Register

2 × three =

A password will be e-mailed to you.

Det var læseren Sport, der brugte udtrykket “umådeligt charmerende pap” om hans gamle Lancia A112 – hans første bil ligesom det var min første. I sommers prøvede jeg den stærkeste udgave af den: Abarth-udgaven med 70 hestekræfter. Med et udtryk fra den maritime verden må det så være et flyvepap.

Det skal retfærdigvis siges, at Sport efter vendingen tilføjede, at i den lille Lancias segment “var det nærmest pap det hele”. Min egen A112 var bestemt heller ikke kendetegnet ved nogen stor modstandsdygtighed mod ret meget – men det gjaldt heldigvis også i forhold til at skifte retning, at bremse og at accellerere. Vel, det sidste gjorde den så godt den nu kunne med sin en-liters-maskine. Men den var ligeså rigtigt beskrevet umådeligt charmerende.

A112 kom til verden som Autobianchi i 1969 - billederne her er fra Quattroroute årgang 1970.

A112 kom til verden som Autobianchi i 1969 – billederne her er fra Quattroroute årgang 1970.

Låneudtrykket “flyvepap” passer derfor perfekt til netop Abarth-udgaven: Ordbogen siger at flyvepap bruges om “særligt hurtige, lette og ikke særlig solide kapsejladsbåde” – ja, netop, Abarth’en er et kørende flyvepap. Som jeg skrev om i mit gamle indlæg om min egen Lancia A112 hér, så var min bil allerede i den ordinære udgave en charmetrold, komplet med sine særheder – hvoraf Sports bil sandelig udviste nogle af de samme. Jeg var uhyre glad for den, men vidste jo udmærket, at der fandtes en overmand, nemlig Abarth’en.

Teknikken dannede senere grundlag for Fiat 127.

Teknikken dannede senere grundlag for Fiat 127.

Den har stadig kun en liters slagvolumen at gøre godt med, men det er jo bare klassisk Abarth: Ikke en større motor, men lidt fintuning (i bostaveligste forstand) af den, og så var der pludseligt 50% flere kræfter at gøre godt med. Siden jeg så disse små fræsere for første gang i Sydfrankrig anno 1988 har jeg egentlig spekuleret på, hvor meget bedre de mon var end min “E”-model. Kristian hjalp mig med svaret, da han i sommers lod mig smage, hvordan det var at være ung i Sydfrankrig. Ja, for noget er der om snakken, da den lille Lancia ifølge Wikipedia i midtfirserne havde et rigtigt godt tag i netop de unge. Og i de kvindelige af dem, endda, men lad det nu ligge.

Dette er den første Abarth, stadig med 982 kubik men hele 70 hestekræfter.

Dette er den første Abarth, stadig med 982 kubik men hele 70 hestekræfter.

Jeg husker ikke min E’er som decideret langsom, men det var måske den konstante tilstedeværelse af frisk motorlyd, der gjorde det. Der er dog ingen tvivl om, at Kristians Abarth var meget, meget hurtigere: Med 70 hestekræfter til de bare 700 kilo pap, så vil jeg endda sige, at den også var hurtig efter dagens standard. Omend det måske også her var motorlyden, der overdrev fartfornemmelsen lidt – en Abarth har en mere sporty udstødning, og “sporty lyd” i dette segment har altid betydet “højere lyd” også. Der var intet at sætte en finger på i min gamle bils lyd, men Abarth’en havde bare mere af det hele: Dobbeltkarburator, dobbeltudstødning – og dobbelt udkobling? Nej, det sidste var ikke nødvendigt, for selvom gearskiftet ikke var særligt præcist, så var det afsindigt meget bedre end jeg husker mit eget – hvilket måske fortællere mere om min bil eller min hukommelse end om Abarthens gearskifte.

Kristians Abarth. Den senere udgave havde mere plast men også mere vidtgående ændringer - taget var bredere, for eksempel.

Kristians Abarth. Den senere udgave havde mere plast men også mere vidtgående ændringer – taget var bredere og fronten skarpere.

