Forum Hvad sker der i garagerne og værkstederne? Tips , fiduser og godt grej til værkstedet
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 47 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #55218
    Peter Cocopelli
    79 Indlæg

    :0)) supertip med kalkfjerner. Tak. ÆLSKER når kemien kan gøre det hårde arbejde. Bliver næsten nødt til at få mig en italiener nu (eller brite måske) så jeg har noget at erklære “rustkrig” imod (hæhæ).

    Mht. håndrens: Har altid en kasse latex handsker stående i værkstedet. Og så ser man jo også lidt “formel1-agtig” ud når man går rundt om vognen.

    #55219
    Ferdinand
    15 Indlæg

    Jeg har købt en stak billige havehandsker i Netto  – de er i et gråt forholdsvis tyndt stofmateriale, med gummibelægning på fingrene samt inderside af håndfladen. De koster vist en rund 10’er per par og kan snildt holdt til et – 2 service på bilen. De går ikke lige så let i stykker som latexhandskerne.

    #55220
    Ole JAGmann
    814 Indlæg

    Imponerende med det kalkfjerner. Jeg importerede for nogle år siden noget Deox-Gel fra England, men kalkfjerneren ser ud til at være mere effektiv. Damn det klør i fingrene for at prøve…

    #55223
    Ib Erik Söderblom
    423 Indlæg

    Geox Gel kan man få i web-shoppen.

    Den virker upåklageligt og fordelen er, at den kan benyttes på “ikke-vandrette-flader”.

    Vikl det behandlede ind i noget film (vita-wrap) og lad det virke indtil næste dag…

    #55226
    Ferdinand
    15 Indlæg

    Flemming Leth var jo ren amatør i forhold til de fif der kommer her haha – mon ikke vi får nogle flere på “Le Mans banen” høhø Hos Stelvio i weekenden.

    #55230
    jewer
    894 Indlæg

    Flemming Leth har vel altid været en amatør – om han var ren, det ved jeg ikke….

    #55233
    Kai
    583 Indlæg

    Hvordan stoppes processen af fosforsyren?

    Vand-tørring-olie?

    Jeg tænker på den rust der allerede udvikler sig, mens emnet tørrer?

    #55234
    Oktan
    644 Indlæg

    Emnet skal ikke ‘tørre’.

    Umiddelbart efter man har behandlet/af-rustet, vaskes det og renses med
    bremse-rens eller et andet foretrukkent krasbørstigt rense-middel
    ( cellulosefortynder / rensebenzin etc. )
    Skal emnet males, er det bare med at gøre det umiddelbart efter.
    Skal det ikke males, skal det smøres ind i en rustbeskyttende olie

    #55579
    Oktan
    644 Indlæg

    En lille håndfuld tips, som jeg har benyttet mig af de sidste par dage,

    under arbejdet med at renovere et sæt godt sammengroede Honda Four

    ( det er en motorcykel…ha ha ) karburatorer:

     

    1…alle der roder med gamle maskiner har været der:

    en godt molestreret stjerneskrue-kærv, der bar IKKE vil/kan løsnes, fordi kærven er smadret :

     

    1.JPG

     

    …hvis kan komme til er det bare med at gi’ den en ORDN’LIG en på hovedet med en hammer,

    og hvis du ikke kan komme til, så bruger du en flad-hoved dorn:

     

    2.JPG

     

    …og så gir’ DEN en på hovedet.

    Resultatet ser sådan her ud:

     

    3.JPG

     

    …det ser jo ikke brugbart ud, men det du gør videre er at sætte 

    ( en i PASSENDE STØRRELSE ) skruetrækker ned i elendigheden

    og så gi’ DEN en ordentlig en på lampen.

    Du skal ikke lægge fingre imellem. Den kan sagtens ta’ det.

    Brug en ‘gammeldags’ skruetrækker af ‘fast’ plast

    og ikke en af de der gummi-betrukne 

     

    4.JPG

     

     

    Voila: keine hexerie, nur behändigheit.

    En kærv du faktisk kan bruge til noget, og få skruen ud.

     

    5.JPG

     

    PS: tricket med at stikke en skruetrækker ned i kærven og knalde den en ordentlig

    en på kassen virke også forbavsende godt til en , ellers OK skrue med fin kærv,

    som bare IKKE vil op.

    La’ vær med at kæmpe med den…du ødelægger bare kærven…

    grib hammeren og gå til den.

    Jeg har brugt det trick mange gange og i omkring 9 ud af 10 tilfælde har det faktisk løsnet skruen.

    #55580
    Oktan
    644 Indlæg

    2…karburatorerne så ud som sårn’ nogle typisk gør

     

    1-2.JPG

     

    1a-1.JPG

     

    …hvis oxydering og shellack-agtig benzin-rest belægninger inden i,

    og de der sure sorte belægninger udenpå som IKKE er til at fjerne med nogetsomhelst.

     

    Her er tricket:

     

    2-2.JPG

     

    …kør dem ind i en kraftig lak-fjerner som f.eks. NITROMORS,

    og gør fuldstændig som var det en lak der skulle fjernes ( og skidtet sidder lige så godt, eller bedre, fast ).

