Register

5 + sixteen =

A password will be e-mailed to you.

Det er ikke atomfysik, men meget simpel logik. Her er nogle huskeregler og tips inklusive et helt konkret eksempel.

I morgen skal vi igen finde Ugens Fund blandt klassiske biler til salg – en artikelserie der har kørt i årevis på ViaRETRO. Derfor har vi også set på hundredevis af salgsannoncer, og mange har igennem tiden frustreret os umådeligt i deres manglende beskrivelser af ellers spændende biler. Og dog er det så såre enkelt. I dag tænkte jeg derfor lige at resumere det helt basale, der bør være på plads i enhver annonce for en klassisk bil.

Sagen er jo, at der i de fleste annoncer kun er to kanaler at sende på, nemlig billeder og tekst. Og rent praktisk behøver ingen af delene at være på et professionelt niveau, men bare at indeholde et minimum af oplysninger om bilen. Vel at mærke den konkrete bil, ikke bilmodellen som sådan eller “billeder af en tilsvarende bil”, som man nogle gange ser. Som regel dog kun ved virkelige møgkasser. Logikken er jo meget enkel, synes jeg: Har du en bil der er værd at købe, så fortæl dog hvorfor – i billeder og ord. 

Billederne skal som minimum vise bilen i fuld figur, interiøret og motorrummet. Så kan køberen allerede her afgøre om farverne, fælgene, rattet, tårnstiveren, K&N-luftfilteret mm. passer til hans smag eller ej. Da de mest restriktive annoncekanaler kun tillader fem billeder, så har man allerede brugt dem på eet skråt forfra, eet skråt bagfra (af den anden side af bilen), et af forsæder (med gearstangen synlig, så man kan se om bilen er manuel eller automatisk), et af bagsæderne og det omtalte motorrum. Noget i stil med nedenstående:

Med ti billeder til rådighed kan man vise nogle detaljeskud også – typisk flere vinkler og nogle udvalgte detaljer. Med femten billeder (som på Mobile.de) kan man komme endnu videre omkring – men man kan stadig ikke vise alt på en hel bil. Derfor har de bedste online-kanaler da også mulighed for hundredevis af billeder – men det er nu næppe nødvendigt hvis man satser på, at den eventuelle køber kommer for at se på bilen alligevel. Så skal man bare vise nok til at han i det hele taget mener, at den er værd at tage ud at se på. 

Det kan føre ganske vidt, og herover har jeg bare vist nogle eksempler, men jeg kan godt lide at inkludere flere detaljebilleder, der ofte siger noget mere om bilens tilstand end hvis man bare tilføjer flere fuldfigursbilleder. Er dørsiderne hele? Hvilket betræk har sæderne og hvor slidte er de? Udstyrsdetaljer som eljusterbare sæder, soltag og andet kan ofte også vises ved et eller flere billeder. Ligesom billeder af dørsiderne indefra kan vise om de er ødelagte af kæmpe højttalere og tilsvarende billeder af dørene udefra (fra skrå vinkler) kan vise om dørene passer til karosseriet og er fine og bulefri. Er lygteglas hele? Hvor stort er bagagerummet? Er gearstang, pedaler, rat og/eller knapper hele og pæne? Find selv på mere.

Stemningsbilleder kan også være fine, selvom de har det med at vise mindre bil end egentligt tilrådeligt. Men meget af livet med klassisk bil handler jo om stemning, ikke?

Da det også handler om følelser kan man godt inkludere nogle skud foran en passende herregård, badehotel, strand eller eng, hvis man synes. Man kan sågar tilføje en dame for at sætte stemningen – meeen her skal man være lidt forsigtig, ved jeg af egen erfaring, så brug dette middel med omtanke.

Uanset hvad, så kør et sted hen og tag dine billeder – brug ikke indkørslen eller garagen! Medmindre du har en af Danmarks fedeste garager, så kommer det nemt til at se ud som om bilen ikke kan køre eller som om du er doven – og ingen af delene er gode signaler. Jeg brugte her til denne Porsche en lidt forfalden garage – for at snyde lidt med klassikerfornemmelsen, da denne 944 Turbo teknisk set er en youngtimer, så er bilen fin men omgivelserne noget skrammel. 

Pas på med damer på billederne: Her bruger jeg det kun for at vise at døren kan åbnes.

Man kan ganske enkelt blive ved med billederne, og så vil de stadig ikke sige alt, hvorfor vi ikke kommer uden om del 2: Teksten. 

