“Classic Race Viborg” ligger måske lidt fremmed på tungen, men lad os håbe vi kan vænne os til det: Idéen fejler ikke noget.
Det var nok weekendens mest fantastiske nyhed at der bliver arbejdet på et byløb for klassiske racerbiler i Viborg. I en grad, så Viborg Folkeblad i weekenden kunne berette, at “Viborg Byråd besluttede på sit møde den 28. juni 2023 at give en positiv tilkendegivelse til Classic Race Viborg for afvikling af et årligt bil-event i området omkring Vævervej i perioden 2025-2030”.
Nu er det mig som lægmand udi politik ganske uklart hvad “en positiv tilkendegivelse” kan bruges til, men jævnfør artiklen indebærer det i det konkrete tilfælde blandt andet, at “Viborg Kommune har bekræftet, at den vil støtte med myndighedsbehandling, ombygning af veje og ændringer på racerbanen. En række eksisterende helle- og signalanlæg, bl.a. på Indre Ringvej, vil blive ændret til mobile helleanlæg, der let kan fjernes og genetableres midlertidigt, mens lysreguleringen kan afmonteres.”. Det fremgår også, at det hele er modelleret kraftigt over erfaringerne fra Classic Race Aarhus, og det ser kenderen også i arrangementets logo. Der er sågar allerede lavet en slags plakat:
Det er nogle lidt underlige biler på plakaten, da jeg kunne sværge på at to ud af de tre ikke findes i virkeligheden, hvilket synes som et skidt signal for et nyt racerløb – men det er måske bare mig. Viborg er en dejlig by, og når nu Aarhus ikke havde format nok til at bevare et aldeles fremragende arrangement, så er det da al ære og respekt værd værd at nogle nye entusiaster forsøger at bære konceptet videre til Viborg. Jeg kan på det praktiske plan sagtens se Classic Race fungere dér også. Og apropos praksis, så nævner artiklen, at det første løb måske kan finde sted allerede i foråret 2024. Dét krydser jeg fingre for!
Dét er der alligevel længe til, men fortvivl ej: Danmarks tilbageværende byløb Copenhagen Historic Grand Prix (i København…) løber som planlagt af stablen første weekend i august, den 5. og 6. Det er så gammelt, at det har sine egne traditioner – herunder at Klub ViaRETRO har en stand på inderkredsen og fællesspisning om aftenen. Der er meget begrænsede pladser, men nu er tilmeldingen åben, så kom frisk: Det plejer ved helt naturlig selektion af være vores lille klub, der har (klart – da de fleste andre klubber er mærkeklubeber eller har et tema) den største spændvidde i bilerne, og det håber jeg vi kan opretholde. Jeg satser på igen at komme i Alpinaen – for at være sikker på, at der ikke er andre i een magen til, ikkesandt.
Den vil også passe nogenlunde ind i den største nyhed for løbet i år, nemlig at den tyske klasse Tourenwagen Legenden stiller til start. Her kører de elskede (ikke bare af mig!) biler fra den legendariske DTM-periode, der gav os noget af verdens bedste standardvognsrace, anført af ikke mindst BMW M3 og Mercedes-Benz 2.3-16. Netop de to vil være populære i København, men klassen spænder faktisk fra 1980 til 2009, og rummer dermed også Audi V8, med lidt held Alfa Romeo 155 og andre nyere biler fra ITC, STW og DTC-perioderne. Dertil kommer selvfølgelig den danske Sixtyfivers-klasse, der som udgangspunkt altid er min yndling plus 71’erne og de andre historiske klasser, så det kan KUN blive godt.
Tilmelding til Klub ViaRETROs stand her på din klubside (husk at du skal være logget ind): CHGP 2023
Men hvis det er for langt væk, så er her lige et sommerferietip, hvis I ikke er til byferie og asfalt: Eifel Rallye Festival. Det foregår den 27. til den 29. juli i Eifelbjergene omkring byen Daun, og er det mest tilgængelige, største og festligste historiske rallyarrangement der tænkes kan. Jeg har særligt gode erindringer fra 2016-udgaven, hvor Skoda inviterede mig til at være codriver i en historisk 130 RS – genlæs den historie her: Otte kilometer sidelæns.
Jeg blev mindet om den tur samt at der jo findes andet end asfaltracere på Le Mans Classic, hvor netop Skoda havde udstillet nedenstående bil: Edderbankemig en rå sag, hvis historie, “hvad kunne det ikke være blevet til”-faktor og ikke mindst æstetik gjorde mangen en baneracer til skamme. Den kunne man også risikere at møde i Eifelbjergene. Så jeg synes lige jeg ville minde jer om dette pragtfulde arrangement i et skønt hjørne af Tyskland, der både byder på vin, mad og udsigter også. Og enhver udsigt bliver jo bedre med vrælet fra en rallybil ude i horisonten.
