Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #51577
    Peter
    31 Indlæg

    Jeg har nogle erfaringer og betragtninger, som jeg godt kunne tænke mig dele i dette forum. Så håber jeg at I også vil dele ud af jeres erfaringer og viden.

    I min Duetto Spider 1967 fyldte jeg Castrol EP90 på gearkassen i 2006, da jeg var færdig med at renovere bilen. Siden har den kørt ca. 15.000 km. Jeg havde (fejlagtigt) opfattet at gearolier nærmest holder evigt. Gearskiftet blev dog efterhånden dårligere, og især ved kold motor skulle der efterhånden skiftes mere forsigtigt og med dobbeltudkobling. Så fik jeg den glimrende ide at skifte gearolie, og jeg indkøbte en mineralsk 80W90, olie. Nu var gearkassen pludselig som ny igen, og min konklusion er at den gamle olie var slidt, og at den tyndere olie giver et bedre gearskifte ved kold motor.

    Siden har jeg læst lidt mere på emnet, og fundet ud af at jeg har skiftet til en GL5 olie (GL=Gear Lubriciant, tallet fortæller om additiverne). Dette er ikke godt, for dels kan GL5 typen angribe messing og bronze bøsninger, og dels vil de forbedrede additiver give mindre friktion og dermed forhindre synkromeshringene i at gribe ordentligt fat i skiftemufferne: Altså i teorien et dårligere gearskifte.

    Alligevel fungerer GL5 kvaliteten rigtigt godt. Spørgsmålet er så om en mindre avanceret olie (GL4) vil fungere endnu bedre. Der er bare ikke ret mange på markedet. Castrol har en multigrade 80w90 GL4 som ikke rigtigt lagerføres i Castrolshoppen, og Shell har deres Spirax GX 80w90, som jeg ikke kan finde på tankstationerne. Shell Spirax er jo den type, som originalt blev anbefalet af Alfa Romeo, og derfor et naturligt (originalt) valg.

    Hvad siger jeres erfaring? Er GL4 med gammeldags additiver bedre? Er det rigtigt forstået af mig, at en multigrade olie (tynd når det er koldt) giver et bedre skifte? Og hvor køber I Shell Spirax olien?

    Peter (Duetto 1967)

    #52383
    Niels Abild
    218 Indlæg

    et godt råd apcon fra lindemann tilsats stof,ha-ha-ha alt det har vi prøvet før det er bare gøjl
    men her er nogle fakta
    jeg havde en chervolet v6,den tabte olje tryk,nå nu er den færdig,på råd fra min mekaniker prøvede jeg en flaske abcon for slidte motorer,den forsatte med at køre yderlig 72.000 kilometer
    på rullefeldt med min austin healy frø,gearkassen virkede trøj,og man kunne se at der var for meget modstand i gearkassen blandt andet,den fik en flaske abcon i gearkassen beregnet til gearkasser,plus en halv flaske ca 0,2 liter abcon beregnet til difrensjale i bag tøjet,og så kørte vi igen,hopla 4,6 hk mere var der så,og den gearkasse kørte mange kilometer,og kører endnu.
    min gode ven racer køreren tommy brorson sverige mange gange europamester i lotus 11 lotus elite lotus elan lotus cortina og ford ekscord,en meget korekt mand og kender af alle kneb og har arbejdet i bil industrien i mange år.han havd også et sæde i en østrisk formel 1
    du skulle prøve noget abcon tilsats stoffer i din racer bil,sluder jeg syntes at det er bare at logge penge ud af folk,og jeg har prøvet alt,men da han er min ven stillede han op med sin ford ekscord lotus,vi tog ned på det rullefeldt med bilen,han kørte en tur på feldtet,vi hældte abcon motor tilsats,gearkasse tilsats,og bagtøjs tilsats i og han kørte en omgang mere på rullefeldtet,og vupti var der 11 hk mere i bilen,
    nu er tommy blever repensetant for abcon i sverige
    abcon leverer stoffer til rools royes,motors,engelske jernbaner,mærsk,til traktor træk traktorer,og mange andre rund om i verden,og en af mine venner som har et meget stort lastbils firma,mener at alene ved at hælde abcon i deres disel motorere etc kan spare op til en million kr i brændstof om året
    man kan købe abcon mange steder bla a hos bil reservedele tk hansen og lignende
    til sidst jeg har ingen aktier i abcon,og dette er kun ment som et godt råd,udviklet af mange års erfaring med biler
    niels