Der er nogle basale tekniske og andre formelle data, som bare skal være der: Årgang, modelvariant, kilometertal, den slags. I en bil som Porschens tilfælde ville jeg også lige nævne motorkraften og præstationerne, og da det er en Porsche også hvor mange der er lavet af dem – det går Porscheentusiaster vanvittigt meget op i. Så meget historie som muligt er også godt – så længe det ikke bliver for tyndt. Men derudover? Her er min egen grundregel at spørge mig selv, hvad jeg gerne ville vide i købers sted. Vedligeholdshistorikken er vigtig og rust, originalitet, lak og generel stand er ting jeg altid selv spørger til – samt også om om bilens brugsmønster. Det er jo et godt tegn hvis ejeren har taget bilen til Le Mans eller bare udlandet, ikke? Flere gange. I princippet ville jeg i al teksten holde mig til fakta, og ikke overdrive eller generalisere vildt (“totalrenoveret for 40.000 kroner”, eller noget i den stil som man til tider ser), men sige det som det er. 

I den konkrete bils tilfælde ville jeg lave en salgstekst a la dét her: 

1986 Porsche 944 Turbo
Første indregistringsdato 26.06.1986, sidste syn 2017 (næste syn 2025), veteranstatus og vægtafgift næste år
Solgt fra ny i Sverige og altid svensk ejet og indregistreret indtil jeg importerede den til Danmark i 2014. Fuld afgift betalt – og ifølge SKAT vil den i dag være omkring 120.000 kroner på en lignende bil. Der er bygget omkring 25.000 944 Turbo, heraf omkring 10.000 i europæisk specifikation som denne.

Bilen står i original stand i alt fra teknik til lak –  eneste undtagelse herfra er sæderne, som oprindeligt var brune og beige, og som min kone syntes var grimme. De blev ombetrukket i originalt Porsche-betræk men i en mere diskret sort/grå nålestribet, der passer bedre til den sorte lak. Kabinen står flot og hel og alt elektrisk fra vinduer til soltag og instrumenter virker. Lakken står flot og blank og uden en rustplet ligesom fælge, glas og gummi er fejlfri.

I det hele taget kører bilen perfekt: Den har p.t. kørt cirka 196.000 kilometer og går som et skud, styrer og bremser som en sportsvogn, har ingen mislyde eller fejl og jeg har kørt cirka 60.000 kilometer i den i min ejertid, herunder til Le Mans og mange andre langture til udlandet. Den er hurtig, komfortabel, pålidelig og velkørende og i det hele taget bare en meget anvendelig sportsvogn.

For at holde den sådan har jeg undervejs fået lavet følgende:
Topstykke og turbolader er renoveret ligesom alle pakninger, O-ringe og tætningsringe i motor, gearkasse og servopumpe er skiftet for at sikre tæthed. Der kom også ny vandpumpe, tandrem og balanceremme samt ny kølevandspumpe til turboladeren. Ligeledes ny benzinpumpe og nye brændstofslanger samt nye motorophæng, krumtapføler og køler, kølevandsslanger og ekspansionsbeholder.

Selve koblingen er skiftet komplet og har fået ny slavecylinder og hydraulikslanger. Bremseskiver -klodser og -slanger, inkl. slidsensorer er skiftet, dæk naturligvis også, ligesom der er nye bærearme og casterblokke samt bøsninger ved stabilisator. Gasfjedrene på motorhjelm og bagagerum er skiftet og forruden også. 

Det føles bestemt som om alle kræfterne er hjemme (Porsche opgiver 220 hestekræfter og 330 Nm, 245 km/t og 6,3 sekunder til 100 km/t) , og bilen er en god blanding af klassisk og moderne sportsvogn med fantastisk balance og præstationer, der selv i dag er fine. Den sælges primært fordi jeg overvejer en anden Porsche og ikke har plads til flere biler. 

Kort sagt er her en helt original Porsche til den kræsne entusiast, der vil have en bil der er klar til at nyde med det samme. 

Pris: 225.000 kroner indregistreret på danske plader.
Interesseret? Kontakt Peter på telefon 4057 6920

Nu har jeg skrevet prisen til sidst her, men i de fleste annoncer står den jo øverst oppe. Den SKAL efter min mening være der. Ikke alt det ævl med “jeg overvejer at sælge”, “dette er bare en føler”. Lav research, forhør dig hos kendere af modellen, se på prisudviklingen over tid – og sæt så en realistisk pris. Bliver den solgt hurtigt, så vær glad for det i stedet for at ærgre dig – bliver den ikke solgt, så vær tålmodig. Undlad klichéer som “kan kun stige i pris” –  du kan risikere at blive hængt op på det! En bil som denne Porsche vil formentlig tiltrække  en seriøs entusiast, der vil have mange gode år med bilen – ikke en lykkeridder. Gode biler til den rigtige pris sælger altid, de skal bare finde den rette køber. Og det er noget lettere med en god og præcis annonce.

