive arter i nærområdet, så kan man med flere af opskrifterne anvende hjemmehørende alternativer. Flere af retterne er pyntet med spiselige blomster og andet grønt, som ikke indgår i opskrifterne.

    Eddermame ærgeligt at en el-bil for mig …ældre end de fleste…fremstår uspiselig…

    God aften

    https://mst.dk/service/publikationer/publikationsarkiv/2019/dec/kogebog-for-invasive-arter/

    Svar
  20. jakob356

    Tak for svar til Claus. Måske kan I også få lidt græs på taget henne i Selected Car Something, og få lidt presse på det?

    Tak til Plys for at bringe debatten i en ny spændende retning :-) Sjov inspirerende kogebog!
    Jeg har lige tjekket, om jeg uforvarende er kommet til at introducere en invasiv art i det danske klassiker-økosystem, men der er stadig kun 6 Figaro’er på danske plader..

    Godt nytår til alle, hel- og halvgamle, uanset humør.

    Svar
  21. Soren W

    Hej Jakob, og tak for reminderen om glæden ved gamle biler. Og den er jo enorm… jeg glemte at svare i min kommentar at ironi kunne forekomme. Jeg plejer også at fokusere på glæden ved at skrue og køre og sparke dæk, men nu er det jo flere måneder siden det har været køresæson (suk). Godt nytår, håber vi ses i 2022, selvom Bremen turen blev aflyst. (Jeg kender en anden træhytte, hvor vi kan spise en bøf…)

    Svar
  22. Skaanning

    @jakob356 jeg ser ikke nogen modsætning mellem at være glad for gamle biler og fællesskabet om dem og så samtidigt at være utilfreds med ANDRE ting. Vi er jo ikke sure, gamle mænd i forhold til vores bilinteresse. Tværtimod.
    ViaRetro er ikke skabt som en diskussionsklub for politik og samfundsforhold, det medgiver jeg, men når man nu holder af gamle biler, gammel teknik og de gamle dage, hvor alting blev set gennem et Kodak-kamera med ægte film i, kan man vel godt lufte sin aversion mod nutidens forgængelige og konstant omskiftelige trends med andre medlemmer, ikke? Hvis man ellers har sådan en aversion naturligvis.
    Der er MASSER af bil-glæde (jf. de vedtægter du nævner) i alle diskussionerne på VR. Og masser af rummelighed, hensyntagen, respekt osv for andres synspunkter.
    At der lige er en enkelt tråd, der handler om visse personers gnavenhed over det postmoderne virak, gør vel ikke noget, vel? Det kan jo kobles til, at vi alle (qua at vi har gamle biler) også synes, at moderne biler er træls og kedelige. Det kan ses som en analogi til andre ting i samfundet, tænker jeg.

    Svar
  23. Peter Plys Paragrafrytter Karlsen

    God aften

    Skaaning

    Jeg kan sagtens følge din holdning – som gammel forstokket klassiker-ejer…der også har lyst til at lufte sine aversioner.

    Det ene udelukker givetvis ikke det andet…

    Jeg mener nu heller ikke at Jakob har givet udtryk for at der skulle være…” modsætning mellem at være glad for gamle biler og fællesskabet om dem og så samtidigt at være utilfreds med ANDRE ting…”

    Jeg vil alligevel give Jakob ret…når jeg nøgtern læser hvad han skriver…
    når formålsparagraffen spiller på egen banehalvdel.

    Citat Jakob:

    “Jeg synes ikke konceptet “Morgensur Mandag” harmonerer så godt med ViaRetros formålsparagraf, se billede. ”

    Nogen er til harmoni…andre jam session

    God aften

    Svar
  24. Skaanning

    @Gitte S. Lund der kan næppe være nogen tvivl om, at du med stor applaus kan indtræde i den fiktive loge.
    De håndvarme dåseøl, du nævner, må meget gerne være Rød Tuborg. Eller alternativt noget billigt Hansa-sprøjt fra grænsebutikkerne. Dem husker jeg med en blandet smag i munden fra min tidlige ungdom i sen-90’erne.
    Noget skrald, men de virkede. Og efter en laaang nat med snak om skiftevis biler og filosofi i musikalsk samvær med Joy Division, The Cure, Bowie, Can og King Crimsom virkede de beklageligvis også et par dage efter. Dog på en mindre god måde!
    Også godt nytår til dig og Hr. Lund!

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.