Motoren var dog i høj grad det, der gjorde bilen: Umiddelbart havde jeg forventet, at den højere tuningsgrad på det samme lille slagvolumen ville give en motor med ringe moment ved lave omdrejninger, men det var ikke mærkbart – Abarthen trak rent og hårdt igennem fra bunden, og jeg må tilstå, at jeg æææælsker lyden af en karburatormotor, der slubrer igennem helt nedefra: Braaaaap, Bvarpp, bvåååÅÅÅÅÅRP! Det er lige før det alene retfærdiggør ulemperne ved karburatorerne – hvis man da kan tale om ulemper som sådan: I denne Abarth synes jeg nemlig man fik det hele og lyden i tilgift, og 70 hestekræfter fra godt en liter slagvolumen må da også i dag siges at være respektabelt.

Selvforklarende.

Selvforklarende.

Og her skal man lige tænke lidt over alderen: For ganske vist var Kristians Abarth en midtfirser-model, men faktisk blev Lancia A112 Abarth som model født i 1971. Også dengang med 70 hestekræfter, selvom de første motorer var på bare 982 kubik: 6600 omdrejninger måtte der til før hestene var der alle sammen – og det var mange dengang, som man siger. I midthalvfjerdserne blev motorstørrelsen øget til 1050 og mine erfaringer baserer sig altså på den”store” motor. Mon ikke den oprindelige version alligevel har været noget mere hidsig i karakteristikken? Omvendt var de så også endnu lettere, i øvrigt. Men i hvert fald er det tankevækkende, at den lille A112 trods sin pap-fornemmelse levede i hele 17 år uden de helt store ændringer på grundidéen – og at særligt Abarth-udgaven stadig solgte rigtigt godt ind i firserne.

Anhængertræk var noget jyden kunne lide! Den sorte plast var jeg helst foruden, men det VAR sådan jeg huskede dem fra Sydfrankrig 1988. Guldfælge passer til attituden.

Anhængertræk var noget jyden kunne lide! Den sorte plast var jeg helst foruden, men det VAR sådan jeg huskede dem fra Sydfrankrig 1988. Guldfælge passer til attituden.

Kristians bil var altså en af de sidste udgaver, og stod rigtig flot og fræk i sin sølvgrå lak og på gyldne fælge. Lidt gadedrengsagtig med hjelmens matsorte honnør til rallyverdenen og med guldfælgenes nik til pyntedukkerne. Streetwise, kunne man måske sige på engelsk. Og sådan kørte den også: Frisk, frækt og med overskud og meget, meget livlig. “Nervøs” har jeg læst andetsteds, men det kommer nok an på, hvad man sammenligner med: Det er ikke et udtryk jeg nogensinde vil bruge om den – levende ja, nervøs nej. Og ikke mindst tilidsvækkende, hvorfor jeg ikke vil undlade endnu engang at komme med min kæphest: Det er meget nemmere at have sjov i en bil med lettilgængelige præstationer som man tør stole på end i én med flere kræfter, mere vejgreb, sværere tilgængelighed – men på papiret hurtigere på alle måder. Vejen var våd på nogle af turene i Abarthen, og selv ved frisk svingkørsel oppe på skridgrænsen var bilen helt godmodig, fuldt kontrollerbar og hverken Kristian eller jeg blev nervøse, når den oppe over grænsen understyrede forsigtigt. Jeg var ikke nervøs, fordi et lille let på speederen bragte grebet tilbage. Kristian var ikke nervøs, fordi han ikke var med…

BrrrråååååÅÅÅÅÅÅP!

BrrrråååååÅÅÅÅÅÅP!

Det VAR sjovt, og på sin vis var Abarthen alt det jeg havde håbet på: Det var mange år siden jeg sidst havde siddet i en A112, men det hele virkede så naturligt igen – kørestillingen ville formentligt også være ligeså trættende som dengang, den konstante trommen fra motoren ligeså. Men morskaben i kurver var der altid, og der ER altså noget særligt ved 700 kilo bils indstyring i sving: Ingen skal bilde mig ind, at selv den bedste moderne fedling kan give samme fornemmelse af total kontrol og mand-og-maskine-samhørighed.

