-
ForfatterIndlæg
-
6. januar 2014 kl. 08:52 #65824ruldal148 Indlæg
Ja hvad siger folket ?
Jeg mener det har noget med beskaffenhed, historie og stil at gøre fremfor alder. Det betyder også at jeg kan bruge ordet “klassiker” omkring biler der måske i virkeligheden er en anakronisme når man sætter det i forbindelse med ordet “retro”.
Eksempelvis (og jeg håber ikke jeg træder nogen over tæerne nu) har jeg det meget svært ved “klassikere” der er i overflod af. Eksempelvis en Golf 1. Jo måske lige den første Gti men ud over det har jeg meget svært ved at se en Golf 1 som en klassiker. Den har den rigtige alder, men beskaffenheden (der er snart flere af dem end Golf 3 tilbage) gør det bare ikke for mig.
Det samme gælder for mig Opel Kadett fra C modellen og op efter. A og B ja absolut klassikere, og sjældne biler efterhånden, og der er den eftertragtede Kadett B Coupé 1,9 Rallye at gå efter hvis man virkelig vil det sjældne og “collectable”Derimiod kunne jeg godt finde på at bruge ordet “klassiker” om eksempelvis en Mitsubishi Starion. Åndsvagt som det måske lyder, og mange vil blot have hovedrysten til overs for den påstand for bilen blev produceret op til starten af 90´erne. Men beskaffenheden, historien og stilen giver alt sammen i mit hoved alle tiders youngtimer.
Det samme kan siges om Mercedes 190E Evo, eller BMW E30 M3. VW Corrado er også godt på vej, og det samme mener jeg bestemt også Opel Manta B er .
Men hvad gør en klassiker for jer ? Er det alene alderen, eller er det også bilen ?
6. januar 2014 kl. 20:17 #65889jakob356170 Indlæg– At den har betydet noget og gjort indtryk på nogen.
300SL eller Countach er klassikere, selv om de færreste har set eller prøvet dem, fordi de er afgørende i bilhistorien og værd at drømme om.
En Folkevogn eller Mascot er klassikere, fordi mange kan huske gode oplevelser med dem og de var afgørende anderledes end andre.
Så en Golf 1 KAN vel godt kaldes en klassiker, fordi den var den første af sin slags. Men det er jo ikke en beskyttet titel, så noget én synes er en klassiker, kan en anden bare synes er en kedelig gammel spand.
Personligt synes jeg alle Golf’er i hele verden, ny som gammel, hører til noget af det kedeligste, jeg kan tænke mig.mvh
JAKOB6. januar 2014 kl. 21:16 #65895Claus Ebberfeld604 IndlægFørst og fremmest og endnu en gang: Klassikerspørgsmlet er ikke et ja/nej-spørgsmål, det er en gradbøjning. Opel Manta A er en klassiker, Manta B måske lidt mindre klassiker. Men det har IKKE kun noget med alderen at gøre.
En Golf 1 er ubetinget en klassiker, fordi den er så vigtig i dannelsen af den klasse, der simpelthen hedder Golf-klassen. Også en 1.1. GTI er sådan set noget helt andet – og alligevel det samme.
Nu er Golfen fra 1974. Det er den første produktions-Countach vel også sådan cirka, og det er OGSÅ en klassiker. Men ikke af samme årsag. Og så alligevel…klassedannende, designbanebryder, konceptkonge: Det hjælper på klassikerstatus.
Golf 1 er en større klassiker end en Manta A. Helt objektivt. Dette forhindrer dog ikke, at andre synes det er omvendt. Eller at nogle bare ikke kan lide en Golf.
Så den er ikke let, den dér, Ruben.
Men din overskrift stiller det HELT rigtige spørgsmål, og dét kan man godt besvare – en procentdel af, i hvert fald. Og bare vent, ViaRETRO skal nok knække den nød! Engang…
6. januar 2014 kl. 22:25 #65896Peter Plys Karlsen586 IndlægGod aften
Nu Oktan ikke allerede har været her så vil jeg lige bringe det her til erindring…
God aften
6. januar 2014 kl. 23:08 #65897mich-dyk39 IndlægGolf I er en klassiker. Golf II er ikke ? Så vidt jeg husker er der kun lygterne til forskel.
Jeg så en lille gammel bil nogle dage siden, og vil gerne spørge panelet !!!Er den en youngtimer ?
Er den en kommende klassiker?
Er den sporty ? (bemærk udstødning, hjul )
Bliver der lagt mærke til den i indre Hundested, når man køre i den ?
Kan man parkere den foran sin stamcafe mens man drikker latte ?
Kan den være 1750 Dkr. Værd ?Attachments:
7. januar 2014 kl. 14:39 #65944jensen46 Indlæghvornår bliver en bil så en veteranbil istedet for en klassisk bil ?
8. januar 2014 kl. 14:06 #65993ruldal148 IndlægOg hvad farve bliver en smølf egentlig i hovedet når man kvæler den :)
Det er nemlig helt korrekt, og også lige præcis den slags holdningsytringer jeg efterlyste. Meget gerne hvad i andre hver især syntes gør en klassiker.
