Register

20 + ten =

A password will be e-mailed to you.

Og hvem skulle lige have troet det? Merak er stadig et knaldhamrende godt design og siden debuten er den blevet en ægte klassiker.

Jeg har lyst til at sige hurra når enhver Maserati har jubilæum og nu når vi det lige på årets næstsidste artikel på ViaRETRO: Hurraaah for denne smukke GT-vogn!

GT? Er Merak ikke en sportsvogn? Nej, ikke i min optik. Det har sådan set ikke så meget med dens bagsæder at gøre, men mere med dens natur: En Merak er nok hurtig som en sportsvogn, men den er komfortabel i både affjedrings- og lydkomfort. Jeg fejrer selv en slags jubilæum, idet er det ti år siden, jeg for første kørte kørte en Merak, og jeg var ret begejstret. Dén artikel kan genlæses her: “Hydraulisk Kile“, hed overskriften.

Det er selvfølgelig fordi Merak i lighed med samtidige Maserati fik Citroëns hydrauliksystem, fordi det på det tidspunkt var franskmændene, der ejede det italienske mærke. Man kan sagtens diskutere, om hydraulikken er idéel til en sportsvogn, og med en masse berettigelse nå frem til, at det er det ikke – men den nedsatte følsomhed betyder netop mindre, når der er mere vægt på komfort. 

Men sandt at sige handler en Merak for mig mindre end anvendelighed og brug end så mange andre biler: Klart er den lækker at køre i, og havde jeg een skulle den nok blive brugt. Men det er ikke mindst designet, der gør den til noget særligt for mig – og sammenligner med den eksempelvis med Porsche 911, så ligner Merak jo en supermodel.

Hvilket skyldes, at det ér den: Den nære slægtskab med Bora har jo altid fået den til at stå i skyggen af denne, der med den store V8’er er langt hurtigere og var en af datidens supersportsvogne – men fordelen er, at Merak arvede det meste af designet inde og ude, hvorfor den mere end lugter af sportsvogn. 

Giogetto Giugiaro fik opgaven med at lave en ny 2+2 ud af Boraens oprindelige design, og som sædvanligt løste han opgaven til perfektion.

Eller faktisk: Italiensk sportsvogn, hvilket jo er det mest eksotiske der findes. Jeg har bare altid fundet det stærkt fascinerede, at en Merak kører så komfortabelt som den gør, og når jeg engang kommer langt nok ud i (op i) firmabiler, så ville den faktisk være en kandidat: Perfekt til langturene. 

I min bog er det jo heller ingen ulempe, at der kun er lavet godt 1800 af dem. Hvis man igen sammenligner med Porsche 911, så viser det meget godt hvor eksotisk Maseratien er.

En Merak i gadebilledet ser altid eksotisk ud.

Og der var den så igen, sammenlignigen med en 911: Er det fair? Tjah, det var det marked for 2+2 sportsvogne som Maserati havde i sigte, men som bekendt har ingen italiener nogensinde kunnet lave en 911, og det er på mange måder mere rigtigt at sammenligne Merak med Ferrari (Dino) 308 GT4 og Lamborghini Urraco.

Det var halvfjerdserne. Kunne hele ABBA mon være i Bennys Merak?

Jeg er ikke sikker på at Maseratien generelt kører bedre eller er en bedre bil som sådan, men Merak er faktisk den jeg helst ville eje af de tre konkurrenter. Den er hverken hurtigst, billigst eller mest sjælden, men det er nok mest polerede af dem alle – og så er det en Maserati, hvilket for mig betyder noget også. Jeg er dog ikke sikker på at andre ser det på samme måde? Lad mig høre hvad I synes. 

Og lad os så ønske denne halvtredsårige stort tillykke: Den kunne ikke konkurrere med 911 da den var ny, men i dag som klassiker går det faktisk meget bedre, ikke? 

Præcis sådan forestiller jeg mig livet med en Merak vil være.

12 kommentarer

  1. AlfaHahn

    Udover de 2 små bagsæder har Merak’en da intet med Porsche 911 at gøre. Det er nærmere den franske Maserati, med teknik fra Citroën.
    Designet er jo helt formidabelt tegnet af Giugiaro, min favorit designer. Har desværre ikke prøvekørt en Merak, men tror nok, jeg ville vælge V8 fremfor V6. Om nogle få dage, i 2023, er der endnu en 50-års jubilar at fejre, Ferrari Dino 308 GT4 :-)

    Svar
  2. Alfalund

    Netop en supermodel, langt smukkere end sportsboblen.
    Maserati er garant for vellyd uanset, så V6 går fint – i en klassisk sportsvogn handler det alligevel mere om oplevelser end fart.

