Blev du inspireret af Keld Jørgensens artikel om hans racerplaner som nytårforsæt? Så overvej lige denne her sjældne skønhed:
Mandag for et par uger siden bragte ViaRETRO et slags nytårsforsæt fra Keld, der vil til at dyrke historisk motorsport (genlæs det her, i øvrigt: A Day at the Races: Et slags nytårsforsæt om motorsport), og den slags plejer jo at motivere flere andre. Ja, det er blandt andet derfor vi bringer den slags artikler, faktisk! Desværre fik det også at mig selv til at drømme om at genoptage min alt for korte karriere som amatørracerkører, og det var faktisk ikke meningen – men jeg må se om jeg kan komme over det.
Til I andre derude har ViaRETRO derimod et tip: En af Emerson Fittipaldis gamle racerbiler er til salg, og selvom det er en af de mest sjældne af dem, så er den endnu ikke særligt dyr. Det handler om denne Malzoni GT:
Endnu? Ja, fordi det kan den nå at blive, da den er på en onlineauktion hos amerikanske Bring-A-Trailer, og i skrivende stund har tre dage tilbage og er budt i 15.000 dollars – se selv bilen her. Den kan sagtens nå 30.000 inden fristen udløber, men stadigvæk: Hvilke andre ex-Fittipaldi-biler kan man få til den pris?
Og så ovenihatten: Det er en virkelig fed bil, for den brasilianske DKW-Malzoni GT er både rigtigt køn, teknisk interessant og vanvittigt sjælden – og lige den her til salg har så ikke nogen papirer! Det står der i hvert fald i auktionsbeskrivelsen, men den har da nummerplader på i fotomaterialet, og jeg har fundet ældre beskrivelser af den samme bil, der siger at den har brasilianske papirer.
Ellers kan det godt vise sig at blive noget af et problem, hvis man vil have danske nummerplader på den, men jeg tænker at hvis man lige tager bilen omkring en bananrepublik som for eksempel England, så kan det godt løses: Den konkrete Malzoni GT’en var ganske vist mest en racerbil med meget sparsomt interior og så videre, men Malzoni GT er trods sin sjældenhed en slags serieproduceret bil.
Hele projektet var kort fortalt født ud af DKW’s brasilianske licensproduktion hos firmaet VEMAG. Det tyske mærkes totaktsmotorer var pålidelige og nemme at tune, så familie-DKW’erne blev brugt flittigt i brasiliansk motorsport og nød stor succes. Indtil Alpine i 1962 fik licensproduceret sportsvognen A108 i Brasilien (under navnet Willys Interlagos), for dén var en langt bedre racerbil.
Som det fremgår af navnet er Malzoni GT ikke en DKW, men resultatet af den italienske immigrant Genero “Rino” Malzonis entusiame for motorsport, og det var hans skitser til en let glasfibersportsvogn der med VEMAGs støtte blev til Malzoni GT i 1964. Efter samme princip som Interlagos en sportsvogn baseret på standardkomponenter fra en storproducent. Der blev bygget omkring 40-50 Malzoni GT, og hele projektet udviklede sig senere til den mere kendte Puma GT, der var en rigtig gadebil og mere mangfoldig.
Den lille Malzoni er således en ægte letvægter i liga med Alpine A108 (og Lotus og Alfa med mere), som den var tænkt til at konkurrere imod dengang i midtresserne. Da hele teknikken er DKW, så er den stadig forhjulstrukket og forsynet med en trecylindret totaktsmotor. Det sidste garanterer, at bilen lyder godt: En racetunet totaktsmotor på tre cylindre lyder som en mellemting mellem en Porsche RSR (som Fittipaldi i øvrigt også kørte senere i sin karriere) og en motorsav på methanol! Og den konkrete bil har sidepipe, så man får det hele med. Det fremgår ikke helt hvilken tuningsgrad der står i nu, men i perioden fik Malzoni henved hundrede hestekræfter ud af den lille enlitersmotor.
Normalt er jeg ikke begejstret for forhjulstræk, men det virkede for Malzoni: Malzoni GT viste sig at være en anelse hurtigere end Willys Interlagos og vandt flere sejre på hjemmebanerne og modellen er ifølge annoncen noteret for 15 sejre i 54 starter.
Emerson Fittipaldi stillede op sammen med Jan Balder i løbet Mil Milhas på Interlagos i 1966, og de blev nummer tre efter at have ført det meste af løbet – de mistede en cylinder til sidst. Men det er ganske vist, at Emerson Fittipaldi har kørt den: Han var et stortalent ,bare 18-19 år gammel og havde endnu ikke fået Europa på sigtekornet, men han og broderen nød stor succes i hjemlandet Brasilien – og altså næsten også med den her.
Men ikke helt: “Close but no cigar” er måske også det, der holder prisen nede, men det er jo så omvendt også muligheden for den pragmatiske gentlemanracer, der bare gerne vil køre i en Ex-Fittipaldi-racer til menneskelige penge? Man skal overveje grundigt, om man orker kampen med myndighederne, men bilen står i Holland og man kan hurtigt (det skal det også være, når auktionen slutter tirsdag…) lige køre ned og lade sig forføre af bilens skønne former.
Selv har jeg allerede overgivet mig: Jeg ville gerne, bøvl eller ej. Men da jeg er ved at lave garage i stedet, så giver jeg komplet uselvisk bare tippet videre. Historien er pragtfuld, bilen er lækker, mulighederne mange – og i kraft af det hele tænker jeg den sågar kunne være kandidat til deltagelse på Goodwood Revival engang. Er der nogle raske ViaRETRO-læsere derunde, der tør træde i Fittipaldis fodspor? Så tag et kig på annoncen hér.
Claus, tak fordi du så uselvisk giver tippet videre.
Det er en interessant Coupé, men jeg kan slet ikke forestille mig den prutte med totaktslyd.
Det værste er dog de manglende papirer.
Hvis der var en nem løsning på det, var det nok gjort før salg, for at maksimere salgsprisen…
…og for lige at gnide lidt mere salt i såret: Hvis den ikke er FIA homologeret bliver den nok svær at få godkendt til historisk motorsport. Det er sikkert ikke nok at Fittipaldi har siddet i bilen en eftermiddag til et løb, (eller hvor mange gange han har kørt i den?) Men ganske køn bil….
@soren-w, jeg er sikker på, at den kan køre med Sixtyfivers, og at mange andre vil være glade for at se (og høre den) også. Jeg tænker faktisk den kan få lov at køre FIA-klasser som prototype, hvilket så vil gøre den ukonkurrencedygtig – men så er man da med.
@ole-wichmann, det var så lidt! Ja, det med papirerne er sært, når den har plader på nogle billeder – men der står den ikke har papirer i teksten. Nu er Brasilien nok ikke det nemmeste land at have at gøre med, men jeg er ret sikker på at det kan lade sig gøre.
Der er ikke meget pruttelyd over en totakter, der får smæk. Så giv den det og problemet er løst.
Der er nogle kørescener med den eksakte bil i denne video: https://youtu.be/bi6F50cnXJ0
Kan I huske der var en DKW 1000 i Copenhagen Historic Grand Prix et par gange? Der ligger en video her, hvor man kan høre motoren få fuldt smæld:
https://youtu.be/n3gNn7ATNc4?t=43
Reserve not met on 1/18/23 at $32,250
Ærgerligt. Det viste sig undervejs, at der ER papirer på bilen, der (ikke overraskende) var registreret i Brasilien. Den har bare ikke været registreret i Europa, men det burde være muligt med dens gamle papirer i hånden.