-
ForfatterIndlæg
-
23. juni 2017 kl. 22:20 #133388westmus122 Indlæg
Ebberfeld, hvis vi f.eks skal holde os til den Dinitrol man kan finde på Harald Nyborgs hylder så hedder den tynde på oliebasis “ML”. Den har en konsistens nærmest som vand og trækker ind alle steder. En af de egenskaber som stå på emballagen er at den bremser allerede igangværende rust. Den tykke/ belægning (af olie typen) på samme hylder hedder vist bare “Sort”
24. juni 2017 kl. 09:31 #133403holmen456 IndlægClaus – hvad skete der med al den viden om det tyske undervognsbehandling som der blev promoveret tidligere?
25. juni 2017 kl. 11:02 #133410Claus Ebberfeld604 IndlægDen er der stadig, Holmen – men Mike Sanders fedt er hulrumsbeskyttelse og stadig det bedste til dét, og det skal Roveren selvfølgelig også have,
Fedtet vil imidlertid blive vasket af i hjulkasserne, så har må man finde på noget andet.
26. juni 2017 kl. 14:34 #133439westmus122 IndlægMindes at billederne i en af testerne af det der Sanders fedt så mig lidt bekymrende ud. Hvis det ligger sig i sådan et centimeter tykt lag i bunden, er man da sikker på at alt hvad der er indbygget af dræn kanaler og huller til kondensvand (og andet vand der finder vej ind i karosseriet) er effektivt lukket til.
Jeg kunne også forstille mig det kræver en hel del øvelse at få fedt, der kræver kraftig opvarmning før påføringen, fordelt ordenligt og jævnt inde i hulrummere på et koldt karosseri. Normalvis er der altid et antal lukkede hulrum i karosseriet, hvor man stort set arbejder i blinde. Tit er disse oven i købet med indvendigt placerede forstærkning og ekstra vægge man skal navigere omkring. Som uøvet amatør og til en sommerbil, ville jeg nok fortrække noget “tyndt” som så kan byges på i rigelige mængder og hvor det overføldige så bare render ud af nærmeste hul.
8. juli 2017 kl. 17:48 #133819Njal313 IndlægJeg tror lige gyldig hvad du gør – så er det vigtigste at du får hjulkasserne og bunden Tektrol behandlet. Om du vælger Tektrol, Dinitrol eller et af de andre olie/voks baseret produkter er nok i brugssammenhæng med Roveren et fedt. Du kommer måske til at køre i regnvejr men ikke om vinteren i salt.
Så fjern alt det løse i hjulkasserne så du kan danne dig et overblik over hvor angrebet metallet er. Derefter ved du hvad du skal have gjort og gør så det.
Grund metallet når du når dertil og det er bæredygtigt.
Giv det evt valgfrit volvokit fra Sika derefter.
Mal med hammerit eller et af de andre nævnte produkter i tråden.
Få hjulkasserne Tektrol behandlet samt undervognen.
Alternativt kan du bare rense hjulkasserne ned til et bæredygtigt metal og så Tektrol behandle hjulkasserne. Det koster din egen arbejdskraft (gratis) også til Tektrol behandlingen..Njal.
17. juli 2017 kl. 21:16 #134005Njal313 IndlægADVARSEL! ADVARSEL! ADVARSEL!
Lige en påmindelse til at læse om produkterne fungere sammen..Jeg har valgt at bruge Hammerit brown som grunder før Hammerit black semimat Dual tech. Bare lige for at få det hele med!
Hvis du bruger Hammerit på galvaniske eller zinkbehandlet metal skal du grunde først med Hammerit special metal grunder til disse overflader før arbejdet afsluttes med Hammerit Black. (Eksempelvis)
Her kommer så tvivlen en tilgode? Hvis du har grundet dit metalarbejde med en Zinkgrunder vil jeg være tilbøjelig til at tro at du er nød til at efter grunde med Hammerit special metal grunder ovenpå inden du afslutter malerarbejdet med hammerit Black. (Eksempelvis)
LÆS DERFOR OM PRODUKTET BAGPÅ ELLER I DATABLADET.
Mange taler godt om zinkgrunder, men husk at der er zink i grunderen!!
“Det kunne gøre sig gældende for andre produkter der er baseret på Naphfha olie = råolie”
– Og om det også gør sig gældende ved efterbehandling eller undervognsbehandling med en voks/bitumen “råolie” ovenpå metal kun grundet med zinkgrunder uden at zinkgrunderen er lukket med en egnet slutmaling ved jeg ikke.!!Håber det er til hjælp og mindre forvirring for dig..
Njal.
19. juli 2017 kl. 17:56 #134055Njal313 IndlægPrøv at kig efter det her produkt hos flügger.
https://www.flugger.dk/produkter/fl-metal90/tds
Står som herunder..
