-
ForfatterIndlæg
-
21. juni 2013 kl. 10:19 #55218Peter Cocopelli79 Indlæg
:0)) supertip med kalkfjerner. Tak. ÆLSKER når kemien kan gøre det hårde arbejde. Bliver næsten nødt til at få mig en italiener nu (eller brite måske) så jeg har noget at erklære “rustkrig” imod (hæhæ).
Mht. håndrens: Har altid en kasse latex handsker stående i værkstedet. Og så ser man jo også lidt “formel1-agtig” ud når man går rundt om vognen.
21. juni 2013 kl. 10:56 #55219Ferdinand15 IndlægJeg har købt en stak billige havehandsker i Netto – de er i et gråt forholdsvis tyndt stofmateriale, med gummibelægning på fingrene samt inderside af håndfladen. De koster vist en rund 10’er per par og kan snildt holdt til et – 2 service på bilen. De går ikke lige så let i stykker som latexhandskerne.
21. juni 2013 kl. 18:56 #55220Ole JAGmann814 IndlægImponerende med det kalkfjerner. Jeg importerede for nogle år siden noget Deox-Gel fra England, men kalkfjerneren ser ud til at være mere effektiv. Damn det klør i fingrene for at prøve…
21. juni 2013 kl. 19:14 #55223Ib Erik Söderblom423 IndlægGeox Gel kan man få i web-shoppen.
Den virker upåklageligt og fordelen er, at den kan benyttes på “ikke-vandrette-flader”.
Vikl det behandlede ind i noget film (vita-wrap) og lad det virke indtil næste dag…
21. juni 2013 kl. 20:49 #55226Ferdinand15 IndlægFlemming Leth var jo ren amatør i forhold til de fif der kommer her haha – mon ikke vi får nogle flere på “Le Mans banen” høhø Hos Stelvio i weekenden.
21. juni 2013 kl. 23:04 #55230jewer894 IndlægFlemming Leth har vel altid været en amatør – om han var ren, det ved jeg ikke….
22. juni 2013 kl. 08:03 #55233Kai583 IndlægHvordan stoppes processen af fosforsyren?
Vand-tørring-olie?
Jeg tænker på den rust der allerede udvikler sig, mens emnet tørrer?
22. juni 2013 kl. 09:59 #55234Oktan644 IndlægEmnet skal ikke ‘tørre’.
Umiddelbart efter man har behandlet/af-rustet, vaskes det og renses med
bremse-rens eller et andet foretrukkent krasbørstigt rense-middel
( cellulosefortynder / rensebenzin etc. )
Skal emnet males, er det bare med at gøre det umiddelbart efter.
Skal det ikke males, skal det smøres ind i en rustbeskyttende olie17. juli 2013 kl. 21:38 #55579Oktan644 IndlægEn lille håndfuld tips, som jeg har benyttet mig af de sidste par dage,
under arbejdet med at renovere et sæt godt sammengroede Honda Four
( det er en motorcykel…ha ha ) karburatorer:
1…alle der roder med gamle maskiner har været der:
en godt molestreret stjerneskrue-kærv, der bar IKKE vil/kan løsnes, fordi kærven er smadret :
…hvis kan komme til er det bare med at gi’ den en ORDN’LIG en på hovedet med en hammer,
og hvis du ikke kan komme til, så bruger du en flad-hoved dorn:
…og så gir’ DEN en på hovedet.
Resultatet ser sådan her ud:
…det ser jo ikke brugbart ud, men det du gør videre er at sætte
( en i PASSENDE STØRRELSE ) skruetrækker ned i elendigheden
og så gi’ DEN en ordentlig en på lampen.
Du skal ikke lægge fingre imellem. Den kan sagtens ta’ det.
Brug en ‘gammeldags’ skruetrækker af ‘fast’ plast
og ikke en af de der gummi-betrukne
Voila: keine hexerie, nur behändigheit.
En kærv du faktisk kan bruge til noget, og få skruen ud.
PS: tricket med at stikke en skruetrækker ned i kærven og knalde den en ordentlig
en på kassen virke også forbavsende godt til en , ellers OK skrue med fin kærv,
som bare IKKE vil op.
La’ vær med at kæmpe med den…du ødelægger bare kærven…
grib hammeren og gå til den.
Jeg har brugt det trick mange gange og i omkring 9 ud af 10 tilfælde har det faktisk løsnet skruen.
17. juli 2013 kl. 22:26 #55580Oktan644 Indlæg2…karburatorerne så ud som sårn’ nogle typisk gør
…hvis oxydering og shellack-agtig benzin-rest belægninger inden i,
og de der sure sorte belægninger udenpå som IKKE er til at fjerne med nogetsomhelst.
Her er tricket:
…kør dem ind i en kraftig lak-fjerner som f.eks. NITROMORS,
og gør fuldstændig som var det en lak der skulle fjernes ( og skidtet sidder lige så godt, eller bedre, fast ).
