Viser 7 indlæg - 16 til 22 (af 22 i alt)
  • Forfatter
    ou
    22 Indlæg

Nu er grundkonstruktionen i Alfa Romeo gearkasser nogenlundede samme, det var trods alt den samme konstruktører. så der har du ret.
    Tilslutning til motor er blot et spørgsmål om hus, ofte benævnt SAE bell housing, måske Cuno hus i Italien
    Men den 5 trins gearkasse kom i 1954/55 i forbindelse med 1900 TI og 1900 Super Sprint. Denne fortsatte i Alfa Romeo type 102 og 106. Og blev sansynligvis også brugt i 750 G series af Giulietta.
    Til Giulia serien af type 101 Giulietta, den med 1600 ccm motor, blev der konstrueret en ny gearkasse der blev brugt til alle efterfølgende type 105. Men disse gearkasser har blot få reservedele til fælles, med 1900
    5 trins gearkasse. Så der er beviset på forskellen.
    Mht. til tømning før påfyldning af ny olie, er det selvfølgelig rigtigt, at hvis man ikke tømmer, så er der ikke så meget plads til nyt.
    Men Peter er blevet så stille. Har han ikke fået tømt gearkassen helt, før han har efterfyldt???????????

Peter
    31 Indlæg

Quote from ou på 31. January, 2013, 19:37
    Men Peter er blevet så stille. Har han ikke fået tømt gearkassen helt, før han har efterfyldt???????????

Haha. Jamen det undrer mig også, at jeg ikke engang kunne fylde en liter på. Når nu der er en weekend, hvor regnen har skyllet saltet væk fra vejen, vil jeg køre bilen varm, og så prøve en gang til. Jeg skal nok rapportere tilbage om mine opdagelser!

Peter

ou
    22 Indlæg

ikke fordi vi har mistro til dine evner. Men et spørgsmålstegn er blevet rejst..

Jan Paustian
    2 Indlæg

Hej Søren og andre Alfisti. Ja, naturligis kan man få en opfyldning med Agip gearolie i en medbragt dunk hvis man kigger forbi vores værksted.

elp
    19 Indlæg

Quote from ou på 31. January, 2013, 19:37
    Nu er grundkonstruktionen i Alfa Romeo gearkasser nogenlundede samme, det var trods alt den samme konstruktører. så der har du ret.
    Tilslutning til motor er blot et spørgsmål om hus, ofte benævnt SAE bell housing, måske Cuno hus i Italien
    Men den 5 trins gearkasse kom i 1954/55 i forbindelse med 1900 TI og 1900 Super Sprint. Denne fortsatte i Alfa Romeo type 102 og 106. Og blev sansynligvis også brugt i 750 G series af Giulietta.
    Til Giulia serien af type 101 Giulietta, den med 1600 ccm motor, blev der konstrueret en ny gearkasse der blev brugt til alle efterfølgende type 105. Men disse gearkasser har blot få reservedele til fælles, med 1900
    5 trins gearkasse. Så der er beviset på forskellen.
    Mht. til tømning før påfyldning af ny olie, er det selvfølgelig rigtigt, at hvis man ikke tømmer, så er der ikke så meget plads til nyt.

Forskellene og lighederne mellem gearkasserne er ikke blot noget jeg tror, men noget jeg har læst mig til i Pat Badens (US Alfa guro) AR Owner’s Bible. Jeg tillader mig at citerer og oversætte fra hans afsnit om transmissioner.

“I 750 Giulietta brugtes en unik gearkasse, som essentielt var et rør med transmissionen inden i. Denne gearkasse kræver specialværktøj og specialviden for at reparerer.”
    “I 1959, uden forudgående annoncerende, introducerer Alfa en helt ny gearkasse af ZF type. Denne gearkasse er splittet på den lange led, så den kan åbnes og let arbejdes på med konventionelle værktøjer. Den samme basis gearkassen blev også brugt i 2000 (102) og 2600 (106) modellerne.”
    “De første 101 Giulietta brugte 4 trins gearkasser, så i en overgang var det populært at købe dele til 102 seriens gearkasser, for derved at få 5 trins gearkasser i 101 serien. Senere løstes dette ved lanceringen af Giulia (105) med både 4 (til en begyndelse) og 5 trins gearkasser.”
    “I 1968, igen uannonceret, ændre Alfa overfladen på synkromesherne, så fra at gearolien skal være af EP type til at almindelig transmissionsolie kan anvendes. Synkromesherne ændres fra at have radiale riller til at have en ru overflade. Det anbefales altid at bruge den nye type synkromesher ved renovering af en ældre type gearkasse “,

Hvordan Alfa ændrede 1900 modellernes gearkasser fra 4 til 5 trins, ved jeg ikke. De fleste bilfabrikanter ændrede deres 4 trins til 5 trins, ved at montere et ekstra gearhus hvor endeplade sidder på 4 trins gearkasserne med et 5. gearsæt på forlængede aksler.

Mht. oliemængden i Poul gearkasse, kan den manglende total tømning skyldes, at der tidligere har været hældt en meget tyk gearolie på, som ikke dræner fuld ud i kold tilstand. Olie skal altid være driftsvarm når den aftappes. Min Spider er i vinterhi et godt stykke fra, hvor jeg bor, så jeg kan ikke se på gearkassen, om aftapningsbolten sidder i bunden af gearhuset eller lidt op ad siden.

Erik

elp
    19 Indlæg

Ved et tilfælde så jeg en 105 gearkasse afbilledet i en tråd på Alfa Owner. Aftapningsproppen sidder definitivt helt i bunden af gearkassehuset. Så al gearolie bør løbe ud ved aftapning. Hvis der sidder noget gammel slam eller (værre) fremmedlegeme inde i hullet, så skub der væk med en skruetrækker e.lign.
    Se billedet her http://www.alfaowner.com/Forum/the-classic-alfa-romeos/368224-spider-junior-1600-a.html
    Erik

Morten Svendsen
    2 Indlæg

Nu ved jeg ikke om problemet med oliemængde blev løst, men anbefalingen på AlfaBB er at fylde med 1,5 L. Man skal selvfølgelig sikre sig, at gearkassen er helt tom fær der fyldes! Ved at bruge 1,5 L i stedet for de anbefalede 1,8 L, plasker der ikke så megen olie op i skiftehuset. Det er ret kritisk for utætheder, da det kræver en 100% tæt manchet, ellers render det ned af gearkassen udvendigt.

Viser 7 indlæg - 16 til 22 (af 22 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.