Register

1 + 3 =

A password will be e-mailed to you.

Ferrarifredag på budget: Findes det?

Hvis budgettet er stort nok er svaret ja!

I ugens løb kom der en Ferrari til salg til en halv million kroner. Den er veteran, med afgift og har kun gået 27.000 kilometer. Så vidt så godt. Men det er en Mondial og dermed “kun” ottecylindret og vigtigere endnu den muligvis mest uelskede Ferrari nogensinde. Til gengæld er det en “T”, og dét er den bedste Mondial nogensinde. 

Den første Mondial kom i 1980 og ville tabe denne duel: Den blev straks kritiseret for at være for motorsvag. Men der kan sidde flere i den end i Starfighteren!

Sælgeren bruger i sin tekst de ikoniske ord (bemærk den elegante brug af dobbelt meningsløshed…) “en bil, der kun bliver mere værd”, og det kan da godt være – men det er jo ikke sikkert. Omvendt er det jo faktisk en, især teknisk set, rigtigt lækker vogn i T-udgaven som her med den større 3,4-litersmotor nu liggende på langs – men det er stadig en Mondial, hvor Pininfarina for en gangs skyld havde svært ved at løse opgaven og derfor af mange er ugleset rent visuelt. 

Bilen til salg er derimod en Mondial T, og det er noget HELT andet. Som man tydeligt kan se…

Hvis man nu havde et lidt højere budget, så kunne man i stedet for en 308 GTB, der omvendt er Pininfarina, når de er bedst. Og mens den også er veteran, så finder man næppe en, der har gået 27.000 km (det ville jeg nu også nødig have, men det er en anden sag…), den har ikke noget bagsæde og ikke mindst så kører en Mondial T bedre. Meget bedre. 

Betyder det noget? Betyder budgettet noget? Jeg vil sige ja til begge dele. Hvis man er ude efter en Porsche 911-konkurrent (af praktiske årsager), så mangler en 308 altså lige bagsæderne. Men omvendt – hvis man er ude efter en smuk Pininfarina-designet Ferrari på budget, så behøver man ikke kigge længere end 308. Uden helt at have videnskabeligt belæg for det, så burde en 308 også være billigere i vedligehold end en Mondial T. 

Der er ikke en forkert kurve på en 308 GTB: Et mesterværk.

Dén del af budgettet er nemlig ikke uvæsentligt – slet ikke med en Ferrari. Hvilken mit tredie eksempel illustrerer: Man kan faktisk til samme pris som den flotte Mondial T få sig en ligeledes Pininfarinadesignet Ferrari med plads til fire – endda med bedre plads. Smukkere design. Og en rigtig tolvcylindermaskine. Nemlig den herunder: 

Kun de tidlige 365’ere havde seks baglygter. Og farven er perfekt!

Ja, denne 1975 365 GT4 2+2 er ældre, kører helt sikkert ringere og er (eller var?) i al fairness også ret uelsket. Selv har jeg altid beundret den for dens værdige elegance, og kendere forstår at værdsætte denne side af Pininfarina. Og af Ferrari. Men den konkrete model i en endda langt bedre farve koster “kun” 70.000 Euro – eller også cirka en halv million kroner. Er det så en bedre Ferrari på et budget? 

Nej. Annonceteksten siger knastørt, at motoren skal renoveres. Den 4,4-liters V12’er med fire overliggende knastaksler og seks karburatorer kan man næppe renovere på et budget. Teksten forklarer også, at bilen som sådan er et ti-årigt projekt, der er veldokumenteret undervejs. Der er flere spørgsmål i den tekst end der er svar. 

Blå med blåt læder. Ikke et øje er tørt. SÅ må man jo leve med, at mototen ikke virker!

Alligevel vil den blå 365 GT4 2+2 være min vinder i det hypotetiske valg mellem en rød Mondial T, 308 og en tolvbenet med syg motor. Om ikke andet forklarer det, at I ikke nødvendigvis skal følge mit eksempel. Bortset fra måske, at der i mit eksempel ligger et indirekte råd om, at man skal købe den bil man gerne vil have – og det er faktisk er godt råd.

Hvis I synes det er alt for skørt det hele, så er I mere end velkomne til at indsende bedre forslag til Ugens Fund i morgen – til ugensfund@viaretro.dk. Det må gerne være Ferrari, men i morgen er det jo lørdag, og så er noget med L måske mere passende?

8 kommentarer

  1. AlfaHahn

    Der er mange kontraster på en rød/sort Mondial. På en sort eller mørkeblå bil jævnes det ud og bliver mere harmonisk. Hvis der oveni er lyst læder indenbords, bliver det da en meget fin bil.

    Du glemte vist 308 GT4 :-)

    Svar
  2. jakob356

    Er Mondial ikke lidt Ferraris Porsche 924?
    Lidt af en satsning, da den kom, og de gamle mænd, med mange meninger, synes ikke den er “ordentlig”.
    Men for dem, der godt gider have den, er det en fin, smuk og og god bil.

    Jeg ville gerne have én af hver! :-D (hvis der var plads i garagen og budgettet..)

    2+2 sædeløsningen synes jeg ihvertfald man bliver meget glad for.