    #52384
    jewer
    894 Indlæg

    Jeg har Shell Spirax (80/90 – mener jeg) i gearkassen på min Giulia. Det har ikke givet mig nogle problemer overhovedet. Sidst fandt jeg det på en Shelltank men det er også ved at være et par år eller tre siden, så ved ikke lige hvad jeg skal gøre næste gang, der skal skiftes olie, hvis ikke jeg kan få det dér.

    Castrolshop har denne: http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-syntrans-multivehicle-914p.html

    #52385
    Kai
    583 Indlæg
    #52386
    elp
    19 Indlæg

    Det er ikke nødvendigt at bruge GL4 olier i en 105 gearkasse, GL5 var bare endnu ikke tilgængelig da de tidlige årgange blev fremstillet. Til senere udgaver anbefalede Alfa GL5 uden at der i øvrigt var foretaget ændringer i gearkassen.
    På flere udenlandske Alfa fora er der mange som sværger til Red Line 75W-90NS GL5, som får synkromesherne (2. og 3 gear) til at virke bedre. Men det skal være NS (No Slip) der bruges. NS må ikke bruges i bagtøj med Limited Slip spær.
    Normalt slides gearolie ikke, men de kan forurenes og evt. kan nogle at additiverne fordampe/nedbrydes ved meget høje temperaturer. Men da synkromesherne i denne type gearkasse (gælder også Alfetta varianterne) ikke just er langtidsholdbare, vil de relativt tidligt give lyde fra sig ved hurtige skift, især i kold vejr.
    Min egen 1750 Spider har kørt 40+ k. km siden renovation af gearkasse (og motor + bagtøj) og har ingen knas endnu. Jeg ved ikke hvad olie tidligere ejers værksted hældte i, men jeg bruger dobbelt udkobling både ved op og ned skift. Der har altid være lidt lejestøj i kold vejr de første km, men ved drifts temperatur er der ingen støj uanset ude temperaturen.
    Erik
    Dansk leverandør af Red Line olier http://classicare.dk/html/HvorforR.htm

    #52387
    Jan Paustian
    2 Indlæg

    I Stelvio Automobili har vi valgt at følge Alfa Romeo’s anbefaling til gearolie i 105 bilerne (GT, Spider og Giulia) og har altid brugt Agip Rotra MP i 80W-90 viskositet. Det er en GL-5 olie i såkaldt EP udførelse (Extreme Pressure). Den holder i mange år og vi har ikke oplevet problemer med den. Vi bruger den også i styrhus og på diffentialet i bagtøj uden friktionsspær. (Agip Rotra MP/S anvendes i bagtøj med spær). Så kan vi også godt lide tanken om at bruge italiensk olie på en italiensk bil. Det eneste problem med Agip’s gearolier er, at de i Danmark kun sælges i 20 liters dunke og derfor mest henvender sig til professionelle værksteder.

    #52388
    Søren Navntoft
    326 Indlæg

    Tak for svaret Jan.

    Vil det så sige at man kan komme ud til Stelvio med sin egen 1 liters dunk, og købe en opfyldning. Hvis det er tilfældet vil jeg da benytte muligheden. Det er jo total retro, at købe disse gyldne dråber i håndkøb. Ligesom vin i Frankrig eller olivenolie i Spanien.

    #52389
    elp
    19 Indlæg

    Quote from Jan Paustian på 22. January, 2013, 19:09
    I Stelvio Automobili har vi valgt at følge Alfa Romeo’s anbefaling til gearolie i 105 bilerne (GT, Spider og Giulia) og har altid brugt Agip Rotra MP i 80W-90 viskositet. Det er en GL-5 olie i såkaldt EP udførelse (Extreme Pressure). Den holder i mange år og vi har ikke oplevet problemer med den. Vi bruger den også i styrhus og på diffentialet i bagtøj uden friktionsspær. (Agip Rotra MP/S anvendes i bagtøj med spær). Så kan vi også godt lide tanken om at bruge italiensk olie på en italiensk bil. Det eneste problem med Agip’s gearolier er, at de i Danmark kun sælges i 20 liters dunke og derfor mest henvender sig til professionelle værksteder.

