Register

two × four =

A password will be e-mailed to you.

Mjah, nogle vil nok mene, at det er Maranello. Men de tager fejl!

Derfor går Klub ViaRETROs første rigtige udlandstur til Torino – og ikke alle mulige andre steder hen. Hverken Maranello hvor Ferrari hører hjemme eller Sant’Agata Bolognese hvor Lamborghini hører hjemme. Eller for den sags skyld til Stuttgart, Trollhättan, Coventry eller Detroit. Bevares, der er også noget at hente – ligesom der er i Buchloe og utallige andre steder. Men vi skulle jo vælge, og så virker Italien bare som et godt sted at starte: Landets og dets kreative sjæles betydning for bildesign kan næppe overvurderes – og på ViaRETRO kan vi godt lide bildesign. Det lader til at læserne også kan, for det er et tilbagevendende yndlingsemne for diverse debatter på vores kanal. Jo, det ER vigtigt!

Det her er meget italiensk.

Og så kan man jo godt diskutere hvorfor det er det, når en bil er et transportmiddel, der bare skal fungere? Svaret er selvfølgelig, at så enkelt er det ikke: En bil skal meget mere end det. I hvert fald en ordentlig een. Og det er (eller har det “har været?”) italienerne de bedste i verden til.

Næsten samme periode som ovenstående – lidt anden opgave. Men også godt design, ikke?

Igen vil nogle så måske indvende, at det må være en sandhed med modifikationer: Er for eksempel Folkevogn Golf ikke en af verdens bedste familiebiler? Det skal jeg undlade at tage stilling til, men jeg ved at den første Golf aldrig var blevet til uden italiensk design. Og det geniale Giugiarokoncept har tyskerne så siden udvandet brygget videre på.

Italiensk design når det er bedst?

Andre vil måske sige, at det er Toyota Corolla. Men da de glemte at spørge italienerne har den japanske konkurrent altid kunnet være nøjagtigt lige så god som bil betragtet eller bedre – uden lidt kant, pizazz, spunk eller hjerte rækker det bare ikke.

Mazda huskede at spørge, hvorfor deres 1500 var uendeligt meget mere vellykket end Corolla.

Det kan vi selvfølgelig ikke diskutere ret længe, så lad os bare kredse emnet ind til hvilken del af Italien man så skal besøge? Ja, Torino kan man vel nærmest kalde Italiens Detroit og det er heldigvis pænere og man spiser bedre. Som hjemsted for FIAT kan Torinos betydning for landet såvel som for (hele verdens) bilindustrien nærmest ikke overvurderes, for det norditalienske område og industrien heromkring har i den grad bidraget til hvordan en bil ser ud. Eller hvordan vi mener, den bør se ud – for at være “pæn”. “Lækker”. Eller “fræk”.

De viste herunder er alle italienske biler i den forstand – og der er mange flere eksempler.

Det er dybest set den arv man hylder ved at tage til Torino. Groft sagt. Klub ViaRETRO og dens medlemmer og deres interesser og ikke mindst biler spænder selvfølgelig over meget mere og kan som bekendt også rumme andet – men det er svært at undgå at blive begejstret for Italien som bilentusiast og vi kommer til at se biler fra flere vinkler:

  • Torino Heritage – en privat bilsamling og en entusiasts fantastiske projekt af et motorkulturcentrum
  • Taget på Lingotto – verdens engang fineste og mest avantgarde bilfabrik
  • Museo Nazionale dell’Automobile – det nationale Automobilmuseum med masser af de biler, du har læst om men aldrig set
  • Salone Auto Torino – en livlig gadeudstilling af klassiske og superbiler i Torinos centrum og park

Her kan man nok godt bruge lidt tid mens man drikker espresso ind imellem indtrykkene.

For at rumme de fire elementer har vi sat tre dage af til turen, der i store træk vil forløbe således:

Fredag den 13. september kl 18 mødes vi ved Lingotto NH HOTEL for at køre til Torino Heritage og besøger en privat samling og spiser derefter sammen på et lille bryggeri.

