Den uendeligt store forskel, fordi faktorernes orden ikke er ligegyldig: M1 og 1M
Det er noget tid siden jeg talte længe med en kollega i branchen om løst og fast, hvor hun undervejs fortalte at hendes svoger eller fætter eller noget i den stil havde en BMW M1. Det spurgte jeg straks ind til, fordi vi på det tidspunkt ledte efter een. Den havde ikke kørt ret langt men der gik forbavsende lang tid med lovprisning af design, præstationer og BMW’s rækkesekser før det gik op for mig, at vi talte forbi hinanden.
Hun mente en 1M. Jeg mente det vi faktisk udtalte, M1.
Det er bestemt IKKE det samme. Bevares, jeg havde senest opdaget misforståelsen, når vi kom til prisen, men jeg var alligevel forbavset over, hvor længe misforståelsen kørte. Vi grinede begge af det bagefter, for hun er bestemt ikke ubekendt med biler, det det er nyere sportsvogne og superbiler der er hendes domæne, og deraf kommer tanketorsken jo også.
Og jeg er da sådan set enig i, at en 1M også er en fin bil, men nogen M1 er det jo ikke. Langtfra, faktisk.”Sets your heart racing”, står der i brochuren. Og det er den eneste forbindelse til racing den bil har. Omvendt med M1, der i sig selv kun eksisterer på grund af motorsport.
Så den med at faktorernes orden er ligegyldig gælder altså ikke her, og jeg fik en lektion i, at man skal være meget præcis med sine modelbetegnelser.
God weekend
Claus Ebberfeld
ViaRETRO handler om Alt om Klassiske Biler og det gør Klub ViaRETRO også.
Som medlem får du:
- NYT til de første hundrede: En Klub ViaRETRO-reversnål i ægte emalje
- det kendte og eftertragtede Klub ViaRETRO-klistermærke til bilen
- adgang til alt på ViaRETRO
- rabat på udvalgte varer
- garanteret godt selskab på nettet og i virkeligheden fem årlige arrangementer
- samt ikke mindst dybfølt tak fra redaktionen for din støtte til ViaRETRO – for dét er et medlemskab naturligvis også.
Gør klar til fremtiden …
Af Michael S. Lund
Sådan synger Leonard Cohen i “The Future” – eller rettere “Get ready for the future, it is murder”! Tonen er ikke særlig optimistisk, men sådan var Cohen ofte.
Hvad har det lige med klassiske biler (og fremtiden for passionen) at gøre? Den del og baggrunden kommer jeg nærmere ind på. Det er ikke fordi, der har været en enkelt definerende begivenhed indenfor klassiske biler på det seneste, men en gang imellem indtræffer der nogle hændelser, som skiller sig ud i den fremadskridende proces og fanger opmærksomheden.
Den første var i billandet Tyskland, af alle steder, hvor 2023 ellers skulle være året, hvor større begivenheder kunne vende tilbage til “normalen” efter ophævelsen af Covid19-restriktionerne. Her var der planlagt et traditionsrigt træf, der hedder ”Klassikertreffen an den Opelvillen” og hentyder til, at det tidligere er blevet afholdt på en eng lige ned til floden Main, foran nogle store villaer som tilhørte Opel-familien. En af dem var Fritz von Opel, måske bedre kendt som ”Raket-Fritz”. I 1930’erne excellerede han i (som et rent marketingstunt) at blæse ned ad AVUS i Berlin i raketdrevne biler – næsten helt bogstaveligt med ”ild i røven”. Speederen havde kun to positioner: sluppet eller helt i bund, og når den først var der, blev den der.
Som man sikkert kan regne ud, er stedet Rüsselsheim (Opel-stadt), og ”Klassikertreffen an den Opelvillen” er velbesøgt med op til 30.000 besøgende og 3.000 deltagende biler, hvor de yngste er fra 1989.
Alt er så simpelt og såre godt, som C. V. Jørgensen synger i ”Bellevue” … dog er jeg ikke sikker på, at ”Raket-Fritz” ville have syntes om synet lige foran terrassen. Bystyret i Rüsselsheim havde godkendt træffet (det ville jo give aktivitet i byen!!), men de havde bare ignoreret ?!? – at den omtalte eng er blevet et naturbeskyttelsesområde. Det videre forløb blev så, at godkendelsen blev omgjort, fordi Rüsselsheim administrativt hører under Darmstadt, hvorfra der allerede var sagt nej tilbage i januar… med 4 dages varsel (træffet skulle have været afholdt 25. juni). Måske en anelse ufleksibelt; man kunne jo eksempelvis, når nu der – fejlagtigt eller ej – allerede var givet tilladelse til arrangørerne, have gennemført træffet i år og fundet et andet sted næste år. Men det endte tilsyneladende med, at der gik lidt “så kan de petrolheads lære det, ka’ de!!”, eftersom Partiet ”De Grønne” har dominerende indflydelse i Darmstadt.