    Svar
  3. Klaus R

    Du skal have med i ligningen, at der er en kæmpe forskel på Mondial og Mondial T når det kommer til service m.m. T-modellen skal (som på 348) have motoren ud for at skifte tandremme, og det mener Ferrari at man skal gøre for hver 36 mdr., eller 30k kilometer.
    Den oprindelige Mondial, der baserer sig på 308/328, har motoren på tværs, og kan serviceres uden at skille hele bilen ad, så lige i tilfældet Mondial, vil den klart være min anbefaling – især til en førstegangs Ferrari køber.
    En 365 GT4 er super lækker, men at købe en med død motor, bliver dyrt. Sikkert rigtigt dyrt, da det med ret stor sandsynlighed ikke kun er motoren der skal have lidt mere end bare et eftersyn.
    En 308 GTB i Euro-spec, med karburatorer og tørsump er nok den bedste “investering”, da den både er sjælden, fantastisk flot, kører rigtigt godt, og faktisk er både driftssikker og (i Ferrari sammenhæng) relativt billig at servicerer.

    Svar
  4. Claus Ebberfeld

    Jeg er nok – når jeg tænker mig om med mine objektive hjerneceller – mest enig med @klaus-r. Mit problem i den sammenhæng er, at min hjerne tilsyneladende er domineret af ikke-objektive celler, hvorfor jeg stadig ville vælge en blåmetal 365 med blåt læder! “Don’t try this at home”, som de siger i nogle sammenhænge på drævende amerikansk…

    Når det er sagt er @alfahahns pointe også rigtigt god: Havde den Mondial været mørkeblå, så var det noget lidt andet. Og havde dén så haft blåt læder – ohlalaaa!

    @jakob356 har også fat i noget med 2+2, som også er en løsning jeg er stor tilhænger af. Hvorfor jeg bevidst lod være med at nævne 308 GT4, som både er mere veteran, billigere i enhver sammenhæng OG pænere.

    Alle disse eksotikeres problem i den virkelige verden er vel, at for eksempel en Porsche 924 Turbo koster en brøkdel, og er en bedre bil (hvis vi vel at mærke taler om en 924 Turbo og ikke den almindelige s-liters)? Hvorfor jeg lidt må gentage mit spørgsmål: Handler det her overhovedet om at være en god bil? Nej, det mener jeg faktisk ikke har ret meget med sagen at gøre.

    Og det er sådan jeg igen ender ved 365 GT4 2+2. Men jo, jeg nævner gerne 308 GT4 i rulleteksterne :-)

    Svar
  5. Niels V

    Skulle man så ikke hellere ofre 169k mere og købe den 308GTSI som Stelvio har stående eller den 348 TS de har til 825kkr ( dog forbeholdt et studie inden i forventede vedligeholdelse omkostninger)

    Svar
  6. Klaus R

    Subjektive hjerneceller kan være ret farlige Claus….. Men en 308 GT4 kunne dog godt indgå som en løsning. Teknisk set er det jo en forgænger til Mondial, men selv da den var ny – og ganske upopulær – var den bedre og pænere end en Mondial. Og i dag er den ved at være en ægte klassiker.
    En 308 GTSi er nederst i 308 hierakiet, og en US-spec 308 GTSi er allernederst. Den har, med rumpetten nærmest under vandskorpen, 200 HK, og vejer i US-trim allermest af alle 308 modeller. Den kører glimrende, og Bosch K-indsprøjtningen gør den letkørt, men absolut ikke hurtig – og så mangler den totalt den FEDE lyd fra karburatorerne.
    Den er fin hvis man bare vil have en 308 til at cruise op og ned ad Strandvejen, men det er så også det den kan…..En flotteste 308 er en GTB, og den fedeste har 4 dobbelte Webere og tørsump.

    Svar
  7. Bisgaard

    Altså: Den der med at bilen “kun stiger i værdi”, den kan jeg simpelt hen ikke tåle at se. Det bliver tit skrevet på salgsannoncer, hvor prisen er skruet alt for langt op. Så sælger har dermed selv taget sin formodede stigning for de næste mange mange år…
    Jeg siger ikke at denne fine Mondial er for dyr. Den ser rigtig fin ud på billederne og har et fint KM tal.
    Men – det koster altså at lege med den slags. Jeg gav næsten 30k for tandremsskift på 348’eren, og yderligere 15k for check/justering af ventiler og meget andet ved samme lejlighed. Så regner jeg med at køre 5 år, og næste gang forventer jeg et “simpelt” tandremsskift.
    308 er simplere at servicere, der kan tandremmen klares fra skærmkassen i højre side. Begge modeller har også ry for at være rimelig robuste i teknikken og driftsikre, bare der er olie og vand på. Og man kan sagtens selv skrue i dem, der findes forums med meget hjælpsomme mennesker, og så har vi jo også Google.
    365 er også en drøm for mig. Columbus motoren har også ry for at være godt konstrueret og driftsikker. Men hvis man skal starte med en helrenovering, såååå…

    PS. Jeg kender en der har en nyere Ferrari F12. Han har lige haft den til almindelig service, det kostede 70k. Selv om bilen ikke har kørt en meter siden sidste service. Uuuuhhhha…

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.