    Tricket virker lige så godt på gammel paknings-masse.

    Det opdagede jeg da jeg havde købt noget temmelig svinedyrt ‘paknings-fjerner’

    på spray-dåse. Det lugtede FULDstændig som NITROMORS og viste sig at indeholde det samme.

    NITROMORS er bare langt billigere og det er meget mere kontrolleret at påføre ( med pensel )

    end med en spray , der pisser ud over det hele.

     

    Når ‘indmaden er afmonteret

     

    3-2.JPG

     

    #55581
    Oktan
    644 Indlæg

    …gælder det om at rense ud i alle de bittebitte små luft- og benzin-kanaler inde i

    karburatorene , som man jo ikke kan rense ‘mekanisk’.

     

    Det lyder ganske givet tosset MEN; kog dem ( ja: KOG dem ) i demineraliseret vand

     

    4-1.JPG

     

    …det er et godt gammelt velkendt trick som jeg kender fra amerikanske ‘old-school’

    motorcykel mekanikkere.

    Nogle tilsætter koncentreret citron-saft i forholdet vand/saft ; 4 / 1.

    Det havde jeg ikke, så jeg brugte lidt citronsyre pulver.

    Samme forskel. Det er citronsyren der gør værket og opløser oxidering og skidt.

    Kog i en halv time med en temperatur så vandet netop holdes i kog,

    og ‘koge-boblerne’ gør deres arbejde inde i kanalerne.

    Derefter vaskes der efter og blæses gennem kanalerne med trykluft på højeste tryk muligt.

     

    Efter NITROMORS behandlingen udvendigt, og almindelig rengøring med

    motor-rens og ( min favorit ) CillitBANG, udvendigt :

     

    3a.JPG

     

    …det er forbavsende effektivt , jeg kan ikke huske det, men der er fosfor-syre eller noget lignende i 

    og diverse andet, så er resultatet jo ganske nydeligt

    ( der er en forklaring på hvorfor pakningerne stadig sidder på på foto’et , men den er for lang )

     

    5-1.JPG

    #55588
    westmus
    122 Indlæg

    Jeg kunne da lige nævne som tillæg til det med at fjerne rust med citronsyre, at man lige efter badet bare skyller delene grundigt i vand. Gerne varmt da det speeder den efterfølgende tørringen op. Plejer bare at bruge et gammel håndklæde eller lignende til aftørringen. Er det dele med kringelkroge eller samlinger, får det ud over håndklædet en tur med trykluft de svære steder.

    Derefter behøver man ikke rende vildt rundt for at få noget beskyttende på delene hurtigst muligt. Min erfaring er nemlig at dele renset på denne måde kan ligge ubeskyttet overraskende længe i normalt indeklima, uden at der danner sig ny synlig rust. Kan mindes en kardan som stadigt var ren blank metal, incl i de gamle rust ar, efter vist 2 måneder i værkstedet. Vel et tegn på at modsat hvis man sandblæser, så er alt gammelt rust væk eller i hvert fald neutraliseret helt ned i metallets pore. 

    Mht metal og rust så er det vist noget med at der skal salte til for at den kemiske proces der giver rusten opstår. Hvis man kan fjerne saltene kommer der ikke rust selv om delene så lå ubeskyttede i vand. Så måske har citronsyren (og evt andre syre) en eller anden form for midlertidig neutraliserende virkning over for disse salte? 

    #55591
    Oktan
    644 Indlæg

    “…Mht metal og rust så er det vist noget med at der skal salte til for at den kemiske proces der giver rusten opstår…”

    Nix; der skal udelukkende være ilt, og en eller anden slags fugt/vand tilstede
    og metal vil ruste :

    http://en.wikipedia.org/wiki/Rust

    #55597
    westmus
    122 Indlæg

    Skal ikke kloge mig i rustens fysik. Det med salte havde jeg fra et udenlandsk firma der har udviklet professionelt udstyr til at man kan våd glasblæse f.eks hele biler. Det ville jo normalt være et håbløst projekt, men de putter noget i vandet som forsinker ny rusts fremkomst. Således at man har masser af tid til at blæse hele emnet, få det tørret 100% bagefter og efterfølgende beskyttet. Forklaring var et eller andet med at neutralisere nogle salte i vandet. Fordelen med den usædvanlige metode var at man let kunne fjerne maling og rust uden bekymring for at deformere pladen, da vandet virker som kølemiddel. Samtidigt holder vandet på støv og blæsemiddel så processen sviner MEGET mindre end normalt. 

    #55598
    Ib Erik Söderblom
    423 Indlæg

    @Oktan said:
    “…Mht metal og rust så er det vist noget med at der skal salte til for at den kemiske proces der giver rusten opstår…”

     

    Nix; der skal udelukkende være ilt, og en eller anden slags fugt/vand tilstede

    og metal vil ruste :

     

    http://en.wikipedia.org/wiki/Rust
     

    Det kræver nu blot ilt for at ruste.

    Vandet + salte er en katalysator (elektokemisk) der blot forværrer processen i rædselsvækkende stor grad.

    I de Danske myndigheder befinder der sig et stort antal salisfili individer.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 47 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.