-
ForfatterIndlæg
-
25. december 2014 kl. 15:42 #88962Ole JAGmann814 Indlæg
Hej Forum
Her I den stille juletid vil jeg få taget mig sammen til at delagtiggøre Jer I hvad der foregår i min garage m.h.t. min MGB GT fra 1971.
Her er så 1. afsnit.
Jeg købte bilen 12. maj 2014 og formålet med at anskaffe den var at deltage i MG klubbens klubrally MG Sport og måske et Hillclimb i ny og næ.
Efter at have været rundt at kigge på nogle rustbunker, der altid skuffede i virkeligheden (fotos snyder ofte), fandt jeg en jeg var tryg ved i Taastrup.
Da jeg købte bilen var den helt standard og trængte til lidt kærlighed, men prisen var også derefter. Jeg hentede den i Taastrup og kørte den hjem til Als. Ikke noget med kyllingetrailer her, den skulle køres hjem. Det er altid spændende at køre en lang tur i en nyerhvervet gammel bil man ikke kender. Motoren gik ujævnt, men det hjalp dog at få genmonteret et tændkabel på den første rasteplads på motorvejen. Bremseklodserne var slidt helt ned til metallet, så det lød ikke godt når jeg bremsede og trådhjulene var så skæve at bilen var ved at ryste fra hinanden når vi kom over 100 km/h. Så vi fandt vores plads imellem lastbilerne og kom helt hjem. En lille sejr i sig selv.Attachments:
25. december 2014 kl. 15:50 #88963Oktan644 IndlægMere mere mere ! Fortæl !
25. december 2014 kl. 16:15 #88968Ole JAGmann814 IndlægNå, der kom dobbelt billeder med, jeg skal lige lære “redigerings knappen” at kende…
Jeg var ude at kigge på to MGB GT i en af mine favorit farver, postbilgul, jeg tror den hedder “Inca Yellow”.
Den første var meget rusten, uden afgift og alt for dyr. Jeg gad ikke engang tage et billede. Men så fik jeg da en køretur ud af det og processen var sat i gang.
Den næste var dansk, forholdsvis nylakeret, men tæt på var standen dårlig. Rusten løb inden under lakken, den skulle have lavet noget rust, motoren gik ikke og interiøret skulle skiftes.
Så kørte jeg til Taastrup for at se på en hvid GTer som havde en pris der lå tæt på mit budget. Men den skuffede også, den boblede mange steder og virkede generelt træt og ikke tillidsvækkende når jeg kørte i den. Den skulle snart synes og havde en lang fejlliste fra et MG værksted, der skulle have 18000 kr for at lave fejlene. Og så ville den stadig se træt ud.
Men sælgeren havde også en grøn MGB GT til salg. Den var godt nok for dyr i.f.t. mit budget, men jeg tog en tur i den, da jeg nu var kørt helt til Taastrup. Den var ikke fejlfri, men kørte meget bedre end den hvide. Når jeg skulle være ærlig overfor mig selv, var det den jeg var tryg ved at køre hjem I, ikke den hvide som passede til mit budget.
Det råd jeg plejer at give til andre er “køb den bedste du har råd til”, så jeg fortalte sælgeren at det var den grønne jeg kunne tænke mig, men jeg havde ikke råd. Jeg kørte hjem igen, men forhandlede i et par uger per mail og telefon, og til sidst fik jeg den grønne handlet ned under prisen på den hvide. Bla. fordi den inden næste syn om 4 år bør have nye paneler.Attachments:
25. december 2014 kl. 16:25 #88971Ole JAGmann814 IndlægDe mest presserende problemer på hjemturen var de nedslidte bremser og motoren der gik ujævnt.
Jeg bestilte derfor straks nye bremseklodser og bremseskiver samt tændrør, platiner og kondensator.
For at komme i gang hurtigt bestilte jeg delene i Danmark hos Bonnevie, der kunne levere næste dag.
Priserne på MG reservedele er rørende, når man er vant til Jaguar.
Jeg fik skifter bremseskiverne og ved samme lejlighed malet de rustne kalibre.
Herefter bremsede bilen fint igen.Attachments:
25. december 2014 kl. 16:51 #88976Ole JAGmann814 IndlægJeg fik også monteret de nye tændrør, kondensator og platiner. Platinerne blev justeret.
Tændingen måtte vente til jeg fik min Haynes Manual jeg havde bestilt i England.