Jeg kan desuden nævne, at træffet i Rüsselsheim ikke er det første træf, der aflyses af miljøhensyn – det har måske bare fået mere omtale … Allerede tidligere på året aflystes GTI-Treffen ved Wörthersee i Østrig også af miljøhensyn.
Billlandet Tyskland plejer jo ellers generelt at være ret large, når det kommer til klassiske biler. Er bilen 30 år gammel eller mere, kan den registreres som et historisk køretøj (oldtimer) og få en nummerplade, der starter med et ”H”. Samtidig anerkender tyskerne også, at køretøjer fra andre lande (f.eks. Danmark), der er minimum 30 år gamle har samme vilkår. Dvs. at de må køre ind i miljøzoner (som f.eks. dækker hele ”Mitte” i Berlin) uden miljømærke. Omfanget af zonerne kan variere meget fra land til land og by til by, hvor det reguleres lokalt/regionalt. Det samme gælder derfor også indenfor det øvrige EU inkl. Danmark, men inden vi tager til Danmark, skal vi lige en tur omkring London som det andet nedslag.
I London har der i snart mange år været ”Congestion Charging” … eller “trængselsafgifter” på dansk. Lige det kender jeg selv en del til, da jeg på et tidspunkt havde ansvaret for firmaets afdeling i London, som arbejdede tæt sammen med TfL (Transport for London). Baseret på kameraer siddende overalt, driver TfL systemet i samarbejde med forskellige aktører. I 2019 indførtes et nyt begreb kaldet ULEZ (Ultra Low Emission Zone) i den centrale del af London, og det var ikke svært, for kameraerne sad der jo allerede. ULEZ går ud på at skelne mellem dieselbiler, som ikke opfylder Euro VI fra 2012 – og benzinbiler, som ikke opfylder Euro IV fra 2005. Det er ikke forbudt at køre i de pågældende biler indenfor ULEZ-zonen, men de pålægges en afgift på GBP 12,50 (svarende til knap 110 DKK) per dag, bilen opholder sig i zonen. Biler på 40 år eller mere er derimod fritaget, da de betragtes som klassikere/veteraner.
Problemet for ejerne af de pågældende biler er nu, at ULEZ-zonen udvides til at omfatte hele Stor-London; et område med 8 millioner mennesker. Bystyret begrunder tiltaget med: “mål om at højne folkesundheden”, og det kan jo være fint nok. Men der er to ting, der springer i øjnene i fht. deres argumentation, hvor det første er, at det rammer socialt skævt. De gamle biler bliver typisk brugt i dagligdagen af mennesker med få midler. Der findes ganske vist officielt en skrotpræmie på 2.000 GBP (svarende til ca. 17.500 DKK), men udbetales kun i et meget begrænset omfang ifølge kritikerne. Det andet er, at en god del af 1980’erne – og hele 1990’erne – klippes ud. En tidsperiode med biler, der ses en stigende interesse for, og hvor interessen ydermere ofte kommer fra yngre mennesker, der netop skal holde interessen for klassiske biler i live fremadrettet. De yngre mennesker har dog typisk færre penge til rådighed til en hobbybil, så det vil ofte være en “budgetbil” for mange af dem … og ikke en “begynderbil” (jf. en anden diskussion, der har været på ViaRETRO-bloggen). Hele artiklen om ULEZ (“ULEZ threat to Modern Classics”) kan læses i juli 2023 nummeret af Classic & Sports Car.
Vi ”kører” nu til Danmark, hvor der findes miljøzoner i København, Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg. Hidtil har kun erhvervskøretøjer været omfattet af dem, men fra oktober 2023 omfatter de også dieselpersonbiler uden partikelfilter. Biler, der er registreret til veterankørsel, er undtaget. Så er alt jo godt for de sidstes vedkommende, eller er det nu også det? Nej, for reglerne skærpes hele tiden, og der kommer nye til. Det nyeste er en nul-emissionszone, som betyder, at heller ikke plug-in hybridbiler må køre der. Der må kun køre brint- eller elbiler i en nulemissionszone. Det starter i 2023 på Stefansgade på Nørrebro i København – heldigt, for så kan jeg mødes med Bedstemor And over en flat white hos Coffee Collective på hjørnet af Stefansgade og Jægersborggade og alligevel parkere (daglig)bilen i Stefansgade!
