Viser 15 indlæg - 361 til 375 (af 383 i alt)
  • Forfatter
    Soren W
    390 Indlæg

Vi venter i spænding på opstarten, brormand… :-)

Erik II
    29 Indlæg

Flot arbejde!
    Bare giv dig god tid. Hastværk er lastværk.
    Jeg fik engang justeret min bil af Poul Heichendorff, og han fortalte, at han ville “begynde med strømfordeleren”, der ifølge ham er en meget overset komponent, især centrifugalregulatoren, så hvis du har gammeldags tændingssystem, vil jeg foreslå, at du også bruger tid på strømfordeleren.

Ole Wichmann
    815 Indlæg

Opstarten gik godt, motoren sprang straks i gang, villig som en frisør i en genåbnet salon.
    Jeg har nu kørt 150 km i den siden opstarten, små ture med varierende og ikke for høje omdrejninger. Indtil videre kører den fint.
    Jeg har målt kompressionen, og er spændt på, om den evt. stiger lidt når stempelringene er slidt til at passe med cylindervæggene.
    I weekenden er det planen at jeg skifter olie og spænder topstykket efter og stiller ventiler.
    Jeg må hellere få fornyet min racer licens.

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Bruger man en indkørings olie ved det du har lavet med cylinderne og nye stempler?

Ole Wichmann
    815 Indlæg

Så kom vi da lige i lokalavisen…

Ole Wichmann
    815 Indlæg

Njal, undskyld jeg ikke har fået svaret på dit spørgsmål. Nej jeg har ikke brugt indkøringsolie, jeg har ikke kunnet finde frem til noget. Nu er det heller ikke en komplet indkøring med ny knast osv. jeg skal have indkørt de nye stempelringe i cylindrene, og her har jeg fået at vide, at det vigtigste er ikke at sejtrække. Jeg kørte på noget billigt mineralsk olie fra Harald Nyborg de første små 200 km og derefter skiftede jeg til Castrol Classic 20W50 som jeg plejer at køre på.
    Bilen kører super efter nu små 1000 km. Det er jo ingen raket, den er stadig standard med 95 hk fra ny (hvis Motorforstyrelsen skulle læse med) men den går nu rent i hele omdrejnings området. Tidligere havde jeg svært ved at få den over 5000 o/min, nu trækker den rent helt op til 5500 hvor det gule område begynder. Jeg prøvede i går for første gang at køre den op til 5800 (rødt starter ved 6000) og det gik glat uden hakken eller mislyde.
    Jeg er meldt til Munkebjerg Hillclimb 9. August. Munkebjerg bakke plejer at passe dårligt til min MG, da det går stejlt opad og jeg kører ud af 2. Gear, men den kan ikke trække 3. Gear der er meget højere. Det burde gå bedre i år hvor jeg har 1000 o/min mere at gøre med.

Ole Wichmann
    815 Indlæg

Biler kan åbenbart godt blive “star struck”. I ovennævnte avisartikel sagde jeg, at det er irriterende når bilen går i stykker, men tilfredsstillende når den er lavet igen. Det udsagn holdt MGBen mig straks op på og gik i stå og ville ikke starte igen. Jeg gik derfor i gang med en omfattende fejlsøgning, og fandt til sidst en knækket og irret ledning ved stikket til tændspolens plus. Og det er stadig tilfredsstillende når fejlen er fundet og rettet.

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Det var som osse bare af interesse da jeg tænkte at stempelringene burde skulle slibe motorens foring fin til igen. Jeg vidste på daværende tidspunkt da jeg spurgte dig, ikke om indkøringsolie både gjaldt ved renovering at ovenfor nævnt eller om det mere gjaldt ved hoved renovering af hele motoren.
    Jeg læste så lidt om det på nettet i stedet for.
    På webadr:
    http://www.nysynet.dk/flere-servicesider/motorblokken.htm
    Her kan du læse lidt om omdrejninger og holdbarhed af din motor eller det modsatte og lidt tuningsfif.

Ole Wichmann
    815 Indlæg

Nå så gik året næsten. Jeg kan passende opdatere lidt mens pigerne ser Julebagedysten.
    Inden sommeren fik jeg efterspændt topstykket og benyttede også lejligheden til at stille ventilerne. Sådan en MGB motor er dejlig enkel, ikke noget med shims eller andet besværligt pjat. En skruetrækker, en fastnøgle og et søgerblad, så er man i gang.