Omkring det med klassikere, veteraner osv så mener jeg at biler i veteranalderen er det man kalder Oldtimers. Med andre ord biler født dengang der kun fandtes karburatorer. Enkelte, eksempelvis BMW 2002 som var en af de første serieproducerede biler i Europa med indsprøjtning (og den første produktionsbil i europa med turbo ab fabrik) er naturligvis også i Oldtimer klassen.
Youngtimer vil jeg mene er fra 35 år og op til omkring 1990. Jeg vil til enhvert tid klassificere en Opel Calibra som en youngtimer, ligesom en Kadett E, eller en Golf 2.
Ordet klassiker syntes jeg rummere meget mere end bare alder, veteran eller ikke veteran. I min optik har en klassiker i stor grad også noget at gøre med hvilket “impact” den i sin tid gjorde på et givent feldt, eksempelvis indenfor Rally, og i så fald vil jeg betegne en Audi Coupé (B2) som en klassiker til hver en tid.
Men som andre også påpeger er det ekstremt individuelt og der eksisterer ikke en facitliste for klassikere fordi det netop er noget om holdninger, følelser og hvilke kriterier vi hver især nok sætter op for at definere en klassiker.
8. januar 2014 kl. 15:52 #65995mich-dyk39 Indlæghvornår bliver en bil så en veteranbil istedet for en klassisk bil ?
Det er nemt at svare på. Det har overformynderiet i DK taget sig af. 35 år siger de.
I Holland har de det samme afgift show som i DK men der er det bare 20år. ???9. januar 2014 kl. 11:51 #66082ruldal148 IndlægSvaret på dit spørgsmål er nok bedst besvaret med et nyt spørgsmål. Er bilen ikke længere en klassiker når den bliver veteran? Udelukker de to hinanden, eller kan de eksistere samtidig ?
Jeg har en gammel Opel Manta A fra 71 stående under en pressenning jeg engang skal have fixet op, Det er en veteran da den er over 35 år gammel, men jeg vil til hver en tid også påstå det er en klassiker :)
Så er der et andet aspekt. I DK som du skriver bliver alle biler uden undtagelse automatisk veteranbiler når de er 35 år gamle. Og det syntes jeg er underligt. Da jeg var 18 år og nogle år frem kørte jeg og “gutterne” i Opel Manta B´ere i skrigende farver og med 15″ alufælge fra BMW E30… Masser af skørter og spoilere. Uden at prale vil jeg nok sige at det var os der skabte “Johnny-Brian”..
En Opel Manta B er en veteranbil i dag hvis den er fra mellem 1976 og 1978. Jeg har haft et par stykker fra 77 og 78. Det virker på mig som underligt for dengang var det ikke en bil jeg betragtede som en veteranbil overhovedet, tværtimod skamferede vi dem jo..
9. januar 2014 kl. 21:21 #66089mich-dyk39 IndlægAlle biler bliver veteranbiler, hvis de bliver gamle nok. Men ikke alle er klassiske og de bliver det ikke fordi de bliver gamle. En elguitar bliver jo ikke til en klassisk guitar fordi den bliver gammel. En stol fra Daells bolighus bliver antik med tiden. Men ændres ikke til en klassisk Wegner stol fordi den bliver gammel.
Manta A. Klassiker ?
For mig er den. Jeg husker den udstillet hos en Opel forhandler ved Vesterport, 1-2 år før den kom på marked. Min far var automobilsælger dengang, jeg var 10 år. Alle min fars kolegaer talte om den fantastiske smarte OPEL MANTA (og jeg Lyttede). Om den nogensinde kom på marked? Den var sindsyg smart for sin tid, og som fra en anden planet i forhold til hvad opel ellers havde lavet nogensinde. Da jeg 5år senere kom i lære på et GM værksted. kørte alle ungsvendene selvfølgelig Manta A. Den var noget specielt i sin tid. Ikke bare en indkøbstrolly.
Personligt kunne jeg godt tænke mig en Ascona A. 1,9SH Mantaer har jeg haft. 5-6 stykker.10. januar 2014 kl. 19:53 #66162holmen456 IndlægDen er svær – eller så alligevel nem. For svaret ligger i den enkeltes gradbøjning af begrebet. Der er en række, især japanere som efter min mening kan betegnes som klassikere. Ikke pga årgang, men fordi de er så specielle at det kun kan tænkes at de vil opnå klassiker status med tiden.
Af de biler som jeg har ejet er jeg også i tvivl – var min GTV6 fra 1986 mere klassiker end min 75 Evoluzione fra 1987. Næppe.
Var min 300CE fra 1989 mere klassiker end min 230E fra 1985. Måske.
Var min Seicento Abarth fra 80’erne en klassiker. Næh. Men bliver den det en dag. Måske.
Bliver min gamle 155 WB fra 1995 en klassiker. Helt sikkert.
Er en Fiat Uno Turbo en klassiker. Hmmm.
Så om bilen er en klassiker eller ej vil vel blive drøftet og debatteret mellem de individuelle gradbøjninger til evig tid.
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.