Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #173231
    Ole JAGmann
    814 Indlæg

    For et par år siden kogte jeg bilparken ned til et minimum, to Alfa Romeo hverdagsbiler og min trofaste racerbil MGB GT. Men så blev min datter Victoria 18 år i efteråret og måtte køre selv. Vi havde derfor oftere brug for 3 biler, og jeg synes det var lidt hårdt for den gamle MGB. Jeg har derfor overvejet en fjerde bil, der skulle kunne leve op til krav. Det skulle først og fremmest være en bil jeg også gider køre i og skrue på og så gammel at den har overstået sit værditab. Den skulle kunne accepteres af en 18 årig stilbevidst pige som smart transport til gymnasiet. Den skulle helst kunne accepteres af fruen og lillesøster også. Det var ikke nogen nem opgave. Hver gang jeg pegede på en potentiel kandidat (f.eks. Alfa Romeo Alfetta GTV, Alfa Romeo 916 Spider, Alfa Romeo GT, Coupé Fiat, MGF, Lancia Kappa Coupé) så sagde de “den er grim”.
    Jeg besluttede mig derfor at følge mit eget hjerte, det var trods alt min pensionsopsparing der skulle investeres og mig der skulle holde den kørende.
    Jeg var meget fristet til at købe en Lancia Kappa Coupé, men fornuften sejrede over hjertet, da der skulle laves en del og reservedele er meget svære at skaffe.
    Jeg besluttede mig derfor for at lede efter en Alfa Romeo 916 Spider. Jeg prøvede den hos Nellemann i Randers til introduktioen i midt90erne og elskede den. Jeg har ikke prøvet den siden. Jeg fandt et sølvfarvet eksemplar i Vestjylland, men ejeren var ikke hjemme. Da han kom hjem, blev bilen straks solgt for næsen af mig. Alle annoncerne jeg så før jeg blev seriøs og besluttede mig var pludselig væk. Det ser ud til at 916 Spider er forbi bunden og ved at vinde i popularitet, og foråret nærmer sig også (troede jeg). Jeg har for vane at tage et screendump når jeg ser en interessant annonce, og det reddede mig. Jeg fandt en gammel annonce fra februar, og spurgte om den stadig var til salg. Det var den, og jeg tog straks afsted for at se bilen.
    Den var som altid mere patineret end i annoncen, ikke så rustfri som beskrevet, den skal nok have nye paneler på et tidspunkt. Men jeg kørte en tur i den, og den kørte fantastisk, med friske køreregenskaber og en meget snerrende lyd fra udstødningen, det maksimale man kan forvente fra en 4 cylindret motor. Jeg var dog klog nok til ikke at slå kalechen ned, for så var den jo solgt allerede.
    Jeg holdt tonen positiv, men listede alle fejlene. Min hjerne sagde “nej find en bedre” og mit hjerte sagde “ja, prøv at byd 20% under prisen”. Hjertet vandt og vi lavede en handel, jeg fik nok danmarks billigste Spider, og en liste af opgaver.
    Det var d. 30. marts, bilen var synet med havde ikke nummerplader på. Da jeg så i papirerne at den fyldte 25 år 1. april, fik jeg travlt. Den skulle da fejres derhjemme. Så 31. marts hentede jeg prøveplader hos min lokale synshal. Jeg hentede bilen med en ven, og på vej hjem kunne vi lige nå forbi Alfa Romeo i Vejle og hente et sæt nummerplader, 15 minutter i lukketid før påsken.
    Alt klappede og jeg kørte åben hele vejen hjem til Høruphav. Det er den slags køreture jeg aldrig glemmer.
    Forresten så fulgte der også en reservedelsbil med, uden afgift, motor og kaleche, men med mange gode dele. Den mangler jeg stadig at få hentet…

    #173236
    Ole JAGmann
    814 Indlæg

    Jeg havde ikke fortalt familien om Spideren, da jeg forventede at møde stor modstand. Jeg tænkte at den skal ses i virkeligheden, med kalechen nede.
    Jeg jeg rullede ind i indkørslen kom Olivia og Jackie Stewart straks ud og de elskede Spideren med det samme.
    Så kom den kritiske storesøster Victoria ud. Hun sagde straks, den er acceptabel pga. at den er sort med beige læder og kaleche. Så kørte de en lang tur i den, stadig på prøveplader, og da de kom hjem elskede de den, Victoria syntes den var nem at køre.
    Overfor fruen brugte jeg argumentet at Victoria jo skulle have noget at køre i, det hørte Victoria, og hun har ikke set sig tilbage siden…
    Dagen efter fyldte Spider 25 år, og jeg fejrede det med Dannebrog mens jeg skruede nummerpladerne på.

    #173372
    jakob356
    170 Indlæg

    De pæne originale hjul er da god grund til at få hentet reservedelsbilen :-)

    #173401
    Ole JAGmann
    814 Indlæg

    Jakob, jeg er enig i at de originale 16” hjul på reservedelsbilen er meget bedre end de uoriginale 17” med kraftige kantridser og elendige dæk der sidder på.
    Men jeg har i mellemtiden fået byttet mig til et par 16” teledial, som jeg synes passer godt til Spider.