Det passer bare skidt i min kalender, men da jeg køber aldeles ind på områdets fortræffeligheder inklusiv vinene fra Mosel, så har jeg i stedet sat krydser i kalenderen weekenden efter CHGP. Der løber Oldtimer Grand Prix af stablen på Nürburgring, og hvis jeg skal udpege eet klassisk højdepunkt her, så må det blive den spektakulære Zakspeed Capri, der de gange jeg har besøgt OGP, som det kaldes mellem danske venner, altid har været med. Een af de her historier om hvordan våbenkapløbet i motorsport altid eskalerer inden det ender i en stor eksplosion – nogle gange mere bogstaveligt end andre. Det er en møgfed bil, ganske enkelt. Og at se den køre på Nürburgring er så meget mere rigtigt end alt muligt andet.
Det samme er langdistanceløb, der rent faktisk er over lange distancer. Det bedste af den slags er efter min beskedne mening stadig Spa Six Hours. Det er lidt længere ude i kalenderen, men jeg vil ikke undlade lige at nævne det her igen – det er hverken første eller sidste gang. I år er det fra 27. september til 1. oktober og den belgiske racerbane i Ardennerne er ligeså vigtig, stemningsfuld lettilgængelig som Nürburgring – men smukkere og jeg vil også holde på, at maden er bedre! Hvis det skulle betyde noget.
For mig er det hovedløbet, der sætter dagsordenen, og allerede i sig selv er grund nok til at tage på Spaophold sidst i september: Som navnet siger er det over seks timer, for rigtige klassiske biler op til 1966 og med start om eftermiddagen og det ternede flag kl. ti om aftenen får man det hele med – i bedste fald en start i skinnende sol og i hvert fald med sikkerhed en afslutning i buldrende mørke.
Det hele ud i een køre hvor de svage falder fra mens timerne går og ligger sårede i vejkanten rundt omkring – mens den vindende bil med overvejende sandsynlighed vil være en Ford GT40. Det er også værd at køre efter og enhver klassikerentusiast skykler sig selv at opleve dette mindste een gang i sit liv.
Husk bare een ting: Gør det i klassiker, så du kan parkere med alle de andre lige overfor pitområdet og tage shuttletransporten ind på banen. Det er smart, der er rart og det er den rigtige måde at gøre det på.
Det kunne være rigtig fint med sådan en begivenhed her i det midtjyske. Især nu hvor Classic Race Århus desværre har lukket ned.
Som artiklen fortæller, så er der stærke kræfter i området, der går op i klassiske biler. Så hvis ellers kommunen viser noget velvilje, og projektet ikke drukner i det sædvanlige klima hysteri, så det slet ikke et usandsynligt scenarie.
Lad os krydse det hele og håbe det bedste. 😀👍
Og man kunne tilføje: Det er også stærke kræfter, der står bag/er involveret i dértil, hvor projekt Classic Race Viborg er kommet nu, @oluf, Så vist jeg kan forstå så er Viborg Kommune med såvidt, og hvis de to parter kan finde ud af det sammen, så mangler der sådan set kun udstillere, deltagende racerbiler (og bilklubber med spændende biler – jeg kender een, der godt vil være med!) og tilskuere.
Jeg tillader mig at være både glad for initiativet og endda forsigtigt positiv.
CHGP vi ses (igen). Og Viborg? Tja, da Classic Race Aarhus nu blot er et svagt men legendarisk minde, så hvorfor ikke? Jeg vil helt sikkert dukke op og give det en stor chance… Spa 6 hours står på min bucket liste. Måske man skulle invitere konen på et spa-ophold? 😳
Tak for tilmeldingen, @soren-w: Vi ses nemlig!
Jo mere jeg tænker over det des mere mening giver det med Viborg. Jeg støtter det (ikke overraskende…) også 100%.
Idéen om at sælge en tur til Spa 6 Hours til konen som et Spa-ophold vil jeg godt advare forsigtigt imod: Jeg har prøvet det, og det blev ikke sådan rigtigt godt. Så hellere spille med åbne kort, for man kan faktisk sagtens begge dele, da den nærliggende Spa by jo ER den by, der har givet navn til de ophold. Det er bare ikke dér racerløbet køres.
Men det er fult ud muligt at booke hotel i Spa (eller B&B, der er nemlig også nogle lækre af dem…) og køre derfra til banen hver morgen – det er kun ti kilometer, og hvis man kører i klassiker ankommer man direkte til klassikerparkeringen fra den rigtige side.
Så er jeg også tilmeldt CHGP, det bliver godt at se noget ræs med gode venner, og ikke mindst gourmet middagen lørdag aften.
Enig, Viborg skal prøves!
Jamen, I skal da alle sammen være så velkomne. :)
Jeg glæder mig allerede, @sln-viborg :-)
Nå, 2024 er allerede aflyst. :( Håber de kommer til enighed med Rema inden 2025.
https://viborg-folkeblad.dk/sport/classic-race-viborg-koerer-i-pit-starten-udskydes-et-aar