Der er mange måder at gøre det på, men ovenstående er efter min mening en minimumsskabelon for en annonce for en klassisk bil. Og ja, den konkrete eksempel-Porsche 944 Turbo er til salg – det er en helt ægte annonce! Flere tips og tricks modtages gerne i kommentarerne herunder. 

Og i øvrigt, ViaRETRO-bonuspåmindelsen, husk det nu: I morgen er det Ugens Fund-tid igen, så indsend endelig jeres bedste tips om biler til salg og lad os håbe annoncen rent faktisk siger noget om hvad man kan forvente sig af bilen. Adressen er som altid ugensfund@viaretro.dk. 

22 kommentarer

  1. Claus Ebberfeld

    Herover, @rasmus: Jeg har nu tilføjet kontaktoplysningerne på Peter, så artiklen her kan fungere som en rigtig annonce – for det var jo egentlig bare en “tips og guides-artikel”.

    Peter vil senere tage hvad han kan bruge af ovenstående og lægge en annonce op på de forskellige salsgkanaler der findes.

    Svar
  2. Christian V

    Jeg mener, at dette indlæg bør opklassificeres til et almendannende OBS-indslag på statsradiofonien (guderne skal vide, at det ville gøre sendefladen mere underholdende).

    Det svier simpelthen i øjnene, hver gang – og det er ofte – jeg ser en annonce med kvalmende floskler som “Sjældent udbud” og “Jeg har den her til at stå/-ligge” ikke at forglemme en tyk fernis af grynede/rystede billeder, vrøvl og stavefejl.

    Jeg forbløffes dog også over de tåbeligheder, man som sælger må lægge øjne og ører til fra håbefulde købere… eller folk, som forveksler salgsannoncerne med et chatforum.

    Come on! Det er altså tilladt at gøre sig bare en anelse umage, hvis man reelt ønsker at handle med andre mennesker.

    Svar
  3. Flemming Lohmann Mikkelsen

    Man kan undres over niveauet af salgsannoncer, især når både tekst og billeder er elendige. Hvis man ikke har en kandidatgrad i dansk, eller kender nogen som kan hjælpe, er det fair nok, at man måske skriver ‘ring for mere info’, men lad være med at kombinere det med grynede billeder af en halv bil og en halv tommelfinger! Og så husk som sælger en vis portion ærlighed; jeg har prøvet at spørge “hvor meget rust er der?”, hvortil svaret var “ikke mere end man kan polere væk”. Da jeg så kørte ud at kigge på bilen, så gik det op for mig, at det nogle mennesker åbenbart kalder ‘polere’ betegner jeg som omfattende brug af vinkelsliber, karosseriplade og svejsevæk!

    Svar
  4. Njal Fredhave

    Det er et ret begrænset publikum annoncen henvender sig til uanset hvilken af Porsche og 944 udgaverne det handler om. Lokaliteten som er brugt at fotografer i kan virke passende for hvem kunne ikke også have en drømmen om at åbne sådant et værksted i samme omgang.
    Baggrunden kommer til at virke som diametral modsætning/muligvis et samspil til køretøjet’s høje niveau og umiddelbare gode stand.
    Oplysning om vedligeholdelse i form af dokumentation fra indkøb af reservedele til værksted’s regninger og ligende fremvises gerne i en organiser eller anden mappe.
    Ydermere kan en simpel video supplere, og i dag laves af hvem som helst (af ejeren) i windows movie maker, hvori det et ganske ligetil at både indsætte fotosessioner og video samt tekstbeskrive hvis man vil. Det giver mulighed for hurtig interesse, og interesseret kan få indblik i køretøjet’s stand med lyden af motor, og rundt omkring bilen samt måske en livekøretur præsentation af ejeren, inden telefonen ringer. Men en stationær optagelse omkring køretøjet, ude som inde er fint, og på den måde fremhæve noget ejeren selv har været særlig glad for i sin tid som ejer.
    Youtube er en af platformene der giver sådan en mulighed, og ønskes det at genanvende kontoen til senere benyttelse kan videoindhold slettes, og en anden præsentation lægges op istedet. Men skal som sådan kun virke fremvisende, og ikke som den reel salgannonce!
    På den reelle salgannonce tilføjer linket så en ekstra vinkel. Kan sitet ikke direkte viderestille til videoen, kan det beskrives med henvisning til, selv om at skulle kopiere adressen med video sælger henviser til, og indsæt den i adressesøgefeltet. Mon ikke det er til at forstå for en eventuel interesseret køber?