Metal Pro Metalemalje 90
Metalemalje 90
ProduktbeskrivelseFlügger Metal Pro Metalemalje 90 er en hurtigtørrende, blank metalemalje med god kemikaliebestandighed. Giver en hård og robust overflade, der er glans- og kulørbestandig og meget modstandsdygtig overfor vejr-, olie- og vandpåvirkning.
Er meget velegnet i ydersæson – tidligt forår og sensommer – hvor opløsningsmiddelholdige produkter tørrer hurtigere end vandige produkter.
Varmebestandig op til 80 °C. Ved længere tids opvarmning kan malingen gulne.
Bruges udendørs og indendørs som industri- og maskinemalje på antikorrosionsbehandlet jern og metal, fx på maskiner, traktorer, stålplader og generelt på metalkonstruktioner på bygninger m.m. Brug den også på emner af smedejern, fx låger, gelændere, hegn og lamper.USP/særlige egenskaber
Blank overflade, der er meget modstandsdygtig overfor vejr-, olie- og vandpåvirkning
Hurtigtørrende og varmebestandig op til 80 °C
Bruges udendørs og indendørs som industri- og maskinemalje på jern og metalPlanlæg – Anvendelse
Bruges udendørs og indendørs som industri- og maskinemalje på antikorrosionsbehandlet jern og metal, fx på maskiner, traktorer, stålplader og generelt på metalkonstruktioner på bygninger m.m.
Brug den også på emner af smedejern, fx låger, gelændere, hegn og lamper.Rækkeevne (m²/liter pr. behandling) Ubehandlet flade inde
8-12
Glans
90 Helblank glans
Klargør – før behandlingUnderlag
Underlaget skal være rent, tørt og bæredygtigt, fri for smuds, fedt og olie.Rengøring / vask før maling
Afrens løs maling, glødeskal og rust til fast overflade. Rengør med Flügger Metal Pro Cleaner. Fjern evt. begroning med Flügger Facade Pre-wash. Brug evt. højtryksrenser. Efter brug af rengøringsmidlerne, er det vigtigt at skylle efter med rigeligt rent vand.Grunding
Sugende underlag
Slib blanke og malede flader. Grund ubehandlet jern og metal med Flügger Metal Pro Multiprimer eller Flügger Metal Pro Rusthindrende Primer. Grund galvaniserede overflader med Flügger Metal Pro Multiprimer. Brug 2 lag primer og 2 lag topcoat for bedst mulig korrosionshindring. Den endlige glans fremkommer efter 2. påføring.
GennemslagPåfør – under behandling
Påføring
Omrør før brug.Anbefalet værktøj
Påfør med pensel, rulle eller air-mix sprøjte.Påføringstemperatur
+5 °C, maks. luftfugt. 80 % RF
Efter behandlingTørretid ved 20°C, 60% RF
Støvtør:
1 time
Genbehandlingstør:
4 til 10 timer
Gennemhærdet:
Flere døgnOpbevaring
Køligt og tæt tillukketRengøring af værktøj
Mineralsk terpentin
Vedligeholdelse (vaskbarhed, periodisk rengøring)Rengøres efter behov med Flügger Fluren 37 Grundrengøring eller Flügger Facade Pre-wash.
Kontroller behandlingen løbende for at opdage evt. rustangreb. Ved behov: Rengør, slib, grund og mal igen.Tips
Ved sprøtning: Kan genbehandles vådt i vådt eller efter 1 døgn til 2 uger
Det er vigtigt at overholde genbehandlingstiderne for at få den bedste effekt. Vær omhyggelig med afrensning og slibning.
Tjek at rækkeevnen stemmer i praksis, så den anbefalede lagtykkelse påføres, for at opnå optimal korrosionshindring.Tekniske data
Produkttype
Alkydemalje
Vægt %
67
Vol %
38
LinksSikkerhedsdatablad
Version
Ny 30-04-2012
Attachments:
20. juli 2017 kl. 09:32 #134064Claus Ebberfeld604 IndlægDu prikker til min dårlige samvittighed, Njal! Jeg må hellere se at komme igang – men i morgen kører jeg på ferie…dog ikke i Rover :-)
20. juli 2017 kl. 17:22 #134090Njal313 IndlægJa men det var ikke meningen, kun ment som en hjælp. Jeg har faktisk 750ml af den sorte Flügger og hvis nok en halv af en gul Flügger men ingen grunder. Den/dem må du selvfølgelig få af mig hvis du vælger at bruge Flügger som hjulkasse – maling.. Så skal du kun købe en grunder!
Du/I må have en rigtig god ferie. Håber I får sol og dejlige dage sammen..:)
Njal.
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.