Så lad mig bare slå fast: Jeg kunne lide Abarth’en – nok ligeså meget som Kristian kunne. Jeg gætter på, at det kan mange af jer derude også. Men inden I kommer med koret om at “den skal du passe på og kun køre i tørvejr”, så lad mig lige sige, at Abarth’en var hans eneste bil. Og at han blandt andet arbejdede som træbeskærer. Kan I se det for jer? Ikke det? Så er det heldigt, at han tog nedenstående billede inden han solgte den kort efter min prøvetur: En Abarth fyldt med motorsave, økser, klatregrej – og ikke mindst: Attitude.

To motorsave og så det løse - Danmarks mest praktiske Abarth?

To motorsave og så det løse – Danmarks mest praktiske Abarth?

I dens nye liv er den i øvrigt endt hos en industriel designer hos LEGO, og jeg har siden jeg fik det at vide holdt skarpt øje med, hvornår der mon kom en “LEGO Abarth”-serie eller noget. Ikke endnu, kan jeg sige – men hold nu øje, for særligt A112’s enkle linier må kunne gøre sig også dér. Foreløbigt har han lavet prototypen herunder…

Den nye ejer gav den gamle ejer denne: Smukt på så mange planer.

Den nye ejer gav den gamle ejer denne: Smukt på så mange planer.

 

60 kommentarer

  1. stefan

    Den er sgu fin! Jeg må sige jeg savner en ældre mand/maskine bil. Jeg kører en “ny” BMW V8 til dagligt med alt, hvad der bør gøre det hele mere behageligt. Alligevel savner jeg min gamle Ascona B – tunet helt vildt, larmende, upålidelig, men med den rigtige følelse. Lidt senere kom min E30 (helt sikkert en kommende klassiker!! ) Den havde lidt samme følelse, kørte meget bedre – og hurtigere. Jeg kørte altid en omvej hjem efter aftenarbejde – tænk hvis man fandt en lyskrydsduel :)
    Der laves bare ikke biler, der kun handler om at “køre” mere…. så er det heldigt vi har de gamle :)

    Svar
  2. Kai

    Der kom en trillende ind på Herlevgaard i sommers, og jeg husker bare at jeg blev helt glad i låget. Min datter udbryder straks, “der kommer Zündapp” (bil fra Cars2), og jeg flækkede endnu mere af grin, og måtte undskylde til ejeren, som dog ikke havde hørt det, og som var en meget flink fyr.
    Og ja, karburatorlyd kan lyde så hamrende fantastisk, selv på 4 cylindre, som ellers ofte kan lyde lidt tamt (LYDE, ikke yde).
    Tanker om husmandstuning af gamle Ascona’er og lign, med KN og 2″, glad i låget igen :-)

    Svar
  3. dirch glad

    A112 har været den bil der har givet mig flest tilbagefald, jeg har med års mellemrum haft 3 stk. Juniormodellen havde 903 ccm 42 hk mod “E” modellens 47 hk, så en Abarth med 70 hk var helt vildt dengang. Den store drengedrøm var jo en Mini Cooper S 1275 som havde 75 hk og kostede det samme som en Volvo Amazone!
    Om søndagen brugte jeg bilen til motorsport, hvor den også fulgte fint med de berømte mini´er. Det var forøvrigt på det tidspunkt vores eneste bil og det vakte en del opsigt når vi kørte med to børn bagi og en anhænger bagefter til barnevognen.
    Nu må jeg altså knibe mig i armen, for ikke at købe én igen.

    Svar
  4. Kai

    Der kom vist 2 A112, på forskellige tidspunkter, hvis jeg ikke husker helt galt?
    Den ene var ganske patineret, med bla. vand i forlygten.
    Jeg mener at det var den, og ham, jeg snakkede med, og at den havde en anden farve end den på billederne.

    Svar
  5. Peter Plys Karlsen

    A110´eren…. har også vand i forlygten Kai..