Ole Wichmann
    815 Indlæg

En gang i mellem dukker der et godt tilbud op på dba, og da jeg fandt en sportsudstødning med bananmanifold til en overordentlig rimelig pris slog jeg til.
    På foto kan man tydelig se, at afgangsrøret har en større diameter.
    Da jeg monterede sportsudstydningen kunne jeg straks høre at MGen havde fået en dybere bass stemme. På vejen fornemmede jeg at den trak bedre ved højere omdrejninger. Det giver vel god mening, at Jo højere omdrejninger, jo mere udstødningsluft skal ud, og her givere en større diameter mindre modstand.

Ole Wichmann
    815 Indlæg

8. og 9. august lykkedes det på trods af pandemien at få lov at afvikle Munkebjerg Sprint og Hillclimb, dog uden publikum og offentlig adgang til ryttergården. Det skulle desværre også vise sige at blive den eneste hillclimb weekend i 2020, så et fattigt racing år.
    Jeg var derfor fuld af forventning, da jeg tidligt lørdag morgen kørte nordpå ad den sønderjyske motorvej. Bilen kørte super ved en hastighed på 120-130 km/h, men pludselig faldt speederen i bund, og bilen gik kun i tomgang. Jeg kunne lige nå at trille ind på vojens frakørslen og sprang ud af bilen og flåede hjelmen op. Det viste sig at være det beslag, der holder speederkablet, der var knækket. I sådan et øjeblik farer der mange tanker gennem hovedet. Det ville tage 5 minutter at svejse derhjemme, men hvad gør jeg her på motorvejen? Skal jeg droppe Sprint om lørdagen og ringe til Falck? Nå men jeg plejer ikke at give op, så jeg fandt værktøjskassen frem. Første forsøg var med mirakelmidlet gaffatape. Men det kunne ikke holde. Så måtte jeg jo bruge ledningsstrips, og det lykkedes. Så jeg kørte race hele weekenden med et speederkabel holdt på plads af ledningsstrips. Ved ankomst i Vejle blev der tanket lidt benzin, bilerne kom igennem teknisk kontrol, og vi kunne line op til lørdagens sprint.

Ole Wichmann
    815 Indlæg

Munkebjerg Sprint plejer at være på en sjov rundbane i industrikvarteret, men der var vist en virksomhedsejer der havde fået ondt i røven.
    I år var sprinten derfor flyttet ud ad byen, og strengt taget lavet om til en hillclimb, men det navn er jo optaget af løbet om søndagen. Så det hedder stadig Munkebjerg Sprint. Banen var enormt sjov og tillod pænt høje hastigheder. Der var dog et par skarpe sving, som specielt BMWerne havde svært ved at komme igennem, så der var desværre et par afkørsler. Men kun materiel skade. For mig gik det rigtig godt, det lykkedes mig at sikre en 3. plads i klasse 3, hvilket ikke er en selvfølge med klassens færreste hestekræfter. Men så må man jo bremse lidt senere…
    Om aftenen var der den sædvanlige gallamiddag med efterfølgende præmieoverrækkelse, så vi fik fejret alle pokalerne med gode venner.

Ole Wichmann
    815 Indlæg

Så har jeg været på årets første køretur i MGen, og det kommder en lille video ud af:

Ole Wichmann
    815 Indlæg

Det er længe siden jeg har rapporteret vedr. min MGB GT. Jeg har købt en åben youngtimer ved siden af, så MGen får lidt mindre opmærksomhed for tiden. Heldigvis renoverede jeg motoren sidste år, så i år var det bare at starte den op og skifte olie. Så var vi klar til årets første race, en MG Sport mini driving test i Stilling. Se videoen i linket.
    Team No Trailers JAGmann Racing er ikke noget ambiøst team, vi vinder aldrig noget. Mit mål hver sæson er at vi i det mindste får 1 pokal med hjem. Det lykkedes så i år i første forsøg, da vi fik en 2. plads i standardklassen.
    Jeg har netop fået min vognbog fornyet for de næste 5 år, og vi er tilmeldt MG Sport i Sønderborg, Hillclimb i Gl. Skørping og Munkebjerg.
    Nu mangler jeg lige at skifte det speederkabel der sprang på vej hjem fra Stilling, så er vi klar til en god sæson.
    Og youngtimeren er en Alfa Romeo 916 Spider fra 1996 med behov for en del kærlighed. Jeg er i gang og overvejer at lave en tråd her i forum. Men er den for ny med sine 25 år, hvad synes I?

Breinbjerg
    43 Indlæg

Hej Ole
    Jeg er sikkert ikke alene om, at være stor fan af dine videoer og dit engagement her på siden, så en tråd om din lækre Alfa 916, er efter min mening meget velkommen. Overvejer selv en 916, så lidt erfaringer er velkomne. Måske jeg snart får mig selv taget sammen til at skrive lidt om egne projekter her på siden. Jer der er aktive er bestemt en stor inspiration. :-)

Viser 15 indlæg - 361 til 375 (af 383 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.