    Øh, sidst jeg hørte om 105s gearkasse, så oplystes det, at indmaden er fra tyske ZF, og i øvrigt identisk med gearkasserne i de tidlige udgaver af Porsche 911 (og sikkert andre).
    Men det kan være en fejltagelse.

    Erik

    #52390
    Peter
    31 Indlæg

    Tak for feed-back og links. Konklusionen må være at en 105 gearkasse ikke er særlig kræsen.

    Alligevel vil jeg til foråret lave et fuldskalaforsøg med forskellige olier: Multigrade/singlegrade, mineralsk/syntetisk og GL4/GL5. Det er jo både nemt og billigt at skifte olien, da det kun drejer sig om en enkelt liter.

    Jeg skal nok rapportere tilbage med resultatet.

    Peter

    #52391
    elp
    19 Indlæg

    Quote from Peter på 23. January, 2013, 19:35
    Tak for feed-back og links. Konklusionen må være at en 105 gearkasse ikke er særlig kræsen.

    Alligevel vil jeg til foråret lave et fuldskalaforsøg med forskellige olier: Multigrade/singlegrade, mineralsk/syntetisk og GL4/GL5. Det er jo både nemt og billigt at skifte olien, da det kun drejer sig om en enkelt liter.

    Jeg skal nok rapportere tilbage med resultatet.

    Peter

    Min Instruktionsbog siger gearkasse 1,65 kg. = +/- 2 liter, bagtøj 1,25 kg = +/- 1,5 liter.

    Det med GL4 er til ældre gearkasser, f.eks. Giulietta 750 og 1900; Giulietta 101 og 102 (2000) kører med samme type gearkasse som 105/115 og 116.

    Erik

    #52392
    ou
    22 Indlæg

    Interressant???
    Er du helt sikke på dette statement. om gearkasser
    Hvad ligger du i type “samme type”?????

    Det med GL4 er til ældre gearkasser, f.eks. Giulietta 750 og 1900; Giulietta 101 og 102 (2000) kører med samme type gearkasse som 105/115 og 116.

    #52393
    Peter
    31 Indlæg

    Min Instruktionsbog siger gearkasse 1,65 kg. = +/- 2 liter, bagtøj 1,25 kg = +/- 1,5 liter.


    @Erik

    Ja, instruktionsbogen siger 1,65 kg. Men det er et faktum, at der kun kan fyldes ca. 0.9 liter i gearkassen, så jeg betragter instruktionsbogens oplysninger som en trykfejl.

    Peter

    #52394
    ou
    22 Indlæg

    Peter ingen trykfejl
    hvad har du glemt i den gearkesse .
    Indhold
    gearbox 1,65 kg 3,2 pts
    differential 1,25kg 2.5 pts
    her har du årsgen til at din olie bliver “slidt” så hurtigt

    Interessant tema , som jeg føler, ikke mindst undertegnede, mange er usikker på .

    Info. fra Ejers instruktions håndbog Giulia Sprint GT 1964-66 Alfa Romeo type 105
    Anbefaler skift, gældende for gearkasse og differentiale
    første gang 6000km
    derefter 18000 km

    Gearkasse SAE 90
    eks.Agip F1 Rotra SAE 90 eller Shell Dentax 90

    Eller as specified on the read transfer ,if any, use

    SAE 90 EP
    Agip 90 F1 Rotra Hypoid SAE 90 eller Shell Spirax 90 EP

    Til styrehus og differentiale
    SAE 90 API EP
    Agip 90 F1 Rotra Hypoid SAE 90 eller Shell Spirax 90 EP

    Som mængde angives for alle tre “TUP UP”

    Info fra Ejers instruktions håndbog Alfa Romeo type 102

    Gearkasse Agip- BP Energol SAE 90 – Shell Spirax 90 EP
    Differentiale Agip- BP Energol SAE 90 EP – Shell Spirax 90 EP

    På en 2000 fra 1960 har jeg fået anbefalet og brugt
    Q8 T400 SAE 40 i gearkasse 1,6 kg
    SPEC
    Q8 T400 is a diesel engine oil manufactured from solvent-refined paraffinic base oils.