    Iøvrigt A112 var tæt på at havde fået Monte-rollen men blev erstattet af en Golf istedet.
    Mit minde om A112 ligger tilbage i 1977 hvor en A112 tæskede udenom GTV´en i et sving på Route de Soleil omkring Marseille….den forsvandt ud i horisonten…

    Svar
  6. Svanbjerg

    Som ejer af A112´s fede søster (Fiat 127/650 kg.), kan jeg kun give Claus ret. Der er en direkthed, og nerve i disse biler, som mange nyere konstruktioner kun kan drømme om. For selvom farten er forholdsvis behersket, så føles den altid hurtigere, end hvad den rent faktisk er, i disse biler.
    Meen nu tror jeg også, italienerne har kigget lidt over Issigonis skulder, før de tegnede A112 færdig, så selvfølgeligt kører skidtet, som var det en gokart ;-)

    Og hrr. Oberst – Hvilket nr. af Spirou var det, A112 havde en hovedrolle? For jeg har samtlige album, og kan ikke genkalde mig oplevelsen, af en A112?… Turbot I og II, Honda 800 og Renault 5, kan jeg genkende, men desværre ikke A112, der ellers viklle have været oplagt…

    http://sbarro.perso.neuf.fr/voitures/turbotraction/turbot_rhino1gb.html

    Svar
  7. Kondrup

    Uhaa Claus nu sparker du endnu engang til min drømme…
    Men jeg må lige rette dig lidt, de første Abarth´er (A112) havde “kun” 58 hk frem til 1975, der kom den store maskine, 1050ccm…

    Nu blir jeg altså nød til at købe en abarth, og den skal også have guld farvet fælge :-)

    Caio

    Svar
  8. Jacob B

    Hehe, jeg husker tydeligt, da jeg en lørdag morgen stod i firmaet og ventede på, at Kristian og en kammerat skulle komme og beskære 4 store træet + lidt buske… Det var et livsbekræftende syn, da den lille Abarth pludselig kom vrælende ned af vejen og ind igennem porten, og ud stiger to voksne drenge og begynder at læsse 100 kg. udstyr ud af bagagerummet i form af motorsave, klatreudstyr, hjelme, dragter osv.!

    Fantastisk bil, fantastisk fyr, og et fantastisk stykke arbejde han leverede i øvrigt… Det var en rigtig god weekend :-)

    Svar
  9. Scalino

    vækker gode minder..

    25 år tilbage ca. havde jeg kæreste med Autobianchi A112..

    Gad vide hvor de er i dag..

    Svar
  10. Mads H

    Hvis man ikke kan holde af en A112 Abarth (specielt hvis man hører eller ser eller – endnu bedre – kører den) så er man nok lidt død indeni og bør straks ringe til bedemanden og få udleveret en dødekiste i form af en ny Golf i en død koksgrå kulør.

    Svar
  11. jewer

    Havde en kammerat med sådan en Autobianchi. Han startede i en Mascot fra ’65, så han arbejdede sig da (lidt) op:>)
    Jeg husker Autobianchien som en kvik lille dyt med et elendigt gearskifte. Det var lige før ens højre hånd røg helt om i baglommen når man gik i andet gear. Den var nok bare for lille til mig, lige som hans Mascot i øvrigt var.

    Svar
  12. Henrik Vind

    Lækkert med et indlæg om bilen der “tænder” mig.
    Claus du er velkommen et at få en tur i min Martini en gang ved lejlighed.
    Så skal du få gokart og karburatorlarm. :-)
    http://www.bilgalleri.dk/galleri/192397-lancia_a112_abarth

    Jeg ved godt den ikke er holdt original, som mange her på siden hælder til. Men den er lavet som jeg syntes den skal være. Jeg har haft en Autobianchi A112 fra 1976 som var 100% original. Men den stor bare og samlede støv. Så den blev solgt. den kører hvis på Sjælland et sted i dag.

    Der er i øvrigt 4 stk. A112ere til salg på veteranposten. Der i blandt en renoveret Abarth. Så alle der ønsker sig en, kan jo bare se at komme i gang ;-)

    Til sidst vil jeg da lige reklamere for A112 forumet på http://www.a112.dk

    Svar
  13. Oberst Hackel

    Husker jeg forkert, Svanbjerg? Det var lige godt pokkers… Det må være alt det portvin og de mange fald fra hesten. Jeg må på børnebiblioteket og undersøge nærmere!

