• In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Men de er ikke altid pænere. Jeg har altid haft et svagt punkt for flotte firedørs vogne. Måske fordi jeg er vokset op med Volvo 240? I hvert fald følte jeg det som om jeg var kom […] Vis

    Brandslukning må da gerne være ekslusivt !

    Den ville da være spændende at ha’ haft i TOW-delingen.
    Det er bare at uskifte sprøjten.

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Er to hjul bedre egnet når vi bliver gamle? I går udbrød min ven, at han godt kunne tænke sig en vintage motorcykel. Jeg måtte minde ham om, at han lige havde solgt den han […] Vis

    Og så fik jeg pludselig trang til en Simca 1204, som min gamle Dansklærer havde i start-70’erne.

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Er to hjul bedre egnet når vi bliver gamle? I går udbrød min ven, at han godt kunne tænke sig en vintage motorcykel. Jeg måtte minde ham om, at han lige havde solgt den han […] Vis

    Efter at have oplevet et par bekendte ældre herrer blive til kødmos, når de som 50+ år pludselig skal have motorcykelkørekort og tilhørende klassisk motorcykel fra da de var unge, vil jeg gerne mane til besindighed.
    Har du ikke som minimum erfaring med motorcykler fra din ungdom og er helt bevidst om, at der er kommet langt mere trafik på vejene…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Jeg elsker klassiske stationcars. Men ikke den her. Og det på trods af, at den opfylder så mange af de ting jeg normalt går efter – altså udover det med stationcarlayoutet. Dag […] Vis

    Tror bare leret til den model designafdelingen lavede, var for vådt.
    Da de kom tilbage dagen efter, orkede de ikke at begynde forfra.

  • In reply to: Søren Navntoft wrote a new post Japan led et ødelæggende nederlag i 2. verdenskrig. De to atombomber over Hiroshima og Nagasaki var kun afslutningen på en lang række konventionelle bombeangreb over de store japa […] Vis

    Doolitle bombede så Tokyo d. 18 April 1942…
    Det ændrer dog intet ved den fine artikel !

    Japanerne har en kærlighed for Hentai-lignende “nuttede biler” når snakken falder på Kei’s.
    Og diverse totalt outrerede ud-/påbygninger af disse.

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Der var engang… Jeg har kigget flere gange på fotoet herunder og hvergang undret mig over motivet. Det synes at være et forsøg på reklame, men hele opstillingen virker lidt ove […] Vis

    Til enhver tid en RX over en Porsche !

    Livsgnisten og de fede historier på plejehjemmet skal altid have fortrin.

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Igen i går blev jeg spurgt, om jeg egentlig ikke også kører motorcykel. Og her er svaret jo stadig nej. Efterfulgt af “ikke endnu”. Det er nylige omstændigheder i og omkring min […] Vis

    Ideen med at designe gashåndtaget som en volumenkontrol er den bedste :-)

    Kørte en del motorcykel i mine tidlige 20’vere.
    I dag sætter jeg langt mere pris på et blødere sæde til turene.

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Dokumentationen De store bilprojekter gør store indhug i projektmagerens liv. Med fare for at overdrive lidt, så er det ikke helt ulig at få børn.  De store (liv […] Vis

    Når afgifter bliver vigtigere end biler, selvom det forklædes som en sikring af “originale biler” men kun sikrer bilerne som de var, da de stod hos forhandleren og i virkeligheden er et spørgsmål om at optimere inddrivelsen af penge.
    Suk.

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Det er såre simpelt, men fortjener alligevel en overskrift, lidt tekst, nogle billeder og lidt deling på de sociale medier: Kør, for pokker! Dagens rette navn er (vistnok) Mo […] Vis

    Men I skal køre hver sin vej :-D

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post 300 km/t! Hvem er ikke fascineret af det? Tallet er passende i forbindelse med Matiné Nr. 300, synes jeg – det er jo trods alt også lidt fascinerende i sig selv, 300 matinéer. Men rent fa […] Vis

    Jeg ka’ sagtens se mig selv i sådan en C5 :-)

    (Men dæleme ikke i sølvgrå !).

    Skønt at se dig i en Amerikaner @claus-ebberfeld og tillykke med den.
    Brug den grundigt !

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Er forkromning blevet et investeringsobjekt? Den unge mand, som er nyeste tilflytter i vores garageanlæg, er begyndt at henvende sig til os “gamle” for at få nogle gode råd. Og os, de […] Vis

    Den Prelude…
    Køb den for pokker !

    Der er ikke meget som slår kvaliteten af de første generationer Honda Prelude.
    Og motorerne er vidunderlige og tilmed stabile og holdbare.

    Sæt i værk !!!