    Svar
  3. Ole Wichmann

    Enig, Maserati er en supermodel. Jaguar E-type er verdens smukkeste bil, men Merak er helt i toppen af de kileformede sportsvogne, der oppe i klasse med Miura og Countach. Giugiaro er Kongen!
    Da jeg boede i London omkring årtusindeskiftet kørte jeg hver dag forbi en Merak der var parkeret på gaden. Har senere læst at det var en Maserati specialist der havde købt den billigt og brugte den som hverdagsbil.
    Nu er Maserati og Citroën jo blevet genforenet i rodekassen Stellantis Group. Måske det kunne inspirere nogen til at lave en moderne Merak baseret på Maserati og Citroën teknik? Åh nej den ville nok blive elektrisk…

    Svar
  4. The Real Stig

    Nogle gange er verden uretfærdig. Makkerparret Bora/Merak burde have haft den succes, Porsche senere fik med 911/Boxter.
    Giugiaro lavede to mesterværker, og designet er stadig moderne. Knækket ved vindueskarmen er siden kopieret af mange, efter F1-kørerne fik opgraderet beskyttelsen pga. Sennas tragiske uheld.
    Merak’ens mærkelige bagstolper har undret mange. Deres eneste funktion er, at det ser mærkeligt ud uden.
    Tænk nu hvis Merak havde levet længe nok til at få en Biturbo V6……..dét ville kræve en ZF-gearkasse som i Bora.

    Svar
  5. Skaanning

    Tja, en Bora er nok nr.1 i denne sammenhæng, men uha en Merak kan altså også noget. Helt som Dino 308 også har noget, dens større brødre ikke helt har. Svært at sige præcist hvad, det er. Men det er noget godt.
    Enhver Maserati koster jo nok i ejerskab, men det er der jo egentligt kun 2 ting at sige til:
    1) Køb en ordentlig bil fra begyndelsen. Altså det klassiske råd.
    Har sælger betalt 100k for en motorrenovering, koster bilen måske 50-60k mere end den uden renovering. Men det er en god foretning for køber! Og man sparer også tid, energi og ærgelser, når bilen allerede ER fikset. Og det gælder alle biler…
    2) Det er meningsløst at købe en eksotisk italiener og så komme rendende efterfølgende og sige, at den er dyr at få skruet på. Det ved ALLE jo. Det er en del af pakken med sådan en bil. Er man ikke indstillet på det, skal man slet ikke købe. Færdig.
    Så tag valget. Når man har sagt A, må man sige B. Og helst uden klagesange om driftsomkostninger enhver jo kender til.
    Selv kunne jeg måske nok skrabe sammen til en Merak, men jeg har næppe økonomi til at holde den rullende de 5-6 år, jeg typisk beholder en bil. Så jeg køber ikke. Selv om jeg godt gad!
    Visse personer her på VR er vilde med den senere BiTurbo model. Men er selvsagt bange for dens ry som money pit og problembarn. Omvendt kan man jo også indstille sig på, at det bare er en præmis for en BiTurbo, tage højde for det og så slappe af med det. Helt som en 2CV-ejer helt sikkert er på det rene med, at hans vogn ikke vinder et racerløb.
    Anyway, personligt har jeg købt en Porsche for et par år siden, fordi jeg ikke gider (eller har tid) til bøvl og dårlig kvalitet. Det skal bare køre.
    Men havde penge og tid set anderledes ud, ville en Merak nok være mere lækker at trille rundt i.

    Svar
  6. Soren W

    Jeg synes nu ikke Meraks design holder sig lige så tidløst som 911, men det er jo ikke nødvendigvis en ulempe for en veteran? Jeg ville nok hellere have en Khamsin. I brun metallic. Med skriggrønt læder. Findes det? Ja, i Classic & Sportscar…

    Svar
  7. Claus Ebberfeld

    Kloge ord, @skaanning: Dem allesammen!

    Jeg er kun til dels enig i, at Meraks design er mindre tidløst end 911, @soren-w, men det kan jo også være fordi vi er SÅ vante med, at sådan så en 911 nu engang ud i over tredive år? Jeg er derimod helt enig i, at det ikke er en ulempe for en klassiker, at man kan se den er netop det.

    @ole-jagmann, Maserati har jo netop lanceret deres nye Biturbo-V6 i supersportsvognen MC20. Hvor ville det være godt, hvis den kom over i en Citroën og der kom en sugemotorversion i en moderne Merak, ja for pokker. Og ingen af delene kommer nogensinde til at ske!

    @the-real-stig, god sammenligning med 911/Boxster-historien. Og interessant tanke med Biturboens V6’er i Merak: Som toliters-bil havde det faktisk givet mening på hjemmemarkedet med de italienske skatteregler. I stedet kom der en toliters Merak med så vidt jeg husker bare 160 heste og intet moment. Som gør det vigtigt at nævne, at alt jeg skriver herunder handler om den treliters!

    Khamsin og Bora, uhauha, det er sager – endnu mere drømmeagtige biler end Merak og jeg er vild med dem begge. De koster dog også det dobbelte – sådan en lille praktisk ting. Farverne på den du har fundet er top!

    Svar
  8. tonnykp

    Jeg kender ikke en Maserati jeg ikke ville have holdende i garagen. Netop at Maserati typisk laver GT vogne kan jeg godt lide. Derfor er Maserati måske også mindre kendt blandt den brede befolkning end Lamborghini og især Ferrari. Jeg har været på udkig efter en Maserati Biturbo af flere omgange, en overgang var de faktisk overkommelige på et lavt budget hvis man er indstillet på at renovere, men det er desværre ikke tilfældet mere. Giogiaro er bestemt min favorit designer. @The Real Stig, jeg er enig i at stolperne bagtil afslutter designet bedre end det er gjort på f.eks. Lotus Europa, som jeg kan lide selv om jeg altid har fundet dens design lidt underligt, sammenblandet og ufærdigt. Jeg tænker ikke der er mange der vil kalde den smuk.

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.