Jeg havde travlt med at få MGen til at køre, da jeg allerede 16. maj skulle køre til CRAA i Århus, hvor jeg igen skulle være co-driver for bror Søren, der for anden gang skulle være med opvisningsklassen med sin Jaguar E-type OTS.
Jeg ville selvfølgelig gerne køre derop i MGBen og parkere den i Classic Car Park og vise den frem for vennerne.
Da MGen skal bruges til club race, må den godt se lidt sporty ud. Inden jeg skulle afsted mod Århus, nåede jeg derfor at få monteret hvide nummer-cirkler på dørene og nogle klassiske Heuer mærker. Jeg var meget tilfreds med resultatet af min tape-tuning. Det er almindelig kendt at den slags giver ca. 3% performance forbedring.Turen til Århus gik godt, bilen kørte fint med de nye bremser og tændingsdele, men de skæve fælge gjorde det stadig til en rystende oplevelse. Traditionen tro mødtes vi men Søren på Ejerbavnehøj hvor vi fik en croissant og en espresso.
Vel ankommet på Tangkrogen i Århus blev MGBen parkeret på Classic Car Park og E-typen blev placeret i pit teltet for opvisningsklassen.Attachments:
25. december 2014 kl. 16:58 #88981Ole JAGmann814 IndlægCRAA blev en stor succes, vi hyggede os i strålende solskin, var forskånet for uheld med E-typen og fik endda en E-type snak med svenske Johan Solman der dominerede 65-klassen med sin voldsomme Jaguar E-type Leightweight R.eplica.
Vi overnattede hos vores gode Jaguar-ven Ulrich Sjelberg, der også har en MGB roadster der viste sig at være nøjagtig samme grønne farve som min MGB GT.
Hans MG er i bedre stand end min og har nyrenoveret motor. Jeg prøvede derfor en tur i roadsteren for at sammenligne. Ulrichs MGB føltes strammere i styring og undervogn og motoren måske en smule friskere end min.Attachments:
25. december 2014 kl. 17:16 #88984Ole JAGmann814 IndlægDa det ikke var holdbart at køre klubrally på nogle gamle skæve trådfælge, havde jeg fundet et sæt forkromede Ro-style fælge med gode Michelin dæk til salg i Odder.
Da jeg kørte hjem fra CRAA, kørte jeg derfor forbi Odder og købte de 5 fælge.
Der var lidt crowded i bilen på vej hjem, men det lykkedes at få 5 fælge klemt ind i GTeren, godt det ikke er en roadster.
Samtidig havde jeg fået fat i et sæt brugte nav til bolt on pladefælge hos Nikolaj Mortensen i København.Inden montering havde på afbalanceringsmaskinen for at sikre at de ikke var for skæve, og for at få dem ordentlig afbalanceret. Selvgjort er velgjort.
Attachments:
25. december 2014 kl. 17:32 #88987Ole JAGmann814 IndlægNæste skridt var så at få monteret de nye brugte nav, så Ro-style fælgene kunne monteres.
Jeg kørte derfor til Hobbyklubben hvor jeg er medlem for at få bilen på lift og spare ryggen.
At få de gamle nav af var lige ud ad landevejen og at få de nye monteret ligeså.
Jeg kunne så konstatere at hjulcylinderen ved højre baghjul var utæt, så sådan en kom på indkøbssedlen til næste reservedelsordre.
Efter montering af Ro-style fælgene er kørslen meget mere jævn og jeg tør fyre bilen af til næste MG Sport arrangement.
Jeg har altid godt kunne lide Ro-style fælgene, som for mig er et typisk 70er design element og de er mere sjældne end de minilite mange andre kører med, når de konverterer fra trådfælge.MG Sport here I come…
Attachments:
25. december 2014 kl. 18:08 #88992Ole JAGmann814 Indlæg31. maj var det så tid til at høste belønningen for et par ugers hårdt arbejde med MGen. 1. afdeling af årets MG Sport mesterskab skulle afvikles på køreteknisk anlæg i Ellested på Østfyn.
Ud over os (mig og min datter Victoria) var der yderligere to deltagere der skulle med morgenfærgen fra Fynshav til Bøjden, Casper Jørgensen i sin funklende nyrenoverede Austin Healey Sprite Sebring Replica og Lars Iversen i sin fine MG Midget.
Det blev en fantastisk oplevelse, MGB GTeren kørte fint hele dagen og jeg nød bevidst at tænke på at det ikke var en E-type til en halv mille, når jeg kørte på grænsen. Det er fedt at blive presset ud over sine grænser.