  • In reply to: Søren Navntoft wrote a new post Efter en lang vintersæson elsker vi alle at få veteranbilerne ud i solen. En af de første herlige stunder, er den første udendørsvask af bilen i indkørslen. Måske har man smurt e […] Vis

    Uden at vide det, vil jeg gætte på, at det er Ford’s Tyske afdeling som laver disse laboratorie-fuglelorte…

    Totalt uvidenskabeligt, så synes jeg at registrere en vis forskel i, hvilke farver af biler, som oftest bliver overskidt.
    Mørkegrå rammes oftere end sorte biler, men grønne og røde ligger i bund (hvilket vist er rigtig godt når man ser…[Læs mere]

  • In reply to: Søren Navntoft wrote a new post Tigeren blev i 1960’erne maskot for det internationale benzinfirma Esso og selvom det dødsensfarlige rovdyr nok repræsenterer kraft og styrke, men ikke meget nuttethed, så fik kam […] Vis

    Som barn havde jeg en Esso Tiger tøjdyr. En liggende tiger.
    Den var min yndling. Den blev slidt op, bl.a. fordi den kom med på tur i snor :-D

    Senere kom der klistermærker med alverdens dyr, dyreunger og dyr i havet.
    Det var god lærdom.

    Da vi boede ved siden af en Esso og var gode venner med indehaveren og privat kendte indehaveren af Ess…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Jeg blev chokeret over at opdage, at en Mercedes 350 i dag er firecylindret. Og en diesel! Det var en af mine unge kolleger, der med afslappet nonchalence og alt for naturligt […] Vis

    Skal motoren høres overhovedet i sådan en Mercedes ?
    Det mener jeg ikke og så kan antal cylindre m.m. være ligegyldigt, hvis den blot performer som ønsket.
    Men hvis millionærer går meget op i at afpisse territorie, fordi “stumpen” i virkeligheden er for lille, så er det rigtigt at 18 er mere end 12, som er mere end 4…

    Men uden store pompøse…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Hvorfor skulle man bygge en grimmere bil end en rigtig klassiker baseret på en gammeldags “moderne” bil?  Jeg regner mig selv for at være en ret stor bilentusiast. Med en ret br […] Vis

    Det er jo altid dejligt at kunne forarges lidt :-)

    Var det en oliesheik, som købte alle udgaverne ?

    Solo’en ved jeg nu heller ikke med.
    Den minder mig om en uheldig bastard-krydsning af en Lotus Esprit og McLaren F1’er.
    Måske var den inspirationen til McLaren ?

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Her efter dens 20. udgave må jeg erkende, at messen i Stuttgart simpelthen er min favoritmesse. Det er lidt svært at forklare hvorfor, men lad mig prøve: Retro Classics er li […] Vis

    Billed overload ! :-)
    Skønt :-)

    Rosso trumfer Grigio, basta !

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post I år er det tredive år siden, at VW præsenterede svaret på et spørgsmål, som ingen havde stillet. Baggrunden var, at firehjulstræk var blevet voldsomt populært i firserne – anført […] Vis

    Tja, joooo…
    Altså, da jeg jo har en vis emotionel svaghed for Niva, så kan sådan en Country Golf da godt virke tiltrækkende.
    Den er da også et trin op, hvis man vil noget lidt større end en Fiat Panda Val d’isere 4×4…
    Med ordentlig dækbestykning kan den da komme omkring på Vejrs Strand.
    Hvis der ligefrem er spær og reduktionsgear, så ville…[Læs mere]

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Et af den moderne menneskeheds største problemer er angiveligt, at vi har det for let.  Det var et udsagn jeg læste på et-eller-andet inflight magasin, og dem tager jeg ellers alt […] Vis

    Hvis Russerne benyttede T54 ved Stalingrad, så forstår jeg deres overlegenhed :-D
    Det var nu T34, som jeg havde pudsigheden af at møde så sent som i 1992.
    Problemerne som eksisterer og øges for det moderne menneske, at være et anonymt hjul i en kæmpemaskine, styret af en bureaukratisk lov & regel-generator uden almindelige menneskers indsig…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Det handler om Citroën SM i dag. Af den avancerede slags. På ViaRETRO har man meget ofte kunne læse om Citroëns egentlige topmodel, den rigtige gudinde i modelprogrammet, ingen ove […] Vis

    Frua’s prototype er da nydelig.
    Men den er ligesom set før, ikke ?

    Jeg kan kun indskyde en bemærkning, at jeg ikke synes det skal være meningen, at en Citroën skal ligne en standard-nydelig Italiensk bil.
    Der er intet ved Frua’en, som fortæller mig, at det er en Citroën.
    Men meget som ville få til at tænke “Maserati”…

    Ja, SM’en har nog…[Læs mere]

  • In reply to: Søren Navntoft wrote a new post Menneskets bedste ven har ikke to hjul. Det står helt klart, hver gang vi bringer noget om motorcykler på ViaRETRO. Jeg har personligt haft megen glæde af dem, og inderst inde men […] Vis

    Det er en utroligt simpel sport at genoplive, blot man har adgang til en rimeligt plan mark (jeg taler af erfaring).

    Som sagt gjorde vi det som knægte i 70’erne, hvor vi så blot benyttede knallerter og bobslæder.

    At skrue noget krydsfiner sammen til en kasse og montere nogle egnede hjul på, tager vel en lille time maksimalt, hvis man vil skr…[Læs mere]

  • Hent mere