Alt dette havde jeg en samtale med Johnny B. Rasmussen fra Motorhistorisk Samråd om, og som det fremgår af eksemplerne, er det ikke helt enkelt (endsige trivielt) at sikre det historisk klassiske bilmiljøs vilkår (der konstant ændrer sig) med så få begrænsninger som muligt; dertil er der for mange parametre og interesser, hvor de sidste tillige kan være modsatrettede.
Johnny B. Rasmussen understreger dog, at der generelt er stor hensyntagen og forståelse, når regler om miljøzoner opdateres i både Danmark og udlandet. Ligesom man heller ikke forsøger at argumentere for, at fossildrevne historiske køretøjer bør have adgang til Stefansgade med henvisning til kulturarven. Bekymringen er naturligvis, at der kan komme til at gå ”Stefansgade” i større områder af byen, men det holdes der øje med.
Generelt er interessen for klassiske biler stor, selvom man også kan høre, at der på det seneste måske/måske ikke har været en lille opbremsning. ULEZ-artiklen hævder eksempelvis på sin side, at der kan forventes en vækst i markedet for klassiske biler på 9,6 % årligt fra i år og frem til 2026. Det globale marked for klassiske biler skønnes i dag at være på omkring 31,6 mia. USD, svarende til ca. 215 mia. DKK. Tallene er baseret på data fra primært USA, Tyskland, Italien og Storbritannien.
Som ejere af klassiske biler, skal vi være opmærksomme på, at vi selv har en stor del af ansvaret for, at den positive stemning bevares. Stadig hilses vi ofte med vinken og fotograferen, lokale handelstandsforeninger vil gerne have klassiske biler på torvet osv. Men vi lever i en tid, hvor forandringer sker hurtigt … ordet disruption kommer ikke af ingenting. En stemning kan meget pludseligt skifte fra positiv til negativ, uden der nødvendigvis ligger et Leonard Cohen-sortsyn bag.
Når numerologisk afdeling hører forkert: 962
Ugens Foto
Ugens Fund: 1962 MG Midget til 57.500 kroner
Vaskeægte klassisk sportsvogn med alle de rigtige karakteristika, historien i orden, køreglæde i rå mængder og alle muligheder for at holde den kørende uendeligt for få midler: MG Midget er et vanvittigt godt bud. Forleden var der nogle kommentarer om “begynderklassiker” kontra det begreb vi ofte bruger på ViaRETRO, “budgetklassiker” – og en MG Midget er faktisk begge dele.
Ja, mere til, faktisk, da den jo også bare er en superklassiker: Med et mærke fra MG ude foran kommer man straks i selskab med hundredetusinder af andre i samme båd, og der findes næppe mere sammentømret mærkesammenhold end i dét enorme klubmiljø. ALLE muligheder er åbne med sådan een her, og den består endda den benhårde Goodwood Revival-test: Med en dåbsattest fra 1962 kan den komme ind på inderkredsen dér også. Jamen, den kunne i ydeste konsekevens endda modificeres til historisk motorsport, hvis det var det man ville.
Den konkrete bil står en den mest klassiske af alle farver til en britisk sportsvogn, deres nationalfarve British Racing Green eller noget der ligner. Men den sobre farve får den perfekte kontrast af et helt rødt interiør. Hvilket igen står i fin kontrast til de nedspillede stålhjul med kapsler på. Trærattet er ikke helt i øjet efter min smag, men heller ikke umuligt at leve med.
Bilen holder “kun” syn til 2025 go sælger skriver, at “lakken trænger til en opfriskning”, men find en MG-kender at tage ud at kigge på den (det kan ikke være svært at finde een, som sagt…), så der ikke følger for meget rust og andre grimme ting med i handlen. Så har du sportsvogn for resten af livet her – fremtidssikring på den rare måde.
Denne Ugens fund er udvalgt og skrevet af Claus Ebberfeld, der fandt MG’en selv. Find annoncen her: 1962 MG Midget
Med lørdagsserien “Ugens Fund” vil vi hjælpe potentielle klassikerejere godt på vej: Vi udvælger ganske enkelt vores favoritbil til salg fra ugen der gik. Og inviterer læserne til at dele deres synspunkter, erfaringer, gode råd eller slet og ret og røverhistorier om den konkrete bil og model. Indsend forslag til kommende “Ugens Fund” på ugensfund@viaretro.com med link til annoncen, så indgår den i næste uges pulje.