    #173404
    Ole JAGmann
    814 Indlæg

    Allerede før jeg købte Spideren fik jeg at vide af sælger, at han ikke vidste hvor gammel tandremmen var, så den skulle nok skiftes straks. Det første jeg bestilte var derfor et tandremssæt med remstrammer, vandpumpe og balancerem. Jeg skulle også bruge et låsesæt til knastakslerne, så det blev også bestilt.
    Mens jeg ventede på de dele, gik jeg i gang med at shine kabinen op. Midterkonsollen var nærmest ulækker. Den er lavet af plast der har fået en blød overflade på, der med tiden går i opløsning. Jeg fik sorte fingre, når jeg rørte ved den. Jeg fandt på Youtube en video om hvprdan man kan opløse klistrede overflader på knapper eller paneler på plast i biler.
    Jeg opløste noget Vanish, vi bruger til at blege hvidt tøj, i varmt vand og lagde konsollen i blød. Efter nogle timer kunne den fedtede overflade gnides af med en klud og rigeligt knofedt. Vandet blev kulsort og konsollen fremstod ren men i en kedelig grå plast.

    #173409
    Ole JAGmann
    814 Indlæg

    Jeg kunne ikke lide den kedelige grå plast, der var – kedelig!
    Jeg valgte at lakere den sort i højglans, for at give en kontrast til det matte interiør. Måske havde det passet bedre ind med matsort?
    Det kan jeg altid male om, nu jeg ved hvordan jeg afmonterer konsollen.
    Derefter monterede jeg efter Victorias ønske en ny autoradio med Bluetooth.

    #173413
    Erik II
    29 Indlæg

    Hej Ole
    Tillykke med bilen.
    De nye 16″ fælge har en større indpresningsdybde end de godkendte fælge, hvilket reducerer bilens sporvidde, hvilket ikke er tilladt.
    Hvor har du købt låsesæt til knastakslerne?

    #173446
    Ole JAGmann
    814 Indlæg

    Hej Erik

    Jeg ved godt at Alfa Romeo 156 fælgene har 10 mm større indpresningsdybde, så jeg har efter foto blev taget, købt længere bolte og monteret spacers.
    Det låsesæt jeg ville have kunne jeg kun finde i England eller Kina, begge uden for EU, desværre.
    Jeg bestiilte det derfor fra ebay.co.uk og fik derfor en dummebøde, værktøjet kostede 200 kr, moms 41 og toldbehandlingsgebyr på 160 kr. så i praksis oplevede jeg 100% told. Jeg var mentalt forberedt, men synd for det tidligere broderfolk i England. Selv om det var dem selv der meldte sig ud, så jynes jeg at det der i praksis er en dummebøde på 100% er for meget, for vi stopper jo med at handle i UK.

    #173766
    Ole JAGmann
    814 Indlæg

    I går ankom reservedelsbilen, som fulgte med i handelen gratis. Den er uden afgift, papirer, motor, kaleche lygter og forkofanger, kort sagt strippet for det mest værdifulde. Sælger havde købt den fordi glasfiber hjelmen på min Spider er knækket i det hjørne hvor hjelmen møder fører døren. Han ville så bruge hjelmen fra reservedelsbilen, men den er meget dårlig i lakken. Jeg havde imidlertid fundet ud af at problemet var en meget fusket reperation af hjelmens hængsel, der gør at hjelmen sidder for langt ude og kommer i klemme ved døren når den åbnes. Jeg startede derfor straks med at afmontere hjelmen på reservedelsbilen så jeg kunne komme til hængslet. Det gøres lettest ved at afmontere dørene, så bilen var hurtigt splittet ad. På min bil kunne jeg nøjes med at understøtte døren med en donkraft, da det øverste dørhængsel er en del af hjelmens hængsel. Nu sidder hjelmen som den skal, og jeg skal bare have lavet lidt glasfiberreperation.

    #173771
    Ole JAGmann
    814 Indlæg

    Dernæst brugte jeg sprinklermotoren til at få min sprinkler til at virke og vindueskontakten i førerdøren , så man nu kan nedrulle højre sidevindue fra førersædet.
    Der var ikke nogen brugermanual med min bil, og jeg har søgt efter en på internettet og fundet ud af at de er sjældne og dyre, da de ofte går til, når bilen overraskes af regnbyer i åben tilstand. Da jeg åbnede handskerummet i reservedelsbilen lå der sandelig en fin brugermanual på tysk. Jeg er rigtig godt tilfreds med det udbytte jeg allerede har haft af reservedelsbilen. Jeg skal nok også have de originale 16” fælge med korrekt indpresningsdybde over på min, men dækkene er 7 år gamle med makrorevner, så jeg skal lige have dækkene byttet om.
    Reservedelsbilen har haft aircon, hvilket min ikke har. Hele systemet er afmonteret og ligger i bagagerummet. Jeg vil ikke have det i min, så de stumper kommer snart til salg. Jeg har allerede fået forespørgsel på stumper via facebook, så jeg smider ikke noget ud før jeg har undersøgt om det er efterspurgt.

    #174947
    Erik II
    29 Indlæg

    Hej Ole
    Hvordan går det med datterens Spider?

    #174993
    Ole JAGmann
    814 Indlæg

    Hej Erik, det går fint med Victorias Spider, hun har kørt så meget i den at lillesøster synes det er pinligt når jeg kører i Victorias bil. Men i sidste uge flyttede Victoria til Tyskland i et år, så nu er det min igen. Da min MGB GT skal være klar til Munkebjerg Hillclimb om en uge, har jeg besluttet at tage Spideren til Copenhagen Grand Prix i weekenden, hvor den kommer til at stå på ViaRETRO standen. Da den formentlig vil være den nyeste bil på standen, monterede jeg i går de originale fælge, der får den til at se lidt mere klassisk ud. Er de fælge for kedelige eller klassisk smukke? Det får jeg nok lejlighed til at diskuttere henover weekenden.

    #174995
    jakob356
    170 Indlæg

    Designet er vildt nok i sig selv på bilen, så jeg synes faktisk det klæder den med de lidt mere afdæmpede klassiske fælge.

    Dejligt at min Figaro ikke skal være den yngste på Bellahøj ;-)

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.