    Svar
  14. Jan Viborg

    Jeg var mekaniker hos Saab da de var nye, og vi havde også forhandlingen af Autobianchi/Lancia. Jeg har intet negativt at sige om dem, de var kvikke og underholdende at køre, selv i standardversion. Da de kom som Lancia modeller var både samlekvalitet og udstyr langt over gennemsnit blandt småbiler på den tid. Vi havde en kunde med en Ferrari-rød 112 Abarth, han kørte løb med den, så den var udstyret med indvendig “bur”, triptæller og hele svineriet. Jeg husker især en prøvetur med den, hvor jeg holdt for rødt lys ved siden af en Amazone, der var “tunet” med hækspoiler, sidepipes og de dengang uunværlige plydsterninger der hang ned fra bakspejlet. Jeg trampede speederen på Abarthen i bund et par gange for at vække ham, og han kiggede først på bilen, så på mig, rystede opgivende på hovedet, men da det blev grønt ved jeg ikke engang om han nåede at se der stod “Abarth 80hp” på bagsmækken, for væk var jeg! :-) Vi havde også Lancia Beta og HPE på programmet, og særlig HPE’ern skulle man koble forsigtigt til, ellers lavede den hjulspin i alle 5 gear, ja selv BMW’erne viste respekt i trafikken når man kom i sådan en.

    Svar
  15. Svanbjerg

    Det ved jeg jo ikke, min kære oberst… Har desværre ikke haft tid til, at gå alle mine albums, med Splint igennem her i dag. Men har til gengæld billedgooglet lidt, dog uden at komme ind til sagens kerne ;-)

    Svar
  16. Claus Ebberfeld

    Tak, d’herrer: Ja, som sagt var jeg selv meget glad for min – ringe gearskifte eller ej.

    Henrik, jeg kan se i dit link, at din Abarth er målt til 96 hestekræfter: Hvor mange omdrejninger skal den bruge til det? Jo, jeg kan godt forestille mig, at det lyder godt.

    LEGO-Abarthen er dog næsten endnu mere vanvittig: https://viaretro.dk/wp-content/uploads/2013/02/548709_10152321336185212_2061608115_n-620×620.jpg

    Den slags kunne man ikke lave med LEGO, da jeg var dreng!

    Svar
  17. Jan Paustian

    I min studietid havde jeg job som ‘part time rental agent’ i Avis i starten af 80’erne. Dengang havde Avis nogle A112 som var sponseret af SAS, malet i SAS farver og med logo. På taget var monteret en indretning der skulle minde om haleroret på en DC9. De blev kaldt Superflyers og de levede helt op til navnet. De var de ubetinget sjoveste biler at høvle gennem København i. Vi blev ret ferme til at danse dem gennem trafikken, så vi pryglede de små potter fra hovedkvarteret i Kampmannsgade og ud til lufthavnen og tilbage igen i sindssygt tempo. De havde dem vist kun et enkelt år, så havde vi kørt tarmene helt ud af dem.

    Svar
  18. Sport

    Ja, man bliver jo helt rørt over emnet. Medrivende.

    Den første Abarth-motor i A112 på 58 heste er den gamle stødstangsmotor, der basalt set er den samme som den, der lå i Fiat 850 Abarth OT. De fleste vil nikke genkendende til 903 ccm, der var volumen på sidste aftapning af Fiat 850-motoren, der senere blev brugt i A112 og siden i Fiat 127.

    Autobianchi blev jo lidt brugt som forsøgskanin for Fiat. Autobianchi Primula er således det, der blev til en Fiat 128 og A112 er Fiats forsøg med de mindre tværstillede frontmotoriserede, der blev til Fiat 127. Med 903 (og dermed over 900) ccm måtte man køre hurtigere i Italien – 130 vist. De fleste, der har prøvet en A112 i standardudgave, vil fnise ved tanken.

    Abarth brugte i øvrigt 982 motoren før den havnede i A112. Jeg ved godt, at den i Abarth OT motorerne drejede omvendt (som i Fiat 850 i øvrigt) – men det er en anden historie. Ideen med de 982 ccm var navnlig en længere slaglængde, der kunne give bundtræk. Derfor er en A112 Abarth-motor med 58HK ret populær blandt dem, der vil lave en Fiat 600 om til en, der ligner en 850TC.

    Scalino…… – man siger “gammel kærlighed ruster ikke” – og jeg er ked af at sige det…..men jeg vil tro, at hendes A112’er er rustet op. Det var en A112’er temmelig god til.

