Register

nine + 9 =

A password will be e-mailed to you.

Sæsonen er virkelig i gang nu – men det er et luksusproblem, der bedst nydes som deltager.

Jeg havde nær sagt, at sommeren allerede har været fantastisk. Men den er jo teknisk set dårligt begyndt, her hvor vi skriver primo juni. Ikke desto mindre har der været masser af solskinsdage med varm nok vind til kørsel uden tag og uden bekymringer og ligeså mange gode træfdage. Store som små: Det er ikke lykkedes mig at komme til Cars & Coffee endnu, men det vil ske i løbet af sæsonen. Til gengæld var jeg til at af Jyllands største træf på Wedelslund Gods på fars dag den 5. juni. En stor dag, faktisk – med sammenfald også af Grundlovsdag (vigtig) og National Køredag (også vigtig). 

Nu er Wedelslund jo en slags herregård, så det var meget passende med masser af Herregårdsvogne:

Vi har før på ViaRETRO debatteret paradokset med at træf på en køredag er lidt uforløst, da træf i deres natur er stillestående for bilernes vedkommende – men har også anerkendt, at det jo giver lidt den anden vej, hvis man kører langt for at komme dertil. Jeg havde 120 kilometer plus omvejene til Wedelslund, så min samvittighed er i orden. Især fordi vores snedige plan med at tage det sidste stykke på knallert for at undgå køer led af lidt tekniske vanskeligheder (de to knallerter havde stort set ikke kørt siden sidste træf på Wedelslund…), og vi i sidste ende derfor alligevel sadlede op i Alpina C1/2.3 den unævnelige og således ankom i fin stil efter at køerne stort set var gået op i varm luft alligevel. 

Men der var også perfekte sportsvogne som MR2′ som repræsentant for alt muligt andet.

Til gengæld havde min partner i kriminaliteten Ronald og jeg så travlt, da vi faktisk skulle videre i programmet efter træffet. Så travlt, at jeg ikke engang fik taget et foto af den unævnelige på pladsen – hvilket der er nogle læsere, der sikkert er glade for. Der var dog så meget andet, at jeg uvægerligt kom til at tænke på en læserkommentar for nogle uger siden: Frit efter hukommelsen gik den lidt på, at man også kunne blive mættet (eller måske ligefrem overmæt) af alle de træf med alle de biler, som man kan køre til hele tiden – i hvert fald nu sæsonen er rigtigt i gang. 

V8’ere kommer i mange størrelser, former og farver: Begge lækre!

En fornemmelse, som jeg overhovedet ikke kunne nikke genkendende til på Wedelslund, der som sædvanligt havde en kæmpe spændvidde i blandt de fremmødte biler: Jeg kiggede langt efter Lancia HPE, Fiat 124 Sport Coupé, VW Corrado, Audi quattro, Mercedes-Benz 190E 2.3-16, Ford Taunus, Lotus Elan +2, Opel Monza, Jaguar Mk2, Chevrolet Corvette, BMW 5-serie, VW Scirocco og meget mere. Træftræthed? Ikke her! 

Mere kileform. Og det er en Turbo. Det har man jo også lyst til, ikke?

Den helt store åbenbaring for mig var den Treser TR1, der stod inde i den ene af godsets lader: Bevares, som undfanget i 1987 lidt ny for det rigtige veteranfolk, men til gengæld teknisk uhyre interesssante produktionsmetoder via Hydro Aluminium og med et af verdens første stålfoldetag – og efter sigende kun cirka femogtyve bygget. Bilen her var en racerudgave med åbenbart turboladning på den centerplacerede Golf 16V-motor, tidligere kørt af Tom Kristensen og efter mødet med dén var min dag stort set reddet: Jeg elsker den slags obskure specialiteter! Gør I ikke?

Min mentale sundhed fik derefter en syreprøve i form af alle de mange “almindelige” klassikere, der fyldte parken omkring Wedelslund godt op. Fra Folkevognsbobler til Opel Kadetter til Volvo Amazoner i lange rækker – og også i den nyere afdeling en hulens masse MX5’ere. Jo, sådan en British Racing Green sag overhalede jeg på motorvejen på vej til træffet, og kunne ikke lade være med at tænke på, at sådan en burde jeg også have mig en dag. En skønne dag. 

Opel Monza eller BMW 6-serie?

Det bliver bare efter en Opel Monza. Ja, for der holdt een ved siden af en BMW 6-serie, og sådan een har jeg jo haft. Hvad ville jeg ikke kunne lære af en Monza? Og hvor megen brok ville jeg ikke få fra dem, der kun kan lide italienske biler? Næsten grund nok til straks at finde en! Den på Wedelslund havde brune veloursæder, og så er der jo ikke et øje tørt. Men min skulle være på originale fælge. 

Ohh, dét tema kunne jeg næsten skrive en separat artikel om. Men hov, det har jeg jo lige gjort! Jeg mødte faktisk en læser, der højlydt erklærede sig enig – men det var der egentlig også flere end jeg havde frygtet der var. Fuldstændigt subjektivt vurderet var halvdelen af alle bilerne på træffet på uoriginale fælge, nogle med større held end andre. Ronal Turbo-fælgen har jeg altid godt kunnet lide, og jeg var egentlig overrasket over at se, at den både kan klæde en Ford Taunus, en Golf og en Renault 5 GT Turbo. Og bortset fra det vil jeg ikke sige mere om det tema, men lade billederne tale deres eget sprog. 

Ja, det vil jeg egentlig generelt. Det fortjener dog lige en bemærkning, at træffet på Wedelslund helt klart var ringere besøgt end sidste år, og det kan sagtens være at en tvivlsom vejrudsigt havde holdt en del både deltagere og besøgende væk. Men det kan også være, at omtalte luksusproblem med de mange træf kannibaliserer lidt på de store kendte størrelser: Samme Fars Dag var der flere andre træ i Kongeriget Danmark, og man kan jo kun være et sted af gangen. 

Ikke desto mindre forlod jeg Wedelslund Gods med ny benzinindsprøjtning som inspiration til alt muligt jeg gerne vil engang – men også med det sociale gen tilfredsstillet efter mange gode snakke med gamle og nye venner og bekendte. Det er da en fantastisk hobby vi har, og jeg var rigtigt glad for at fastslå, at jeg stadig har meget til gode i den og dermed meget at drømme om. 

På søndag den 9. juni går det allerede løs igen med den helt store Havefest, nemlig når Gavnø Slot åbner portene for deres udgave af klassiske biler i parken. Jeg priste mig lykkelig for at ViaRETRO ikke havde en stand på Wedelslund, for så var jeg jo selv kommet for sent! Men det har Klub ViaRETRO på Gavnø, og hvis vi kan have samme spændvidde på vores stand som på Wedelslund Gods som helhed, så kan vi godt være stolte. 

Hvem ved om jeg kommer i Opel Monza næste år? Herunder blandede bolscher fra Wedelslund i onsdags:

 

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.