    Svar
  5. Claus Ebberfeld

    Tak, @christian-v : Hvis du har forbindelserne, så stiller jeg gerne op til noget Temalørdag eller noget.

    @flemming-lohmann-mikkelsen , dét der har jeg også prøvet. Man spørger til rust, får at vide der ikke er noget, ser at det alligevel er tilfældet hvorpå sælger siger “det er jo en gammel bil”. Akja. Den slags bør man selvfølgelig også skrive i annoncen – velvidende, at den sælgerens opfattelse af perfekt kan være køberens opfattelse af renoveringsobjekt!

    @njal-fredhave , du har helt ret: Video kan noget, og hvis man bruger Facebook, så understøtter deres algoritmer særligt video, så her kan man få en stor fordel ud af en video. Jeg synes dog det er meget sværere at lave en ordentlig video med god lyd og gode billeder end det du beskriver her.

    Den bedste salgsvideo jeg nogensinde har set er nok den her – jeg gætter på at hendes Honda Accord blev solgt hurtigt: https://www.youtube.com/watch?v=4KlNeiY4Rf4

    Svar
  6. Skaanning

    De fleste af de gængse salgssider (vist endda Mobile) har ikke bare et loft over antallet af fotos, men også mængden af tekst. Det stødte jeg i hvert fald ind i iforb. med et salg for nogle år siden. Så måske er der slet ikke plads til så lang en tekst som @claus-ebberfeld her har skrevet.
    Heldigvis må man på de fleste salgssider indsætte et link til en anden webside. Alt man så behøves, er at lave en 123-hjemmeside, hvor bilen kan beskrives og vises alt det, man orker. På f.eks. Veteranposten kan bilen så kort beskrives i en traditionel annonce og de interesserede købere henvises til den fyldige 123-side. Og det hele er gratis!
    På det der Facebook kan man muligvis lægge/skrive 123 fotos og 17 a4-sider. Måske det er en god salgsplatform. Aner det ikke. Personligt er jeg nemlig ikke draget af at jage biler på internettets mentale mødding – aka Facebook.

    Svar
  7. Njal Fredhave

    Den er fin. Men det handler om autenticitet og ikke reklame orienteret fis. :-o Så findes der sikkert flere reklamefilm om en 944 end jeg kan nævne her, der kan bruges i stedet for hans egen hjemmelavet introduktion.
    Jeg må dog medgive at både lyd og billedsiden i video, kræver godt udstyr og timer til omhyggelighed og 4k. Men mindre kan vel gøre det også.
    Jeg vil godt lige sige, jeg kender ikke din ven Peter. Men jeg vil hellere se hans optagelse og hjemmegjort video. End en ultra high definition. Men sådan er jeg i denne sammenhæng. Man skal sgu snart været ekspert til alt, eller have folk der er, til at gøre ting for sig. Tænk lige hvis man fik en sviner af en derude.
    SD eller 720p syntes jeg er en god opløsning til vores ældre veteran køretøjer.
    Dem der møder op får selv syn for sagen, og dem der vælger at stå i kø ved hende med katten og kaffemaskine foran. Må mangle en kvik og sød kvindelig blæksprutte til forskellig opgaver, sjov lavet på den seriøs måde.!
    Men det fanger ikke min interesse.
    Det vigtigst er hvad han selv synes og så gør.
    Og mon ikke I har styr på det.
    :-)

    Svar
  8. Claus Ebberfeld

    @skaanning , det er sandt at mange har en grænse for både antal billeder og ord, men så kan man jo også vælge salgskanal efter det. Eller skrivestil: Ovenstående fylder et par tusind karakterer, men det er blandt andet fordi det er skrevet i omløbende tekst, hvilket lyder pænest. I ren opremsning havde det været noget mindre.

    Der er også kanaler, der netop IKKE tillader et link til en ekstern webadresse – men så kan man omgå det ved at skrive adresse på en anden måde, men alligevel forståeligt.

    Svar
  9. Per H

    Godt emne.
    Billeder bør tages i skygge eller i overskyet vejr og helst med et rigtigt kamera.
    Billede nr. 3 kunne være taget så et hjørne af soltaget var synligt.
    @claus-ebberfeld Du skriver, at prisen efter din mening SKAL stå i annoncen, men kan du som Customer Relations Director hos Selected Car Investment så ikke forklare, hvorfor der står “Ring for pris” ved 4 af de 20 biler, som din arbejdsgiver har til salg?