    Hvis der nu går en Abarth-interesseret ungersvend med lyst til en original Fiat 127 Abarth Rally – der vel at mærke trænger til “en tur”, så giv lyd. Jeg må med små børn sande, at der nok går rum tid, før det kunne blive aktuelt for mig. Den har i øvrigt 1050-motoren (SOHC).
    /Sport

    Svar
  19. Henning Pryds

    Austin Minis succes var vel i begyndelsen af 60’erne hjulpet godt på vej af dens Uni-sex-appeal, som det vist hed dengang i Swinging London. Både Twiggy, Mary Quant, The Beatles og Peter Sellers, samt både kvinder og mænd kunne køre og blive set i en Mini. “The Italian Job” i slutningen af 60’erne slog dens internationale succes fast. Den var sexet, charmerende og smart. Italienernes modtræk havde siden 1957 været Autobianchi Bianchina, baseret på en Fiat 500, og som i 1969 blev opdateret med Autobianchi Y112 – for os andre en Lancia Y10/A112 – baseret på en Fiat 850 – men nu bygget op efter samme principper som den engelske Mini. Lanciaen er efter min mening ikke alene langet mere elegant end Minien, men også langt mere feminin i designet med dens lette, slanke linjer. En rigtig italiener med lange stænger, værd at kikke efter. Sådan, som jeg husker det fra 60’erne, var Autobianchi – både Bianchinaen og siden Y10’eren – også bilen for den unge middelklassekvinde. Den var ikke uni-sex, som Minien, men feminin hele vejen igennem. Sådan er det vist stadig med Lancia – altså med Ypsilon. I Berlin, Rom, Bruxelles eller Barcelona køres den af unge købedygtige kvinder. Jeg holder også synet af en Lancia A112, den er virkelig chik. Så når den får Abarth’et motoren, så må det enten være for at appellere til unge mænd eller fordi kvinder også er til sport: altså forsøge at gøre den mere uni-sexet. Og det kan man jo også se på reklamerne ovenfor.

    Svar
  20. Niels Abild

    jeg har haft 2 autobianchi,en lukket og en åben,jeg købte den af en kendt bilmand fra fredericia,og betalte 4000 kr,de var begge rustne men man kunne bygge en af dem,de stod ude ved pladeværkstedet i sydhavnen,og en morgen var der nogen der havde sat ild til dem begge, jeg kom aldrig ud og køre i dem,nå min kone havde en a112 abart da jeg mødte hende,den var rimligt rap,men meget støjende,jeg har også haft en fiat 500,men nu kommer det,jeg havde en abart-fiat ot 2000,det er en fiat 850 med en 1946 cubic motor på ca 185 hk,tophastigheden var ca 245 km i timen.den havde dobelt overligende knaster,monstrumet var livsfarligt at køre med,den er på størelse som en fiat 600,så jeg solgte den hurtigt til en svensker,så jeg ikke slog mig selv ihjæl
    niels

    Svar
  21. Martin Lindø Westergaard

    Nu må bloggens særligt sagkyndige lige rette mig, hvis jeg tager fejl, men jeg mener at have set et sted, at FIATs legendariske Dante Giacosa allerede i 40’erne patenterede et system med tværstillet frontmotor og gearkasse i forlængelse heraf. FIAT ville imidlertid ikke bruge patentet, så man lod det ligge indtil det udløb, hvilket Alec Issigonis fandt ud af. The rest is history. Sjovt er det i hvert fald, at FIAT lod Autobianchi prøve systemet af i Primula, A 111 og A 112 inden man turde montere det i 128.