Lørdag den 14. september kl. 10 mødes vi igen ved Lingotto NH HOTEL for først at besøge taget på Lingotto – den gamle Fiatfabrik – og derefter går vi til Museo Nazionale dell’Automobile, der udover deres fantastiske biludstilling på også har en sær udstilling om Ayrton Senna. Efter museets udstillinger sætter vi kurs mod centrum for at overvære Salone Auto Torino. Her er det frit at gå rundt og mingle og vi mødes til fælles aften spisning kl 20.00 i nærheden af centrum.
Søndag den 15. er der frit lejde til at se byen eller Salone Auto Torino, hvis man ikke fik det hele med.

Eller her.

Bemærk: Du må selv arrangere transport og hotel og vi kan anbefale at du bor på NH Lingotto, der er udgangspunkt for turene. Men der er nem metro dertil, hvis vil bo andre steder.
I skrivende stund er der knap ti tilmeldte. Husk at turen kun er for Klub ViaRETRO-medlemmer – og hvis du vil med tilmelder du dig til Keld Jørgensen ved at sende en mail på kj@viaretro.dk. Så tager vi diskussionerne dernede!
Andre kan godt starte i kommentarerne allerede nu, hvis I vil.

9 kommentarer

  1. Rasmus Grønbæk

    Hej Claus

    Fed tur og mange gode bud jeg ikke selv havde tænkt på. Jeg skal faktisk til Italien i de dage, vi har dog planlagt at køre til Amalfikysten.

    Den første tur vi havde planlagt gik til Nice over Milano og se Alfa Romeo og så til Torino for at besøge Pininfarina.

    De andre ting ser også meget spændende ud, men hvad er årsagen til at I ikke inkluderer et besøg hos Pininfarina i Torino? Jeg synes det ser spændende ud, men det kan være at di har andre erfaringer.

    https://pininfarina.it/about/visit-pininfarina

    Svar
  2. jakob356

    Lyder megagodt, både på skrift – og da jeg hørte det fra Keld selv forleden, i solnedgangen over nogle smukke gamle biler ved vandet :-)

    Har dog nogle andre ting at nå på det tidspunkt, så god tur til alle!

    Svar
  3. Clemmen Svendsen

    Hvis man kunne producere en sprit ny 127 uden airb og alt det andet safety udstyr ! Ville det være en pæn anvendelig bil for mega mange forbruger ! Jeg solgte mange af disse til lykkelige bruger . De kørte til Italien mm uden problemer ! Var man lidt vild fik den en et abarth tandrems sæt 😀 + 8000 omdr
    Der var engang 🙈🏁

    Svar
  4. Bisgaard

    Pokkers også, den weekend er allerede totalt booket…
    Det er ellers et genialt koncept: Find selv derned, så mødes vi og laver noget sammen. Så er der ingen der skal stå med ansvaret for at skaffe billetter og hotel etc.

    Idag var vi til Automania i Silkeborg. Fint arrangement, hvor vi også mødte flere ViaRETRO ansigter :-)

    Svar
  5. Claus Ebberfeld

    @linus, to gange tidligere har jeg været i Torino og villet besøge FCA Heritage – og begge gange var der lukket af en-eller-anden italiensk grund.

    Men da søndagen er fri (og rejseplanen også), så står det jo folk frit for at lægge både FCA Heritage og Pininfarina ind i deres personlige rejseprogram, @rasmus-grønbæk.

    Fordelen ved denne fleksible måde at rejse på er jo, at nogle synes to-en-halv dag er meget at hive ud af kalenderen, mens andre synes at man ikke kan tage til Italien uden at blive der længe nok til at lære sproget. Så det glæder mig at høre, at I kan lide princippet: Det er nok ikke sidste gang vi gør det på dén måde, så.

    Svar
  6. Sport

    Husk at bestille billet til Stellantis museum/FCA Heritage hjemmefra. Ellers kommer i ikke ind.

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.