Register

two + seven =

A password will be e-mailed to you.

Det hæderkronede britiske bilmærke har relanceret sig selv. Eller begået harakiri. Ingen forstår det.

Jeg gør i hvert fald ikke.

Men det handler om nedenstående brandingvideo, der gik i luften i tirsdags:

Hmm. Jeg er sådan liiige på nippet til at se mig omkring i halv forventning om at opdage et Skjult Kamera-team, der filmer om jeg hopper på den eller ej. Men spøgen er lidt for gennemført og inkluderer i så fald også Jaguars egen officielle hjemmeside, hvor samme teletubbieslignende figurer fremturer med underoverskriften The New Era og ikke mindst den nærmest faretruende lovning om at A Seismic Change Is Coming.

Det omtalte Seismiske skift gør at jeg ikke ville turde røre sådan en XF med en ildtang.

Så jeg er bange for, at de mener det alvorligt. HVAD de mener forstår jeg derimod ikke.

Det er jeg langt fra den eneste der ikke gør. Hvis man lige ser den ganske korte video igennem vil det for eksempel være åbenlyst, at der ikke er nogen biler i den. Jaguar uden biler? Det vil i sandhed være et seismisk skift.

Pessimisterne kan så sige, at det også er den vej de har været på længe: Efter at de sidste års salgstal har været katastrofalt faldende har bilmærket p.t. helt indstillet produktionen mens de åbenbart har trukket luft ind til en genfødsel.

Men spørgsmålet er, om ikke sådan en sådan en 4-liters XJS er gammel nok til at undgå Jaguars selvdestruktion?

Fra hvad? Tjah, mærket blev stort og stærkt på det gode gamle slogan “Grace, Space, Pace” – ord som de faktisk levede op til i mange år i halvtredserne og frem til – øhm, for længe siden. Altid med rod i en blanding af luksus og sportslighed – der igen faktisk var ægte og ikke bare varm luft: Mærket vandt immervæk Le Mans syv gange og er dermed det fjerdemest vindende mærke i den franske langdistanceklassiker.

Eller skal man over i en komplet computerfri kort akselafstand XJ6 med manuelt gear?

At de så valgte at satse stort på el og lodret at droppe alle forbrændingsmotorer virkede en anelse desperat på mig dengang for en fem-seks år siden, da de annoncerede den strategi. Men giver måske mening på den måde, at kun en elmotor kommer tæt på en V12 i turbineagtig blødhed og kraft? Jeg ved det ikke.

Men jeg er jo heller ikke rigtig Jaguarkunde. Faktisk hørte jeg Jaguarentusiaster, der følte sig fremmedgjorte af ovenstående sære video efter at have legitimeret sig som kernekunder med både XK, Mk VII og Mk2 i porteføljen. Men jeg købte min XJ12 af en privatmand og de har nok heller ikke købt Mk VII’eren af Jaguar, vel? Hvis de (eller jeg) havde købt en iPace, der blev Årets Bil og dermed første elektriske den ære er overgået, så skulle den hellige grav være velforvaret, ikke?

Nej: iPace kom i 2018 og er en gammel bil, der er moden til udskiftning – og hvordan ser den nye ud?

Jaguar iPace. Hvis bare man kunne få den med manuelt gear.

Det er den slags en reklame plejer at fortælle. Men ikke denne her. Den er bare fuld af varm luft, grimme farver og ting jeg ikke forstår – og værst af alt: Den har simpelthen overordnet et udtryk, der efter min bedste overbevisning ikke er det Jaguar jeg kender. Og elsker.

Nu kan Jaguar faktisk være flintrende ligeglade med min mening – men her er et lille tankeeksperiment: Hvis politikernes incitamentsystemer bliver så stærke, at jeg partout skal over i en elektriker, så vil jeg hellere køre en stilig Jaguar end en kineser med kunstkrom langt ned i polyesterunderbukserne. Eller en klumpedumpet tysker. Utroligt nok er iPace stadig en af de pæneste elektriske SUV’er der findes – tankevækkende.