    Svar
  22. Jacob B

    #24 Pryds: “Den var ikke uni-sex, som Minien, men feminin hele vejen igennem. Sådan er det vist stadig med Lancia – altså med Ypsilon”

    Det var sgu godt, at du lige fik tilføjet det sidste i den sætning Pryds, for jeg kunne allerede mærke, at mine håndled blev løsere ;-)

    Svar
  23. Sport

    Niels Abild!
    Fortæl,… fortæl. Jeg havde aldrig hørt om den Abarth Fiat OT 2000 i DK af alle steder, og som du havde. Hvornår?….Billeder??
    Jeg har set den bladene fra dengang – med indikationer af, at der ikke var lavet flere af dem end højst en håndfuld. Tanken om en Fiat 850N (Berlina) med knapt 200 HK i en vogn, er måske vejer 650 kg. er jo ganske frygtindgydende.
    For mange år siden var der en Abarth 5-trins gearkasse, som ingen dengang kunne finde anvendelse for. Den røg til udlandet. Martin Borch-Christensen har fortalt mig, hvordan man – bogstavelig talt smadrede Abarth-dele, da de ikke kunne opretholde et “frihavns-lignende” lager og ikke lige havde midlernen til at betale tolden sidst i 60’erne (inden DK kom i EF).
    Der må jo alligevel have kørt en del Abarth eller Abarth-modificerde biler rundt omkring MEN, MEN, MEN en Abarth Fiat OT 2000 tæller som noget af det mest eksotiske..
    Fortæl, fortæl :o)
    /Sport

    Svar
  24. jewer

    Der var sådan en OT 2000 til salg herhjemme for et par år siden eller tre – projekt. Gad vide om det måske er Kapelmesterens gamle? Tror det var Jørgen (Albrechtsen, Albertsen)??, der havde den til salg. Vist nok rimelig kendt i Abarth-kredse herhjemme. Jeg har set ham i både 850/1000 TC og i en ‘Abarthiseret’ 850’er, altså den ganske almindelige 850 Berlina, ikke coupé’en.

    Svar
  25. jewer

    …Og iflg. Plys’ link til ældre Motorretro-artikel ser det så ud til, at det er Hembo, der nu har den OT2000, der var til salg for nogle år siden.

    Svar
  26. Claus Ebberfeld

    Hembos OT er så vidt jeg husker en (elle to!) Fiat 850 – men selv to gange 850 giver jo ikke 2000! Og Niels’ var også en replika, fortalte han mig i går. Den ægte vare er jo som Sport er inde på UHYRE sjælden. Og da de kørte så giftigt som tilfældet var så er der sikkert afskrevet en del af dem igennem tiden.

    Kristian HAR fået nyt vogntøj, ved jeg – og det er noget helt, helt andet. Men det kan han jo selv fortælle ved lejlighed.

    Svar
  27. Jacob B

    Kristian kører i dag i en original og uspoleret BMW E30 med et imponerende lavt kilometertal… Så mon ikke han kigger forbi på Herlevgård?

    Jeg selv håber at få mulighed for det i år, for det er særdeles smukke rammer for sådan en sammenkomst, hvis man skal dømme ud fra billederne fra de foregående træf!

    Svar
  28. Claes

    Absolut – alle bør passe til deres biler, det er klart. Sædvanen tro!

    Jeg går ud fra du igen vil være leder af jury’en, Claus?

    Svar
  29. Henrik Vind

    Fandt et billede af motoren
    http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/426037_10151453028095865_569676997_n.jpg
    Fandt også en af de gamle udskrifter fra rullefelts tests.
    http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/6709_10151453026070865_1836548772_n.jpg

    Motoren er dog skiftet ud med en anden med mere “human tuning”.
    Så den passer ind i vægt/effekt klasserne i den danske Hillclimbserie fra HMS.

    Den tunede motor er i øvrigt til salg. (Til prisen jeg gav for topstykket alene…..) ;-(

    Svar
  30. Claus Ebberfeld

    Og den er målt ved Kurt Mejer, kan jeg se: 96 heste ved 7700 omdrejninger – meget italiensk!

    Tak, Henrik, det er den slags udskrifter man gerne vil se fremfor det sædvanlige “arhm, den yder nok godt ditten-eller-datten”-snak..

