Register

1 + six =

A password will be e-mailed to you.

Pagodehuset: Et hus til en bil

Når man bygger et hus omkring en bil, så er man meget dedikeret.

Kombinationen biler og huse har gentagne gange været vendt på ViaRETRO – både i et historisk og nutidigt perspektiv, og der kan være store overlap imellem ren bilinteresse og et blik for arkitektur, praktik og æstetik. Ligesom der er i dagens hus.

Det kunne næsten ligne et dansk villakvarter fra denne vinkel.

Det ligger i Bulgarien af alle steder – Sofia, faktisk. På en skråning. Det sidste kan medføre diverse udfordringer ved hustegning og -byggeri, men også nogle muligheder, hvis man tør bruge dem. Det gjorde det bulgarske arkitektfirma I/O og bygherren tog imod deres forslag med kyshånd. 

Han (eller hun?) har således fået et hus, hvor garagen er integreret forneden i stueplan, og der er direkte adgang til resten af huset. Faktisk er der tre garager, men den ene er ophøjet til “panoramagarage”, hvor væggen er af glas. Der er således frit og flot udsyn til den klassiker, der er parkeret derinde, mens den ofte nævnte ulempe klogere læsere end jeg nævner ved at have bilerne inde i beboelsen, nemlig lugtgener, udebliver. 

Først var jeg egentlig lidt skuffet over, at kun den ene af de tre garagepladser giver indblik til bilen, men i den virkelige verden er det måske rigtigt nok prioriteret: Hverdagsbilerne behøver ikke se stå der beskidte og med cykelstativ og børnesæder.

Nu er det en Mercedes SL “Pagode”, der står i panoramagaragen, og ejeren har så valgt at navngive huset efter det, hvorfor det i diverse arkitekturmagasiner er kendt som “Pagodehuset”. Det er egentlig forvirrende, da netop Pagoden er en bil, der er navngivet efter en slags hus – og dette hus tydeligvis ikke er i den stil. Men så vidt jeg kan se kan han (eller hun, som sagt) uden problemer skifte klassikeren ud med alt muligt andet, da huset i sig selv er ret moderneminimalistisk neutralt. En Pagode passer godt derind, men det ville en Lamborghini Countach også gøre, ligesom en Porsche 911 eller en Jaguar E-type. 

Så må han selvfølgelig omnavngive sit hus (eller bygge det om i Pagodestil…), men det kunne han jo at tænkt på fra starten. Derfor må det blive dagens ViaRETRO-råd: Hvis I laver noget i den her stil, så giv huset et navn, der ikke knytter sig til den bil I har lige ved indflytningen. 

7 kommentarer

  1. Kai

    I mangel på kommentarer, må jeg komme med dette indlæg. Det ville faktisk passe fint til mig, hvis jeg havde taget nogen andre beslutninger i livet.

    Svar
  2. westmus

    Det må være en mand med en voldsom mængde østrogen der har fundet på den der “garage”. Det handler kun om at det skal set pænt ud og pynte. Mercedes’en er endt som en forstørret Kahler vase. Hvor er værktøjet, liften, kompressoren og alt det andet praktiske der gøre det sjovt at eje en gamle bil?

    Svar
  3. Søren S. Pedersen

    Hvor er det fedt!

    Det er også min drøm at have et hus, hvor et par klassikere kunne være udstillet bag glas a la dette.
    Min CX og en Alfa SZ ville være perfekte Opron-skulpturer.

    Det aktive værksted med alt hvad som følger af kaos, pavaindsmurte reservedele, oliespild, øldåser og frække damer på væggen er naturligvis gemt væk i en aflukket garage.

    Kunne være sjovt at se flere billeder, fra (danske) huse med integrerede panorama-garager – måske et kommende tema?

    Svar
  4. Claus Ebberfeld

    @westmus, jeg synes også ting som biler skal se pæne ud og pynte. Og kunne godt finde på at have lavet noget lignende. Tror jeg. Omend jeg så ville have givet pladsen til en bil, der var decideret skulpturel – eksempelvis den i teksten nævnte Lamborghini Countach. Den af @fisherking77 foreslåede Alfa Romeo SZ kunne også være en kandidat.

    Dén ville jeg så primært få serviceret andre steder, og dermed ville en manglende lidt ikke være noget problem!

    I det konkrete hus er er faktisk ingen fotos af de to tilstødende garager, så jeg aner ikke hvordan de ser ud – måske ER der værktøj, lift, grav, 380V og en miljøgodkendt malerkabine med udsug?

    Når det er sagt, så har jeg engang læst en statistik om at netop Mercedes Pagode skulle være den foretrukne bil blandt homoseksuelle mænd. Hvorfor forstår jeg faktisk ikke, da den i mine øjne ikke er specielt feminin. I hvert fald ikke mere end en Porsche 911 eller Ferrari Dino af samme årgange. Men det er måske heller ikke dét det handler om? Der var ingen forklaring på fænomenet – som der jo ofte ikke er i statistik.

    Danske huse med den grad af garageintegration findes, og jeg skrev kort om een af dem i artiklen her: https://viaretro.dk/2022/12/eet-skridt-frem-og-faerre-tilbage/

    Men udmærket idé, for der er sikkert mange flere af dem. Det jeg tror er den bedste af dem alle er i øvrigt til salg netop nu – billedet herunder illustrerer det meget godt. Der følger også noget hus med…

    Svar
  5. Claus N

    Det som @westmus skriver.

    Absolut ucharmerende og gabende kedsommelig glasmontre til en bil.

    Det ku’ være så godt, og så er det faktisk skidt.

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.