    API CD/SF/CDII, MIL-L-46152C/MIL-L-2104C, CCMC G2, PD1, D2, MAN 270 (diesel engines, normal drain), ZF TE-ML 03 (converter transmissions in mobile equipment), Allison C-3 (automatic transmissions), Caterpillar TO-2 (transmissions), Clark Form TLC-25 3M 8-83 (power shifted transmissions, torque converters), DANA Spicer Bulletin 2508-9 (mechanical transmissions, auxilliaries, transfer cases), Eaton/Fuller Bulletin 2052 (twin countershaft transmissions), Voith (retarder). Available Pack Size: 25 Litre.

    Q8 T55 80W 90 på differentiale 2
    Generelt advares der mod at bruge denne såfremdt der anbefales API GL4
    SPEC
    Multigrad hypoid gearolie til manuelle gear, differentialer slut- og andre geardrev, hvortil typen API GL-5 foreskrives. Indeholder højtryksadditiver, som reducerer slid selv ved meget hård og stødvis belastning. • API GL-5 • MIL-L-2105D • MAN 342 • VME EEMS 19003F • Volvo 97310/97316 • ZF TE-ML 01/05A/07A/12A

    Det har kørt uden problemer i 10 år, gearkasse blev renoveret for nogle år siden.
    I 2012 på længere dags køretur 500-1100 km hurtig kørsel, rigtig gennem varm, konstaterede jeg at syncho blev makant dårligere i slut på dagen. Dobb udkobling nødvendig .
    Så til 2013 forventer jeg at skifte til Q 8 T55 80W 90 på gearkasse eller anden tykere olie.
    Men advarslen om at bruge Q8 T55 80W90 når der anbefales GL4 olie gør mig pludselig betænkelig

    #52395
    jewer
    894 Indlæg

    Med hensyn til oliemængde på gearkassen kan jeg ikke huske hvor meget jeg har fyldt på men det er da en del mere end 1 liter, så hvordan der kun kan være 0,9 liter på din gearkasse overstiger min fantasi.
    Med hensyn til skifteinterval, så er jeg af den opfattelse at olierne i dag er af meget bedre kvalitet end dengang bilerne var nye – og instruktionsbøgerne blev skrevet. Jeg skifter motorolie for hver 10.000 km selv om der vist nok er anført kortere interval i instruktionsbogen. Olie på gearkasse og differentiale var frisk da jeg købte bilen for godt og vel 6 år siden. Gearkasseolie er skiftet 1 gang for noget der ligner 3 år og ca. 35.000 km siden. Olien i differentialet er aldrig skiftet. Jeg har absolut INGEN problemer whatsoever med hverken syncromesher eller gearkasse generelt og ej heller hverken hylen eller noget fra bagtøjet.
    Nåhja, motoren slår heller ikke en forkert skid overhovedet efter nu ca. 75.000 km.
    Motorolie: Agip 10/60 Racing, fuldsyntetisk.
    Gearolie: Shell Spirax 75 eller 80/90.

    #52396
    elp
    19 Indlæg

    Quote from ou på 24. January, 2013, 14:25
    Interressant???
    Er du helt sikke på dette statement. om gearkasser
    Hvad ligger du i type “samme type”?????

    Det med GL4 er til ældre gearkasser, f.eks. Giulietta 750 og 1900; Giulietta 101 og 102 (2000) kører med samme type gearkasse som 105/115 og 116.

    Jeg mener at, at konstruktionen er den samme, men at udvekslingen i de enkelte gear kan være forskellige. I nogle af de tidligt producerede udgaver til Giulietta type 101, kan både 4 og 5 gear være tilfældet.

    Der er selvfølgelig forskel på gearkassehusene, afhængig af fastgørelsen til motorblokken og transakslernes placering og sammenbygning med differentialet.

    Når kun ca. 1 liter kan påfyldning efter aftapning, tyder det på, at ca. 1 liter bliver tilbage i gearkassen. Det er ret almindeligt, at der er forskel på påfyldningsmængden på en motor ved normalt olieskift og efter adskillelse (men ikke 50% af oliemængden), men kan ikke huske at have hørt eller læst om det samme for en gearkasse eller bagtøj.

    Erik

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.