    Jotak, Claes. Jeg har gået og luret på en idé til en special-klasse…

    Svar
  31. Jacob B

    #51 “Jotak, Claes. Jeg har gået og luret på en idé til en special-klasse…”

    Nu bliver det vel ikke en klasse for svenske varebiler fra før 1960? ;-)

    Svar
  32. Sport

    Motoren i en OT2000 er slet ikke noget, der kommer fra Fiat – det er mig bekendt en ren Abarth-maskine – puttet i Fiat 850-klæder. Motoren er med db. overliggende knastaksler og Webere – ret flot skue. Hvis jeg ellers kunne oploade billeder, så har jeg nogle.
    Jørgen Albertsens Fiat 850 TC Nürburgring (med et udseende som en modificeret Fiat 600) var den, som Son Borch-Christensen vandt DM med – vistnok sidst i 60’erne eller allerførst i 70’erne. Borch-Christensen var jo Abarth-agent i DK dengang. Den var røget til Sverige, hvor Jørgen Albertsen fandt den – og tog den tilbage til DK. Den var til salg længe og endte vist i Japan. Den havde mig bekendt sidste udviklngstrin motormæssigt – dvs. 108-110 heste ved 8.400 eller 8.800 omdrejninger. Jeg så motoren, der var adskilt under en renovering, som Albertsen selv stod for. Det er jo sådan med de Abarth-motorer, at de polerede de indvendige dele, så olien løb hurtigere af. En plejlstang er fx. noget helt andet end Fiats sædvanlige stumper. Og så havde den hemisfæriske forbrændingskamre. Ret flot aluminiumsarbejde. Han fortalte i øvrigt, at den var helt død indtil den nåede 4000 omdrejninger. Så tog fanden også ved den. Tomgangen var – i bedste racing-stil – mildest talt uregelmæssig. Den skulle have noget at leve af.
    Man kunne vel kalde den slags for Lire-brøl, da de vist var ret kostbare og langt fra brystsvage. Til CCCC i 96 kørte Jan Magnussen den. Jeg har aldrig hørt 982 ccm lyde af så meget. Og kvik var den jo også.
    /Sport

    Svar
  33. Niels Abild

    så vidt jeg ved var motorblokken i en ot 2000 den samme som i fiat 124 men med anden boring og krumptap
    jørgen a og jeg har været gode venner i mange år,og vi tog nogle gevaldige dyster,jeg i frøen,som var ulovlig,med en tunet 1360 motor og 45 weber og 118 hk,som jeg kørte 1,16 med på knutstorp,det er omkring lotus cortina tider,men det var før og i begyndelsen af historisk motorsport,og i den tid var man ikke så nøje,bare man kunne få biler nok med til at det kunne løbe rundt økunomiskt,foruden jørgen var der 3 andre abart 1000 med
    den fine bil af jørgens gik som sagt til japan for ca 235.000 kr,det var ikke fordi jørgen blev bange,men på det tidspunkt havde han nogle helbreds problemer,desværre eller havde vi forsat vores fight,
    obs til det første chgp,skulle vi køre tid tagningen på kti i roskilde,og der var jeg hurtigst,nummer 2 var tom christensen,i en grøn mini , i dag går det ikke så stærkt mere,og derfor har jeg sat mine 2 racer biler lotus cortina med htp papir,og fairthorpe med vognbog til salg,foruden min ekseptionelle hurtige sportsvogn sunbeam tiger,som også er til salg 548 hk til ca 1050 kg
    niels tel 59440075.det kunne jo være at der var nogen blandt læserne der gerne ville med i chgp og i århus,i klassvinder biler.
    nie

    Svar
  34. Jacob B

    #56 Det er gået fuldstændig hen over hovedet på mig… Siger du, at du har både en Lotus Cortina, en Fairthorpe og en Sunbeam Tiger til salg?

    Hvad er priserne? Er de billige i forhold til markedsværdien?

    Svar
  35. Niels Abild

    til jacob b lotus cortinaen er ny bygt med htp papirer ny motor fra poul heicendoff,ca 180 hk og 190 nmhar aldrig været på bane endnu,alt er klart til start den sælges for 100,000 kr under prisen
    tigeren som er en tiger 2 meeeeeget sjælden sælges også 100,000 under prisen,søg artikel om pågældende bil ,skreve af claus,her på viaretro.
    fairthorpen er som ny med motor gearkasse lakering osv osv også klar til banen og gyldig vognbog,sælges er også 75.000 under prisen
    men ring og lad os tale om det det forplikter ikke,obs så vidt jeg ved ligger der også noget om cortinaen og fairthorpen på motorretro
    niels

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.