    Svar
  10. Claus Ebberfeld

    @flemming-lohmann-mikkelsen , den har jeg set. Og den er jo henad samme skabelon, men jeg kan nok bare bedre lide Hondaen :-)

    @per-h , det med skyggen gør i hvert fald fotograferingen meget nemmere, helt enig. Og godt set med billede tre, det havde faktisk været smart. Jeg tog ovenstående billeder i noget for mørkt sensommerlys og brugte under tyve minutter på det – de kunne godt have været bedre. Men selve fotograferingen fortjener egentlig sin egen artikel.

    Mht. priserne gjaldt det salgsannoncer. Forhandlere kan af forskellige årsager godt spille kostbare på en anden måde :-)

    Svar
  11. Sander Bonde Larsen

    @claus-ebberfeld
    Rigtig god vejledning du har lavet.
    Det ses i mange annoncer at opfattelsen er, at bare bilen er veteran så går der otte år mellem syn. Der går fem år imellem, i de år hvor bilen er fra 30 år til 35 år og uanset hvornår bilen første gang registreres som veteran, inden for de fem år, så indtræder de otte år først derefter, altså når når bilen er 40 år eller derover.

    Svar
  12. Per H

    @claus-ebberfeld Kan du nævne fem eller ti eksempler på “forskellige årsager”, der kan få en forhandler til at vælge at spille kostbar og derfor skrive “Ring for pris” i sin annoncering?

    Svar
  13. Claus Ebberfeld

    Tak, @sander-bonde-larsen . Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad du mener? Men oplysningen om syn og næste syn stammer fra et opslag på nrpla.de og skulle da gerne stemme.

    Nej, @per-h :-)

    Svar
  14. Thuing

    Per H, jeg synes (måske også) at fremgangsmåden er en anelse mærkelig, for sælger er vel nødt til at ryste op med en pris, når han selv har opfordret til at spørge efter den.
    Hvad med disse eksempler:
    1. Sælger er p.t. i tvivl om, hvad bilen kan koste.
    2. Sælger afprøver, hvor stor interesse der er for biltypen.
    3. Sælger får mulighed for at “tale bilen op” og vække ekstra
    interesse hos den mulige køber.
    4. Sælger har brug for mere aktivitet på salgskontoret.
    5. ………….
    Jeg kom ikke op på det laveste ønskede antal eksempler, for allerede det fjerde er nok lidt for meget, men der findes sikkert nogle andre eksempler, som er mere seriøse. :-)

    Svar
  15. Per H

    @claus-ebberfeld Tak for dit svar, der fik mig til at tænke på en ret af kalvekød, kalvetunge, kalvehjerne, kødboller og fiskeboller i brun sauce.

    Svar
  16. Claus Ebberfeld

    Den ret kender jeg ikke, @per-h . Hvis du kommer med på sensommerturen, så kan vi snakke både om den og alt muligt andet. Herunder at lade være med at blande tingene sammen, som jeg fornemmer du gør både i den ret og i dit spørgsmål.

    Svar
  17. Sander Bonde Larsen

    @claus-ebberfeld Undskyld den sene kommentar. Jeg retter min opfattelse og viser hermed årsagen til forvirringen. Og nu ser det ud til at Porsche først skal synes i 2026.
    Her er hvad FDM skriver og de skriver ikke andet.
    “ Bilen kan registreres til veterankørsel fra den er 30 år gammel. Når bilen er registreret til veterankørsel, skal næste syn af bilen ske når den er 35 år gammel. Derefter skal bilen til syn hver 8 år.”

    Her er hvad MHS skriver og bemærk afsnit to som lige modsiger første afsnit.

    Citat fra https://motorhistorisk.dk/2015/10/02/guide-til-veteranregistrering/

    En bil der er registreret til veterankørsel, skal til periodisk syn første gang 35 år efter første registrering og derefter hvert 8. år. Hvis man registrerer sit køretøj til veterankørsel når det runder de 30 år, så vil næste synsindkaldelse komme i forbindelse med at køretøjet bliver 35 år gammelt, og næste gang, når det er 43 år gammelt.

    Registrerer man der imod et køretøj der eksempelvis er 32 år gammelt til veterankørsel, så vil den næste synsindkaldelse komme 8 år efter den dato, altså når det er 40 år gammelt.“

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.