Tricket virker lige så godt på gammel paknings-masse.
Det opdagede jeg da jeg havde købt noget temmelig svinedyrt ‘paknings-fjerner’
på spray-dåse. Det lugtede FULDstændig som NITROMORS og viste sig at indeholde det samme.
NITROMORS er bare langt billigere og det er meget mere kontrolleret at påføre ( med pensel )
end med en spray , der pisser ud over det hele.
Når ‘indmaden er afmonteret
17. juli 2013 kl. 22:39 #55581Oktan644 Indlæg…gælder det om at rense ud i alle de bittebitte små luft- og benzin-kanaler inde i
karburatorene , som man jo ikke kan rense ‘mekanisk’.
Det lyder ganske givet tosset MEN; kog dem ( ja: KOG dem ) i demineraliseret vand
…det er et godt gammelt velkendt trick som jeg kender fra amerikanske ‘old-school’
motorcykel mekanikkere.
Nogle tilsætter koncentreret citron-saft i forholdet vand/saft ; 4 / 1.
Det havde jeg ikke, så jeg brugte lidt citronsyre pulver.
Samme forskel. Det er citronsyren der gør værket og opløser oxidering og skidt.
Kog i en halv time med en temperatur så vandet netop holdes i kog,
og ‘koge-boblerne’ gør deres arbejde inde i kanalerne.
Derefter vaskes der efter og blæses gennem kanalerne med trykluft på højeste tryk muligt.
Efter NITROMORS behandlingen udvendigt, og almindelig rengøring med
motor-rens og ( min favorit ) CillitBANG, udvendigt :
…det er forbavsende effektivt , jeg kan ikke huske det, men der er fosfor-syre eller noget lignende i
og diverse andet, så er resultatet jo ganske nydeligt
( der er en forklaring på hvorfor pakningerne stadig sidder på på foto’et , men den er for lang )
18. juli 2013 kl. 11:31 #55588westmus122 IndlægJeg kunne da lige nævne som tillæg til det med at fjerne rust med citronsyre, at man lige efter badet bare skyller delene grundigt i vand. Gerne varmt da det speeder den efterfølgende tørringen op. Plejer bare at bruge et gammel håndklæde eller lignende til aftørringen. Er det dele med kringelkroge eller samlinger, får det ud over håndklædet en tur med trykluft de svære steder.
Derefter behøver man ikke rende vildt rundt for at få noget beskyttende på delene hurtigst muligt. Min erfaring er nemlig at dele renset på denne måde kan ligge ubeskyttet overraskende længe i normalt indeklima, uden at der danner sig ny synlig rust. Kan mindes en kardan som stadigt var ren blank metal, incl i de gamle rust ar, efter vist 2 måneder i værkstedet. Vel et tegn på at modsat hvis man sandblæser, så er alt gammelt rust væk eller i hvert fald neutraliseret helt ned i metallets pore.
Mht metal og rust så er det vist noget med at der skal salte til for at den kemiske proces der giver rusten opstår. Hvis man kan fjerne saltene kommer der ikke rust selv om delene så lå ubeskyttede i vand. Så måske har citronsyren (og evt andre syre) en eller anden form for midlertidig neutraliserende virkning over for disse salte?
18. juli 2013 kl. 13:08 #55591Oktan644 Indlæg“…Mht metal og rust så er det vist noget med at der skal salte til for at den kemiske proces der giver rusten opstår…”
Nix; der skal udelukkende være ilt, og en eller anden slags fugt/vand tilstede
og metal vil ruste :18. juli 2013 kl. 19:41 #55597westmus122 IndlægSkal ikke kloge mig i rustens fysik. Det med salte havde jeg fra et udenlandsk firma der har udviklet professionelt udstyr til at man kan våd glasblæse f.eks hele biler. Det ville jo normalt være et håbløst projekt, men de putter noget i vandet som forsinker ny rusts fremkomst. Således at man har masser af tid til at blæse hele emnet, få det tørret 100% bagefter og efterfølgende beskyttet. Forklaring var et eller andet med at neutralisere nogle salte i vandet. Fordelen med den usædvanlige metode var at man let kunne fjerne maling og rust uden bekymring for at deformere pladen, da vandet virker som kølemiddel. Samtidigt holder vandet på støv og blæsemiddel så processen sviner MEGET mindre end normalt.
18. juli 2013 kl. 21:59 #55598Ib Erik Söderblom423 Indlæg@Oktan said:
“…Mht metal og rust så er det vist noget med at der skal salte til for at den kemiske proces der giver rusten opstår…”Nix; der skal udelukkende være ilt, og en eller anden slags fugt/vand tilstede
og metal vil ruste :
Det kræver nu blot ilt for at ruste.
Vandet + salte er en katalysator (elektokemisk) der blot forværrer processen i rædselsvækkende stor grad.
I de Danske myndigheder befinder der sig et stort antal salisfili individer.
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.