Viser 15 indlæg - 346 til 360 (af 382 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #156839
    Ole JAGmann
    814 Indlæg

    Hold da op det er længe siden jeg har skrevet om MGBen. Nyt spændende job i musikbranchen med stor rejseaktivitet også i weekender, har begrænset mine udfoldelser. Henover vinteren er det heller ikke blevet til de håbede projekter. Men i dag har jeg fået meldt mig til MG Sport på Svendborg KTI og skiftet olie på bilen. Fredag nat/morgen kører jeg så til Aarhus, hvor jeg udstiller MGen på ViaRETRO standen i Mindeparken hele weekenden. Måske ses vi?

    #164748
    Ole JAGmann
    814 Indlæg

    Det er 10 måneder siden min sidste opdatering. Da skulle jeg til Classic Race Aarhus og udstille bilen på ViaRETRO standen. På vej til Aarhus gik bilen først super godt, men halvvejs begyndte den at gå urent. Jeg kørt ind på en rasteplads og åbnede hjelmen. MGen var begyndt at sende olie ned i bundkarret, som dampede op ad udluftningen og fyldte motorrummet med oliedamp. Hjemme i garagen lavede jeg en kompressionstest, og den viste, at cylinder 3 var nede på halv kompression.
    Så lukkede jeg garageporten, og brugte tiden på arbejde og andre overspringshandlinger.
    Her i marts fik jeg pludselig en masse tid hjemme, med mangel på gyldige overspringshandlinger.

    SÅ NU ER DER LYS FOR ENDEN AF TUNNELEN!

    #164750
    Ole JAGmann
    814 Indlæg

    Jeg har afmonteret topstykke og bundkar, så jeg har kunnet skubbe stempler med plejlstænger op ad motoren.

    #164753
    Ole JAGmann
    814 Indlæg

    Cylinder 3 der var lav på kompression viste sig at have huller i stemplet og begge stempelringe var knækket i små stykker.
    De andre stempler var OK, men på alle 3 var den øverste stempelring knækket.
    Cylindrene ser OK ud, og jeg har målt at de ikke er slidt ovale. Plejllejerne ser også fine ud, og stemplerne er standardstørrelse, så den har aldrig været boret op.
    Jeg regner med at med 4 nye stempler og stempelringe er den kørende igen.

    #164778
    jakob356
    170 Indlæg

    Altid rart, når fejlfindingen giver så tydelige resultater!
    Har krateret ikke giver ridser i cylinderen, så der skal pyntes/hones?

    #164809
    Ole JAGmann
    814 Indlæg

    Cylinderen ser ikke ridset ud, og topstykket er også uskadt.
    Men selvfølgelig skal cylindrene hones. Måske skal jeg gøre det i påsken, mens jeg venter på de nye stempler…

    #164827
    Erik II
    29 Indlæg

    Fedt med reportage fra værkstedet!
    Skyldes hul i stempel mager blanding?
    Bør du tjekke karburatorerne?

    #164883
    Ole JAGmann
    814 Indlæg

    Hej Erik, jeg har tænkt samme tanke.
    Men først skal min Weber have nye pakninger, den moderne benzin har fået den til at være utæt flere steder…

    #164974
    Ole JAGmann
    814 Indlæg

    Det har været juleaften, julemanden kom med nye stempler og pakningssæt. Jeg har derfor kløet på og fået honet cylindrene. Nu skal der så en grundig rengøring til inden motoren samles.

    #164977
    Ole JAGmann
    814 Indlæg

    Stemplerne på min MG er vist det der hedder semi-flydende. Det betyder at krydspinden er presset i plejlstangen, mens stemplet kan flyde sideværts. Jeg skulle derfor bruge en presse for at få de gamle krydspinde ud og de gamle stempler af.
    For at skåne stemplerne, presser man ikke de nye krydspinde i, når de nye stempler monteres.
    Processen er at varme plejlstangen op til den bliver blå. Så har den udvidet sig nok til, at man har ca. 3 sekunder til at få plejlstangen ned i stemplet og krydspinden skubbet ind. Når det køler af, sidder krydspinden fast i plejlstangen. På grund af den korte tid før plejlstangen køler ned og hullet bliver for lille, er det en spændende præcisionsopgave. Jeg øvede mig på et gammel stempel først, og det gik fint. En meget tilfredsstillende opgave at lave.
    Nu skal stempelringe monteres, og så kan samling af motoren begynde.

    #164982
    Nicolai85
    12 Indlæg

    Hej Ole

    Det ser super spændende ud. Jeg gad godt være med til afskillelse og samling af en simpel klassisk motor, for det ville give mig så meget mere forståelse for teknikken.

    Nu er du jo hardcore konkurrencemand, så jeg tænker på om der skal standard dele i maskinen igen eller om den får lidt performance parts, nu hvor den er skilt ad? Min B’er som du prøvede i Vejle havde eftersigende en lidt skarpere knast og det ville vel passe fint til Weberen?

    #164983
    Erik II
    29 Indlæg

    Flot arbejde!
    Hvor har du købt stemplerne?

    #165023
    Ole JAGmann
    814 Indlæg

    Hej Nicolai, ja det giver det giver den bedste forståelse at skille ad og samle igen. Især hvis det lykkes.
    Jeg er konkurrencemand, men ikke hardcore :-) Så vidt jeg kan vurdere, var det de originale stempler der sad i, motoren er ikke boret op og stemplerne ikke i overstørrelse. Da cylindrene ser OK ud, har jeg valgt at hone dem og sætte standard størrelse stempler i. Jeg holder den derfor standard, for at se hvor meget bedre den kører med nye stempler og stempelringe. Bortset fra Weberen der får et grundigt eftersyn og nye pakninger. Jeg vil så have den på rullefald og optimere dyserne, så jeg er sikker på at jeg ikke kører med for mager blanding.

    Erik, jeg købte stemplerne hos MGOC Spares i England, det var dem jeg lige kunne finde der havde et sæt stempler i standard størrelse på lager.

    #165174
    Ole JAGmann
    814 Indlæg

    Så har jeg fået stemplerne tilbage i motoren. Det gik fint uden drama at få stempelringene monteret og stemplerne ned i cylindrene med et værktøj til at presse stempelringene ind. Dernæst var der nogle timers arbejde under bilen med armene opad, for at få plejlstængerne monteret på krumtappen og bagefter at få bundkarret monteret. Næste gang er det måske nemmere at hive motoren ud.

    #165178
    Ole JAGmann
    814 Indlæg

    Da topstykket skulle tilbage på motoren drillede det lidt. Da jeg fik vippetøjet og stødstængerne monteret, var der alt for stort spillerum ved indsugningsventilen på cylinder 3. Jeg måtte have topstykket af igen to gange før jeg fandt fejlen. Jeg havde alle stødstængerne ude igen og de var lige lange. Jeg fandt til sidst ud af den kop som stødstangen står i på knastakslen manglede på den stødstang. Der er et dæksel på siden af motoren som jeg fjernede, og der lå den. Jeg kunne samle den op og putte den tilbage, så passede det hele. Toppen er nu monteret.
    Jeg mangler nu at montere resten og skifte pakninger i Weber karburatoren. Måske den kan startes op i morgen?

Viser 15 indlæg - 346 til 360 (af 382 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.