Vi kører tre discipliner, tre forsøg, 1 bil ad gangen. Slalom, manøvreprøve og rundbane. Rundbanen er naturligvis det sjoveste, da det er her det går stærkest. Jeg synes selv jeg havde kørt et godt 1. forsøg på rundbanen, da bror Søren kom og fortalte mig at jeg var langsomst af alle.
Det lagde naturligvis et pres inden 2. forsøg, hvor jeg måtte presse mig selv og bilen noget ud over komfort grænsen for at sætte en hæderlig tid. Fedt at blive udfordret, det er det det hele drejer sig om. Kan anbefales.
Ved 3. forsøg satte tændingen ud kortvarigt, så forsøget blev dårligt.
Jeg endte dagen på en 2. plads i rookie klassen. Meget tilfredsstilende.
Søren deltog også i E-typen og gav den gas. Alligevel rakte det kun til en 4. plads i rookie klassen.
Jeg opnåede derfor hvad jeg ville, at få bevist at en MGB GT faktisk en mere velegnet til klubrally end en Jaguar E-type, og så til 1/10 af prisen…
Både Søren og jeg havde vores døtre med og de synes faktisk det var sjovt.Attachments:
25. december 2014 kl. 18:12 #88997Ole JAGmann814 IndlægEt par billeder mere…
Attachments:
25. december 2014 kl. 18:20 #89000Ole JAGmann814 IndlægJeg nævnte at tændingen kortvarigt satte ud til MG Sport.
I de følgende uger blev problemet værre. Nogen gange gik bilen i stå og kunne først starte efter et par minutter.
Jeg monterede nye tændkabler og strømfordeler og justerede tændingen der stod 20 grader forkert.
Men bilen satte stadig ud, oftere og oftere.
Jeg kørte derfor bilen til Hobbyklubben hvor jeg (igen) rensede karburatorer og blæste benzinsystemet igennem og skiftede de irrede stik på ledningerne til benzinpumpen.
På vej hjem gik bilen igen i stå. Hvad kunne det så være, jeg havde snart skiftet alt i tændings systemet og renset hele benzin-siden.
Jeg kom så i tanke om, at jeg en gang havde læst at kvaliteten på de nye kinesisk producerede kondensatorer vi får i dag er svingende.
Jeg stod derfor i vejsiden og monterede den gamle kondensator der sad i bilen da jeg købte den.
Bilen har kørt fint siden.
Så mit råd er, hav altid en ekstra kondensator med i bilen.
Jeg overvejer om jeg skal montere en elektronisk tænding.Attachments:
25. december 2014 kl. 20:15 #89002Connoisseur243 IndlægFå nu købt den elektroniske tænding, så kan jeg lige få en melding om hvordan det fungere. Jeg var lige ude at trille i min MGB i dag, og den fungere fint i det kolde vejr. Men barnebarnet ville dog ikke med, de manglede barnesæder !!
25. december 2014 kl. 20:19 #89003Kai583 IndlægDe 3% kan hurtigt forbedres til 5%, der skal også bare ViaRetromærker på.
Dejlig historie, glæder mig til at du fortsætter.25. december 2014 kl. 21:08 #89005Ole JAGmann814 IndlægJeg var også ude i MGen i går, da det var dejlig solskin. Jeg blev dog overrasket af en kraftig haglbyge…
Kai, jeg har skam fået ViaRETRO klistermærke på i forbindelse med Munkebjerg Hillclimb.
Mere om det senere…30. december 2014 kl. 06:05 #89264Anders Bilidt648 IndlægOle, hvor er hele historien dejlig graesrods-agtig. Baeret er lige ved at flyde over af ren entusiasme, og hvor er det skoent at se en klassiker blive brugt – saadan for alvor. Selv min NullZwei, som jo ellers fremstaar meget originalt og som jeg skam passer overordentligt godt paa, har da vaeret rundt flere gange paa baade Sturup Raceway, Padborg Park og naturligvis den legendariske Nordschleife.
Din MGB GT er i den grad godkendt herfra. Personligt er jeg ikke den helt store fan af den lidt for udbraedte MGB roadster. Men en GT som din kunne jeg altsaa godt fristes af, og saerligt naar den ikke staar og ligner en eller anden forfinet trunte paa forkromede staalfaelge. Et par center-lock Minilites ville vaere genialt, men ogsaa dyrt. RoStyles duer ogsaa rigtig godt – saerligt til BRG.
Hold os endelig opdateret om jeres videre eventyr… ;-)
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.