Spionfoto af den nye Jaguar, der forventes at blive lanceret i december – men først kunne købes året efter. Eller – hvis man kender Jaguar – året efter igen.

Men ligemeget, for heldigvis er vi ikke der endnu. Helt ærligt ville jeg midt i Jaguars helt nye selvskabte tumult om hvad de er ikke turde røre noget som helst nyere Jaguar med en ildtang. Men de ældre – dem der skabte mærket? Det her freakshow har mere end nogensinde givet mig lyst til en XK120 coupé i sort lak med grønt læder og spats, blankt træ og chrom en masse samt en appel til den relative fornuft, som jeg tror er mere bæredygtig end varm luft alene.

Bæredygtighed.

7 kommentarer

  1. Soren W

    Ja, jeg blev som svoren Jaguar (eller jaguar?) fan også rystet i min grundvold i går, da jeg så den nye teaser video, der mest minder om et østeuropæisk indslag i et melodigrandprix et sted ude i fremtiden, hvor de flyvende Blade Runner (eller bladerunner?) biler for længst er indregistreret til veterankørsel…
    Jeg tænker at marketingpersonen hos Jaguar har kigget dybt i krukken med euforiserende svampe, og har fået lov til at skrotte den eksisterende (og uddøende) kundegruppe, så nu ser de fremad efter en ny kundegruppe, der øjensynligt også helst skal være på svampe..?
    Jaguar Club of Denmark skal næste år fejre klubbens 50 års jubilæum, (jeg har kun været medlem de 40…). Tænker at vi skal rykke det til Herning Hallerne, og så lave en kæmpe disco fest, og se fremad…😬

    Svar
  2. Niels V

    Nu ved jeg ikke hvad opgave marketing afdelingen har fået, men det er nok lykkedes dem at gøre Jaguar til mest omtalte bilmærke i disse dage. Hvad slut resultatet bliver kan man kun gisne om

    Svar
  3. Bernt Kastberg

    Uden at vide det, kan det skyldes de indiske ejere – min erfaring med asiatisk kultur er, at alt gammelt signalerer fattigdom, så nyt, nyt, nyt, bare det er nyt er det godt. Er gift med en asiat og selv om familien er pivfattige, kunne de aldrig drømme om at købe en brugt bil eller en brugt scooter, eller en brugt stol for den sags skyld, det skal være nyt, nyt, nyt. Hvis man ser med de briller på, giver kampagnen måske mening, altså en indisk måde at servere en ny bil på, alt det gamle er kylet ud, godt med farver på og så huske diversiteten, så vi får alle køn og racer med, for det kan Europa godt lide.

    Men de kunne jo bare nøjes med den nye bil, altså det er da nyhed nok i sig selv for jaGUar, skulle man mene. Man kan frygte, at det måske er fordi den nye vogn i sig selv ikke er nyskabende nok, eller?

    Svar
  4. Peter Dyrelund

    ce@

    Jeg er enig med dig i, at i-Pace stadig er den smukkeste el-SUV.

    Den burde bare opdateres teknisk.

    Nu får vi garanteret noget, der er grimmere :-(

    Svar
  5. jakob356

    Logoet er blevet sådan lidt Smart Car ellet Garniershampooagtigt i dets forsøg på ny ungdommelighed. Det synes jeg som grafisk designer er upassende.

    Filmen er ikke rigtig fremtidsagtig: Andy Warhol type med malerkost, Apple 1984 hammerdamen, Benettondiversiteten, Fifth Element kostymer (1997), det er altsammen virkemidler fra samme århundrede som Jaguar selv.

    At komme på lystavlen hos folk og blive snakket om, som en anden Elon Musk eller hans unævnelige orange ven, er dog lykkedes perfekt.

    Jeg elsker XJ6 brochuren fra 1968. Mere Jaguar bliver det aldrig for mig. Her lidt fra den, hvis billedet virker:

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.