I samme boldgade, så elsker jeg at køre i min nye hybrid-bil, men sidder tit og tænker (fordi jeg ser meget om Group B på Youtube) hvornår mon rallysporten uddør? Det høje design og alt omkring moderne biler, siger bare ikke rally eller “win on sunday …”
Samtidig er der lige kommet en video op med de 10 hurtigste biler i Hillclimb til Festival of speed. Der er en 208 Pikes Peak kørt af Loeb, som nr 10, et par F1-biler, og så er der nogen F1’agtige i designet EL-biler, der river sekunderne fra fossilbilerne. Ender det i opdeling af brændstof, køn eller noget helt andet?
God sommer.
Nu afholdt jeg mig ellers fra yderligere kommentarer, men når den nu vendes ikke mindre end 2 gange i dagens tekst… For mig er der altså ikke voldsomt stor forskel på “begynderklassiker” og “budgetklassiker”. Begge begreber har samme duft af klasseopdeling, hvor noget er finere og mere rigtigt end noget andet.
Det hele startede jo med at en spurgte hvorfor der tilsyneladede kun var “dyrere” biler med på Viaretro’s køreture og ingen “normale” , hvilket jeg så kommenterede med at bilerne på billederne jo nok passer meget godt til indholdet/vinklingen på Viaretro. Der er lidt niche over det hele, men der blev jo også tidligere joket med at 70% at læserne var Alfa entusiaster. 😄
@Kai , motorsport plejer vist tit at slå sig selv ihjel ved at det bliver for specialiseret, dyrt, jævnbyrdigt (kedeligt) eller hurtigt. Hvorefter nogen så opfinder en ny mere back to basics klasse, hvor udviklingen så startes forfra.
@westmus du har ret i, at de 2 begreber måske ikke ligger så langt fra hinanden. Men hvis man vil prøve at grave lidt i det, kan man vel sige, at en “budgetklassiker” dækker over en bil, der er billig i indkøb. Pengene sætter grænsen. Tag f.eks. en Volvo 544. Den er klassisk, og du får en rimelig bil for 50-60 k.
En “begynderklassiker” behøves ikke nødvendigvis at være billig. Men den skal være let at leve med, kendt for stabilitet og nem adgang til dele, være til at skrue på for den lokale mekaniker etc. Med andre ord en bil, der ikke skræmmer livet og glæde ud af en begynder udi det klassiske, der bare vil ud at køre. Og forblive kørende vel at mærke! En ordnet, flot og renoveret TR6 fås til ca. 175k. Det kunne være et eksempel. En Corvette C3 det samme.
Dårlige begynderklassikere er alle de biler, der er delikate, teknisk eksotiske, er skrøbelige, kræver specialviden etc.
En begynder vil helt klart knække både hals og glæde ved køb af en Citroen SM. For nu bare at nævne en enkelt bil. En erfaren klassiker-mand (åh, undskyld…klassikerPERSON), vil helt sikkert stå bedre rustet rent mentalt til evigt bøvl etc.
Giver denne sondring mening?
Må man spørge hvornår ViaRetro tilmeldingen til CHGP åbner?
…og hvornår mit medlemsskab bliver genoprettet, købte nyt 2. Januar 2023, så jeg kan melde til.
Dette må gerne betragtes som en tilmelding!
Ja, det er ikke altid som i matematikkens verden, hvor faktorernes orden er uden betydning. BNW M1 og 1M er unægtelig meget forskellige – lidt lige som min gamle nabo, når han beskrev sin kone. Han sagde “ hun ser godt ud langt fra – og det er ikke det samme som langt fra godt ud”..
Vi har talt forbi hinanden @westmus . @skaanning rammer rigtigt i beskrivelsen af, hvad en begynderklassiker også kan være – selv vil jeg tilføje allrounderen Porsche 911, som @ce kalder den. Ejeren af begynderklassikeren behøver ikke nødvendigvis at være ung, men kan sagtens være midaldrende med en god opsparing i mursten, papir eller andet. Begynderklassikeren kan i det tilfælde være alt fra en egentlig investering til noget, der er sammenligneligt med en almindelig indlånskonto i banken.
I forhold til det med niche, er klassiske biler ikke generelt niche?
Der er ikke noget elitært i et medlemskab af Klub ViaRETRO, eller i turene, der … som nævnt … er “madpakketure”. Efter turene er der mulighed for fællesspisning, hvis man vil det, og det foregår ikke på steder med x antal Michelin stjerner. Det tætteste vi kommer på Michelin, er dækkene fra nævnte firma, som måske sidder på nogle af bilerne.
Budget eller begynder? I don’t care. Men vi kommer gerne i Morris 1000 næste gang, vi skal på køretur med ViaRetro :-)
@westmus, noget ER jo finere end noget andet, og sådan er det bare. Hvad er der galt i det?
Alt det som @westmus skriver.