Register

13 − eleven =

A password will be e-mailed to you.

Det er svært at forestille sig en mere eksotisk sportsvogn til færre penge. Men tag gerne udfordringen op til Ugens Fund i morgen!

Denne meget blå 1969 Marcos 3000 GT blev solgt i går på en svensk auktion for 150.000 svenske kroner. Det er lige knap 100.000 danske dollars. Afgiften er ærligt talt ikke værd at snakke om i denne forbindelse, ejheller hjemkørslen fra Østervåla oppe ved Stockholm: Det er vel dybest set nærmest det eventyr alle klassiskerentusiaster drømmer om? 

En ægte klassisk sportsvogn med præstationer, seks cylindre og kun bygget i få hundrede eksemplarer - det hele til under hundrede tusinde kroner? Hvis ikke den VAR solgt, så var det Ugens Fund!

Marcos er der næppe mange der drømmer om. Nok blandt andet fordi de ikke kender den. Ikke desto mindre er det en indiskutabelt fin sportsvogn, og den første med træchassis og firecylindret Volvomotor populær i historisk motorsport. Hvilket sammen med sjældenheden (der er lavet cirka hundrede biler!)  gør det svært at finde dem ligesom de kan være dyre.

Marcos er en fint lille bilmærke. Ikke Jaguar, ikke Ferrari, ikke Mercedes – men de koster heller ikke sådan.

Efterfølgeren med firecylindrede Fordmotorer er billigere og også dejlige biler. Men min favorit udover den oprindelige har altid været den senere sekscylindrede model 3000, der fik Fords klassiske Essexmotor: Stærk, vellydende og stadig en fin sportsvogn.

Og sådan een var der på auktion: Renoveret engang i halvfemserne, to ejere siden, med stålchassis og lakeret en blåtone fra (angiveligt) Lamborghini. På lækre aluminiumshjul, pænt interior og endda kørende som bekræftet af en video, hvor man også kan høre Essex’ens lækre dybe klang. Det hele endte med en pris på de nævnte 150.000 svenske kroner eller knap under 100.000 danske. Det eneste kedelige ved den sag er at det ikke var til mig. 

Jeg elsker Marcosen. Simpelthen. Bevares, det er ikke verdens smukkeste bil, men helt ærligt: Man KAN ikke få alt til hundrede tusinde. I er mere end velkomne til at forsøge at modbevise det ved at indsende lignende eksotiske sportsvogn i det prissegment som kandidater til Ugens Fund i morgen – I ved, email til ugensfund@viaretro.dk og så hjælper I klassikerverdenen, udviser næstekærlighed og får ros fra ViaRETRO-redaktionen. 

For jeg kan jeg ikke være den eneste, der ærgrer mig over at have fået øje på denne Marcos for sent?

5 kommentarer

  1. Kai Bach Andersen

    Jeg mener at det var sådan en der blev kørt ret meget i stykker, til CHGP 2023 om lørdagen. Er der nogen der kan bekræfte det? En anden bil gik også temmelig meget i stykker.

    Svar
  2. stefan

    Mantara lm og mantis er nok min yndlings Marcos modeller. Jeg er vild med de brede skærme og det lidt voldsomme udseende. Er dog ikke så vild med bagenderne på nogen (som helst) af Marcos modeller..

    Svar
  3. Lars D

    Bagenden kan diskuteres men fronten er helt galt designet med det alt for opløftede snudeskaft der simpelthen sidder for højt og mangler 10 cm bund så den flugter med resten. Fordækkene bliver alt for eksponeret. Borset fra det sikkert et sjovt bekendskab.

    Svar
  4. Claus Ebberfeld

    Njah, @kai – 3000 GT er sjældent brugt i motorsport: Det var de firecylindredes domæne. Mon ikke det var Verner Nielsen 1800 GT?

    Jeg er ellers enig med både @stefan og @lars-d: Den er egentlig gal med både fronten og bagenden! I hvert fald når man ser koldt og kynisk og objektivt på det. Pudsigt nok fungerer designet LANGT bedre, når man ser det i levende livende – helt uforklarligt for mig, men den lille videosnas viser det jo egentlig: Når den meget lave (den er cirka 110 centimenter høj…) Marcos buldrer forbi, så virker helet faktisk alligevel. Det er langt fra verdens smukkeste bil – men det fungerer bedre i virkeligheden end på billeder.

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.